Pagina 1 van 1

Schurend metaalachtig geluid in Reverse S80 3.2

Geplaatst: 10.07.2019 - 11:14
door S60 170pk Lpi
Halllo,

Sinds vorige week heb ik een vaag verschijnsel in mijn S80 3.2 gear tronic bj. 2007.

Bij het in Reverse zetten (met voet op de rem) hoorde ik een vrremd geluid wat van rechts voor lijkt te komen. Het is het beste te omschrijven als een metaalachtig "schurend" geluid. Wanneer de bak in Neutraal of Drive wordt gezet is het geluid weg. Echter bij het rijden in Drive maakt hij (zachter) hetzelfde geluid bij afremmen op de motor en is sterker te horen wanneer je handmatig terug schakelt en de auto dus nog sterker afremt op de motor. Tevens is hetzelfde schurende geluid te horen bij in- en uitveren op drempels, zowel met gas los en zacher met licht gas geven bij rijden over een drempel. Meestal wanneer de motor warm is is het geluid, zowel in Reverse als Drive er niet maar van de week na een rit van 60 km was het geluid er wel weer bij het parkeren.

Heeft één van jullie hetzelfde weleens meegemaakt en/of een idee wat het probleem kan zijn?




(06-08-2019 Het probleem is inmiddels verholpen. De bovenste motorsteun bleek totaal versleten te zijn en de onderste was lek.
In het filmpje (zie link hieronder) is het geluid te horen en hoe de motorsteun(en te vervangen.

)

Re: Schurend metaalachtig geluid in Reverse S80 3.2

Geplaatst: 10.07.2019 - 15:02
door S60 170pk Lpi
Ik had de vraag ook in de Facebook groep gesteld en daar blijkt het bij iemand de motorsteun te zijn geweest. Op YouTube een filmpje gevonden hoe te vervangen en het geluid is exact hetzelfde als in mijn auto.

Eerst maar eens de bovenste motorsteun vervangen. Deze blijkt totaal vergaan.


Re: Schurend metaalachtig geluid in Reverse S80 3.2

Geplaatst: 10.07.2019 - 16:14
door Carfreak
Ik moest eerst denken aan de geartronic. Zoals je overal kunt lezen moet deze om de 60k geflusht worden om hem heel te houden en soepel schakelend.

Re: Schurend metaalachtig geluid in Reverse S80 3.2

Geplaatst: 10.07.2019 - 16:15
door Walter
dat is een goede om te onthouden

Re: Schurend metaalachtig geluid in Reverse S80 3.2

Geplaatst: 10.07.2019 - 16:16
door Walter
Carfreak schreef: Ik moest eerst denken aan de geartronic. Zoals je overal kunt lezen moet deze om de 60k geflusht worden om hem heel te houden en soepel schakelend.
politieauto's rijden 300k zonder flush en die worden niet gespaard...

Re: Schurend metaalachtig geluid in Reverse S80 3.2

Geplaatst: 10.07.2019 - 16:18
door Carfreak
Ik heb m geflusht en het verschil was echt enorm merkbaar Walter.

Re: Schurend metaalachtig geluid in Reverse S80 3.2

Geplaatst: 10.07.2019 - 20:02
door Jelmer de Jong
Walter schreef:
Carfreak schreef: Ik moest eerst denken aan de geartronic. Zoals je overal kunt lezen moet deze om de 60k geflusht worden om hem heel te houden en soepel schakelend.
politieauto's rijden 300k zonder flush en die worden niet gespaard...
Als je elke 100K de bak om zeep helpt hoef je niet te flushen. :D

Re: Schurend metaalachtig geluid in Reverse S80 3.2

Geplaatst: 11.07.2019 - 07:49
door Walter
nee, gewoon met dezelfde bak.

Re: Schurend metaalachtig geluid in Reverse S80 3.2

Geplaatst: 12.07.2019 - 10:22
door kevinwalter
Carfreak schreef: Ik moest eerst denken aan de geartronic. Zoals je overal kunt lezen moet deze om de 60k geflusht worden om hem heel te houden en soepel schakelend.
Zo staat het idd ook in VIDA. Vooral voor auto's die gebruikt worden als Taxi of met veel aanhangers er achter.

@Walter, aangezien de politie dus ook de hele dag met die auto's rijdt kan dat gezien worden als Taxi lijkt mij (En zwaar gebruik vanwege de achtervolgingen). Waarom worden bij die auto's dan niet preventief elke 60dkm de versnellingsbak geflushed? Vida geeft het niets voor niets aan lijkt mij. :-)

Re: Schurend metaalachtig geluid in Reverse S80 3.2

Geplaatst: 12.07.2019 - 10:46
door Walter
geen idee. Maar feit is dat het goed gegaan is

Re: Schurend metaalachtig geluid in Reverse S80 3.2

Geplaatst: 06.08.2019 - 14:40
door S60 170pk Lpi


Probleem is opgelost. De bovenste motorsteun bleek totaal versleten te zijn en de onderste was lek.

In het filmpje is het geluid te horen en hoe de motorsteun(en te vervangen.