Ervaring T2 2 liter tuning

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Gebruikersavatar
yauwera
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 07.05.2018 - 15:02

Waarom zijn sommigen zo bitsig hier? Veel nuttige antwoorden op de oorspronkelijke vraag heb ik hier nog niet gezien.
V40 T4 Geartronic 2017
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

V70R^2 schreef: Heb het al gepost net, 't is heel simpel, gewoon even langs RDW, laat een vermogensuitsraai zien en klaar ben je.

Mogelijk even een proefritje Lelystad als het echt gek is wat je hebt gedaan, verder zijn ze heeeeeeel soepel in NL wat dit betreft.

Been there, got the T-shirt. Zelfs hele motorwissels van 4 cilinder the naar V8 is geen probleem, als het maar netjes zit, 200pk naar 400pk, no problem, als de koets maar stevig is.

Zelf had ik er 380mm Brembo's bij gemonteerd, dit was slechts een paar minuten testwerk en kon zo mee met de keuring, abs werkt, check, remafstand beter dan normaal, dus geslaagd.

Keuring RDW is paar tientjes, Lelystad geluid/handeling/remmen etc testen is ongeveer 150euro per uur baan, 120euro per uur testrijder, heb je alles veranderd dan zijn ze twee uur bezig (alleen als je wagen ná 1997 is, voor die tijd mag helemaal alles zolang het door de APK komt is het op kenteken direct goedgekeurd).
Die T6 swap, was dat een chassis van na 1999?
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

yauwera schreef: Waarom zijn sommigen zo bitsig hier? Veel nuttige antwoorden op de oorspronkelijke vraag heb ik hier nog niet gezien.
Er zal een reden zijn dat Polestar hem niet doet, dat is de tuner voor Volvo binnen de marge's zoals Volvo dat bedoelt heeft.
Ik kies altijd een auto op basis van specs, awd om geen geneuzel te hebben op wintersport, dikke diesel om vooruit te komen.
Mijn auto is er ook als D3 met 150pk maar dat is niet wat ik wil en heb dus gekozen voor de D5 omdat die het vermogen heeft waar ik naar op zoek was.
De V40 is er met 120, 150, 190 en 250pk, koop je een 120pk terwijl je de 250pk nodig hebt dan heb je niet de juiste keus gedaan.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
yauwera
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 07.05.2018 - 15:02

diesel01 schreef:
yauwera schreef: Waarom zijn sommigen zo bitsig hier? Veel nuttige antwoorden op de oorspronkelijke vraag heb ik hier nog niet gezien.
Er zal een reden zijn dat Polestar hem niet doet, dat is de tuner voor Volvo binnen de marge's zoals Volvo dat bedoelt heeft.
Ik kies altijd een auto op basis van specs, awd om geen geneuzel te hebben op wintersport, dikke diesel om vooruit te komen.
Mijn auto is er ook als D3 met 150pk maar dat is niet wat ik wil en heb dus gekozen voor de D5 omdat die het vermogen heeft waar ik naar op zoek was.
De V40 is er met 120, 150, 190 en 250pk, koop je een 120pk terwijl je de 250pk nodig hebt dan heb je niet de juiste keus gedaan.
Dikke diesel om vooruit te komen, rare redenering. En dan rij je die ook nog kapot... Misschien toch eerder een 'dikke benzine' volgende keer? :D
V40 T4 Geartronic 2017
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

yauwera schreef:
diesel01 schreef:
yauwera schreef: Waarom zijn sommigen zo bitsig hier? Veel nuttige antwoorden op de oorspronkelijke vraag heb ik hier nog niet gezien.
Er zal een reden zijn dat Polestar hem niet doet, dat is de tuner voor Volvo binnen de marge's zoals Volvo dat bedoelt heeft.
Ik kies altijd een auto op basis van specs, awd om geen geneuzel te hebben op wintersport, dikke diesel om vooruit te komen.
Mijn auto is er ook als D3 met 150pk maar dat is niet wat ik wil en heb dus gekozen voor de D5 omdat die het vermogen heeft waar ik naar op zoek was.
De V40 is er met 120, 150, 190 en 250pk, koop je een 120pk terwijl je de 250pk nodig hebt dan heb je niet de juiste keus gedaan.
Dikke diesel om vooruit te komen, rare redenering. En dan rij je die ook nog kapot... Misschien toch eerder een 'dikke benzine' volgende keer? :D
Kun je nagaan wat warmte doet met een T2 waar je van 120pk naar 225pk gaat.
Als die dikke D5 het al niet lukt dan brand die T2 spontaan af.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5095
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Afdeling marketing zal ook best mee beslissen welke auto's wel en niet door P* getuned worden. Ik zou eens een grondig vergelijk maken op onderdelen als remmen, turbo's intercoolers, radiateur, olie distibutie, olie koeling, versnellingsbak, koppeling ik veracht dat je meer verschillen tegenkomt dan wat je verwacht en in dat geval is genoemde vermogens toename naar mijn mening wel erg fors.

Aan de andere kant zijn er echt voorbeelden waar sprake is van louter software matige vermogen reductie
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

het staat je natuurlijk altijd vrij een auto die in eigendom is naar hartelust te veranderen, maar vandaag is een T2 niet simpel administratief meer te veranderen naar een T4
Gebruikersavatar
vankol
4th Gear member
Berichten: 606
Lid geworden op: 09.04.2016 - 15:26

V70R^2 schreef: Heb het al gepost net, 't is heel simpel, gewoon even langs RDW, laat een vermogensuitsraai zien en klaar ben je.

Mogelijk even een proefritje Lelystad als het echt gek is wat je hebt gedaan, verder zijn ze heeeeeeel soepel in NL wat dit betreft.

Been there, got the T-shirt. Zelfs hele motorwissels van 4 cilinder the naar V8 is geen probleem, als het maar netjes zit, 200pk naar 400pk, no problem, als de koets maar stevig is.

Zelf had ik er 380mm Brembo's bij gemonteerd, dit was slechts een paar minuten testwerk en kon zo mee met de keuring, abs werkt, check, remafstand beter dan normaal, dus geslaagd.

Keuring RDW is paar tientjes, Lelystad geluid/handeling/remmen etc testen is ongeveer 150euro per uur baan, 120euro per uur testrijder, heb je alles veranderd dan zijn ze twee uur bezig (alleen als je wagen ná 1997 is, voor die tijd mag helemaal alles zolang het door de APK komt is het op kenteken direct goedgekeurd).

Thanks jouw uitleg is tenminste duidelijk.
VOLVO S60 D3 2011 GT V40 T2 Nordic+ 2016
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

verder zijn ze heeeeeeel soepel in NL wat dit betreft
Dan valt daar nog een boel te winnen op het gebied van preventieve verkeersveiligheid.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
V70R^2
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
Locatie: Leerdam

Jelmer de Jong schreef:
V70R^2 schreef: Heb het al gepost net, 't is heel simpel, gewoon even langs RDW, laat een vermogensuitsraai zien en klaar ben je.

Mogelijk even een proefritje Lelystad als het echt gek is wat je hebt gedaan, verder zijn ze heeeeeeel soepel in NL wat dit betreft.

Been there, got the T-shirt. Zelfs hele motorwissels van 4 cilinder the naar V8 is geen probleem, als het maar netjes zit, 200pk naar 400pk, no problem, als de koets maar stevig is.

Zelf had ik er 380mm Brembo's bij gemonteerd, dit was slechts een paar minuten testwerk en kon zo mee met de keuring, abs werkt, check, remafstand beter dan normaal, dus geslaagd.

Keuring RDW is paar tientjes, Lelystad geluid/handeling/remmen etc testen is ongeveer 150euro per uur baan, 120euro per uur testrijder, heb je alles veranderd dan zijn ze twee uur bezig (alleen als je wagen ná 1997 is, voor die tijd mag helemaal alles zolang het door de APK komt is het op kenteken direct goedgekeurd).
Die T6 swap, was dat een chassis van na 1999?
Een 2015/2016 3.0 T6 350pk en dat in een 1998 V70R gehangen.
Laatst gewijzigd door V70R^2 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
V70R^2
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
Locatie: Leerdam

teebee schreef:
verder zijn ze heeeeeeel soepel in NL wat dit betreft
Dan valt daar nog een boel te winnen op het gebied van preventieve verkeersveiligheid.
9 van de 10 keer is zo'n wagen een heel stuk veiliger dan wat Volvo ooit als nieuw verkocht.

En zo niet dan komen ze simpelweg er niet mee op kenteken.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

En daar geloof ik helemaal niets van..
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

V70R^2 schreef:

Een 2015/2016 3.0 T6 350pk en dat in een 1998 V70R gehangen.
De regels van voor chassis voor 1999 zijn wat ruimer. Als het maar goed vast zit en een minimale remvertraging heeft dan krijg je een stempel. Na 1999 moet men een bestaand model met typegoedkeuring hebben als referentie, anders is het 'computers says no' en mag iemand in Lelystad het met dezelfde computer nog een keer proberen. :D
OGA244 schreef: En daar geloof ik helemaal niets van..
Ik ook niet, wel als je het vergelijkt met wat er soms op miraculeuze wijze nog door de APK wandelt. Doe dan maar een T6 er in door iemand die wel het beste voor heeft met de techniek.
Laatst gewijzigd door Jelmer de Jong op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Het blok is zwaarder en langer, stuuruitslag wordt minder, koersvastheid zal minder zijn
Aardig gefröbel maar dat komt natuurlijk niet in de buurt van wat n fabrikant aflevert.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Heb je het filmpje wel gezien? Ik stap liever in een V70R uit 1998 met netjes gemonteerde T6 motor, fatsoenlijk banden, remmen en alle andere onderdelen dan de rammelbak uit mijn filmpje waarbij er een draagarm los hangt en de remschijven 4MM! dunner zijn dan het maximale slijtagepunt. Verder zijn de banden gescheurd, was het niet mogelijk om de uitlaat deugdelijk te monteren en groeit er mos in de remvloeistof. Jawel, er groeit mos in de remvloeistof.
Dat de fabrikant het met al zijn kennis en kunde beter kan staat buiten kijf, dat was niet de stelling.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Zo'n T6 is grappig, niet 'n hoogstaand stuk techniek
En resultaten uit 'n ver verleden hebben geen waarde in deze toekomst.
Laatst gewijzigd door OGA244 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
V70R^2
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
Locatie: Leerdam

Excuus, dubbelpost.
Laatst gewijzigd door V70R^2 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
V70R^2
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
Locatie: Leerdam

OGA244 schreef: En daar geloof ik helemaal niets van..
Ik ben meer van het meten is weten, en heb de data het te onderbouwen, wat iemand wel of niet geloofd moet die uiteraard zelf weten, of dat in sprookjes is of dat volvo's uit de fabriek perfect zijn en niet beter kunnen staat hen vrij.
OGA244 schreef: Het blok is zwaarder en langer, stuuruitslag wordt minder, koersvastheid zal minder zijn
Aardig gefröbel maar dat komt natuurlijk niet in de buurt van wat n fabrikant aflevert.
Blok is niet zwaarder of langer, de 5 cilinders zijn op 1,5mm na precies dezelfde afmeting als de 3.0 T6.


Mogelijk dat de regeling een jaar is verschoven naar 1999, mijne is wel degelijk compleet herkeurd volgens EU type goedkeuring op Lelystad
Laatst gewijzigd door V70R^2 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Kan zijn dat jouw auto de eerste van zijn soort was en door de keurmeester doorverwezen werd, met de zoveelste Golf 2 met VR6 motor hebben ze daar inmiddels wel een lijst met aandachtspunten voor en hoef je niet meer de testbaan op. Hoeveel was je in totaal kwijt voor de hele keuring?
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

V70R^2 schreef:
OGA244 schreef:En daar geloof ik helemaal niets van..
Ik ben meer van het meten is weten, en heb de data het te onderbouwen, wat iemand wel of niet geloofd moet die uiteraard zelf weten, of dat in sprookjes is of dat volvo's uit de fabriek perfect zijn en niet beter kunnen staat hen vrij.
OGA244 schreef:Het blok is zwaarder en langer, stuuruitslag wordt minder, koersvastheid zal minder zijn
Aardig gefröbel maar dat komt natuurlijk niet in de buurt van wat n fabrikant aflevert.
Blok is niet zwaarder of langer, de 5 cilinders zijn op 1,5mm na precies dezelfde afmeting als de 3.0 T6.
Mogelijk dat de regeling een jaar is verschoven naar 1999, mijne is wel degelijk compleet herkeurd volgens EU type goedkeuring op Lelystad
zoals gezegd, ik geloof het niet, je bent ook geen constructeur maar een goedwillende hobbyist die lekker heeft lopen kloten.
De 6 cilinder is een cilinder langer (en meer) dan de 5 cilinder, bij b.v. een S80 had dat iig consequenties voor de draaicirkel.
Ik heb waardering voor je project maar absoluut geen geloof in het geheel.

En een T2 van recente datum is toch echt geen V70 uit de vorige eeuw,,
Laatst gewijzigd door OGA244 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”