Pagina 1 van 1

Tuning van de euro6 vijfcilinder D5- ervaringen?

Geplaatst: 15.07.2019 - 16:00
door Quota
Onze vorige auto heb ik laten tunen bij Obbe, dat was een manueel geschakelde 215 pk D5. Nu hebben we een nieuwe auto met de laatste vijfcilinder D5-, te weten de euro 6 221 pk D5 in een AWD AT XC70. Nu kan ik nergens tunings mogelijkheden vinden voor dit model, anders dan bij polestar. Weet iemand of er hier al tuning voor beschikbaar is?

Re: Tuning van de euro6 vijfcilinder D5- ervaringen?

Geplaatst: 15.07.2019 - 17:23
door sanco
excuus dubbelpost

Re: Tuning van de euro6 vijfcilinder D5- ervaringen?

Geplaatst: 15.07.2019 - 17:25
door sanco
Geen idee, maar ik vraag me af hoeveel winst je daarmee nog gaat behalen. Zet de bak in sportstand en ik vind hem eigenlijk al vlot zat, vergeleken met mijn vorige 175 > 195 pk gekietelde XC70. Er zal best nog wat pk en Nm te halen zijn, maar de winst blijft in verhouding denk ik relatief beperkt voor het gevoel. Wat daarnaast voor mij zwaar zou meewegen, is dat de reserves van het blok en de bak dan al snel worden ingezet, omdat dit natuurlijk wel de meest vermogende versie was die Volvo zelf in deze combi heeft geleverd. En omwille van het verbruik.... alle verhalen ten spijt, maar echt veel zuiniger gaat het m.i. niet worden. Je zult nooit het directe gevoel van de handbak van je vorige gaan benaderen met deze automaat, vooral bij het wegrijden. Die slip en daarmee het (vooral) gevoel van traagheid blijft toch een gevolg van.
Succes met de zoektocht / overwegingen / keuze ;-)

Re: Tuning van de euro6 vijfcilinder D5- ervaringen?

Geplaatst: 15.07.2019 - 17:41
door Quota
Ohw het vermogen is het mij niet om te doen, dat is zat, alleen vindt ik dat de bak overdreven veel slipt, dus het zou meer gaan om tuning van de bak dan zozeer de motor...

Re: Tuning van de euro6 vijfcilinder D5- ervaringen?

Geplaatst: 15.07.2019 - 17:46
door Gouwe
Obbe doet niets aan de bak, Polestar wel? Met Polestar schakelt de bak veel alerter is mijn ervaring (met een D5 185 PK en D5 215 PK).

Re: Tuning van de euro6 vijfcilinder D5- ervaringen?

Geplaatst: 16.07.2019 - 12:25
door Athome
Bak tuning is ook het gene waar ik meer info over zoek. Heb een V60 D6 (MY14) en vind ik ook dat de bak veel slipt. In stand Power is het echt minder en dat bevalt mij beter.
Enig idee wat de kosten zijn voor Polestar bak tuning.

Ik kan ook bij derden de bak laten tunen maar dan komt de dealer daarna met zijn 2.0 servicebeurt en weg is de tuning. Kan ik vervolgens weer het halve land doorrijden om de tuning weer terug te zetten. Daar heb ik ook geen zin in

Re: Tuning van de euro6 vijfcilinder D5- ervaringen?

Geplaatst: 16.07.2019 - 13:31
door Quota
Athome schreef: Bak tuning is ook het gene waar ik meer info over zoek. Heb een V60 D6 (MY14) en vind ik ook dat de bak veel slipt. In stand Power is het echt minder en dat bevalt mij beter.
Enig idee wat de kosten zijn voor Polestar bak tuning.

Ik kan ook bij derden de bak laten tunen maar dan komt de dealer daarna met zijn 2.0 servicebeurt en weg is de tuning. Kan ik vervolgens weer het halve land doorrijden om de tuning weer terug te zetten. Daar heb ik ook geen zin in
Daar heeft Rica dan weer een oplossing voor, die hebben ook twee stages voor mijn motor beschikbaar, alleen vind ik die nogal prijzig.

Re: Tuning van de euro6 vijfcilinder D5- ervaringen?

Geplaatst: 16.07.2019 - 15:02
door Gouwe
Athome schreef: Bak tuning is ook het gene waar ik meer info over zoek. Heb een V60 D6 (MY14) en vind ik ook dat de bak veel slipt. In stand Power is het echt minder en dat bevalt mij beter.
Enig idee wat de kosten zijn voor Polestar bak tuning.
De Polestar optimalisatie kost normaal prijs 995,-. Afhankelijk van de aanbieding kun je ergens slagen tussen de 695 en 750.
Met Polestar krijg je een veel alerter schakelende bak is de brede ervaring hier op het forum.
Athome schreef: Ik kan ook bij derden de bak laten tunen maar dan komt de dealer daarna met zijn 2.0 servicebeurt en weg is de tuning. Kan ik vervolgens weer het halve land doorrijden om de tuning weer terug te zetten. Daar heb ik ook geen zin in
En dat is precies de reden dat ik voor Polestar ga. Met een D6 vind ik 300PK meer dan voldoende.....

Re: Tuning van de euro6 vijfcilinder D5- ervaringen?

Geplaatst: 16.07.2019 - 20:42
door RoaldH
Quota schreef: Onze vorige auto heb ik laten tunen bij Obbe, dat was een manueel geschakelde 215 pk D5. Nu hebben we een nieuwe auto met de laatste vijfcilinder D5-, te weten de euro 6 221 pk D5 in een AWD AT XC70. Nu kan ik nergens tunings mogelijkheden vinden voor dit model, anders dan bij polestar. Weet iemand of er hier al tuning voor beschikbaar is?
Ik denk dat de laatste D5 met Polestar ongeveer 240 pk levert op de rollenbank. De D6 is ook getest zonder de ERAD en haalde namelijk die resultaten.

Re: Tuning van de euro6 vijfcilinder D5- ervaringen?

Geplaatst: 16.07.2019 - 22:33
door DB200
Ik heb een D4 met Polestar, dus jouw 220pk. Ik herken het gedrag van de bak niet. In de D is de wagen een goedaardige lobbes waarmee je gemoedelijk meedobbert met het verkeer, die verandert in een ongetemde feeks als ik het gaspedaal voorbij de helft intrap. In de S rijdt de wagen daarentegen bij weinig gas geven al kwiek en vlot. In druk stadsverkeer zet ik de bak dus altijd in de S (van stad). Heb je al eens de bakolie ververst (= iets anders dan spoelen), wellicht dat dit de slip veroorzaakt?

Re: Tuning van de euro6 vijfcilinder D5- ervaringen?

Geplaatst: 16.07.2019 - 22:38
door Woody259
Athome schreef: Bak tuning is ook het gene waar ik meer info over zoek. Heb een V60 D6 (MY14) en vind ik ook dat de bak veel slipt. In stand Power is het echt minder en dat bevalt mij beter.
Enig idee wat de kosten zijn voor Polestar bak tuning.

Ik kan ook bij derden de bak laten tunen maar dan komt de dealer daarna met zijn 2.0 servicebeurt en weg is de tuning. Kan ik vervolgens weer het halve land doorrijden om de tuning weer terug te zetten. Daar heb ik ook geen zin in
Bij welke derden kan je op dit moment de bak tunen?

Ik vind ook dat de automaat veel te veel slipt in de D-stand. Het schakelgedrag is erg irritant bij het rijden op lage snelheid: Tussen de 0 en 60 km/h slipt hij continue, of gaat hij in de vrijloop bij gas los (loskoppelen bij uitrollen). De automaat lijkt binnen bebouwde kom of bij het wegrijden op lage snelheid erg op een CVT (ik vind dat geen pluspunt). Ik rij daardoor ook een stuk rustiger op lage snelheid, het voelt namelijk slecht om veel gas te geven voordat de versnelling in lock-up zit.

In de S-Stand schakelt hij daarentegen goed (zonder slip) voor een traditionele automaat, maar voor normaal rijden met een te hoog toerental. Het liefste zou ik in de D-stand een schakelprogramma willen hebben met lage schakelpunten in combinatie met het vlot schakelen van de S-stand (zonder slip, gelijk in lock-up).

Re: Tuning van de euro6 vijfcilinder D5- ervaringen?

Geplaatst: 16.07.2019 - 23:27
door Quota
Roald schreef:
Ik denk dat de laatste D5 met Polestar ongeveer 240 pk levert op de rollenbank. De D6 is ook getest zonder de ERAD en haalde namelijk die resultaten.

Mijn vorige D5 zat na tuning door Obbe op 245. Olie is nog niet ververst, worden ook wisselende verhalen over gehouden, om dit binnen vijf jaar of 150.000 km te doen. Auto is net drie geworden, maar heeft la wel 185.000 km gelopen.

Re: Tuning van de euro6 vijfcilinder D5- ervaringen?

Geplaatst: 17.07.2019 - 07:03
door Gouwe
Quota schreef: ….Auto is net drie geworden, maar heeft la wel 185.000 km gelopen.
Dan heeft de olie niet meer de eigenschappen als toen hij er nieuw in kwam....
En ja die wisselende ervaringen ken ik ook met het spoelen, je moet dat absoluut goed doen: o.a. de juiste middelen, proces en olie. Ik ga daarvoor naar een specialist en niet meer naar de dealer of iemand anders die het zegt ook te kunnen omdat hij ook een machine heeft staan. Maar dat is een ander topic.

Re: Tuning van de euro6 vijfcilinder D5- ervaringen?

Geplaatst: 17.07.2019 - 15:07
door sanco
Over dat spoelen gesproken, ik heb de mijne juist terug van een grote beurt. Auto wordt in augustus 4 jaar en heeft nu 100k gelopen. Aangezien ik er nog even mee door wens te rijden, overlegd over evt. aan te bevelen extra onderhoud, en dus nu ook de bakolie laten vervangen. Niet dat ik er hoge verwachtingen van had, want het schakelen ging nog soepel en zonder enig probleem..... maar, wat ben ik overtuigd van de juistheid van mijn keuze het wel te doen!! Niet normaal hoe zijdezacht alles nu weer verloopt. Echt een heel duidelijk merkbaar verschil, en eigenlijk voor het eerst dat ik het idee heb dat een beurt ook werkelijk weer een verbetering betekent, want 6 liter oude olie in het blok vervangen door nieuwe olie is voor mij nooit voelbaar geweest, maar dit is wat mij betreft een echte aanrader!

Re: Tuning van de euro6 vijfcilinder D5- ervaringen?

Geplaatst: 17.07.2019 - 19:58
door diesel01
sanco schreef: Over dat spoelen gesproken, ik heb de mijne juist terug van een grote beurt. Auto wordt in augustus 4 jaar en heeft nu 100k gelopen. Aangezien ik er nog even mee door wens te rijden, overlegd over evt. aan te bevelen extra onderhoud, en dus nu ook de bakolie laten vervangen. Niet dat ik er hoge verwachtingen van had, want het schakelen ging nog soepel en zonder enig probleem..... maar, wat ben ik overtuigd van de juistheid van mijn keuze het wel te doen!! Niet normaal hoe zijdezacht alles nu weer verloopt. Echt een heel duidelijk merkbaar verschil, en eigenlijk voor het eerst dat ik het idee heb dat een beurt ook werkelijk weer een verbetering betekent, want 6 liter oude olie in het blok vervangen door nieuwe olie is voor mij nooit voelbaar geweest, maar dit is wat mij betreft een echte aanrader!
Mooi Klaas, als dit de eerste keer is bij 100k dan merk je dat zeer zeker.
Heb eigenlijk geen idee hoe het bij de 8gt is, zal wel het zelfde wezen maar met 40k nog niet echt noodzakelijk.