Pagina 1 van 3
Overstuur karakter op klaverbladen (snelweg)
Geplaatst: 19.07.2019 - 23:49
door Athome
Afgelopen paar dagen is mij weer eens wat opgevallen.
Het verplaatsen van de ene snelweg naar een andere snelweg gaat meestal via klaverbladen. De klaverbladen zijn over het algemeen met een redelijke snelheid nog heel goed te rijden.
Wanneer ik zo'n klaverblad met ongeveer 100 km/u neem gaat best goed. Als ik dan iets versnel (5 km/u o.i.d) komt er ineens een vorm van overstuur opzetten. De auto stuur dan gewoon wat scherper in. Het iets liften van het gaspedaal zorgt er vervolgens weer voor dat deze vorm van overstuur direct stopt. Bij weer iets versnellen duikt de overstuur direct weer op. Het gaat niet geleidelijk. Het overstuurkarakter is er vrij abrupt en ook net zo snel weer weg.
Ik las in de handleiding dat de V60 PiH een compensatiesysteem voor onderstuur heeft ingebouwd (ongetwijfeld via de achteras motor). Is dit systeem hier verantwoordelijk voor?
Waar ik ook aan heb zitten denk zijn de wangen van de voorbanden. Er zitten Dunlop Sportmax RT banden in de maat 235/40/19 (loadindex 97) gemonteerd. Zou het kunnen zijn dat tijdens het insturen bij een bepaald gewicht op de wang, de wang ineens kantelt of omvouwt (of hoe het ook wil noemen)?
Ik voel verder geen rare dingen tijdens het rijden. Maar dan vage overstuurkarakter is niet prettig in een bocht.
Re: Overstuur karakter op klaverbladen (snelweg)
Geplaatst: 20.07.2019 - 00:00
door Jelmer de Jong
Volgens mij heb je net het nut van achterwielaandrijving ervaren.

Re: Overstuur karakter op klaverbladen (snelweg)
Geplaatst: 20.07.2019 - 00:16
door Athome
Als dat op deze manier moet werken, dan liever niet. Het rijdt erg zenuwachtig
Re: Overstuur karakter op klaverbladen (snelweg)
Geplaatst: 20.07.2019 - 07:54
door RoaldH
In welke stand rij je de auto? Ik had eerst dezelfde banden maar dan in. 245/45R18 en vond die gevoeliger voor lastwissels dan de Conti’s of Michelin’s. Verder heeft uitlijnen geholpen en het goed laten vastdraaien van de ERAD bouten.
Re: Overstuur karakter op klaverbladen (snelweg)
Geplaatst: 20.07.2019 - 08:35
door NielsPHEV
Ik heb de v60 pih altijd een prettige auto gevonden maar in snelle bochten of echt hard rechtdoor gaf de auto weinig vertrouwen ik wijt het vooral aan het feit dat de gewichtsverdeling minder optimaal is dan bv een s v xc 60 90 T8 bij de v60 pih ligt er gewoon 300 kg extra in de kofferbak
Re: Overstuur karakter op klaverbladen (snelweg)
Geplaatst: 20.07.2019 - 09:01
door ps-amazon
bandenspanning, vooral het verschil voor-achter, kan veel invloed hebben op onder/overstuur; ga eerst de banden op de door Volvo aanbevolen spanning zetten met behulp van een nauwkeurige spanningsmeter en als de banden koud zijn; dan je klaverblad rijden en spanning achter 0,2 verhogen en weer klaverblad rijden en weer 0,2 verhogen en weer rijden....en nog een keer, en dan kijken of er verschil merkbaar is
Re: Overstuur karakter op klaverbladen (snelweg)
Geplaatst: 20.07.2019 - 09:50
door RoaldH
NielsPHEV schreef:
Ik heb de v60 pih altijd een prettige auto gevonden maar in snelle bochten of echt hard rechtdoor gaf de auto weinig vertrouwen ik wijt het vooral aan het feit dat de gewichtsverdeling minder optimaal is dan bv een s v xc 60 90 T8 bij de v60 pih ligt er gewoon 300 kg extra in de kofferbak
De D6 is in vergelijking met de T8 meer de Porsche 911.
Re: Overstuur karakter op klaverbladen (snelweg)
Geplaatst: 20.07.2019 - 10:00
door Athome
@RoaldH:
Ik rij eigenlijk altijd in Hybride stand of Save modus. Op de klaverbladen rij ik waarschijnlijk in de Save modus. Er lagen Michelins (Pilot Sport 4 S) op maar moest deze noodgedwongen vervangen. Ik heb er toen de Dunlops op gedaan. Ik rij ondertussen nu een kleine 10 jaar met dit type Dunlops op verschillende auto's en heb daar nooit klachten over gehad. Ze zijn per band ook nog eens 50 euro goedkoper.
Uitlijnen kom ik ook veel tegen. Maar ja, wat is een goed bedrijf om je auto uit te laten lijnen. Wij wonen in Zwolle.
@NielsPHEV:
Het hogere gewicht maakt de auto inderdaad niet echt dynamisch. Ik weet niet wat de gewichtsverdeling is van de V60 met alleen de 5-clinder diesel motor. Ik gok dat daarbij de balans op de neus ligt. De accu zou er dan voor moeten zorgen dat de balans weer veel meer naar achter komt te liggen en in theorie dus weer gunstiger
Re: Overstuur karakter op klaverbladen (snelweg)
Geplaatst: 20.07.2019 - 10:43
door RoaldH
Ik rij de klaverbladen liever in AWD of Power omdat de auto dan stabieler is. De ERAD ondersteuning is dan constanter/komt er iets geleidelijker in. Hierdoor heb je minder onrust aan de achterkant van de auto. Mijn lokale Profile Tyre center (die ik al meer dan 20 jaar ken), lijnt de auto elke 2 jaar uit en dat heeft de auto veel rustiger genaakt. Eerst reed ik op de Dunlops, met helaas de verkeerde uitlijning. Als je dan de lange doordraaiers hebt op de Autobahn (met dakkoffer) in Hybrid, dan voelde de V60 erg onzeker aan. De Dunlops zijn zeker goede banden. Zelf rij ik bijna 70% verder met de Michelins, dus onder aan de streep maakt dat weinig uit. Van Profile heb ik begrepen dat de wangen van de Dunlops wat zachter zouden zijn dan de Michelins, waardoor je de lastwissels meer kan voelen.
Heeft jouw auto ook de veerpootbrug? Nadat ik die heb gemonteerd, voelt het nog beter aan.
Re: Overstuur karakter op klaverbladen (snelweg)
Geplaatst: 20.07.2019 - 10:47
door RoaldH
NielsPHEV schreef:
Ik heb de v60 pih altijd een prettige auto gevonden maar in snelle bochten of echt hard rechtdoor gaf de auto weinig vertrouwen ik wijt het vooral aan het feit dat de gewichtsverdeling minder optimaal is dan bv een s v xc 60 90 T8 bij de v60 pih ligt er gewoon 300 kg extra in de kofferbak
Volgens mij schreef de pers dat de V60T8 lekkerder aanvoelde dan de reguliere V60D4/T5 modellen.
Zal wel liggen aan de bladveer van de achteras, die dan meer beladen is en minder springerig.
Re: Overstuur karakter op klaverbladen (snelweg)
Geplaatst: 20.07.2019 - 10:53
door RoaldH
Veerpootbrug zit erop:
Is erg makkelijk te monteren!
https://www.vstore.nl/veerpootsteun-1110/
Re: Overstuur karakter op klaverbladen (snelweg)
Geplaatst: 20.07.2019 - 11:04
door Athome
@RoaldH
De veerpootbrug is aanwezig. Deze viel mij direct al toen ik de motorkap voor de eerste keer opende.
De stand Power zal ik eens proberen.
Dunlop een zachtere wang? Het is mij wel verteld dat de Dunlops waarschijnlijk iets sneller slijten dan de Michelin.
Van motorbanden heb ik meer kennis dan autobanden. Bij motorbanden is juist Michelin die het slappe karkas heeft en Dunlop is juist een stuk steviger. Dat slappe karkas maakt dat de Michelin niet geliefd is onder de rijders van supersport motoren (de buikschuivers). Te veel onrust.
Re: Overstuur karakter op klaverbladen (snelweg)
Geplaatst: 20.07.2019 - 11:27
door diesel01
Ik pas dan altijd mijn snelheid aan wanneer de kont uitbreekt of......ik doe het raam open en leg de linker hand op de vangrail, dat loopt vaak als een speer.
Re: Overstuur karakter op klaverbladen (snelweg)
Geplaatst: 20.07.2019 - 11:44
door NielsPHEV
RoaldH schreef:
NielsPHEV schreef:
Ik heb de v60 pih altijd een prettige auto gevonden maar in snelle bochten of echt hard rechtdoor gaf de auto weinig vertrouwen ik wijt het vooral aan het feit dat de gewichtsverdeling minder optimaal is dan bv een s v xc 60 90 T8 bij de v60 pih ligt er gewoon 300 kg extra in de kofferbak
Volgens mij schreef de pers dat de V60T8 lekkerder aanvoelde dan de reguliere V60D4/T5 modellen.
Zal wel liggen aan de bladveer van de achteras, die dan meer beladen is en minder springerig.
Ik heb gelezen dat men de V90T8 prettige vond dan de T5 D4 ik deel deze mening zeker met luchtvering achter. De V60T8 stuitert echt fors achter staat op een dynamic onderstel en geeft korte oneffenheden naar mijn mening erg hard door. V90 is dan veel prettiger.
Re: Overstuur karakter op klaverbladen (snelweg)
Geplaatst: 20.07.2019 - 12:41
door RoaldH
NielsPHEV schreef:
RoaldH schreef:
NielsPHEV schreef:
Ik heb de v60 pih altijd een prettige auto gevonden maar in snelle bochten of echt hard rechtdoor gaf de auto weinig vertrouwen ik wijt het vooral aan het feit dat de gewichtsverdeling minder optimaal is dan bv een s v xc 60 90 T8 bij de v60 pih ligt er gewoon 300 kg extra in de kofferbak
Volgens mij schreef de pers dat de V60T8 lekkerder aanvoelde dan de reguliere V60D4/T5 modellen.
Zal wel liggen aan de bladveer van de achteras, die dan meer beladen is en minder springerig.
Ik heb gelezen dat men de V90T8 prettige vond dan de T5 D4 ik deel deze mening zeker met luchtvering achter. De V60T8 stuitert echt fors achter staat op een dynamic onderstel en geeft korte oneffenheden naar mijn mening erg hard door. V90 is dan veel prettiger.
En de V60T8 tov een reguliere V60 met hetzelfde onderstel?
Re: Overstuur karakter op klaverbladen (snelweg)
Geplaatst: 20.07.2019 - 12:42
door RoaldH
diesel01 schreef:
Ik pas dan altijd mijn snelheid aan wanneer de kont uitbreekt of......ik doe het raam open en leg de linker hand op de vangrail, dat loopt vaak als een speer.
Heel herkenbaar Tom!

Re: Overstuur karakter op klaverbladen (snelweg)
Geplaatst: 20.07.2019 - 13:42
door diesel01
RoaldH schreef:
diesel01 schreef:
Ik pas dan altijd mijn snelheid aan wanneer de kont uitbreekt of......ik doe het raam open en leg de linker hand op de vangrail, dat loopt vaak als een speer.
Heel herkenbaar Tom!
Ik denk dat de PIh niet gemaakt is voor dit soort dingen, het weegt meer dan 1800kg en is inmiddels al een paar jaar oud.
Dempers en veren worden minder door de jaren, en wil je de grens opzoeken doe dat dan op een circuit.
Voor hetzelfde geld zet hij de kont wel dwars en staan mensen die er niet om gevraagd hebben stil omdat iemand harder over het klaverblad wil dan zijn vaardigheid of auto aan kan.
Re: Overstuur karakter op klaverbladen (snelweg)
Geplaatst: 20.07.2019 - 14:45
door RoaldH
@Tom: dan kun je beter een Mini Cooper of een Ford Fiesta ST gebruiken dan de (te) zware PIH. Dat is meer een snelle cruiser voor de lange afstand.
Re: Overstuur karakter op klaverbladen (snelweg)
Geplaatst: 20.07.2019 - 16:18
door hsv70
Een optie, en die kan ik iedereen aanraden, is een goede slipcursus met je eigen auto. Kom je er gelijk achter wat de auto wanneer doet, en hoe goed je rijvaardigheid precies is.
En is na deze cursus het nemen van een klaverblad nog steeds een uitdaging, is een ov-kaart misschien de beste optie.
Re: Overstuur karakter op klaverbladen (snelweg)
Geplaatst: 20.07.2019 - 17:00
door diesel01
Daarbij komt dat je hem met 100km/u heulemaal kort rijdt, gevalletje dagwaarde en u mag op zoek naar iets nieuws.
Is het de daily dan kun je een uitdaging hebben om de volgende dag naar klanten of werk te komen, ik snap nooit waarom men dat op het spel zet.