Pagina 1 van 1

V50 kinetic 1800 benzine

Geplaatst: 09.10.2006 - 15:35
door raveleyn
Betreft: V50 1.8 kinetic, benzine, modeljaar 2005, km-stand 25000.
Met enige regelmaat geeft de boardcomputer de melding "Verminderd Vermogen". Soms gaat dit ook inderdaad gepaard met wegvallen van het vermogen en een gesmoord (luchtmassa?) geluid uit de motor.
Garage-uitlezingen en updates van de software geven tot op heden geen resultaat. Volvodealer zoekt reeds in vergelijkbare serviceletters.
Wat opvalt: euvel onstaat altijd na loslaten van gaspedaal, waarbij stationair toerental terugvalt tot onder ong. 500 rpm.
Dit komt vooral voor bij rijden bij lage belastingcondities, airco af, ventilatie op laag, etc.
Motor te zuinig afgesteld of stationair toerental bijstellen ?
Reacties, ervaringen of adviezen van harte welkom.

Geplaatst: 09.10.2006 - 18:42
door lancer
Brandstofdruk? Wellicht brandstoffilter schoonmaken?

Geplaatst: 18.10.2006 - 12:43
door raveleyn
Een mettertijd sterke toename van het euvel met geheel uitvallen van de motor maakte het storingzoeken wat gemakkelijker.
De gasapedaalunit werd door het systeem als schuldige aangemeld.
Deze vervangen (kon binnen 24 uur geleverd/gemonteerd worden).
Lijkt voorlopig de goede oplossing te zijn.
Dank voor de reactie van Lancer (09-10-2006) :)

Re: V50 kinetic 1800 benzine

Geplaatst: 18.10.2006 - 13:11
door buddo
raveleyn schreef:Betreft: V50 1.8 kinetic, benzine, modeljaar 2005, km-stand 25000.
Met enige regelmaat geeft de boardcomputer de melding "Verminderd Vermogen".
Bij de S60 en V70 komt deze klacht veel voor en wordt meestal veroorzaakt door het gasklephuis. Ik weet dat de motor in jouw V50 een andere is, maar misschien biedt dit een aanknopingspunt?

Geplaatst: 02.12.2006 - 16:52
door raveleyn
We zijn ruim twee maand verder. Het euvel herhaald zich. Vooral/juist bij rijden in files, stoplicht- en rotonde-manoeuvres een melding "verminderd vermogen". Meestal eenvoudig te resetten en geen gevolgen. Echter ook regelmatig uitvallen van de motor of gesmoord optrekken tot max. 40/50km/hr. Schokkende, en hakerige stationaire loop etc. Duidt m.i. toch op
een brandstofprobleem. Zijn er ervaringen bekend met bijv. de brandstofdrukregelklep/unit ?
Die dingen zijn duur en ik begrijp best dat men die niet zomaar uit voorzorg even wil vervangen, maar toch...................., dit rijdt niet echt veilig.

Geplaatst: 26.12.2006 - 02:51
door raveleyn
Thans is ook gasklep vervangen. Stationair toerental regelt nu beter af.
Ongeveer 800 rpm minimaal. We rijden daarom redelijk positief de feestdagen binnen en het jaar uit. :)

Geplaatst: 26.12.2006 - 17:03
door sanco
Hoop dat het probleem nu definitief is opgelost en het genot weer de overhand krijgt want niets is zo vervelend als dit soort storingen !!