XC90 2003 met pech in Frankrijk
Geplaatst: 04.08.2019 - 08:28
Sinds 2 maanden ben ik trotse eigenaar van een Volvo xc90 2.9 T6 awd uit 2003. 150 dzd op de teller, ingevulde onderhoudsboekjes, de op het oog goede technische staat én een vrijwel onbeschadigd beige interieur trokken me over de Volvo-streep.
Wel wat klussen gehad (koplampen laten polijsten, vastgeroeste achterruitenwissermotor weer gangbaar gemaakt, achterdeuren konden van binnenuit niet open (de kabel was uit de bevestiging geschoten), Jack-It autoalarm uit laten bouwen (werkte erg onhandig), 2 alu velgen aan de linkerzijde laten opschuren omdat de band lekte op de velg, de dichtgeroeste 7 polige stekkeraansluiting vervangen voor een nieuwe, de homokineet links voor tikte en dus vervangen én de automaat bak preventief laten spoelen). Ben er net achter dat er nog een dingetje is met de airco maar dankzij deze site weet ik dat dat mogelijk de magneetkoppeling is, daar ga ik nog mee aan de slag.
Afgelopen maandag op vakantie mét caravan achter de Volvo. En trots dat we waren dat de combinatie fluitend door de bergen ging! Over het benzineverbruik hebben we het maar even niet, maar het rijden was echt een genot! Totdat....
Na circa 700 km rijden begint ineens het stuur te trillen en de auto links voor te stuiteren, alsof je over een rijtje kuilen in het wegdek stuiterde!! We reden op de snelweg ongeveer 90 km/h. Gelijk de snelheid eruit gehaald omdat ik in eerste instantie dacht dat er iets met het wegdek was maar ik hoorde of zag verder niks. Na voorzichtig weer wat snelheid te hebben gemaakt kwam het stuiteren weer terug, dus gelijk weer de snelheid eruit en richting vluchtstrook. De afrit was gelukkig vlakbij. Daar de ANWB gebeld en de hulpverlening kwam op gang. We zijn naar een garage gesleept die het euvel onderzocht maar het niet kon oplossen: met de Franse monteur zelfs een rondje gereden omdat hij het probleem niet kon vinden (en inderdaad kwam de heftige trilling er rond 90 km/h weer in). Nadat hij de rem nog had onderzocht kwam hij tot de conclusie dat dit wel een probleem met de transmissie moest zijn. En omdat heel Frankrijk dit niet kan oplossen gaat de Volvo op transport retour naar Nederland. Dankzij de ANWB hebben we met een gloednieuwe Peugeot 5008 de vakantie hervat.
Mijn bevindingen tot nu toe:
- het dashboard geeft geen foutmelding en er branden geen waarschuwingslampjes
- de rem en onbalans in de velg links-voor zijn onderzocht door de Franse monteur en waren okay. De aandrijfas links voor oogt goed.
- het loopvlak van de band links voor is behoorlijk beschadigd, het lijkt wel een soort steenslag in het rubber te zitten
- als ik rustig rijd dan hoor je in het begin (na de heftige trilling) heel even wat gekners van staal op staal maar daarna verder niks
- er zit op de aandrijfstang zowel links als rechts een heel klein beetje spelling (max 1 mm) maar dat zat daarvoor ook al zo
- De automaat schakelt nog even vlekkeloos als voorheen
Het vervangen van de homokineet links voor ging overigens niet helemaal zonder slag of stoot. De aandrijfas zat nl vol met bakolie omdat bij de homokineet aan de bakzijde een rond afdekplaatje los in de homokineet lag (!). De homokineet aan de wielzijde is vervangen en de homokineet aan de bakzijde helemaal los gehaald en het ronde plaatje is vastgelast en daarna de boel weer in elkaar gezet, uiteraard goed ingevet.
Nu is mijn vraag, wie weet wat de oorzaak van het ‘stuiteren’ zou kunnen zijn en hoe is dit op te lossen?
Wel wat klussen gehad (koplampen laten polijsten, vastgeroeste achterruitenwissermotor weer gangbaar gemaakt, achterdeuren konden van binnenuit niet open (de kabel was uit de bevestiging geschoten), Jack-It autoalarm uit laten bouwen (werkte erg onhandig), 2 alu velgen aan de linkerzijde laten opschuren omdat de band lekte op de velg, de dichtgeroeste 7 polige stekkeraansluiting vervangen voor een nieuwe, de homokineet links voor tikte en dus vervangen én de automaat bak preventief laten spoelen). Ben er net achter dat er nog een dingetje is met de airco maar dankzij deze site weet ik dat dat mogelijk de magneetkoppeling is, daar ga ik nog mee aan de slag.
Afgelopen maandag op vakantie mét caravan achter de Volvo. En trots dat we waren dat de combinatie fluitend door de bergen ging! Over het benzineverbruik hebben we het maar even niet, maar het rijden was echt een genot! Totdat....
Na circa 700 km rijden begint ineens het stuur te trillen en de auto links voor te stuiteren, alsof je over een rijtje kuilen in het wegdek stuiterde!! We reden op de snelweg ongeveer 90 km/h. Gelijk de snelheid eruit gehaald omdat ik in eerste instantie dacht dat er iets met het wegdek was maar ik hoorde of zag verder niks. Na voorzichtig weer wat snelheid te hebben gemaakt kwam het stuiteren weer terug, dus gelijk weer de snelheid eruit en richting vluchtstrook. De afrit was gelukkig vlakbij. Daar de ANWB gebeld en de hulpverlening kwam op gang. We zijn naar een garage gesleept die het euvel onderzocht maar het niet kon oplossen: met de Franse monteur zelfs een rondje gereden omdat hij het probleem niet kon vinden (en inderdaad kwam de heftige trilling er rond 90 km/h weer in). Nadat hij de rem nog had onderzocht kwam hij tot de conclusie dat dit wel een probleem met de transmissie moest zijn. En omdat heel Frankrijk dit niet kan oplossen gaat de Volvo op transport retour naar Nederland. Dankzij de ANWB hebben we met een gloednieuwe Peugeot 5008 de vakantie hervat.
Mijn bevindingen tot nu toe:
- het dashboard geeft geen foutmelding en er branden geen waarschuwingslampjes
- de rem en onbalans in de velg links-voor zijn onderzocht door de Franse monteur en waren okay. De aandrijfas links voor oogt goed.
- het loopvlak van de band links voor is behoorlijk beschadigd, het lijkt wel een soort steenslag in het rubber te zitten
- als ik rustig rijd dan hoor je in het begin (na de heftige trilling) heel even wat gekners van staal op staal maar daarna verder niks
- er zit op de aandrijfstang zowel links als rechts een heel klein beetje spelling (max 1 mm) maar dat zat daarvoor ook al zo
- De automaat schakelt nog even vlekkeloos als voorheen
Het vervangen van de homokineet links voor ging overigens niet helemaal zonder slag of stoot. De aandrijfas zat nl vol met bakolie omdat bij de homokineet aan de bakzijde een rond afdekplaatje los in de homokineet lag (!). De homokineet aan de wielzijde is vervangen en de homokineet aan de bakzijde helemaal los gehaald en het ronde plaatje is vastgelast en daarna de boel weer in elkaar gezet, uiteraard goed ingevet.
Nu is mijn vraag, wie weet wat de oorzaak van het ‘stuiteren’ zou kunnen zijn en hoe is dit op te lossen?