Pagina 1 van 1
Welk voordeel heeft het laden met een laadstation
Geplaatst: 15.08.2019 - 22:06
door mauricenl
Onlangs ben ik overgestapt van een V70 D4 naar een V60 PIH R-design (MY2015). Het bevalt me echt heel erg goed en heb er veel lol in om zo veel mogelijk elektrisch te rijden.
Ik laad nu via een 220v stopcontact op 10 of 13A maar vraag me af of het zinvol is om een thuis-laad-box aan te schaffen en te installeren (1-fase). Wat is jullie beweegreden geweest om dit juist wel / niet te doen?
Re: Welk voordeel heeft het laden met een laadstation
Geplaatst: 15.08.2019 - 22:30
door JoopXC
Niet gedaan zo'n thuislaadstation vanwege kosten. Wel een systeemkast (afsluitbaar) buiten gemaakt op eigen groep met teller en laden maar tegen veel lagere kosten. Mijn regelbare laadstekker past er precies in zodat alleen het snoer eruit steekt.
Re: Welk voordeel heeft het laden met een laadstation
Geplaatst: 15.08.2019 - 22:32
door Athome
Ik heb er ook aan gedacht maar toch niet gedaan. Waarom?
- Extra kosten voor een "laadpaal
- Het laden gaat niet wezenlijk anders dan met de Schukolader.
Re: Welk voordeel heeft het laden met een laadstation
Geplaatst: 15.08.2019 - 22:34
door JoopXC
Athome schreef:
Ik heb er ook aan gedacht maar toch niet gedaan. Waarom?
- Extra kosten voor een "laadpaal
- Het laden gaat niet wezenlijk anders dan met de Schukolader.
Voor het prijsverschil, ik gok ruwweg zo'n 1000 euro kan je heel wat kilowatt uurtjes laden denk ik dan maar.
Re: Welk voordeel heeft het laden met een laadstation
Geplaatst: 15.08.2019 - 23:07
door Athome
Tweedehands via Marktplaats kan ook. Scheelt een heel stuk.
Echter thuis laden kost een volle accu ongeveer 2,50 euro. Dus reken maar uit hoe vaak je de accu vol kan laden t.o.v de kosten van zo'n laadpaal/laadkast.
Je moet dan ook nog een Type 2 -> Type 2 laadkabel hebben. Die zijn ook niet gratis
Re: Welk voordeel heeft het laden met een laadstation
Geplaatst: 16.08.2019 - 05:59
door Cem
Het is niet te adviseren om 3,5 uur lang op 13a te laden, vooral in de zomer en zeker als de stopcontact niet op een aparte groep is geplaatst.
Met een stopcontact laat je op type 2(enkelvoudig verkeer). Met de meeste laadpalen is dat type3(bidirectioneel
https://www.laadkabeldiscounter.nl/blog ... en-mode-4/)
Met de meeste laadpalen kan je met pasjes of appjes werken, stukje autorisatie dus, en je bent voorbereid voor de toekomst als je in elektrisch rijden gelooft. Wat hierboven staat, gewoon even op marktplaats kijken.
Re: Welk voordeel heeft het laden met een laadstation
Geplaatst: 16.08.2019 - 11:09
door Giant2000
Ik zie het voordeel niet van een laadpaal, ik heb gewoon een buiten stopcontactje gemonteerd aan huis, kosten ca. 20 euro (wandcontactdoos + grondkabel) en ik laad 's nachts met 6A, nachtstroom dus. Om 23:00 begint de lading en ruim voor 7 uur 's morgens zit hij weer vol.
Re: Welk voordeel heeft het laden met een laadstation
Geplaatst: 16.08.2019 - 11:41
door 360Degreez
Giant2000 schreef:
Ik zie het voordeel niet van een laadpaal, ik heb gewoon een buiten stopcontactje gemonteerd aan huis, kosten ca. 20 euro (wandcontactdoos + grondkabel) en ik laad 's nachts met 6A, nachtstroom dus. Om 23:00 begint de lading en ruim voor 7 uur 's morgens zit hij weer vol.
Precies. Aansluiten op een eigen groep is een must! Thuis heb ik geen privé parkeerplek en is het officieel niet toegestaan om kabels over de stoep te leggen. Een klein stopcontact op kniehoogte valt minder op dan een laadkast met verlichting
Als we gaan verhuizen mikken we overigens wel op een huis met eigen parkeerplek, carport of garage. Maar met de huidige markt zitten we even goed

Re: Welk voordeel heeft het laden met een laadstation
Geplaatst: 16.08.2019 - 12:23
door mauricenl
Dank voor de info CEM, heb het artikel uit de link gelezen. Ik laad dus nu via Mode 2, met de originele Volvo thuislaadkabel met geïntegreerde regeleenheid. Deze blijkt overigens maximaal met 10A te kunnen laden (volgens beschrijving Vstore).
Ook ik heb de mogelijkheid om te laden op eigen erf, op een stopcontact uit de schuur (eigen groep), waar buiten twee beveiligingscamera’s geen stroomverbruikers aanwezig zijn.
Op de nieuw te bouwen carport willen we ook zonnepanelen gaan plaatsen en in huis hebben we 3x25A in de meterkast. Zal de speciale groep voor het laden dan ook gelijk meenemen in de plannen.
Re: Welk voordeel heeft het laden met een laadstation
Geplaatst: 16.08.2019 - 12:30
door IkeV70
Ik heb de PIH 5 jaar lang geladen via een bestaand stopcontact in het fietsschuurtje waar hij altijd naast geparkeerd stond. De regelunit stond meestal op 8A. Ging prima. 's Avonds de stekker erin, 's morgens was ie weer vol. Geen enkele bijzondere voorziening voor getroffen, afgezien van het maken van een klein gaatje in mijn fietsschuur om de kabel door te voeren.
Dat fietsschuurtje bleek op dezelfde groep te zitten als de electrische oven. Dat was wel een probleem. Oven aan en laden tegelijk ging niet. Dat was een beetje onpractisch, maar niet zo erg dat ik er mijn groepenkast voor om heb laten bouwen.
Re: Welk voordeel heeft het laden met een laadstation
Geplaatst: 16.08.2019 - 19:31
door RoaldH
Ik laad de auto thuis ook via Schuko op een eigen groep met teller in de meterkast. Waarom geen laadpaal? Vanwege de aanleg en aanschafkosten. Destijds moest je verplicht een backoffice abonnement nemen, om de kosten te kunnen doorbelasten aan je werkgever. Dit kan goedkoper met een teller. Met de Mennekes/Schuko lader kun je makkelijk instellen op welk vermogen je wil laden. Op de zaak staat een laadpaal EVBox.