Pagina 1 van 2
Ratel onder motorkap IGS PHEV
Geplaatst: 19.08.2019 - 21:14
door volvoben
Tijdens de terugreis van mijn vakantie ging ik even tanken. Na het starten hoorde ik een flinke ratel onder de motorkap.
Het lijkt wel iets op de krukas. Vermoeid door het verre rijden ben ik vanuit Oostenrijk toch maar voorzichtig naar huis gereden.
Eenmaal thuis aangekomen toch maar eens kijken waar dit geluid vandaan komt.
Eerst leek het de riemspanner te zijn van de dynamo (IGS). Deze heb ik iets strakker gezet om te kijken of het nu verholpen is.
Maar het geluid kwam na 10min rijden weer terug.
Na veel zoeken kwamen we er achter dat het waarschijnlijk van de Dynamo (IGS) afkomt.
met name de voorkant (riemkant) van de dynamo.
Bij de dealer gevraagd (schijnt een terugroepactie te zijn waarbij de IGS word vervangen door een beter exemplaar) maar helaas maar tot 100k KM.
Mijn auto heeft meer dan 200K gelopen. Dus kost dit grapje €1600,-
Dit wil ik niet accepteren omdat het waarschijnlijk alleen een lager is.
Nu heb ik de IGS uit de auto gehaald (ong 2 uur sleutelen) en zoals we vermoeden idd het lager kapot.
Naar de PHAVO een nieuw lager gehaald 6305-SRS1 deze er ingezet. en alles weer opgebouwd.
Niet vergeten het ontlucht programma draaien van VIDA.
Inmiddels weer rijd ik weer vrolijk verder zonder rare bijgeluiden in mijn auto.
Dit nu verholpen voor €14 en 5 uur sleutelen. (kan waarschijnlijk sneller maar als ITer vind ik dit niet slecht).
Ik hoop dat dit de mede sleutelaar misschien het vertrouwen en informatie geeft zodat je zelf ook verder kan.
Ook omdat ik verder niets kon vinden over de hoogvoltage Dynamo van Volvo.
Zorg wel dat je eerst de accupolen losmaakt als je geen VIDA hebt. Anders krijg je een enorme berg storingscodes.
Re: Ratel onder motorkap IGS PHEV
Geplaatst: 19.08.2019 - 21:24
door NielsPHEV
Strakke actie, auto eerst spanningsvrij gemaakt of is het relais voldoende zeker ?
Re: Ratel onder motorkap IGS PHEV
Geplaatst: 19.08.2019 - 21:28
door volvoben
Zelf heb ik het alleen het contact uitgezet. Het relais achterin word volgens VIDA wel aanbevolen maar dat heb ik niet gedaan.
Maar ik heb een VIDA en kan dus de storingscodes resetten. Voor iemand zonder VIDA zou ik aanraden eerst de 12V accu losmaken.
Re: Ratel onder motorkap IGS PHEV
Geplaatst: 19.08.2019 - 21:35
door NielsPHEV
Ik heb me er niet in verdiept maar verwacht dat zo sleutelen wel wat spannend is. Mocht de auto op welke manier dan ook op contact gezet worden cq het relais schakelen "zie" je 400 V AC, da's niet fijn.
Blijft wel tof dat je zelf de reparatie hebt kunnen doen, vraag me wel af waarom Volvo de complete ISG vervangt. Desitijds is die overigens bij mijn MY13 V60 PiH ook vervangen
Re: Ratel onder motorkap IGS PHEV
Geplaatst: 19.08.2019 - 21:44
door DB200
Blijft wel tof dat je zelf de reparatie hebt kunnen doen, vraag me wel af waarom Volvo de complete ISG vervangt. Desitijds is die overigens bij mijn MY13 V60 PiH ook vervangen
Idd een hele strakke actie. Knap hoor. Reden voor complete vervanging is natuurlijk gemak, het kost minder arbeidsuren.
Re: Ratel onder motorkap IGS PHEV
Geplaatst: 19.08.2019 - 21:57
door volvoben
Ja, idd als hij op contact springt kan er 400v op de stekker komen te staan. Maar de contacten zitten diep in de stekker en ik heb er nog een plastic zakje omheen gedaan voor de zekerheid.
Het daadwerkelijk vervangen van het lager kostte me 1 uur tijd. Maar we hadden wel een poelietrekker en een pers zodat dit soepel ging.
Re: Ratel onder motorkap IGS PHEV
Geplaatst: 19.08.2019 - 22:14
door evkessel
volvoben schreef:
Maar we hadden wel een poelietrekker en een pers zodat dit soepel ging.
Haha, "ITer"?
Slimme aktie en mooi dat je de ervaring deelt!
Re: Ratel onder motorkap IGS PHEV
Geplaatst: 19.08.2019 - 22:18
door evkessel
Toen in mijn auto vorig jaar Xste hands kocht, had ik binnen twee weken een ratel. Daarbij een losgeslagen multiriem, schade aan de bescherm kap van de distributie riem.
De verkoper heeft toen distributie vervangen en ook de ISG.
Ik vraag me nu af of het toen ook een lager was, maar met desastreuze gevolgen.
Re: Ratel onder motorkap IGS PHEV
Geplaatst: 20.08.2019 - 19:18
door 360Degreez
Strak werk Ben! Een beginnend monteur zou hier nog wel een uitdaging aan hebben.
Doet me denken aan het vervangen van een rubberen ring van de aircocompressor 'a €2,50 een paar geleden. Scheelde weer een compleet nieuwe compressor 'a "veelmeer"
Well done en dank voor het delen!
Re: Ratel onder motorkap IGS PHEV
Geplaatst: 20.08.2019 - 20:00
door Paul
Wow netjes, bij mij was die destijds ook stuk!
Re: Ratel onder motorkap IGS PHEV
Geplaatst: 21.08.2019 - 07:38
door Cem
Ben, ik ben ook IT'er, maar mij zie je dit niet doen. Ik neem aan dat je vaker aan auto's sleutelt.
Re: Ratel onder motorkap IGS PHEV
Geplaatst: 16.09.2019 - 12:48
door duoV70
bij gaat de IGS ook vervangen worden, iemand geinteresseerd in de oude?
Re: Ratel onder motorkap IGS PHEV
Geplaatst: 18.09.2019 - 18:30
door Henielma
Dank voor het delen Volvoben. Ik ben nu ook aan de beurt voor een nieuwe ISG. Duur grapje. De garage is er al mee bezig anders was dit een veel goedkopere optie geweest.
Re: Ratel onder motorkap IGS PHEV
Geplaatst: 23.09.2019 - 08:05
door duoV70
het ding is vervangen en ik lijk een efficientere bijlading te hebben, kost idd een flinke duit en zelf doen is voor mij helaas geen optie... kreeg de oude niet mee, worden onderdelen van hergebruikt zegt de garagist (en of dat ook idd zo is, geen idee)
Ratel onder motorkap IGS PHEV
Geplaatst: 16.06.2020 - 15:07
door Jacqueline_dF
@Volvoben: Hoe heb jij de riemen op de juiste spanning kunnen brengen? Had je hiervoor een eigen tooltje gemaakt? Grtz Jimmy
Ratel onder motorkap IGS PHEV
Geplaatst: 28.01.2021 - 15:49
door michvbv
Hello, sorry to write here in - bad - English !
I also encounter troubles with mi v60 ISG...
And I'll try to fix it myself !
Have you any tips in using VIDA ?
Any tips to make the belt's tension correct ?
Last thing, if I disconnect the 12 v battery for a while before disconnecting the "orange" wires, no risk at all ?
Thanks a lot,
Michel from france !
Last thing, the bearing is 6305-2RS1 instead of 6305-SRS1 ? because i can't found any 6305-SRS1
Ratel onder motorkap IGS PHEV
Geplaatst: 27.04.2021 - 08:14
door volvoben
Hoi Jimmy,
Ik heb de riem ongeveer even strak gezet als hiervoor. Eerst een keer los geprobeerd maar dan hoor je dat hij slipt als hij de motor start. Daarna toch weer behoorlijk strak gezet. Inmiddels weer 50000km verder zonder enig probleem.
Hi Michel,
A little late, the car runs perfect so I neglected the forum a bit.
If you turn of the car with the key, the main relais of the battery disconnects. Still I measured them before touching. With the 12v battery disconnected there is no power to reconnect the relais so you are pretty safe. There is also a routine to also pull the main fuse of the 400v battery, but I found it not necessary. I hope you also have the same success.
Good luck
Ratel onder motorkap IGS PHEV
Geplaatst: 11.10.2022 - 22:51
door Volvogekkie
@Volvoben! Enorm veel dank voor je inbreng. Veel verhelderend waar zelfs ervaren monteurs het gewoon niet weten.
Ik ben erg zuinig op mijn D6 twin engine uit dec 2016, nooit bezuinigd op onderhoud vooral omdat het een van de laatste die uit de rolbank kwamen met een D5 blok. Tot de dag van vandaag geen enkele storing gehad (behalve de ruitensproeier niveau

)
Met een ratelend geluid aan de passagierszijde alleen tijdens terugschakelen of bij het remmen, het leek of ik de raam open had en een scooter naast me reed. Aanvankelijk dacht ik aan de versnellingsbak. Naar de dealer gegaan en meteen konden ze melden dat het de ISG, Multiriem en spanner vervangen moeten worden, (€5300,-). Oude ISG krijg je mee.
Voor mijn reis had ik de 180K beurt bij de Broekhuis Zeist gedaan waar toen alles vervangen is behalve de ISG. Maar de dealer in Marrakesh gave aan dat de spanners en de distributieriem niet vervangen waren ondanks het tonen van de factuur.
Deze dealer heeft de multiriem losjes teruggeplaatst en nog geen 5 km's verder op brak de multiriem, en kon ik niet verder, alleen elektrisch. Multiriem en spanner (D6) besteld uit Nederland en de distributiekit hadden zij op voorraad (D5). Opeens was er een melding P00BC en later de gevreesde rode driehoek. Ook nu weer melden zij dat de injector 5 en 3 niet werken, cilinderkop en koppakking vervangen moeten worden, opvallend weer was de brandlucht die uit de motor kwam.
Ik kon dit niet accepteren een klacht ingediend bij de officier van justitie en aansprakelijk gesteld voor de schade. De zaak is nu 4 maanden bezig en loopt nog.
Nu ik dit weet is het zaak een de auto te laten repatriëren en laten taxeren wat de schade is en repareren. Want ondanks alle ellende het blijft een prachtige auto met enorm veel power en vele malen beter dan mijn eerste D6 uit 2013 Pure edition.
Mijn vraag aan jullie beste Volvo liefhebbers;
- Is er enige verband tussen injectoren, cilinderkop, koppakking en een vallend ISG, gebroken multiriem en de distributieriem?
- Kan het breken van de multiriem zoveel schade aan de motor toebrengen wetend dat als de multiriem breekt de motor uitvalt en niet meer start en kan dus niet zoveel schade als gevolg, of is distributieriem niet goed gemonteerd?
- Heeft iemand soortgelijke ervaring en wat kan ik het beste doen?
Alvast bedankt.
Ratel onder motorkap IGS PHEV
Geplaatst: 18.10.2022 - 06:18
door JohnH
Ik heb de ISG laten vervangen omdat het lager stuk was na 160K, 1600 euro. Nu levenslang garantie.
2 weken na de reparatie is de multiriem geknapt en is de deze tussen de distributieriem gekomen.
Gevolg was een in de soep gelopen cilinderkop.
Gelukkig was de garagehouder verzekerd en is er een nieuwe cilinderkop geplaatst en zijn alle draaiende delen mtb distributie ook vervangen.
Wel een maand geen eigen auto...
Ratel onder motorkap IGS PHEV
Geplaatst: 09.05.2023 - 22:19
door Volvogekkie
UPDATE.
Beste Volvo liefhebbers,
Inmiddels is een revisie blok geplaatst maar de beste monteurs van de garage kunnen de auto op heen enkele manier aan de praat krijgen. Opvallend was de mededeling van de monteur dat het aan de compressor ligt. Voor mijn vertrek gaf ik prioriteit aan een AConderhoudsbeurt bij van Mossel, AC was goed, lekte niet en koelde tot 7,5 graden, wat volgens de monteur heel goed zelfs. Dus met een gerust hart vertrokken richting het zuiden. Alles werkte naar behoren behalve het ratelend geluid, wat later tot grote drama resulteert.
Heeft iemand enige idee wat het zou zijn dat de motor niet aanslaat, of zijn er zaken die niet volgens de juiste procedure zijn uitgevoerd?
Ik wil zo graag mijn D6 terug en deze episode afsluiten.