Pagina 1 van 1
Blijven hangen op 2000 tpm
Geplaatst: 10.10.2006 - 09:41
door StevenVW
Hoi ...
Ik heb het volgende eigenaardige probleem: soms als ik van de snelweg kom en ik wil van de uitrit de weg opdraaien en vertrek in 1e, loopt de motor erg ruw. Als ik dan ontkoppel om naar 2e te gaan (bij 2000 tpm ongeveer) blijft de motor op dat toerental hangen tot ik de koppeling terug loslaat in 2e. De motor klinkt dan ook als een tractor. Van dan af loopt hij normaal. Dit is enkel in 1e. Ik heb het ook wel eens gehad toen ik in de file stond. Meestal voel ik het aankomen als de motor stationair meer trilt dan normaal. Als ik dan stationair even gas geef tot 1500 tpm zie ik de versnellingspook heen en weer schudden. Dit fenomeen gaat ook meestal gepaard met niet-normale (lees: wit-achtige) rookontwikkeling.
Enig idee wat hier de oorzaak van kan zijn. Het gaat om een 1e generatie TD (90pk).
Alvast bedankt !
Steven
Geplaatst: 10.10.2006 - 17:11
door J
je hebt de nieuwe paus onder je motorkap (witte rook)
en hij is het niet eens met je rijstijl (toerental blijft hangen)
geen idee
Geplaatst: 17.10.2006 - 19:56
door StevenVW
Ik begin me nu wel zorgen te maken. Daarnet in de file deed hij het weer. Wilde net vertrekken. Motor loopt op tot 2500 tpm zonder dat ik aan het gaspedaal kom. roffelt als een traktor en lichte witte rook uit de uitlaat. Een tikje op het gaspedaal en hij ging terug naar vrijloop-toerental (750tpm ongeveer). Niemand een idee of dit ooit aan de hand gehad???
Geplaatst: 17.10.2006 - 20:40
door Remon
Gaskabel die blijft hangen?
Geplaatst: 17.10.2006 - 20:49
door StevenVW
Remon schreef:Gaskabel die blijft hangen?
Dat verklaart het geratel en de rookontwikkeling nog niet vrees ik....
Het is net of hij loppt op 3 cilinders
Geplaatst: 19.10.2006 - 11:09
door martin2
Ik denk dat er een inwendige olie lekkage (bijv bij de turbo) is waardoor je motor op motorolie loopt. Diesel heeft geen gasklep dus er is voldoende lucht, het toerental is dan afhankelijk van de hoeveelheid brandstof (in dit geval motorolie). Ontsteking tijdstip wordt bij diesel bepaalt door inspuitmoment. Als hij op de "lekkage loopt" wordt het ontstekingsmoment willekeurig darom loopt hij zo beroerd. Witte rook wordt veroorzaakt door de verbranding van de motor olie.
1e generatie golf diesel had hier heel erg last van. Motoren sloegen op hol en stopten pas als ze geploft waren.
MvG Martin
Geplaatst: 19.10.2006 - 16:09
door V480-S60
@Martin2
Het gaat hier niet over een VAG TDI.
Maar om de 90 pk Renault diesel in een V40. (als ik dat goed onthouden heb.)
Maar het lijkt inderdaad op een inwendige lekkage. Ik zou hiermee toch even bij een garagist langs gaan.
Geplaatst: 19.10.2006 - 16:22
door menjo
Lukt bij een renault blok ook wel

Geplaatst: 19.10.2006 - 20:38
door martin2
@Martin2
Het gaat hier niet over een VAG TDI.
Maar om de 90 pk Renault diesel in een V40. (als ik dat goed onthouden heb.)
Ja dat had ik wel begrepen maar wilde alleen het voorbeeld noemen van de golf diesel.
Het zal me niet verbazen dat het komt door de carter ontluchting ofzo.
Ik heb nog bedacht dat het ook spinnende banden kan zijn doordat er teveel gas gegeven wordt. Of is het niet dezelfde motor als Alonso in zijn Renault heeft?
MvG Martin
Geplaatst: 20.10.2006 - 10:42
door StevenVW
martin2 schreef:
Het zal me niet verbazen dat het komt door de carter ontluchting ofzo.
Dat zou best wel eens kunnen, Martin, aangezien ik aan de carteronluchting blijkbaar wel wat olie-vervuiling heb. Meer bepaald op de plaats waar het 'slangetje' bovenaan in dat 'potje' gaat.
Bedankt, jongens ...
[opgelost] Blijven hangen op 2000 tpm
Geplaatst: 18.11.2006 - 21:31
door StevenVW
Eindelijk gevonden wat het was ... ik dacht van het hier even te sharen zodat anderen er ook iets aan hebben.
Bleek dat er een membraan aan de dieselpomp gesneuveld is. Hierdoor zoog de turbo diesel op in de luchtinlaat via een vacuumslangetje. Dit zorgde ervoor dat de motor soms ongecontroleerd hoog in de toeren ging.
Na enkele uren debuggen hebben we het dan toch gevonden. Nu nog later repareren bij een erkend bosch-service-center (Volvo doet dit blijkbaar niet zelf). Ik heb voorlopig dit slangetje losgekoppeld in in een petflesje van 0,5 liter gehangen om de diesel in op te vangen.
Kan ik weer met een gerust hart de baan op ....
Re: [opgelost] Blijven hangen op 2000 tpm
Geplaatst: 19.11.2006 - 11:41
door AR
StevenVW schreef:Eindelijk gevonden wat het was ... ik dacht van het hier even te sharen zodat anderen er ook iets aan hebben.
Bleek dat er een membraan aan de dieselpomp gesneuveld is. Hierdoor zoog de turbo diesel op in de luchtinlaat via een vacuumslangetje. Dit zorgde ervoor dat de motor soms ongecontroleerd hoog in de toeren ging.
Na enkele uren debuggen hebben we het dan toch gevonden. Nu nog later repareren bij een erkend bosch-service-center (Volvo doet dit blijkbaar niet zelf). Ik heb voorlopig dit slangetje losgekoppeld in in een petflesje van 0,5 liter gehangen om de diesel in op te vangen.
Kan ik weer met een gerust hard de baan op ....
Grappig, die van mij 1.9TD 90pk staat nu ook momenteel bij de garage met dezelfde klacht.
Bij mij is het membraam gescheurd wat zorgt dat er bij een turbodruk extra diesel ingespoten wordt. Hierdoor lekte hij als een zeef.
Koper/messing kleurig geval aan de voorkant van de pomp.
Ik heb nog geen idee wat de kosten worden, morgen komen als het goed is de laatste onderdelen binnen.
Re: [opgelost] Blijven hangen op 2000 tpm
Geplaatst: 19.11.2006 - 17:57
door StevenVW
AR schreef:
Grappig, die van mij 1.9TD 90pk staat nu ook momenteel bij de garage met dezelfde klacht.
Bij mij is het membraam gescheurd wat zorgt dat er bij een turbodruk extra diesel ingespoten wordt. Hierdoor lekte hij als een zeef.
Koper/messing kleurig geval aan de voorkant van de pomp.
Ik heb nog geen idee wat de kosten worden, morgen komen als het goed is de laatste onderdelen binnen.
Lang achter gezocht ?
Geplaatst: 19.11.2006 - 18:58
door AR
Nee, op een gegeven moment lekte hij diesel en toen was het direct te zien waar het probleem zat
Die van mij hield in tussen de 3500 en de 4000 rpm. Je gaat er rekening mee houden met doortrekken etc. Als je zoals bij jouw met de 2000 rpm al problemen hebt wordt je er continu mee geconfronteerd, waardoor je er veel bewuster van bent.
Geplaatst: 20.11.2006 - 22:55
door StevenVW
Net terug van de Bosch service dienst. Nieuw membraan erin (werkje van 15 minuutjes) en hij rijdt weer als een trein. Ze hebben er nog een testrit mee gedaan (lekker doortrekken tot 5500 toeren :shock: ) en alles leek in orde. Verder hebben ze nog een ander darmpje dichtgemaakt. Werd blijkbaar gebruikt om een deel van de uitlaatgassen te recirculeren naar de inlaat, zogezegd voor een betere verbranding, maar dat heeft naar het schijnt een averechts effect.
Geplaatst: 20.11.2006 - 23:32
door IkeV70
StevenVW schreef:Verder hebben ze nog een ander darmpje dichtgemaakt. Werd blijkbaar gebruikt om een deel van de uitlaatgassen te recirculeren naar de inlaat, zogezegd voor een betere verbranding, maar dat heeft naar het schijnt een averechts effect.
Ze hebben de EGR-klep buiten werking gesteld.
Geplaatst: 21.11.2006 - 16:12
door AR
Bij mij ook net gebeurd,
Mijn EGR was al afgesloten.
Nieuw membraam (Delphi Boost Kit) incl arbeid € 165,-
BTW als die van jouw doortrekt tot de 5500 rpm moet ik die van mij eens na laten kijken, zelfs uit de versnelling zonder belasting kom ik niet boven de 4900 rpm uit... Iemand suggesties ?
Geplaatst: 21.11.2006 - 19:17
door StevenVW
AR schreef:
Nieuw membraam (Delphi Boost Kit) incl arbeid € 165,-
Bij mij 155
AR schreef:
BTW als die van jouw doortrekt tot de 5500 rpm moet ik die van mij eens na laten kijken, zelfs uit de versnelling zonder belasting kom ik niet boven de 4900 rpm uit... Iemand suggesties ?
Ik denk dat die begrenst is op 5500, want iedere keer kwam die precies op 5500 uit, hoe hard hij het gaspedaal ook intrapte. Dit was wel voor ze de EGR afgesloten hebben. Misschien is dat de reden. Ik heb het sedertdien niet meer geprobeerd.
Geplaatst: 21.11.2006 - 21:59
door AR
Hebben ze jouw EGR afgedopt door het vacuum slangetje los te halen en dicht te maken? of hebben ze een plaatje tussen de klep en de inlaat gezet waardoor de uitlaatgassen geblokkeerd worden ?
De laatste manier verdient aanbeveling omdat na een bepaalde leeftijd het niet meer te garanderen is dat de klep in rust stand (vacuum slang afgedopt) volledig dicht zit, ivm roet, waardoor je alsnog uitlaatgas terug in je inlaat krijgt.
Geplaatst: 22.11.2006 - 06:55
door StevenVW
De eerste methode. Misschien dat ik later zelf methode 2 nog wel eens ga doen.