Ontwerpfout volvo V70 2008 - 2016

Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2054
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Wasbenzine?
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Gebruikersavatar
kansberg
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 17.06.2018 - 17:44

@Jers3n: Wasbenzine zou ik niet doen, heeft vettige bestanddelen, wat de cohesie van de lijmlaag remt. Thinner zeker niet i.v.m. het beschadigen van de laklaag. Spiritus verdund met water, strip er op en nadien even de nog blote metalen delen in de was zetten waar je met spiritus geweest bent. Deze handeling doe ik ook altijd als er pikkerige zooi op de auto zit, zoals honingdauw. Bij ons staat hij altijd onder de bomen, want Veluwe, en dit werkt al jaren perfect. Het in de was zetten is heel belangrijk, met de spiritus maak je de laklaag schraal en de was beschermt de lak weer.
Volvo V70 D3 Momentum, MY 2015 Winter Pack, Versatility Pack, Light Pack, Business Motion Pack, Alu sportpedalen, R-Design stuurwiel, D4/T6 Einddempers, Getinte ramen vanaf B stijl, Trekhaak, Dakspoiler. Seashell Metallic, Street View Live
Peugeot 107 XS 2008, Beige Nautilus Trim Noir Caldera Metallic, 14" Karlova, Street View Live, Bluetooth.
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2054
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Volgens mij is wasbenzine volkomen vet vrij, het staat juist bekend als ontvetter, vervliegt ook erg snel. En ja het lost lijmresten op, maar het werkt prima, als je het oppervlak maar even goed laat ‘drogen’. Ik gebruik het bijna altijd om plak-/sticker resten en vet te verwijderen en ook om te beplakken oppervlakken te ontvetten. Enkel op sommige kunststoffen kan het een wittige verkleuring geven, dus daar moet je even mee opletten of testen.
En de naam zegt het al, het kan ook voor het wassen van kleding gebruikt worden om vet/jus vlekken te verwijderen. En is aanzienlijk minder schadelijk dan thinner/terpentine.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
HansEindhovenV70
4th Gear member
Berichten: 911
Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
Locatie: Eindhoven

PatN schreef: Ik heb vandaag ook een afdichtstrip gehaald. Ik heb er voor gekozen deze aan de achterklep zelf te bevestigen. Op deze manier dicht hij ook af maar zie je niets zitten vanaf de buitenkant en gaat er ook geen vuil tussen zitten.
Afdichting gecontroleerd met wat siliconenspray op de strip en kijken of er een afdruk op de carrosserie naderhand zat.
Ik had aanvankelijk ook hetzelfde idee maar dit werkt niet. Zoals je op de foto ziet loopt de strip omhoog.... bij klep dicht is dit nu een "kuil" waarin het water juist blijft staan en normaal niet meer weg kan (wel verdampen en bij rijden), maar bij openen van de klep komt het water nog waar je het niet wilt hebben. Eventueel vuil kun je zo schoonmaken, af en toe keer met doekje erlangs en klaar.
Laatst gewijzigd door HansEindhovenV70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
HansEindhovenV70
4th Gear member
Berichten: 911
Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
Locatie: Eindhoven

DB200 schreef: Ik heb vandaag ook een strip besteld. Wat gebruiken jullie als ontvetter, thinner of Carpro Eraser of ...?
Even ontvetten met wat pure alcohol als je die hebt werkt ook prima.

Ik begrijp niet waarom Volvo dit probleem nooit heeft opgelost met deze eenvoudige fix.
Laatst gewijzigd door HansEindhovenV70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Hm, vreemd. Ik heb nergens last van. Als het een ontwerpfout is dan moet het toch bij alle V70's voorkomen?
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
PatN
2nd Gear member
Berichten: 127
Lid geworden op: 13.12.2015 - 15:20

HansEindhovenV70 schreef:
PatN schreef: Ik heb vandaag ook een afdichtstrip gehaald. Ik heb er voor gekozen deze aan de achterklep zelf te bevestigen. Op deze manier dicht hij ook af maar zie je niets zitten vanaf de buitenkant en gaat er ook geen vuil tussen zitten.
Afdichting gecontroleerd met wat siliconenspray op de strip en kijken of er een afdruk op de carrosserie naderhand zat.
Ik had aanvankelijk ook hetzelfde idee maar dit werkt niet. Zoals je op de foto ziet loopt de strip omhoog.... bij klep dicht is dit nu een "kuil" waarin het water juist blijft staan en normaal niet meer weg kan (wel verdampen en bij rijden), maar bij openen van de klep komt het water nog waar je het niet wilt hebben. Eventueel vuil kun je zo schoonmaken, af en toe keer met doekje erlangs en klaar.
Bedankt voor je reactie. Ik ga het even testen met een gieter. Daar had ik nog niet naar gekeken
Laatst gewijzigd door PatN op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
PatN
2nd Gear member
Berichten: 127
Lid geworden op: 13.12.2015 - 15:20

Test uitgevoerd met de strip op de klep en op de carrosserie. Maakt niets uit voor het water. Wellicht alleen als het regent en de klep staat open. De plekken bij de ronde doppen wordt nu in ieder geval net zo nat. Controle vd afdichting vd doppen is dus het belangrijkste. Beetje vettigheid zoals hiervoor beschreven is een heel goed idee.
Kortom op de klep of carrosserie maakt niets uit. Behalve dat je het bij de klep niet ziet.
HansEindhovenV70
4th Gear member
Berichten: 911
Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
Locatie: Eindhoven

PatN schreef: Test uitgevoerd met de strip op de klep en op de carrosserie. Maakt niets uit voor het water. Wellicht alleen als het regent en de klep staat open. De plekken bij de ronde doppen wordt nu in ieder geval net zo nat. Controle vd afdichting vd doppen is dus het belangrijkste. Beetje vettigheid zoals hiervoor beschreven is een heel goed idee.
Kortom op de klep of carrosserie maakt niets uit. Behalve dat je het bij de klep niet ziet.
Ik denk dat het met eerst regen en vorst ook een probleem kan zijn. Het water loopt eerst naar beneden en de strip vriest vast. De klep zal minder makkelijk loskomen en mogelijk strip stuk trekken. Niet voorniets dat Volvo het voorschrijft om de strip aan de carrosserie vast te maken denk ik.
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3384
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Hm, vreemd. Ik heb nergens last van. Als het een ontwerpfout is dan moet het toch bij alle V70's voorkomen?
Nee, hoor. Als de V70 een garagewagen is en weinig kilometers maakt, dan zal de kans dat deze fout optreedt niet zo groot zijn.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Ik had het alleen tijdens auto wassen met de tuinslang.
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1856
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Bij mij ook alles nog droog en vlekvrij na 12 jaar en 218.000km.
Maar goed, ik ga die strip er dan toch ook maar uit voorzorg op plakken, voor die €14 hoe je het niet te laten..
V70 T6 Summum
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1856
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Ik heb de dealer gebeld maar het gegeven onderdeelnummer is van de V70N en niet de NN.
De monteur kende het lekkage probleem ook niet. En aangezien ik geen lekkage heb, heb ik de strip ook maar niet besteld.

Gr. Edwin.
V70 T6 Summum
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Het is gewoon een rubberen tochtstrip. Die past met hulp van een schaar op alle modellen die Volvo ooit heeft geknutseld.
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

DB200 schreef:
Hm, vreemd. Ik heb nergens last van. Als het een ontwerpfout is dan moet het toch bij alle V70's voorkomen?
Nee, hoor. Als de V70 een garagewagen is en weinig kilometers maakt, dan zal de kans dat deze fout optreedt niet zo groot zijn.

De auto staat nu 9 jaar buiten met nu 325 k op de teller.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
Gebruikersavatar
kansberg
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 17.06.2018 - 17:44

Hier inmiddels ook de strip geplaatst en de rubber doppen ingevet aan de onderzijde met kopervet. Met een hele felle lamp kon ik zien dat er lekkage geweest was bij de hemel, weliswaar maar heel iets, maar toch. Hopelijk is hetgeen ik nu gedaan heb afdoende. Inmiddels is mijn voorruit vervangen, de glaszetter heeft gecontroleerd of er lekkage was geweest bij de oude, originele, ruit. Deze bleek echter water en winddicht te zijn, ben één van de weinigen denk ik :-)
Volvo V70 D3 Momentum, MY 2015 Winter Pack, Versatility Pack, Light Pack, Business Motion Pack, Alu sportpedalen, R-Design stuurwiel, D4/T6 Einddempers, Getinte ramen vanaf B stijl, Trekhaak, Dakspoiler. Seashell Metallic, Street View Live
Peugeot 107 XS 2008, Beige Nautilus Trim Noir Caldera Metallic, 14" Karlova, Street View Live, Bluetooth.
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Vandaag in een onderzoekende bui het probleem geprobeerd te analyseren. Wat ik geconstateerd heb is dat het water dat door de kier tussen het dak en de klep naar binnen komt absoluut niet door kan stromen naar het interieur. Wel blijft het water staan in de holtes van de doppen. Het is dan vervolgens geen raketwetenschap om te concluderen dat het water daar naar binnen sijpelt. Volgens mij is een beetje kit of stevig vet dan de oplossing. Ergo, die strip is m.i. niet nodig.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12269
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Van 'n zogenaamde constructiefout zou 100% van de eigenaren last moeten hebben, ik heb er zelf nooit last van gehad en heb het van niemand mogen vernemen, heb er toch wel 'n paar verkocht
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1894
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

helaas hier ook een paar lichte watervlekken geconstateerd nabij de overgang stof/ kunststof. De doppen er maar es uitgehaald en voorzien van wat vaseline, net als de scharnierafdichtingen. Had al eerder gezien dat na een wasbeurt of een forse bui soms wat vocht naar binnen was gekomen. Hou het komende tijd wat beter in de gaten, en als het zo niet opgelost is, komt de strip er nog even bij.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
HansEindhovenV70
4th Gear member
Berichten: 911
Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
Locatie: Eindhoven

JosW schreef: Vandaag in een onderzoekende bui het probleem geprobeerd te analyseren. Wat ik geconstateerd heb is dat het water dat door de kier tussen het dak en de klep naar binnen komt absoluut niet door kan stromen naar het interieur. Wel blijft het water staan in de holtes van de doppen. Het is dan vervolgens geen raketwetenschap om te concluderen dat het water daar naar binnen sijpelt. Volgens mij is een beetje kit of stevig vet dan de oplossing. Ergo, die strip is m.i. niet nodig.
Ik ben benieuwd hoe je geannalyseerd hebt dat er absoluut geen water naar binnen kan ;-) Je kunt dit namelijk niet zien, het kan vaak gewoon tussen de carosserie en de scharnieren door. Dat het water in de holtes van de dop blijft staan is geen enkel probleem. Mits er geen gat in de dop zit uiteraard, maar dat heb ik nog nooit gezien, die doppen zijn van dik materiaal. Een goede vraag is waarom die doppen er eigenlijk zitten en waarom het staal niet gewoon doorloopt zonder deze gaten, erg vreemd. Iemand enig idee waarvoor deze dienen? Ik acht de kans zeer groot dat je er later alsnog achter komt dat de strip toch wel nodig is om het probleem echt goed op te lossen ;-)
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”