Pagina 1 van 1

V of XC70 D4 of D5 ?

Geplaatst: 27.08.2019 - 21:54
door ingka
Hej,

Lang verhaal kort. Bij ons in het bedrijf zijn de meeste firmawagens V60 D4 van het vorige type. Met mij heeft bijna iedere collega wel eens problemen gehad met de EGR klep, daar het vrij nieuwe auto's betrof werd dat meestal onder garantie verholpen. Ik geloof niet dat we daar rekeningen voor kregen maar natuurlijk wel de overlast die het aan de gebruikers gaf.

Nu ga ik binnenkort en van baan wisselen en weer (terug) naar Zweden verhuizen en moet ik zelf weer een wagen kopen. Nu viel mij zowieso al op dat de meeste 4-5 jaar oude auto's op de markt daar diesel zijn, maar waarschijnlijk is dat voor mij ook de beste optie. De eisen zijn:
- 4 volwassen comfortabel op lange afstanden + bagage
- AWD is een pre (simpelweg vanwege de extreme weer condities die je daar kan treffen)
- krachtige, soepele en sterke motor. Niet bang voor een snelle inhaalaktie.
- Ca. 6-8x per jaar op/neer van Malmö naar Zwolle/ Den Haag, Antwerpen en in Zweden normaal alleen lange afstanden. Nauwelijks korte ritten.
- Milieuzones in NL en ook Antwerpen zijn dus relevant. Minimaal EUR5, beter nog EUR6.
- Wegenbelasting niet relevant.

Het zal zeer waarschijnlijk kiezen worden tussen een XC70 of een V70 AWD van 3e generatie of wellicht een XC60. Natuurlijk hoor ik graag een 5 cylinder, maar moet ook even verder denken: Dus nu komt de vraag

- zijn de D4 EGR issues ook aanwezig bij de V70 en worden die in 4-5 jaar oude wagens nog steeds onder coulance opgelost door Volvo?
- wat is het verschil in verbruik tussen een D4 en D5 ? (ik rijd in de V60 gemiddeld 5.0/100 km met de D4/geartronic)

In mijn huidige V60 heb ik Geartronic. Ik ben eerlijk gezegd niet overtuigd. Ik vind hem met name in de van 1->2 en v.v. nogal bonkerig. Hebben de V70's daar ook last van of ligt dit aan de V60 of is het zelfs een issues?

Bedankt voor het meedenken
m.v.h.

Erik

Re: V of XC70 D4 of D5 ?

Geplaatst: 27.08.2019 - 22:57
door Quota
Verbruik verschilt heel erg tussen D5 en D4 in V70, mits het de fwd versie is. Bij Aad scheelt het weinig, want dan is het altijd de vijfpitter. Ik zou voor een XC70 D5 AWD gaan, bij voorkeur Polar+ vanaf 2015, heb je ook.een standkachel met Volvo on Call, lijkt me in Noorwegen ook wel handig.

Re: V of XC70 D4 of D5 ?

Geplaatst: 28.08.2019 - 14:00
door Texels
V70 D3 automaat uit 2012, ik zit rond de 6 liter gemeten verbruik, met veel uitrollen. Beter lukt mij niet
Dat relatief schokkerige van de automaat herken ik wel
Voor mij belangrijker is dat hij betrouwbaar is, al zou het idd wat soepeler kunnen. Dat zullen de modernere 8-traps automaten beter doen denk ik

Tweede hands viel mij op dat een XC70 zo 4 a 5 duizend euro duurder is hier in NL dan een vergelijkbare V70. Is dat in Zweden ook zo?

Re: V of XC70 D4 of D5 ?

Geplaatst: 28.08.2019 - 17:58
door BlackcurrantV70
Ik dacht dat de 8 traps automaat niet in de XC70 AWD versies geleverd is, alleen 6 traps.

Ik kwam met mijn XC70 AWD MY12 niet onder de 7,5L/100km.
Vooral boven de 120 begint de 5 pitter stevig te drinken.

XC60 ook gehad met dezelfde motor en die kreeg ik amper onder de 8l/100km

Re: V of XC70 D4 of D5 ?

Geplaatst: 28.08.2019 - 18:12
door OGA244
Klopt, 'n xc70 diesel AWD is altijd 5 cilinder met 'n 6 bak

Re: V of XC70 D4 of D5 ?

Geplaatst: 28.08.2019 - 20:51
door DB200
zijn de D4 EGR issues ook aanwezig bij de V70 en worden die in 4-5 jaar oude wagens nog steeds onder coulance opgelost door Volvo?
Ja, aanwezig m.n. MY2014/MY2015. Volgens mij zit er voor wat betreft coulance op de EGR koeler wel een tijdslimiet op, ik meen 4 jaar.

Vwb. automaat: als je jouw 8-traps al niet super vindt, dan is de 6-traps geen verbetering. En AWD is altijd met 6-traps. Zowel de 6 als 8-traps gaan fijner schakelen na een Polestar-kuurtje.
Als je alleen lange afstanden rijdt zonder al te vaak in de file te staan en per se AWD wilt, zou je een handgeschakelde D5 kunnen overwegen. Zuiniger dan de automaat en dankzij het enorme koppel kun je lui schakelen.

XC60 is kwalitatief wellicht beter dan XC70 maar rijdt compleet anders. De XC70 vind ikzelf comfortabel, de XC60 is nogal stug geveerd en daarom heb ik gekozen voor de XC70. Maar dat moet je zelf uitproberen.

Re: V of XC70 D4 of D5 ?

Geplaatst: 29.08.2019 - 07:35
door ingka
a, aanwezig m.n. MY2014/MY2015. Volgens mij zit er voor wat betreft coulance op de EGR koeler wel een tijdslimiet op, ik meen 4 jaar.
tnx. voor de reacties zover.
wat ik me dan afvraag is of de EGR kleppen vervangen worden en het probleem zich na een paar jaar weer voordoet of dat er een structurele oplossing is gevonden ?

Ik heb mijn vorige V60 te kort gehad, na de EGR aktie is die (om andere redenen) vervangen voor een Mazda 6. Ben nu gelukkig weer terug op het Volvo honk. Mbt automaat, hij gaat zo voor een hele grote beurt, zal eens informeren of daar wat aan gedaan kan worden.

Re: V of XC70 D4 of D5 ?

Geplaatst: 29.08.2019 - 07:40
door ingka
Tweede hands viel mij op dat een XC70 zo 4 a 5 duizend euro duurder is hier in NL dan een vergelijkbare V70. Is dat in Zweden ook zo?
moeilijk te zeggen. Hangt al gauw van uitvoering af, bouwjaar en km stand zoals je weet. ik wil perse ook een zonnedak en een HP stereo en dan wordt de spoeling al gauw een stuk dunner en lastiger om te vergelijken. Maar gemiddeld zit er ongeveer 2,000 - 4,000 euro tussen vergelijkbare uitvoeringen is mijn indruk.

wat wel een optie kan zijn is hem in NL kopen, BPM terugvragen en importeren in zweden. Maar daar ben ik met diesels een beetje huiverig voor omdat ik wel eens gelezen heb dat die in Scandinavie anders zijn uitgevoerd ivm de kou?

Re: V of XC70 D4 of D5 ?

Geplaatst: 29.08.2019 - 10:00
door DB200
Ja, Volvo heeft uiteindelijk een structurele fix gevonden voor de EGR, ik meen sinds de zomer van 2017?

Re: V of XC70 D4 of D5 ?

Geplaatst: 31.08.2019 - 10:08
door ingka
Vwb. automaat: als je jouw 8-traps al niet super vindt, dan is de 6-traps geen verbetering. En AWD is altijd met 6-traps. Zowel de 6 als 8-traps gaan fijner schakelen na een Polestar-kuurtje.
Als je alleen lange afstanden rijdt zonder al te vaak in de file te staan en per se AWD wilt, zou je een handgeschakelde D5 kunnen overwegen. Zuiniger dan de automaat en dankzij het enorme koppel kun je lui schakelen.
voor de lange afstanden in Zweden is een handbak nog wel te overwegen, maar helaas ook veel in duitsland en met die baustellen daar, houdt ik het maar op een automaat.
de V60 heeft gisteren een software update op de automaat gehad, op het ritje naar huis merkte ik al dat het iets soepeler ging, ik zal eens zien
had gisteren overigens een V90 vervangwagen mee, die automaat was echt heerlijk. Wat ook fijn was dat je bij het stoplicht niet meer je voet op de rem hoeft te houden. Hij zet er zelf een soort rem op. Nice. Maar goed, dit terzijde.

Bedankt voor de melding over de EGR, dat is eigenlijk mijn grootste zorg op een D4. Voor de rest vind ik het echt een heerlijke machine, ook het verbruik is top (1:20 in V6/geartronic) Ik neem aan dat ze die dan ook vervangen voor een verbeterde versie?

Re: V of XC70 D4 of D5 ?

Geplaatst: 03.09.2019 - 18:41
door Texels
ingka schreef:
Tweede hands viel mij op dat een XC70 zo 4 a 5 duizend euro duurder is hier in NL dan een vergelijkbare V70. Is dat in Zweden ook zo?
moeilijk te zeggen. Hangt al gauw van uitvoering af, bouwjaar en km stand zoals je weet. ik wil perse ook een zonnedak en een HP stereo en dan wordt de spoeling al gauw een stuk dunner en lastiger om te vergelijken. Maar gemiddeld zit er ongeveer 2,000 - 4,000 euro tussen vergelijkbare uitvoeringen is mijn indruk.

wat wel een optie kan zijn is hem in NL kopen, BPM terugvragen en importeren in zweden. Maar daar ben ik met diesels een beetje huiverig voor omdat ik wel eens gelezen heb dat die in Scandinavie anders zijn uitgevoerd ivm de kou?
Hangt er van af of je naar Noord Zweden gaat of zuid Zweden qua winterse kou?
Als de locals diesel rijden valt het wel mee denk ik, het is Siberie niet
En met speciale winterdiesel zal het vlokken meevallen, hopelijk, en hebben ze in zeer koude delen van het land nog steeds van die stekkers voor een soort voorverwarming / tegen bevriezing?

NL Volvo diesels hebben ook iets wat de auto snel opwarmt, omdat moderne diesels zo efficient zijn dat ze te weinig warmte afgeven aan het interieur in de winter (geen standverwarming, maar iets wat er op lijkt, moet t even opzoeken). Werkt prima vind ik

In Zweden worden wellicht meer Volvo's verkocht dan hier en sommige typen (met meer bodemvrijheid) zullen daar populairder zijn = meer keuze dan in NL

Als je een model of motor koopt uit de laatste bouwjaren heb je in principe meer zekerheid, omdat alle kinderziektes er uit zijn, ding is uitontwikkeld.
Nieuwere motor = zuiniger, maar tikje meer risico

Re: V of XC70 D4 of D5 ?

Geplaatst: 06.09.2019 - 21:43
door PGV90
ingka schreef:
Vwb. automaat: als je jouw 8-traps al niet super vindt, dan is de 6-traps geen verbetering. En AWD is altijd met 6-traps. Zowel de 6 als 8-traps gaan fijner schakelen na een Polestar-kuurtje.
Als je alleen lange afstanden rijdt zonder al te vaak in de file te staan en per se AWD wilt, zou je een handgeschakelde D5 kunnen overwegen. Zuiniger dan de automaat en dankzij het enorme koppel kun je lui schakelen.
voor de lange afstanden in Zweden is een handbak nog wel te overwegen, maar helaas ook veel in duitsland en met die baustellen daar, houdt ik het maar op een automaat.
de V60 heeft gisteren een software update op de automaat gehad, op het ritje naar huis merkte ik al dat het iets soepeler ging, ik zal eens zien
had gisteren overigens een V90 vervangwagen mee, die automaat was echt heerlijk. Wat ook fijn was dat je bij het stoplicht niet meer je voet op de rem hoeft te houden. Hij zet er zelf een soort rem op. Nice. Maar goed, dit terzijde.

Bedankt voor de melding over de EGR, dat is eigenlijk mijn grootste zorg op een D4. Voor de rest vind ik het echt een heerlijke machine, ook het verbruik is top (1:20 in V6/geartronic) Ik neem aan dat ze die dan ook vervangen voor een verbeterde versie?
Ik kan niet helemaal in je budget kijken,
maar wat te denken van een gebruikte V90 CC AWD.
Die zijn er in D4 en D5 en dan met altijd met de 8 traps GT.
Schaarser is een V90 AWD, maar moeten ook wel te vinden zijn (in Duitsland of Scandinavie). Met name in Duitsland zijn de diesels enorm in prijs gezakt, dus wellicht nu binnen je budget.

Re: V of XC70 D4 of D5 ?

Geplaatst: 07.09.2019 - 10:45
door diesel01
Die V90 D5 awd is erg fijn hoor, wanneer mijn vrouw de keus nu zou moeten maken ging ze toch voor een CC maar ik vind het goed zo.
Heerlijk met het verkeer mee cruisen en wanneer nodig is inhalen zo gebeurd.
Mudde en Kok op urk halen ze weleens naar NL en wanneer je koopt is het goed om dubbel te checken of alles is gedaan wat je met ze hebt afgesproken!

Re: V of XC70 D4 of D5 ?

Geplaatst: 07.09.2019 - 10:57
door Frits V70
Waarom niet een D3? Is een 2 liter 5 cil. Onverwoestbaar blok, geen olie gebruik en zuinig.

Re: V of XC70 D4 of D5 ?

Geplaatst: 07.09.2019 - 11:25
door V70/2.4D/2003
Frits V70 schreef: Waarom niet een D3? Is een 2 liter 5 cil. Onverwoestbaar blok, geen olie gebruik en zuinig.
:D :D :D :D
Onverwoestbaar blok? Vast en zeker. Het blok is van de 2.4 D5 en ze hebben de slag van de motor aangepast. Beetje gehannes in de software en nog het een en ander en je hebt met je 163 PK gewoon 400 Nm.

Zuinig? 1 op 15 gemiddeld is tegenwoordig niet echt zuinig, mijn 131 PV V70N 2.4D was zuinig, die liep 1 op 19 a 1 op 20.

Maar een heerlijke motor die D3 5 cilinder, dat dan weer wel. Ten aanzien van de EGR mogen we stellen dat de vier cilinders in de EGR meer versmeren dan de 5 cilinders althans, vorige week mijn EGR van binnen mogen aanschouwen en dat viel heel erg mee na 180.000 km. De Volvo monteur liet toen dus weten dat de vier cilinders aanmerkelijk meer versmeren.