Pagina 1 van 1
Effectifiteit van elektrisch rijden t.o.v diesel rijden op de kosten
Geplaatst: 01.09.2019 - 11:58
door Athome
Ik heb zelf totaal geen cijfers hoeveel stroom er tijdens laden verbruikt is, dus ook hoeveel stroom het elektrisch rijden per km kost.
Ik heb zelf wel sterke aanwijzingen dat de verhouding van het verbruik tussen diesel rijden en elektrisch rijden ergens tussen de 30-35 per kWh ligt. Dus dat 35ct/kWh eigenlijk te duur is om elektrisch te rijden.
Volgens de bladen is het veel effectiever om in de stedelijk gebied elektrisch te rijden dan op brandstof.
De vraag is dan:
- Is dit echt zo?
- Hoeveel effectiever is het dan?
- Waar ligt dan het omslagpunt voor de kWh prijs?
Ik merk namelijk aan onze eigen tripjes dat start- en eindpunt van de ritjes vaak in stedelijk gebied liggen. En dat ik de range van hybride accu daar dan ook grotendeels of geheel verbruik. Als elektrisch rijde in stedelijk dan toch effectiever is dan diesel rijden, zou het toch interessant kunnen zijn om vaker de openbare laadpaal te gebruiken.
Re: Effectifiteit van elektrisch rijden t.o.v diesel rijden op de kosten
Geplaatst: 01.09.2019 - 12:04
door Tukker999
Meten is weten.
En voor meer dan 30 ct/kWh pak ik echt geen kabel aan.
Als je nog meer wilt weten laat je bij elke beurt het aantal km op diesel uitlezen.
Er past zo'n 9 á 10 kW in de accu, hou voor het gemak 10 aan, zeker als je de accu op het laatst leegrijdt op Pure.
Mijn gedrag:
Bij min of meer constante snelheid boven de 70 altijd op de motor.
Stad, dorp, binnenweg en file zo veel mogelijk op stroom.
O ja, dit nog.
Op hybride trekt de auto de accu leeg zonder dat ik er iets van merk in minder brandstof verbruik.
Daarom probeer ik de accu altijd zelf leeg te rijden.
Geeft de indicatie nog 20km of meer aan dan zet ik zodra de motor loopt Save aan, zodat de accu niet stiekem leeg getrokken wordt.
Hou ik nog stroom over om te gebruiken bij aankomst en vertrek van mijn reisdoel.
Re: Effectifiteit van elektrisch rijden t.o.v diesel rijden op de kosten
Geplaatst: 01.09.2019 - 13:13
door Athome
Ik rij altijd in Hybride modus. in de bebouwde kom en op secondaire wegen (ritjes naar onze ouders/vrienden) rij ik ook maximaal op stroom omdat de accu daar toch kan op laden via de 220 volt.
Zodra op de snelweg gaat direct de save modus aan. Hiermee red ik het meestal wel voor laatste stuk door stedelijk gebied naar de eindbestemming. Vanaf eindbestemming (nu dus startpunt) terug naar de snelweg, gaat vrijwel nooit.
En daar gaat dus de vraag over.
Re: Effectifiteit van elektrisch rijden t.o.v diesel rijden op de kosten
Geplaatst: 01.09.2019 - 13:14
door Gouwe
HeinvdW schreef:
En voor meer dan 30 ct/kWh pak ik echt geen kabel aan.
Ik kijk daar toch anders naar. Binnen de bebouwde kom is het verbruik van een normale D5 8,6 liter per 100 km. Met de extra 200+ kg van een D6 is 1:11 dus wel realistisch.
Met een literprijs van 1,3 kost 30 km binnen de bebouwde kom dus 3,55 euro.
Voor 9kW maal 37 cent (=3,33 euro) rijdt ik diezelfde afstand.
HeinvdW schreef:
Mijn gedrag:
Bij min of meer constante snelheid boven de 70 altijd op de motor.
Stad, dorp, binnenweg en file zo veel mogelijk op stroom.
Ik doe het net zo, maar dan vanaf 80 km/uur.
HeinvdW schreef:
O ja, dit nog.
Op hybride trekt de auto de accu leeg zonder dat ik er iets van merk in minder brandstof verbruik.
Daarom probeer ik de accu altijd zelf leeg te rijden.
Geeft de indicatie nog 20km of meer aan dan zet ik zodra de motor loopt Save aan, zodat de accu niet stiekem leeg getrokken wordt.
Hou ik nog stroom over om te gebruiken bij aankomst en vertrek van mijn reisdoel.
Ik rijdt echt nooit op hybride. Altijd Pure of Save. Bergop met de klapkar AWD en met een petje naast me even in power (als ik zin heb).
Re: Effectifiteit van elektrisch rijden t.o.v diesel rijden op de kosten
Geplaatst: 01.09.2019 - 13:26
door Tukker999
Gouwe schreef:
Ik kijk daar toch anders naar. Binnen de bebouwde kom is het verbruik van een normale D5 8,6 liter per 100 km. Met de extra 200+ kg van een D6 is 1:11 dus wel realistisch.
Met een literprijs van 1,3 kost 30 km binnen de bebouwde kom dus 3,55 euro.
Voor 9kW maal 37 cent (=3,33 euro) rijdt ik diezelfde afstand.
@Gouwe, we denken hetzelfde.
Aanvullend: Als het even kan binnen de bebouwde kom op stroom en dan nog steeds: voor 20 ct sjouwen met kabels?
Re: Effectifiteit van elektrisch rijden t.o.v diesel rijden op de kosten
Geplaatst: 17.10.2019 - 09:50
door Bramboo
Ik denk aan aanschaf, maar heb nog wat vragen.
Wat is een reeele actieradius op electriciteit.
Kan de Volvo ook worden geladen vanuit het stopcontact thuis zoals de Mitsubishi phev
Re: Effectifiteit van elektrisch rijden t.o.v diesel rijden op de kosten
Geplaatst: 17.10.2019 - 10:04
door TimV
Bramboo schreef:
Ik denk aan aanschaf, maar heb nog wat vragen.
Wat is een reeele actieradius op electriciteit.
Kan de Volvo ook worden geladen vanuit het stopcontact thuis zoals de Mitsubishi phev
Beetje afhankelijk van hoe zwaar je voet is en hoe snel je rijd. Zoveel te trager jr rijd, zoveel te verder je raakt.
In de zomer rond 20-25°C raak je 35 tot 45km ver.
In de winter onder de 10°C mag je blij zijn met 25 tot 35km. Eens vriezen zakt het nog meer.
Bij de Volvo V60 hybride zijn 2 laadkabels. 1 mennekes laadkabel voor in laadpalen 16A = 3uur laden.
En 1 mennekes thuislader. Regelbaar in stroomsterkte. 6A = 8uur laden. Snelste is 3uur 20 minuten dacht ik.
Re: Effectifiteit van elektrisch rijden t.o.v diesel rijden op de kosten
Geplaatst: 17.10.2019 - 10:07
door Bramboo
TimV schreef:
Bramboo schreef:
Ik denk aan aanschaf, maar heb nog wat vragen.
Wat is een reeele actieradius op electriciteit.
Kan de Volvo ook worden geladen vanuit het stopcontact thuis zoals de Mitsubishi phev
Beetje afhankelijk van hoe zwaar je voet is en hoe snel je rijd. Zoveel te trager jr rijd, zoveel te verder je raakt.
In de zomer rond 20-25°C raak je 35 tot 45km ver.
In de winter onder de 10°C mag je blij zijn met 25 tot 35km. Eens vriezen zakt het nog meer.
Bij de Volvo V60 hybride zijn 2 laadkabels. 1 mennekes laadkabel voor in laadpalen 16A = 3uur laden.
En 1 mennekes thuislader. Regelbaar in stroomsterkte. 6A = 8uur laden. Snelste is 3uur 20 minuten dacht ik.
Thanx
Re: Effectifiteit van elektrisch rijden t.o.v diesel rijden op de kosten
Geplaatst: 17.10.2019 - 16:49
door evert65
Typisch Hollands, voor 20 cent voordeel doen we het.....
Geef mij maar gas
Re: Effectifiteit van elektrisch rijden t.o.v diesel rijden op de kosten
Geplaatst: 17.10.2019 - 22:22
door DB200
Geef mij maar gas
Ja, daar kun je goed op koken.
Re: Effectifiteit van elektrisch rijden t.o.v diesel rijden op de kosten
Geplaatst: 18.10.2019 - 07:23
door Gouwe
Bramboo schreef:
Ik denk aan aanschaf, maar heb nog wat vragen.
Wat is een reeele actieradius op electriciteit.
Kan de Volvo ook worden geladen vanuit het stopcontact thuis zoals de Mitsubishi phev
De reële gemiddelde actieradius is 35-40 km afhankelijk van je gebruik en het jaargetijde. In de winter is het 30 in de zomer 45 bij een max. snelheid van 80 km/uur.
Ga je 100-120 rijden dan haal je die afstanden niet zo snel. Met een thuislaadkabel kun je net als de Metsubsidie gewoon thuis laden. NB! in mijn woonplaats mag je geen kabels over de openbare weg leggen (ook niet onder een matje of zo). Je moet hier dus op eigen erf kunnen laden. Weet niet hoe dat bij jou zit?
https://accessories.volvocars.com/nl-nl ... 99509/2014
Re: Effectifiteit van elektrisch rijden t.o.v diesel rijden op de kosten
Geplaatst: 18.10.2019 - 11:55
door Msuidgeest
DB200 schreef:
Geef mij maar gas
Ja, daar kun je goed op koken.
Fout. Gas is om je huis te verwarmen.
Re: Effectifiteit van elektrisch rijden t.o.v diesel rijden op de kosten
Geplaatst: 18.10.2019 - 12:00
door Athome
En dat mag binnenkort ook niet meer.