Pagina 1 van 4

Grote beurten overslaan?

Geplaatst: 10.09.2019 - 12:14
door Texels
Misschien kan iemand hier goed advies over geven: ik heb een diesel V70 uit 2012, met de twee liter vijf cilinder (Automaat, 223.000 km gelopen)
Omdat het een diesel is, moet de auto ieder jaar een nieuwe APK hebben. Kost erg weinig meer tegenwoordig, 30 euro vaak
Maar waarom zou ik dan bijvoorbeeld 3 maanden later een grote beurt laten uitvoeren, waar ze dezelfde dingen controleren?

Ik doe aan preventief onderhoud: airco laten schoonmaken en bijvullen, net 4 liter nieuwe ATF olie ((TF-80SC automaat van Aisin)
Banden (All season met alpine symbool) bij 3 mm profiel vervangen, olie (0W30) laat ik elke 25.000 km vernieuwen (Volgens Volvo moet dat elke 30.000 km maar dat lijkt mij wat veel)

Koelvloeistof / remvloeistof en dergelijke laat ik volgens interval vervangen. Online kijk ik graag naar het zeer informatieve channel van Scotty Kilmer. Hij is niet bang om zijn mening te geven en verstrekt goed advies vind ik

https://www.youtube.com/user/scottykilmer/videos

Ik rijd 40.000 km per jaar en begrijp dat een fabrikant steeds kleine beurt - grote beurt adviseert, en ik gun elk garage bedrijf veel werk en inkomen, maar is het echt nodig gezien het nalopen van al die zaken met een jaarlijkse APK?
Of zie ik iets over het hoofd?

Re: Grote beurten overslaan?

Geplaatst: 10.09.2019 - 12:28
door Msuidgeest
Een jaarlijkse keuring is een momentopname van de status van je auto. Dat weet je al maar het enige wat die keuring inhoud is controle: voldoet de auto aan de gestelde eisen en functioneert het nog zoals het de fabriek heeft verlaten.

APK is geen onderhoud: er zal hooguit een reparatie-advies komen. En een APK kan op een willekeurig moment terwijl een fabrikant graag per x.000 km adviseert je auto te onderhouden.

PS: Chrisfix doet ook zoiets op youtube als Scotty Kilmer.

Re: Grote beurten overslaan?

Geplaatst: 10.09.2019 - 13:56
door Fredhead
Bij een grote beurt worden er een aantal filters vervangen die in het lijstje ontbreken.
Waar je ook voor kan kiezen is de ene keer een olie wissel, dus kleine beurt en de keer erop een grote beurt te doen.
Zelf doe ik het ook om en om en dat bevalt mij prima.

Re: Grote beurten overslaan?

Geplaatst: 10.09.2019 - 18:32
door Texels
Msuidgeest schreef: Een jaarlijkse keuring is een momentopname van de status van je auto. Dat weet je al maar het enige wat die keuring inhoud is controle: voldoet de auto aan de gestelde eisen en functioneert het nog zoals het de fabriek heeft verlaten.

APK is geen onderhoud: er zal hooguit een reparatie-advies komen. En een APK kan op een willekeurig moment terwijl een fabrikant graag per x.000 km adviseert je auto te onderhouden.

PS: Chrisfix doet ook zoiets op youtube als Scotty Kilmer.
Chrisfix heeft zelfs nog flink wat meer volgers dan Scotty zag ik laatst
Het blijft sowieso altijd een momentopname. Maar een bezine moet elke 2 jaar voor APK, een diesel (mijne is zeven jaar oud) ieder jaar. Vandaar dat het mij wat dubbelop leek

Sommige autofabrikanten plaatsen duidelijke en complete informatie op hun sit, wat onderhoud betreft. En dus ook wat er bij welke beurt wordt gecontroleerd of vervangen.
Zo kwam ik op een vergelijking tussen het APK lijstje, en het "grote beurt lijstje" van bijvoorbeeld Toyota.
Leek verdacht veel op elkaar

Bij APK ga ik wel uit van een goede en bonafide keurmeester, iemand die dus oprecht is en ook goed advies geeft qua slijtage of wat verstandig is om te vervangen

Re: Grote beurten overslaan?

Geplaatst: 10.09.2019 - 18:34
door Texels
fredhead schreef: Bij een grote beurt worden er een aantal filters vervangen die in het lijstje ontbreken.
Waar je ook voor kan kiezen is de ene keer een olie wissel, dus kleine beurt en de keer erop een grote beurt te doen.
Zelf doe ik het ook om en om en dat bevalt mij prima.
Luchtfilter en interieurfilter doe ik zelf
Oliefilter bij iedere 25K oliewissel
Brandstoffilter zit dacht ik in de brandstoftank vaak?

Filter van de automatische transmissie weet ik niet, wellicht ook moeilijk te vervangen

Welk filter vergeet ik nog?

Re: Grote beurten overslaan?

Geplaatst: 10.09.2019 - 19:31
door Fredhead
Dan heb je ze inderdaad wel.
Vaak wil het brandstoffilter ook buiten de tank zitten, hoe dat bij de nieuwe motoren zit weet ik niet.

Re: Grote beurten overslaan?

Geplaatst: 10.09.2019 - 19:45
door DB200
Bij de APK wordt niet altijd gekeken naar de dikte van de remblokken is me opgevallen. Aangezien de Volvo geen slijtage-indicatoren heeft hier dan zelf even naar kijken.

Re: Grote beurten overslaan?

Geplaatst: 11.09.2019 - 09:59
door Texels
DB200 schreef: Bij de APK wordt niet altijd gekeken naar de dikte van de remblokken is me opgevallen. Aangezien de Volvo geen slijtage-indicatoren heeft hier dan zelf even naar kijken.
Dat is toch redelijk bizar, lijkt mij absoluut een veiligheids item! Een goede keurmeester zal er wel op letten hopelijk, ik ging er naïef van uit dat zoiets ZEKER werd gecontroleerd
Slijtage indicatoren (akoestisch) lijken mij een groot veiligheids plus, waarom doet Volvo dat niet?

Als er een lamp stuk is krijg je wel een melding dacht ik, en bij lage ruitensproeier vloeistof stand ook

(Ik heb Japanse merken gereden, daar dus echt geen melding als er een remlicht, richtingaanwijzer of dimlicht defect is.....erg slecht en onveilig vond ik dat. Ook de duurste Toyota modellen hebben dat niet, bij Lexus alleen voor een remlicht of achterlicht vertelde de verkoper. Qua veiligheid vind ik Lexus zeker niet premium)

Re: Grote beurten overslaan?

Geplaatst: 11.09.2019 - 10:13
door diesel01
Texels schreef:
DB200 schreef: Bij de APK wordt niet altijd gekeken naar de dikte van de remblokken is me opgevallen. Aangezien de Volvo geen slijtage-indicatoren heeft hier dan zelf even naar kijken.
Dat is toch redelijk bizar, lijkt mij absoluut een veiligheids item! Een goede keurmeester zal er wel op letten hopelijk, ik ging er naïef van uit dat zoiets ZEKER werd gecontroleerd
Slijtage indicatoren (akoestisch) lijken mij een groot veiligheids plus, waarom doet Volvo dat niet?

Als er een lamp stuk is krijg je wel een melding dacht ik, en bij lage ruitensproeier vloeistof stand ook

(Ik heb Japanse merken gereden, daar dus echt geen melding als er een remlicht, richtingaanwijzer of dimlicht defect is.....erg slecht en onveilig vond ik dat. Ook de duurste Toyota modellen hebben dat niet, bij Lexus alleen voor een remlicht of achterlicht vertelde de verkoper. Qua veiligheid vind ik Lexus zeker niet premium)
Omdat de meeste Volvorijders de auto gewoon onderhoud geven en niet omwille van een paar tientjes besparing de auto onderhoud ontzeggen.
Daar hebben ze ook jaarbeurten voor, voor €250 krijgt je auto een beurt en wordt hij nagekeken, daarbij worden ook schijven en blokken bekeken.
Ik lees hier soms verhalen waarbij mensen willen besparen op onderhoud, dat ze zelf met die auto op pad gaan is tot daar aan toe maar ze rijden wel allemaal om ons heen in het verkeer.
Daarom gewoon elk jaar onderhoud, wil je niet de dealerprijzen ga dan iig naar een specialist of vakgarage.
De mannen op Urk werken al voor €50 per uur aan je auto, beetje onderdelen of olie en je weet gewoon zeker dat het goed is.
Mijn 30k beurt van de V90 bij de dealer kostte iets van €350, kun je niets van zeggen lijkt mij!

Re: Grote beurten overslaan?

Geplaatst: 11.09.2019 - 10:27
door Gilbert 20
Een keer per jaar een onderhoudsbeurt bij de garage is nu toch ook geen drama. Een goed onderhouden wagen gaat langer mee.
Op zo een dure wagens ga je toch niet besparen op een onderhoud.

Re: Grote beurten overslaan?

Geplaatst: 11.09.2019 - 10:33
door Jelmer de Jong
30.- betalen voor APK en dan verwachten dat de hele auto tot in de laatste hoekjes en gaatjes wordt gecontroleerd vind ik een beetje naief. De auto zelf onderhouden is niet zo moeilijk als je een beetje handig bent en weet hoe internet werkt, maar tijdig slijtage ontdekken vind ik zonder brug best een uitdaging. Bij Klokje Rond van Autoweek komen regelmatig handige sleutelaars voorbij die het beste voor hebben met hun auto en elke keer heeft de keurmeester wel weer iets gevonden waarbij de eigenaar toch even achter zijn oren staat te krabben. Er zit een vleugje persoonlijke voorkeur van de keurmeester in deze filmpjes, maar dat heb je ook als je met een Volvo bij de VW specialist in het dorp staat.

Re: Grote beurten overslaan?

Geplaatst: 11.09.2019 - 12:12
door diesel01
En laat je de beurt bij de Volvodealer doen kost de apk je niets...

Re: Grote beurten overslaan?

Geplaatst: 11.09.2019 - 12:59
door Gouwe
En laat je een jaarbeurt doen dan krijg je er ook nog een jaar Volvo Assistance bij.
Als ik alleen al naar de tarieven van de ANWB kijk: 205,- euro per jaar voor Europa dekking, partner erbij hoppa nog eens 130,- per jaar, aanhangertje ook meenemen en weer 15,- euro aftikken. Oftewel 350, - per jaar.

Waar ik mij wel vaak over verbaas is dat sommigen de APK en beurt apart van elkaar doen. Als ik mijn auto een beurt laat geven wil ik altijd APK, ongeacht of deze er nu wel of niet aan toe is. Gewoon omdat het kan, het niets extra kost en ik weer een jaar verder kan.

Re: Grote beurten overslaan?

Geplaatst: 11.09.2019 - 14:15
door V480-S60
Als je handig bent, monteurs vaardigheden of een opleiding daarvoor hebt gevolgd is het niet verkeerd om je auto zelf zijn jaarbeurten te geven. Waarom niet. Geen bezwaar tegen toch? En ja dan "kost" een APK ongeveer 30 euro. Verwacht dan alleen niet dat je dan ook de sapjes en dergelijke krijgt. Dat is niet het geval. Die 30 Euro is voor het "niet destructief" beoordelen van diverse wettelijk aangegeven punten, het uitvoeren van een emissietest (gebruik testapparaat) en het melden bij de RDW. Er mag niets gerepareerd of vervangen worden tijdens de APK.

Een jaarlijkse beurt bij een Volvodealer kost ongeveer 300 tot 350 Euro daarvoor worden je sapjes vervangen, je APK gedaan en krijg je een jaar Volvo Assistance met alle voordelen ten opzichte van een Wegenwachtlidmaatschap bij de ANWB. Zoals Gouwe ook al uitgelegd heeft.

Eventueel laat je je auto onderhouden bij een Bosch servicecenter. Dan krijg je ook een pechhulpservice. Die is alleen beperkter dan Volvo en ANWB zoals ik het mij herinner.

Re: Grote beurten overslaan?

Geplaatst: 11.09.2019 - 14:29
door diesel01
Gouwe schreef: En laat je een jaarbeurt doen dan krijg je er ook nog een jaar Volvo Assistance bij.
Als ik alleen al naar de tarieven van de ANWB kijk: 205,- euro per jaar voor Europa dekking, partner erbij hoppa nog eens 130,- per jaar, aanhangertje ook meenemen en weer 15,- euro aftikken. Oftewel 350, - per jaar.

Waar ik mij wel vaak over verbaas is dat sommigen de APK en beurt apart van elkaar doen. Als ik mijn auto een beurt laat geven wil ik altijd APK, ongeacht of deze er nu wel of niet aan toe is. Gewoon omdat het kan, het niets extra kost en ik weer een jaar verder kan.
En voor €45 extra premium lid met 30 dagen vervangende auto in het buitenland wanneer je auto niet in een paar dagen gerepareerd kan worden en ik heb nog nooit een garage in het buitenland getroffen die je helpt binnen een dag of 3.

Re: Grote beurten overslaan?

Geplaatst: 11.09.2019 - 14:34
door Gilbert 20
V480-S60 schreef: Als je handig bent, monteurs vaardigheden of een opleiding daarvoor hebt gevolgd is het niet verkeerd om je auto zelf zijn jaarbeurten te geven. Waarom niet. Geen bezwaar tegen toch? En ja dan "kost" een APK ongeveer 30 euro. Verwacht dan alleen niet dat je dan ook de sapjes en dergelijke krijgt. Dat is niet het geval. Die 30 Euro is voor het "niet destructief" beoordelen van diverse wettelijk aangegeven punten, het uitvoeren van een emissietest (gebruik testapparaat) en het melden bij de RDW. Er mag niets gerepareerd of vervangen worden tijdens de APK.

Een jaarlijkse beurt bij een Volvodealer kost ongeveer 300 tot 350 Euro daarvoor worden je sapjes vervangen, je APK gedaan en krijg je een jaar Volvo Assistance met alle voordelen ten opzichte van een Wegenwachtlidmaatschap bij de ANWB. Zoals Gouwe ook al uitgelegd heeft.

Eventueel laat je je auto onderhouden bij een Bosch servicecenter. Dan krijg je ook een pechhulpservice. Die is alleen beperkter dan Volvo en ANWB zoals ik het mij herinner.
Als je het zelf kan waarom niet ? Maar je hebt toch kosten voor je materiaal , olie , filters , remblokken enz. die je moet je ook er bij rekenen , het is niet alleen die 30 euro APK.
En het risico dat je garantie vervalt bij schade. Ik neem steeds 5 jaar garantie.

Re: Grote beurten overslaan?

Geplaatst: 11.09.2019 - 16:54
door Fredhead
Olie en filter(s), volgens mij bij de jaarbeurt alleen een oliefilter, betaal je voor die 350 euro al voor. Remblokken komen boven de kosten van een beurt op.
Ik doe zelf een grote beurt voor 140 euro met kwalitatief allemaal goede filters en 7 liter Castrol olie.
Een kleine beurt, meer te vergelijken met de jaarbeurt volgens mij kost ongeveer 100 euro.

Re: Grote beurten overslaan?

Geplaatst: 11.09.2019 - 18:29
door lint
Als je handig bent is het reguliere onderhoud aan een oudere auto goed zelf te doen tegen aanmerkelijk lagere kosten.

Re: Grote beurten overslaan?

Geplaatst: 11.09.2019 - 19:05
door Texels
Gilbert 20 schreef:
V480-S60 schreef: Als je handig bent, monteurs vaardigheden of een opleiding daarvoor hebt gevolgd is het niet verkeerd om je auto zelf zijn jaarbeurten te geven. Waarom niet. Geen bezwaar tegen toch? En ja dan "kost" een APK ongeveer 30 euro. Verwacht dan alleen niet dat je dan ook de sapjes en dergelijke krijgt. Dat is niet het geval. Die 30 Euro is voor het "niet destructief" beoordelen van diverse wettelijk aangegeven punten, het uitvoeren van een emissietest (gebruik testapparaat) en het melden bij de RDW. Er mag niets gerepareerd of vervangen worden tijdens de APK.

Een jaarlijkse beurt bij een Volvodealer kost ongeveer 300 tot 350 Euro daarvoor worden je sapjes vervangen, je APK gedaan en krijg je een jaar Volvo Assistance met alle voordelen ten opzichte van een Wegenwachtlidmaatschap bij de ANWB. Zoals Gouwe ook al uitgelegd heeft.

Eventueel laat je je auto onderhouden bij een Bosch servicecenter. Dan krijg je ook een pechhulpservice. Die is alleen beperkter dan Volvo en ANWB zoals ik het mij herinner.
Als je het zelf kan waarom niet ? Maar je hebt toch kosten voor je materiaal , olie , filters , remblokken enz. die je moet je ook er bij rekenen , het is niet alleen die 30 euro APK.
En het risico dat je garantie vervalt bij schade. Ik neem steeds 5 jaar garantie.
U woont in Vlaanderen vermoed ik, ik meen dat Volvo ook daar maar 2 jaar garantie geeft op een nieuwe auto? Dus u koopt er 3 jaar bij als ik het goed begrijp? (Sommige merken bieden die mogelijkheid aan dacht ik)

Re: Grote beurten overslaan?

Geplaatst: 11.09.2019 - 19:14
door Gilbert 20
Klopt.