Pagina 1 van 1
"Holle" fluittoon bij rijden in versnelling
Geplaatst: 10.10.2006 - 20:52
door roedco
Sinds juli rijdt ik met veel plezier in een S60 2.4 D5. Toen 105.000km, hoorde ik soms een "holle" fluittoon bij elke versnelling vanaf plm. 1500-2000 toeren. Snelheid maakt dus niets uit. Als ik ontkoppel is het weg, ook als ik meer toeren maak in zijn vrij. Daarna bij 111.000 km bleken koppeling versleten en zat vliegwiel vast incl blauwe brandplekken. (Ander topic van gemaakt). Nadat dit voor 2400,- (Slik!) incl hydr. druklager en keerring gemaakt was bleek het geluid nu constant aanwezig bij die iets hogere toeren. Is er iets mis in de bak? Wie heeft een idee?
Oh ja, de bak schakelt trouwens heerlijk en zonder problemen.
Geplaatst: 10.10.2006 - 21:44
door Oceanracer
Wel raar, versleten bak bij 111.000 km's! Onze heeft haast 220.000 gelopen met nogsteeds zelfde koppeling. Fluittoon ken ik alleen van de turbo...
Geplaatst: 10.10.2006 - 22:34
door arnoud
Mijn V40 had ook een fluittoon in de 4e versnelling, maar ik vond dat wel lekker klinken
De huidige S60 is (op wat irritant geroffel na) lekker stil...
Geplaatst: 11.10.2006 - 10:07
door Hans
Fluiten deed de mijne ook bij die toeren. Werd wel minder als de motor warm werd. Ga je lekker fluitend naar je werk

Geplaatst: 11.10.2006 - 16:16
door roedco
Bij optrekken, vooral bij lage toeren voelt het ook wat stoterig. Kan dat iets met homokineet of zo temaken hebben?
Het "holle" fluitgeluid (voelt mechanisch) is de ene dag ook erger dan de andere dag.
Geplaatst: 11.10.2006 - 19:17
door pieter007
volgens mij is dit de turbo ; hoor je bij ons ook
zo rond de 1750 toeren als je dan plankgas geeft hoor je hem echt fluiten (niet hard maar je hoort hem wel ) en een beetje later hoor je hem niet meer
alleen in de 2 de versnelling horen we dit het hardst
Geplaatst: 17.10.2006 - 19:20
door roedco
Holle fluitttoon is beter te vergelijken met het blazen in een leeg bierflesje. Vanaf 2000 toeren bij mijn auto, maar schijnt bij anderen pas bij 2500 toeren te gebeuren, zo rond de 110-120 km/h. Oorzaak is waarschijnlijk resonantie. Om dit weg te krijgen moet er een nieuw type steun bij de uitlaat ter hoogte van het motor subframe. Deze is staal op staal gemonteerd en dit geeft alle geluiden door. Wordt 105,- excl en 3/4u arbeid, ongeveer 200,- incl. En zo storend is het niet dus voorlopig laat ik het maar zitten. Weet iemand mischien waar ik zo'n steun voor minder kan krijgen?
Geplaatst: 17.10.2006 - 19:55
door Gast
roedco schreef:Om dit weg te krijgen moet er een nieuw type steun bij de uitlaat ter hoogte van het motor subframe. Deze is staal op staal gemonteerd en dit geeft alle geluiden door. Wordt 105,- excl en 3/4u arbeid, ongeveer 200,- incl. En zo storend is het niet dus voorlopig laat ik het maar zitten. Weet iemand mischien waar ik zo'n steun voor minder kan krijgen?
Volvo had toch een coulance regeling voor deze dingen?