Keuzestresssss
Geplaatst: 13.09.2019 - 10:58
Nieuwe uitdagingen... nieuwe zaken om je druk over te maken.
Ik ga binnenkort een nieuwe uitdaging aan, zonder lease auto (tja, waar begin je aan) en voor woon werk 40k afleggen. Privé (boodschappen, wintersport en familie trips) blijven we rijden in onze XC70 2,4 D5 uit 2008 met nu zo'n 180k op de teller. Om deze in te gaan zetten voor woon werk zie ik niet zitten ivm brandstof verbruik en waarde devaluatie door oplopend kilometrage. Ik zou graag jullie ervaringen delen en opinies willen peilen om te kijken of ik mijn keuze stress nivo wat kan verlagen.
Ik wil fatsoenlijk en veilig rijden, dus Volvo, de auto hoeft niet groot te zijn.
En dan begint het, een relatief jonge V40 (zuinig in verbruik maar wat hoger in aanschaf waarde) òf een oudere V50/V60 met een wat hoger verbruik en lagere aanschaf waarde. Mijn motto is altijd; het is niet duur, enkel de initiële aanschafwaarde is hoog. En daar gaat het dan ook om, als ik eea in een tabelletje uitzet komen de maandelijkse kosten over 4 jaar (75% aanschaf waarde afschrijving over 4 jaar, belazerdienst tax en travelcard praktijk verbruik) weliswaar overeen, maar doe ik er goed aan om een wat jongere, duurdere auto aan te schaffen en te hopen op lagere onderhoudskosten òf juist minder geld uit te geven, wat vaker aan de pomp staan en het risico van hogere onderhouds kosten?
- Zijn mijn zorgen over onderhoudskosten ongegrond?
- Lekker om natuurlijk niet iedere week die tank vol te hoeven plempen, maar verbruikt een V40 werkelijk zoveel minder dan een V50 of V60? Wat zijn jullie ervaringen?
- Draagt chip-tuning werkelijk bij in het verlagen van brandstof verbruik? Welke risico's loop je hier bij?
- Welk type motor? Ik ben geen coureur en definieer mezelf als een rustige rijder en let op het vermogen dat ik van de auto vraag. Echter, 1.6l vs. 2.0l lijkt op basis van travelcard info niet veel te verschilen (V40 2.0l D2 uit 2015 verbruikt zelfs minder dan 1,6l uit 2012 terwijl deze motoren nauwelijks verschillen in vermogen) en ik krijg een wat comfortabeler gevoel bij een wat groter motortje. Is dat laatste terecht of ongegrond?
- En hoe houdt de 1,6l motor zich in bijv de V50 of V60? Werkelijk lekker laag verbruik met veel (85%) snelweg km's of gaat een dergelijke motor dan juist iets meer verbruiken? Ik wil wel de max snelheden (vnl. 130) handhaven. Treden er dan verschillen op in een 1.6 of 2.0? 5 Cilinder 2.0 lijkt op basis van excel toch al snel in de hogere kosten te belanden. Ik heb in mijn berekening geen rekening gehouden met onderhoudskosten omdat daar niet echt gegevens over zijn maar lees op het forum wel dat de 5 cilinders probleemlozer zijn dan de 4 cilinders?
- Gas werd afgeraden.... "zo'n motor is daar niet voor gebouwd en onderhouds kosten gaan dan oplopen". Heeft iemand hier ervaring mee? Is ook lastig in mijn excelletje te krijgen want wat is het werkelijke verbruik op gas? Zijn de getalletjes dan werkelijk zo rooskleurig of moet ik het verbruik met "x" procent verhogen. Heb altijd diesel gereden en als ik dan toch 40k ga rijden, ga ik me dan niet storen aan benzine/gas motor?
Anyway, heel wat afwegingen spoken nog door mijn hoofd, wellicht door wat ervaringen/meningen/ideeën/emoties van jullie als mede Volvo gebruikers te vernemen hoop ik mijn keuze stress nivo wat te kunnen verlagen.
Alvast dank!!
Ik ga binnenkort een nieuwe uitdaging aan, zonder lease auto (tja, waar begin je aan) en voor woon werk 40k afleggen. Privé (boodschappen, wintersport en familie trips) blijven we rijden in onze XC70 2,4 D5 uit 2008 met nu zo'n 180k op de teller. Om deze in te gaan zetten voor woon werk zie ik niet zitten ivm brandstof verbruik en waarde devaluatie door oplopend kilometrage. Ik zou graag jullie ervaringen delen en opinies willen peilen om te kijken of ik mijn keuze stress nivo wat kan verlagen.
Ik wil fatsoenlijk en veilig rijden, dus Volvo, de auto hoeft niet groot te zijn.
En dan begint het, een relatief jonge V40 (zuinig in verbruik maar wat hoger in aanschaf waarde) òf een oudere V50/V60 met een wat hoger verbruik en lagere aanschaf waarde. Mijn motto is altijd; het is niet duur, enkel de initiële aanschafwaarde is hoog. En daar gaat het dan ook om, als ik eea in een tabelletje uitzet komen de maandelijkse kosten over 4 jaar (75% aanschaf waarde afschrijving over 4 jaar, belazerdienst tax en travelcard praktijk verbruik) weliswaar overeen, maar doe ik er goed aan om een wat jongere, duurdere auto aan te schaffen en te hopen op lagere onderhoudskosten òf juist minder geld uit te geven, wat vaker aan de pomp staan en het risico van hogere onderhouds kosten?
- Zijn mijn zorgen over onderhoudskosten ongegrond?
- Lekker om natuurlijk niet iedere week die tank vol te hoeven plempen, maar verbruikt een V40 werkelijk zoveel minder dan een V50 of V60? Wat zijn jullie ervaringen?
- Draagt chip-tuning werkelijk bij in het verlagen van brandstof verbruik? Welke risico's loop je hier bij?
- Welk type motor? Ik ben geen coureur en definieer mezelf als een rustige rijder en let op het vermogen dat ik van de auto vraag. Echter, 1.6l vs. 2.0l lijkt op basis van travelcard info niet veel te verschilen (V40 2.0l D2 uit 2015 verbruikt zelfs minder dan 1,6l uit 2012 terwijl deze motoren nauwelijks verschillen in vermogen) en ik krijg een wat comfortabeler gevoel bij een wat groter motortje. Is dat laatste terecht of ongegrond?
- En hoe houdt de 1,6l motor zich in bijv de V50 of V60? Werkelijk lekker laag verbruik met veel (85%) snelweg km's of gaat een dergelijke motor dan juist iets meer verbruiken? Ik wil wel de max snelheden (vnl. 130) handhaven. Treden er dan verschillen op in een 1.6 of 2.0? 5 Cilinder 2.0 lijkt op basis van excel toch al snel in de hogere kosten te belanden. Ik heb in mijn berekening geen rekening gehouden met onderhoudskosten omdat daar niet echt gegevens over zijn maar lees op het forum wel dat de 5 cilinders probleemlozer zijn dan de 4 cilinders?
- Gas werd afgeraden.... "zo'n motor is daar niet voor gebouwd en onderhouds kosten gaan dan oplopen". Heeft iemand hier ervaring mee? Is ook lastig in mijn excelletje te krijgen want wat is het werkelijke verbruik op gas? Zijn de getalletjes dan werkelijk zo rooskleurig of moet ik het verbruik met "x" procent verhogen. Heb altijd diesel gereden en als ik dan toch 40k ga rijden, ga ik me dan niet storen aan benzine/gas motor?
Anyway, heel wat afwegingen spoken nog door mijn hoofd, wellicht door wat ervaringen/meningen/ideeën/emoties van jullie als mede Volvo gebruikers te vernemen hoop ik mijn keuze stress nivo wat te kunnen verlagen.
Alvast dank!!