Pagina 1 van 1
Acceleratie in Pure modus
Geplaatst: 17.09.2019 - 20:13
door Marcel480
Goedendag Heren,
Na lange tijd afwezigheid langzamerhand weer aanwezig, vooral lezend.
Sinds kort in bezit van een V60 D6 MY2014, waarmee ik me binnenkort even opnieuw zal voorstellen.
Met een mini op komst mocht ik van de directrice weer een andere auto kopen en kon ik weer terug naar het vertrouwde Volvo nest.
Vanavond viel mij op dat, indien ik op Pure accelereer, de auto de neiging heeft om boven de +/- 85kmh de brandstofmotor erbij te pakken. Ik kan dit reguleren met het gasgeven uiteraard, maar volgens mij moet hij toch ‘simpel’ doorgaan tot 100kmh met half gas?
Wat zijn jullie ervaringen? Kan verder nog altijd +/-40km redden op het accupakket dus de degradatie lijkt mij mee te vallen.
Groet Marcel
Re: Acceleratie in Pure modus
Geplaatst: 18.09.2019 - 00:12
door Henielma
In de Pure mode blijft de auto langer op stroom accelereren en in tegenstelling tot de Hybrid mode moet je echt even met het gaspedaal een drempeltje over voordat de diesel aanslaat. Afhankelijk van je voet komt dat moment toch een keer. Mijn ervaring is dat je rustiger gaat rijden in de PIH, gewoon vanwege de sport om elektrisch te rijden. Zelf haal ik met mijn PIH van 2014 zo'n 45 km elektrisch wanneer ik rustig rijd. Dit is niet veranderd in de twee jaar dat ik deze auto rijd. km stand is nu 285k. Dus de levensduur van die accu daar ben ik niet bang voor.
Re: Acceleratie in Pure modus
Geplaatst: 18.09.2019 - 09:28
door Marcel480
Hallo Henielma,
Dat is dus exact wat ik nu even 'mis' --> Als ik op Pure rijd, en geef bijv 50% gas (zodat hij volledig en maximaal op stroom accelereert), komt rond de 90kmh ineens de brandstofmotor erbij, zonder dat ik meer gas heb gegeven of een drempeltje over ben gegaan.
Het is geen belangrijk probleem wat mij betreft, ik dacht het wellicht alleen te linken aan de capaciteit die de accu nog kan leveren op dat ogenblik (max acceleratie).
Jij dus andere ervaringen mee, voor wat betreft het 'drempeltje'
Re: Acceleratie in Pure modus
Geplaatst: 18.09.2019 - 11:36
door evkessel
Marcel480 schreef:
Hallo Henielma,
Dat is dus exact wat ik nu even 'mis' --> Als ik op Pure rijd, en geef bijv 50% gas (zodat hij volledig en maximaal op stroom accelereert), komt rond de 90kmh ineens de brandstofmotor erbij, zonder dat ik meer gas heb gegeven of een drempeltje over ben gegaan.
Het is geen belangrijk probleem wat mij betreft, ik dacht het wellicht alleen te linken aan de capaciteit die de accu nog kan leveren op dat ogenblik (max acceleratie).
Jij dus andere ervaringen mee, voor wat betreft het 'drempeltje'
Dit ervaar ik de laatste tijd ook meer zodra. De accu op zo'n 25% staat. De snelweg op met vollere accu kan ik redelijk veilig het pedaal indrukken zonder overschakeling naar fossiel. Maar aan het einde van mn 25km moet ik veel meer opletten.
De grens in het rechter metertje op het display schiet dan ook naar beneden, of er in eens minder vermogen beschikbaar is.
Re: Acceleratie in Pure modus
Geplaatst: 19.09.2019 - 00:23
door Tukker999
Herkenbaar.
Ik laat hem gaan tot 90 en neem dan iets stroom terug zodat hij zonder aan te slaan doorgaat naar de 100, soms 105.
Daarna op de cruise.
Een hogere snelheid in Pure lukt niet. (of je moet heel veel geduld hebben)
Re: Acceleratie in Pure modus
Geplaatst: 19.09.2019 - 07:49
door TimV
Wanneer je langere stukken elektrisch rijd tegen hogere snelheid, zal de elektromotor warmer en warmer worden, tot deze een bepaalde temperatuur bereikt en dus de 1ste warmtelimiet behaald. Dit wil zeggen dat je limiet van hoe ver je gaspedaal mag indrukken opschuifd. Kan je een beetje vergelijken met de lagere limiet bij 110km/h. Of 105km/h? Weet het niet meer. Ik rij bijna nooit die snelheid in Pure.
Dit warm lopen is zeer normaal. De elektromotor is maar een 27 (of 28pk) motor die tijdelijk geboost wordt tot 68pk. Dit is meer dan dubbel van wat de elektromotor continue veilig kan leveren.
Re: Acceleratie in Pure modus
Geplaatst: 19.09.2019 - 08:07
door Gouwe
Ik merk dit effect alleen als ik in Pure bergop rijd. Je ziet dan na verloop van tijd het beschikbare vermogen (rechter balk naast de teller) teruglopen. Alleen door de snelheid te laten zakken haal je dan de top elektrisch en anders springt de diesel idd bij.
Re: Acceleratie in Pure modus
Geplaatst: 19.09.2019 - 10:51
door 4wielen
Ooit 1 x gemerkt toen ik bij ongeveer 30 km/h de cruisecontrol reactiveerde, die stond ingesteld op 105 km/h. Was bergop en de brandstofmotor moest even bijspringen. Vond ik (ook) vreemd, je zou verwachten dat hij gewoon wat minder snel zou optrekken dan.
Re: Acceleratie in Pure modus
Geplaatst: 19.09.2019 - 10:53
door TimV
De cruise control is nogal gasgraag bij versnellen en houd helaas niet genoeg rekening met de pure stand. Die gaat gewoon lekker over de limiet.
Re: Acceleratie in Pure modus
Geplaatst: 19.09.2019 - 14:17
door Giant2000
Als je het rode pijltje op de display rechts niet overschrijdt dan zal de diesel niet aanspringen. Ik rij in pure de snelweg op tot ca. 90-100 km/h, druk dan de cruise aan en zet hem op save. Dan slaat de diesel aan en trek ik hem met de + knop door naar 120 km/h (of harder). Voordeel is dat de dieselmotor niet hoeft te accelereren (neemt meer brandstof) en meteen op een mooie kruissnelheid zit rond de 2000 rpm. Nadat de motor op bedrijfstemperatuur is gekomen gaat je verbruik naar beneden.