Pagina 1 van 1

Mijn nieuwe oude S80 - Even voorstellen

Geplaatst: 17.09.2019 - 20:38
door j0t
Hoi Forumleden!

Na jaaaren van alles en nog wat te hebben gereden, nu terug bij misschien wel het beste wat me -in het verleden- is overkomen: Volvo.

Ik begon mijn auto carriere in een Fiat Pinda, vertrok na twee jaar naar een Ford Escort. Daar heb ik een jaartje in gereden. Vlot na het afronden van mijn studie in Groningen kreeg ik een baan waar een leaseauto onderdeel was van de arbeidsvoorwaarden. Veel keus had ik niet; om een vliegende start te maken hadden ze al vast een auto klaar gezet. Jammer, een Renault Megane, zo een met zo'n raar kontje. Wél met een 1.9Dci, mooi scheurijzer, maar elke 50.000km een nieuwe versnellingsbak... Om maar te zijgen over dat domme sleutelkaartje welke telkens na te dicht bij een GSM te hebben gelegen in de war was...) Sindsdien heb ik 15 jaar achtereen elk anderhalf jaar(want 100.000-125.000km/jr) een andere auto gehad. Van een Golf en Touran, Seat Leon, Peugeot 307sw en diverse Skoda Octavia's (waarvan één vlak na levering helemaal kapot stuk gereden door ongeval). Later wat gekke uitstapjes gemaakt naar bijvoorbeeld een Toyota Prius hybrid, en het laatste jaar in het nieuwe model Mitsubishi Outlander PHEV (jaja, met 100.000+km/jr, netjes 1 op 8).

Toen ik een andere baan kreeg was ik 'verlost' van leaseauto's (en dus ook bijtelling en een altijd nét te krap leasebudget). Ik heb mezelf destijds een Jaguar kado gedaan, hoef immers toch niets meer aan klanten uit te leggen. Helaas had de Jaguar een Ford diesel in het vooronder, met de bekende kwaaltjes (Verstuivers) en zat er nogal wat achterstallig werk aan. Daarna ben ik in een Passat spaardiesel gestapt en eigenlijk wel naar volle tevredenheid richting de 2 ton gereden. Nooit een centje pijn, geen stuiver aan onderhoud, maar na twee jaar wel klaar voor een nieuwe drukgroep, distri-riem, stabilisatorstangen, remschijven en -blokken rondom en nog wat grut. 2,5-3kEUR investeren en verder rijden met een auto waar al 2ton op de teller staat? Of inruilen, en hopen dat er nog een gek iets voor de auto geeft...? Enige voordeel: 1 op 20 was goed te halen...

Tussen alle auto's door heb ik thuis ook nog al die tijd een auto op de weg gehouden, voor de vrouw natuurlijk. Van een Renault Twingo, via 2 x een Ford Fiesta, naar een 2002 V40 en daarna een Citroen C4. Waar ikzelf altijd diesel rij, rijdt zij alleen benzine. De Volvo was de topper, alleen hebben we ons dat nooit goed beseft. Pas later hebben we vaak tegen elkaar gezegd dat dat na al die jaren misbruik nog een nette, frisse auto was, stevig, robuust, chique etc.

Nu ik voor de keus stond -investeren of inruilen- ben ik eens gaan kijken wat een frisse Volvo moet gaan kosten. Dat viel nog best wel tegen, maar tegelijk realiseerde ik me dat we destijds met het inruilen van de V40 ook weer een hele nette inruil hebben gekregen. Afschrijving valt dus binnen de perken.

Dan rest de vraag: een frisse, nieuwe V50, V60, V70 of S80 met anderhalve ton op de teller, of op zoek naar de pareltjes: de D5's met weinig ervaring, import of niet, maar met sluitende historie? De V50 bleek écht te klein (want drie grote kids), de V60 is in werkelijkheid nog steeds te klein (want nog steeds 3 kids). Derhalve een V70 of S80, liefst met 5 cilinders. Geen spaardiesel, geen 180 pk uit een 1.6je. Geen BMW of Audi (heb niets te bewijzen richting mijn buren) en een Mercedes pak ik wel als ik een borrel te veel op heb.

Uiteindelijk een S80 (2008) gevonden, 2.4D 163pk met GT6 automaat in Barents Blue. Het is een 'kale' Momentum. Ik weet niet wat standaard was op de Momentum in 2008 maar ik denk dat het lederen interieur (Zwart) en High Performance Sound opties waren op de Momentum. Achterin hebben de passagiers nog een mogelijkheid om via headphones links en rechts gescheiden muziek te luisteren. Geen idee hoe het werkt, maar dat komt nog wel. Het mooiste van de S80 is dat ie van binnen en buiten als nieuw is, en heeft nog geen 50.000km ervaring. Wat mij betreft een mooie kilometer-vreter, goed voor weer 50.000-75.000km/jr.

Ik ga er van uit, dat een 5 cilinder van Volvo me zonder al te veel gekkigheid richting de 3, 4 of zelfs 5 ton kan brengen. Persoonlijk doel in ieder geval.

Ik ben nieuwsgierig naar de ervaringen van mede S80 rijders, maar ook naar de V70' ers met 5 cilinder diesels. Daarnaast benieuwd naar Volvo meetings of toerritten etc. Aangezien mijn S80 maar relatief weinig heeft gereden, zullen er best wel wat vreemde zaken vervangen moeten gaan worden (droge rubbers, olie etc.) Het forum zal me hier vast bij kunnen helpen.

Re: Mijn nieuwe oude S80 - Even voorstellen

Geplaatst: 17.09.2019 - 20:46
door Johan s60
Mooi auto, in de mooiste kleur :D
Veel rij plezier ermee

Re: Mijn nieuwe oude S80 - Even voorstellen

Geplaatst: 17.09.2019 - 21:55
door Walter
Gefeliciteerd

Re: Mijn nieuwe oude S80 - Even voorstellen

Geplaatst: 17.09.2019 - 22:05
door jalex_h
Welkom en veel plezier met je S80!

Re: Mijn nieuwe oude S80 - Even voorstellen

Geplaatst: 17.09.2019 - 22:18
door Hans oet Twent
Mooie introductie! Congrats!

Re: Mijn nieuwe oude S80 - Even voorstellen

Geplaatst: 18.09.2019 - 12:29
door lint
Leuk verhaal, mooie S80, veel rijplezier gewenst.

Re: Mijn nieuwe oude S80 - Even voorstellen

Geplaatst: 20.09.2019 - 17:04
door Carfreak
Da's een heel unieke km stand na zoveel jaren. Wat was het verhaal erachter? Oud vrouwtje? :D
Mooie auto trouwens. Ga je veel plezier van hebben!

Re: Mijn nieuwe oude S80 - Even voorstellen

Geplaatst: 20.09.2019 - 22:15
door j0t
Inmiddels mijn eerste 1000km er op zitten. Nieuwsgierig als ik ben de tank zojuist afgetopt. Resultaat was echt véél beter dan verwacht; 5.8ltr/100km. Da's 1 op 17! En dat met een 5 cilinder S80 diesel. Ik ga mijn handtekening maar aanpassen...

Re: Mijn nieuwe oude S80 - Even voorstellen

Geplaatst: 23.09.2019 - 08:01
door Armoderos
Wow, dit is wel heel zuinig idd voor een GT6.

Veel plezier met je bolide.

Re: Mijn nieuwe oude S80 - Even voorstellen

Geplaatst: 06.10.2019 - 14:34
door j0t
Inmiddels staan er al weer een geschikt aantal kilometers op de teller. Tijd voor een wasje, kleien, schuren, en daarna een ceramic behandeling. Was een mooi klusje voor de zaterdag! Kan ik nou echt van genieten. Bovendien mag de winter nu komen.