Pagina 1 van 1
Van V40 naar V70
Geplaatst: 17.09.2019 - 22:24
door Kees Jan
Beste V70 forumleden,
Ik zal mij eerst even voorstellen. Mijn naam is Kees Jan, leeftijd 58, getrouwd en twee kinderen, werkzaam in de techniek en woonachtig in Zandvoort (35 jaar gewacht op de volgende F1 race).
Op dit moment rijd ik naar volle tevredenheid een V40 maar overweeg de overstap naar een V70 ivm de ruimte, de iconische uitstraling en het mooie 5 cilinder diesel motorblok.
Ik ben aan het kijken naar een D5 uit Duitsland omdat een sportonderstel voor mij een voorwaarde is vanwege de rust die dat in een auto brengt en deze zijn in Nederland nauwelijks geleverd.
Nu overweeg ik ook een automaat, maar uit de verbruikstabellen en de CO2 uitstoot lijkt het of een automaat zomaar een 15% hoger verbruik heeft.
Is dit in praktijk ook zo of zijn dit papieren waarden?
Ik hoor graag jullie ervaringen.
Re: Van V40 naar V70
Geplaatst: 17.09.2019 - 23:07
door kansberg
Dat is een goede keuze, zo'n D5! Het klopt dat de GT6 (Geartronic 6 versnellingen) een hoger verbruik genereert en ook een hogere uitstoot heeft. Want je kunt zeggen van de GT6 wat je wilt, maar het is niet de meest moderne automaat die er bestaat. In nieuwe modellen monteert Volvo de GT8 van Aisin, en dit is zeker wel een zeer moderne automaat met slechts een licht hoger verbruik en dito uitstoot. De GT6 is nog ontwikkeld in de tijd dat CO2 niet zo'n issue was, de techniek is daarom oersolide, maar eigenlijk heden ten dage verouderd. ZF en Aisin hebben inmiddels 7 en 8 traps automaten die dusdanig nauwkeurig zijn gebouwd en afgeregeld dat het verbruik en uitstoot t.a.v. een 6 versnellingsbak te verwaarlozen zijn. Dat merk je ook in het rijden, de GT6 is een beetje een flierefluiter en wil zich nog wel eens vergissen, zeker als je hem aanspreekt op z'n kunnen. De meeste berijders zullen hier in de praktijk maar weinig van merken overigens. De GT8 is altijd bij de les, is ook 'zelflerend' en staat altijd in dienst van de rechtervoet. Schakelt als door de boter zo zacht op en weer terug. Inmiddels is gebleken dat de Aisin GT8 zich als een zeer betrouwbare reisgenoot gedraagt. Persoonlijk zou ik een V70 met GT6 niet laten staan, want de bakken zijn gewoon betrouwbaar. wel tijdens de proefrit letten op schokken van de bak, zeker als de auto de nodige ervaring heeft. Vaak is dit met flushen op te lossen. Mijdt de powershift uitvoeringen, daar zijn relatief veel problemen mee, maar die zijn imho ook niet gemonteerd in de 5 cilinders, dus daar hoef je niet bang voor te zijn.
Re: Van V40 naar V70
Geplaatst: 17.09.2019 - 23:42
door DB200
Reken op 1 liter per 100km meer voor de automaat. De V70 D5 is alleen geleverd met GT-6 en niet met GT-8.
Automaat of handbak moet ieder voor zich uitmaken, ik zou met beide kunnen leven. Een D5 met handbak zou voor mij persoonlijk o.k. zijn omdat de D5 zoveel koppel heeft dat je "lui" kunt schakelen.
Re: Van V40 naar V70
Geplaatst: 18.09.2019 - 19:19
door Quota
Ook een V70 met four-c onderstel is een goede keuze,
mijn oude staat nog te koop.
Re: Van V40 naar V70
Geplaatst: 18.09.2019 - 21:35
door Kees Jan
Wat is een four C onderstel?
Ik ken alleen dynamic, sport, standaard en met niveauregeling.
Re: Van V40 naar V70
Geplaatst: 18.09.2019 - 22:14
door DB200
Re: Van V40 naar V70
Geplaatst: 19.09.2019 - 08:49
door Quota
Kees Jan schreef:
Wat is een four C onderstel?
Ik ken alleen dynamic, sport, standaard en met niveauregeling.
Ik weet niet waar je woont , maar maak anders eens een proefrit met mijn vorige auto, daar zitten voor nieuwe dempers op van nog geen jaar oud. Kun je er gelijk mee rijden dat zegt toch meer dan lezen of filmpjes.
Re: Van V40 naar V70
Geplaatst: 19.09.2019 - 21:35
door Kees Jan
Dat is een goede suggestie alleen ik ben nog niet zover om te kopen. Mijn V40 zit nog ruim een jaar in de lease, tegen die tijd kijken wat deze moet kosten bij overname uit de lease en voorlopig goed de markt verkennen want mijn voorkeur ligt bij een mooie V70. Maar ik begrijp nu wat Four C inhoudt en ga gaande weg meer informatie verzamelen.
Ook eens afwachten hoe de dieselwereld er over een jaar uitziet
