Let op met tanken van E10 brandstof
Geplaatst: 24.09.2019 - 12:55
(Bron: AD dd 24-9-2019)
“Let op: deze auto’s zijn niet geschikt voor nieuwe brandstof E10.
Vanaf volgende week wordt Euro 95 benzine op de meeste plaatsen vervangen door E10 brandstof. Goed nieuws voor het milieu, maar niet altijd voor je auto. Zo’n 5 tot 10 procent van de auto’s kan er absoluut niet tegen.”
“Wat nu Euro 95 heet, wordt vanaf volgende week bij het merendeel van de tankstations E10, waarbij het getal staat voor het percentage ethanol dat is bijgemengd. Ethanol wordt gewonnen uit planten als suikerriet, waardoor de totale samenstelling van E10-brandstof minder schadelijk is voor het milieu dan reguliere Euro 95.
Ethanol heeft echter twee nadelen. Ten eerste bevat het iets minder energie dan benzine. In het geval van E10 komt het verschil neer op ongeveer 2 procent. Maar belangrijker is de potentiële schade die de brandstof kan aanbrengen. Bij ongeveer 5 tot 10 procent van de auto’s – zo’n 600.000 stuks – kunnen op langere termijn brandstofleidingen, de brandstofpomp en zelfs de motor beschadigd raken.”
Voor Volvo wordt mbt geschiktheid gemeld:
“Alle Volvo-modellen sinds 1976 zijn geschikt voor het gebruik van E10, behalve de Volvo S40 en V40 voorzien van 1.8 GDI-motor geproduceerd midden jaren ’90. Deze motor is ook door Mitsubishi gebruikt.”
“Let op: deze auto’s zijn niet geschikt voor nieuwe brandstof E10.
Vanaf volgende week wordt Euro 95 benzine op de meeste plaatsen vervangen door E10 brandstof. Goed nieuws voor het milieu, maar niet altijd voor je auto. Zo’n 5 tot 10 procent van de auto’s kan er absoluut niet tegen.”
“Wat nu Euro 95 heet, wordt vanaf volgende week bij het merendeel van de tankstations E10, waarbij het getal staat voor het percentage ethanol dat is bijgemengd. Ethanol wordt gewonnen uit planten als suikerriet, waardoor de totale samenstelling van E10-brandstof minder schadelijk is voor het milieu dan reguliere Euro 95.
Ethanol heeft echter twee nadelen. Ten eerste bevat het iets minder energie dan benzine. In het geval van E10 komt het verschil neer op ongeveer 2 procent. Maar belangrijker is de potentiële schade die de brandstof kan aanbrengen. Bij ongeveer 5 tot 10 procent van de auto’s – zo’n 600.000 stuks – kunnen op langere termijn brandstofleidingen, de brandstofpomp en zelfs de motor beschadigd raken.”
Voor Volvo wordt mbt geschiktheid gemeld:
“Alle Volvo-modellen sinds 1976 zijn geschikt voor het gebruik van E10, behalve de Volvo S40 en V40 voorzien van 1.8 GDI-motor geproduceerd midden jaren ’90. Deze motor is ook door Mitsubishi gebruikt.”