Pagina 1 van 6

XC40 Electrisch

Geplaatst: 26.09.2019 - 12:13
door henkchroom
https://www.harriearendsen.nl/elektrische-volvo-xc40/
Een klein beetje meer info over de elektrische XC40.
Een produktieplaats heb ik al gereserveerd.

Re: XC40 eletrisch

Geplaatst: 26.09.2019 - 12:37
door Ben
Levering start eind 2020.
Lekker lang voorpret.

Re: XC40 eletrisch

Geplaatst: 26.09.2019 - 16:48
door TomXC60
Het lijkt me een flink mooie aanbieding.
Er is ook a best wat materiaal beschikbaar:
https://www.volvocars.com/intl/cars/xc40-pure-electric
Persverhaal:
https://www.media.volvocars.com/global/en-gb/media/pressreleases/257570/the-fully-electric-xc40-suv-volvos-first-electric-car-and-one-of-the-safest-on-the-road

Foto's:
https://www.media.volvocars.com/global/en-gb/media/pressreleases/257570/photos


Eerst een mooi, rustig, niet te geladen filmpje:
[youtube]Kw5ZiLhMujE[/youtube]

Ik vind Håkan Samuelsson zo'n fijn man om naar te luisteren, het verhaal klopt wel, ik vind het gewaagd om niet te schreeuwen over range en snelheden van laden en rijden, maar over te gaan naar de core business van Volvo Cars.

Ik ga hier een deur opentrappen en de accu van de Polestar 2 eens vergelijken met die van de XC40
Ze zijn lijken op het zicht hetzelfde, (zie eerste Bijlage).
De accu in de polestar 2 is 78 kWh groot, ik denk dat de XC40 hetzelfde pack krijgt, wat zorgt voor een actieradius van 500 kilometer (WLTP) bij de polestar.

Ik heb het batterij gewicht opgezocht, het gewicht van de T5 motor in de T5 te XC40, het gewicht van de polestar motoren, dat in een calculator gestopt en ik kom op de volgende rangetabel(zie bijlage 2)
De XC40 P* komt WLTP ong 379km ver, in de praktijk dus een 320km. Nu lijkt de achterste elektromotor iets kleiner te zijn dan bij de polestar, waardoor ik denk dat deze rond de 300pk uit zal komen, en 400km range WLTP.

Een dan de prijs, wat voor meerwaarde heeft Polestar als men de XC40 duurder in de markt zou zetten?
De Polestar 2 is er nu vanaf 59600€ voor de launch editie, instapprijs voor een Polestar 2 op € 39.900 uitkomen.
Ik schat dat de XC40 of even duur, of net iets goedkoper uitkomt, maar dit klinkt een beetje stug, maar als deze duurder is klopt het hele premium Volvo polestar verhaal niet echt.

Even gezeik:
Wat me direct opvalt is dat de laadpoort weer links zit, dat is toch niet logisch? Bij elke lader langs de weg kom je rechts aan, en in België mag je geeneens zodanig (tegen de rijrichting) parkeren om zo het dichste bij de laadpaal te staan, ik vind de laadpoort op rechts logischer, ik heb met mijn huidige T8 altijd de angst dat er iemand achter het klepje blijft haken met de fiets ofzo en je hebt sowieso een langere laadkabel nodig dan standaard. Zal wel aan mij liggen <_< .

Er valt ook iets anders me op, blijkbaar heeft de XC40 nog steeds een 12V of 48V accu nodig, dus vraag ik me af, of de XC40 wel was ontworpen om als full electric door het leven te gaan. die accu weegt ook toch weer een kg of 15, ik kan me niet voorstellen dat men dit wil.

Al bij al, het is een leuke aanwinst voor ons Volvo liefhebbers, nu nog een Volvo C90 Polestar 1 instapmodel met T8 tech!

Re: XC40 eletrisch

Geplaatst: 27.09.2019 - 17:09
door Paul
Ah dat filmpje had ik nog niet gezien! Heb wel een bestelling tijd geleden gedaan. Ben benieuwd wanneer ik wat meer informatie kan verwachten!

Re: XC40 eletrisch

Geplaatst: 27.09.2019 - 17:12
door Paul
Techniek zal gelijk zijn aan de Polestar 2 hoor. Verder eens over die laadpoort, maar je moet maar denken dat je er niet overheen valt als je in de auto springt. Want je haalt hem eerst weg...

Re: XC40 eletrisch

Geplaatst: 06.10.2019 - 22:11
door Texels
Wel jammer dat we moeten wachten tot de elektrische modellen er zijn, eer Volvo (net als vroeger) weer met een RWD auto komt
(Meeste EV's zullen AWD zijn, maar ik neem aan dat er later ook basismodellen komen met RWD?

(Ik ben niet zo tevreden met FWD, dus prima dat ze daar vanaf stappen)

Re: XC40 eletrisch

Geplaatst: 06.10.2019 - 22:14
door Texels
TomXC60 schreef:
Er valt ook iets anders me op, blijkbaar heeft de XC40 nog steeds een 12V of 48V accu nodig, dus vraag ik me af, of de XC40 wel was ontworpen om als full electric door het leven te gaan. die accu weegt ook toch weer een kg of 15, ik kan me niet voorstellen dat men dit wil.

Al bij al, het is een leuke aanwinst voor ons Volvo liefhebbers, nu nog een Volvo C90 Polestar 1 instapmodel met T8 tech!
TESLA heeft ook nog een 12 V accu, die zitten achter de Frunk dacht ik
Maar daar willen ze vanaf las ik ergens

XC40 doet denken aan de Mercedes EQC, dat is gewoon een elektrische versie van de GLC. Blijkbaar goedkoper, en vaak kunnen zulke traditionele fabrikanten de vraag niet goed inschatten, dus zijn ze voorzichtig (En de meeste hebben eigenlijk totaal geen zin in EV's, is vooral een "moetje" ivm wetgeving op CO2 gebied

Re: XC40 eletrisch

Geplaatst: 06.10.2019 - 22:16
door OGA244
Er komt geen Volvo RWD, een XC40 TE is een FWD een EV 'n AWD

Re: XC40 eletrisch

Geplaatst: 06.10.2019 - 22:17
door TimV
Die 12V accu in een EV is eigenlijk redelijk eenvoudig uit te leggen. Als je de accu zo ver leeg hebt gereden dat de bms de accu afschakeld en de voortstuwing uitvalt. Dan zorgt de 12V accu nog voor energie voor de veiligheidssystemen. Zoals stuur- en rembekrachtiging, lichten, ... en noem maar op.

Re: XC40 eletrisch

Geplaatst: 18.10.2019 - 09:15
door RichieB

Re: XC40 eletrisch

Geplaatst: 18.10.2019 - 23:44
door TomXC60
Texels schreef:
TomXC60 schreef:
Er valt ook iets anders me op, blijkbaar heeft de XC40 nog steeds een 12V of 48V accu nodig, dus vraag ik me af, of de XC40 wel was ontworpen om als full electric door het leven te gaan. die accu weegt ook toch weer een kg of 15, ik kan me niet voorstellen dat men dit wil.

Al bij al, het is een leuke aanwinst voor ons Volvo liefhebbers, nu nog een Volvo C90 Polestar 1 instapmodel met T8 tech!
TESLA heeft ook nog een 12 V accu, die zitten achter de Frunk dacht ik
Maar daar willen ze vanaf las ik ergens

XC40 doet denken aan de Mercedes EQC, dat is gewoon een elektrische versie van de GLC. Blijkbaar goedkoper, en vaak kunnen zulke traditionele fabrikanten de vraag niet goed inschatten, dus zijn ze voorzichtig (En de meeste hebben eigenlijk totaal geen zin in EV's, is vooral een "moetje" ivm wetgeving op CO2 gebied
TimV schreef: Die 12V accu in een EV is eigenlijk redelijk eenvoudig uit te leggen. Als je de accu zo ver leeg hebt gereden dat de bms de accu afschakeld en de voortstuwing uitvalt. Dan zorgt de 12V accu nog voor energie voor de veiligheidssystemen. Zoals stuur- en rembekrachtiging, lichten, ... en noem maar op.
Blijkt nu het volgende, bij een noodsituatie, wanneer na een crash het main batterypack beschadigd is, moet deze worden afgeschakeld/afgekoppeld van het spanningssysteem.
De 12V accu voed het management van de main accu, en zit er dus in de basis hoofdzakelijk voor tijdens een noodgeval.


Quote: The 12V battery maintains power for critical systems when the main battery pack is damaged or disabled. It powers the hazard lights, airbags, door locking and unlocking operations, as well as other critical components. The 12V battery also ensures that electronics are “awake” and listening to the key FOB in order to automatically lock and unlock the vehicle based on proximity. It also allows the car to maintain its 3G connection for remote access when the rest of the vehicle is powered off. If the 12V battery happens to fail, it will isolate the main battery pack from the car and prevent charging. This is a safety feature designed to help protect first responders in the event of an accident.

Re: XC40 eletrisch

Geplaatst: 18.10.2019 - 23:48
door TomXC60
OGA244 schreef: Er komt geen Volvo RWD, een XC40 TE is een FWD een EV 'n AWD
Ik neem eigenlijk aan dat straks alle volvo's waar ook maar een stekker in past "recharged" gaan heten
Dus T5-6-8 "Recharged" en P4-5-6-8 "Recharged"
Dus dat de benaming twin engine weer verdwijnt.
Klopt dit?

Re: XC40 eletrisch

Geplaatst: 19.10.2019 - 18:47
door RoaldH
Thx Richard! Ik vind de XC40 Recharge P8 AWD erg mooi in elkaar zitten. Het is duidelijk te zien dat Volvo bij de ontwikkeling van de XC40 rekening heeft gehouden met de PHEV en BEV versies. Dus dit exemplaar is technisch gelijk aan de Polestar 2. Lekker veel vermogen in dat formaat.

Re: XC40 eletrisch

Geplaatst: 19.10.2019 - 18:53
door RoaldH
TomXC60 schreef:
OGA244 schreef: Er komt geen Volvo RWD, een XC40 TE is een FWD een EV 'n AWD
Ik neem eigenlijk aan dat straks alle volvo's waar ook maar een stekker in past "recharged" gaan heten
Dus T5-6-8 "Recharged" en P4-5-6-8 "Recharged"
Dus dat de benaming twin engine weer verdwijnt.
Klopt dit?
Ja dat klopt Tom. Ik heb de hele presentatie gezien. De Twin Engines krijgen ook het Recharged label en zouden meer accucapaciteit krijgen. Volvo wil het onderscheid maken tussen modellen die je kunt pluggen (Recharged) en de conventionele en mild Hybrid modellen

Re: XC40 eletrisch

Geplaatst: 19.10.2019 - 18:55
door RoaldH
OGA244 schreef: Er komt geen Volvo RWD, een XC40 TE is een FWD een EV 'n AWD
Naast de P8 AWD komt er in de loop van 2021 ook de P4 FWD.

XC40 eletrisch

Geplaatst: 27.11.2019 - 23:34
door Kinoúmai
Nou, die is wel echt aan de premium-prijs:

https://www.vroom.be/nl/nieuws/zo-veel- ... paign=post

Artikelschrijver heeft het over een T8 AWD...zal wel P8 moeten zijn veronderstel ik.

XC40 eletrisch

Geplaatst: 28.11.2019 - 09:47
door V480-S60
In NL vastgesteld op €59.900.
Later volgt de P4 voor een stuk minder.

Eindelijk eens een auto die in NL goedkoper in aanschaf is dan in BE. 😎😎

XC40 eletrisch

Geplaatst: 13.01.2020 - 15:10
door MichelR
Nu ook in de configurator. Wordt wel heel duur tegen de 70k..

https://www.volvocars.com/nl/car-config ... r=recharge

XC40 eletrisch

Geplaatst: 13.01.2020 - 15:22
door teebee
Das een smak geld...
Op deze manier zal het aantal electrische auto’s op de weg niet heel hard toenemen.

XC40 eletrisch

Geplaatst: 13.01.2020 - 18:06
door lint
Ik heb ook even met configurator gekeken, kost inderdaad bijna 70 K, best veel geld.