Het lijkt me een flink mooie aanbieding.
Er is ook a best wat materiaal beschikbaar:
https://www.volvocars.com/intl/cars/xc40-pure-electric
Persverhaal:
https://www.media.volvocars.com/global/en-gb/media/pressreleases/257570/the-fully-electric-xc40-suv-volvos-first-electric-car-and-one-of-the-safest-on-the-road
Foto's:
https://www.media.volvocars.com/global/en-gb/media/pressreleases/257570/photos
Eerst een mooi, rustig, niet te geladen filmpje:
[youtube]Kw5ZiLhMujE[/youtube]
Ik vind Håkan Samuelsson zo'n fijn man om naar te luisteren, het verhaal klopt wel, ik vind het gewaagd om niet te schreeuwen over range en snelheden van laden en rijden, maar over te gaan naar de core business van Volvo Cars.
Ik ga hier een deur opentrappen en de accu van de Polestar 2 eens vergelijken met die van de XC40
Ze zijn lijken op het zicht hetzelfde, (zie eerste Bijlage).
De accu in de polestar 2 is 78 kWh groot, ik denk dat de XC40 hetzelfde pack krijgt, wat zorgt voor een actieradius van 500 kilometer (WLTP) bij de polestar.
Ik heb het batterij gewicht opgezocht, het gewicht van de T5 motor in de T5 te XC40, het gewicht van de polestar motoren, dat in een calculator gestopt en ik kom op de volgende rangetabel(zie bijlage 2)
De XC40 P* komt WLTP ong 379km ver, in de praktijk dus een 320km. Nu lijkt de achterste elektromotor iets kleiner te zijn dan bij de polestar, waardoor ik denk dat deze rond de 300pk uit zal komen, en 400km range WLTP.
Een dan de prijs, wat voor meerwaarde heeft Polestar als men de XC40 duurder in de markt zou zetten?
De Polestar 2 is er nu vanaf 59600€ voor de launch editie, instapprijs voor een Polestar 2 op € 39.900 uitkomen.
Ik schat dat de XC40 of even duur, of net iets goedkoper uitkomt, maar dit klinkt een beetje stug, maar als deze duurder is klopt het hele premium Volvo polestar verhaal niet echt.
Even gezeik:
Wat me direct opvalt is dat de laadpoort weer links zit, dat is toch niet logisch? Bij elke lader langs de weg kom je rechts aan, en in België mag je geeneens zodanig (tegen de rijrichting) parkeren om zo het dichste bij de laadpaal te staan, ik vind de laadpoort op rechts logischer, ik heb met mijn huidige T8 altijd de angst dat er iemand achter het klepje blijft haken met de fiets ofzo en je hebt sowieso een langere laadkabel nodig dan standaard. Zal wel aan mij liggen
.
Er valt ook iets anders me op, blijkbaar heeft de XC40 nog steeds een 12V of 48V accu nodig, dus vraag ik me af, of de XC40 wel was ontworpen om als full electric door het leven te gaan. die accu weegt ook toch weer een kg of 15, ik kan me niet voorstellen dat men dit wil.
Al bij al, het is een leuke aanwinst voor ons Volvo liefhebbers, nu nog een Volvo C90 Polestar 1 instapmodel met T8 tech!