goeden middag ik heb even een vraagje, ik kan een volvo 850 2.5 v20
bj92 kopen hij heeft gelopen 325.000 is dat veel en waar moet ik opleten bij dit type vrgr tonnie
vraagje over een 850 2.5 v20 bj92
- Reitse
- 5th Gear member
- Berichten: 1562
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 20:18
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24586
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
Daar staat inderdaad een mooi complete lijst.
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- rvdodewaard
- 2nd Gear member
- Berichten: 185
- Lid geworden op: 13.04.2005 - 01:12
- Locatie: Waddinxveen
KM stand is geen probleem, mits goed onderhouden.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 306
- Lid geworden op: 16.04.2005 - 23:35
Ik heb tot ongeveer 360.000 gereden in mijn 850 GLT. Toen ging er een cilinder kapot (drie dagen voor de inruil op een V70tdi :evil: ). Maar dat was op LPG. Gewoon op benzine moet dat langer toe kunnen, lijkt mij. Ligt aan de aankoopprijs wat je er mee wilt.
Dirk
Dirk
Bescheidenheid is slechts daar op zijn plaats waar ook werkelijk niets is
C70T5 C70T5 S80T6 V70T5 C70T5 V70D5 S80T6 480turbo V70TDI 850GLT 480turbo 740TDGLE 240GL 242DL
C70T5 C70T5 S80T6 V70T5 C70T5 V70D5 S80T6 480turbo V70TDI 850GLT 480turbo 740TDGLE 240GL 242DL
- Amieke850
- 4th Gear member
- Berichten: 932
- Lid geworden op: 21.09.2004 - 22:01
- Locatie: Zoetermeer
Lijstje was ff zoeken :crazyeyes: (www.volvo850forum.com) maar hier komt-ie dan:
Aankooptips VOLVO 850:
Op letten bij aankoop:
Administratie
- Onderhoudshistorie aanwezig (onderhoud bij dealer of specialist tijdig uitgevoerd)
- Check het no-go topic
- Check de km stand via de Nationale AutoPas
- De km stand zou evt ook uitgelezen kunnen worden, hangt af van type
Algemeen
- Distributie bij de meeste 850's iedere 120.000 vervangen, behalve bij oudere types (MY91-93), die moeten iedere 75 a 80.000 (riem is 2mm dunner). Voor latere (x70) types kunnen weer andere waarden gelden.
- Bovenste motorsteun (kan zijn gescheurd, op zich niet duur, maar als er te lang mee is doorgereden kan het spruitstuk scheuren. Dit is te zien als ie onder het blok vandaan rookt bij koude motor)
- Opper in ieder geval een ANWB (of Dekra) keuring. De reactie van de verkoper spreekt boekdelen. Wil je zekerheid: laat de keuring ook uitvoeren
- Ivt: werkt de airco. Reparatie kan je zo 1000 euri achteruit zetten
- Hoge kilometerstanden hoeven geen probleem te zijn, (ook niet voor een automaat, zie onderstaande post) Check het hoge km standen topic
- Bij koude motor mogen de kleppen iets tikken, na uiterlijk 10 min moet dit weg zijn
- Rij in verschillende auto's een testritje, om het weggedrag te kunnen vergelijken
- Olieafscheider of vlamdover kan verstopt zitten. Herkenbaar aan olie in het luchtinlaattraject en leidt uiteindelijk tot een kapotte krukaskeerring (hoge carterdruk wat niet weg kan -> zwakste schakel eerst). Kapotte keerring is herkenbaar aan olielekkage tussen de versnellingsbak en motor. Droogvegen met een doekje en na een paar km rijden moet het gewoon droog blijven. De keerring kost 30 euro, de reparatie 600 euro. Omdat de bak los moet. Advies bij koppelingswissel (wellicht bij aankoop af te spreken) is dan ook altijd de keerring eveneens laten vervangen!
Specifiek Automaat
- Bij automaat: optrekken met 1500rpm, van 1 naar 2 mag licht schokken, de overige schakelingen niet!
Specifiek Diesel
- Bij diesels moeten elke 120.000 de distributie en waterpomp vervangen zijn.
- TDI's hebben een Audi motorblok en de naam weinig problemen te hebben. Ze roken, da's normaal en verbruiken weinig tot geen olie. Roken tijdens het starten kan duiden op een of meerdere slecht gloeispiralen (vervangen is kostbaar aangezien de pomp van de stuurbekrachting losmoet). Als je tijdens het starten geen voorgloeilampje ziet (bij koudere temperaturen) kan de gloeiweerstand (naast de vulopening van het ruitenwisserreservoir) geoxideerd zijn (schoonmaken helpt!). Verminderde acceleratie (gevoel alsof je geen Turbo meer hebt) kàn veroorzaakt worden door de EGR-klep (eenvoudig op te lossen door de vacuumleiding los te trekken en af te isoleren).
Welk type te kiezen?
- Een estate is doorgaans duurder dan een sedan, maar schrijft minder af
- Een 2.0 10V is krachtig genoeg om goed mee te komen, maar een 2.0 of 2.5 20V is vaak niet duurder, en geeft toch net iets meer rijplezier
- Een Turbo is het walhalla, maar dat moet je portemonnee wel aankunnen
- Het verbruik.... ligt vaak aan de bestuurder. Alle 850's (turbo of niet) gebruiken gemiddeld tussen de 1 op 8 en 1 op 11. Zuinigheidsridders met enkel snelwegverkeer kunnen nog zuiniger rijden, evenals dat rallyrijders met een zware rechtervoet onzuiniger kunnen rijden.
- Voor vragen over de uitrusting, zie de folders
- De smoke achterlichten van het latere type zijn in principe ook op het eerdere type te monteren. Hetzelfde geldt ook voor de lage koplampen.
- Hoge km standen betekenen niet automatisch ook dat de cilinderkoppen gereviseerd hoeven te worden bij rijden op lpg (zie onderstaande post)
- Een automaat hoeft niet perse minder lang mee te gaan, maar is wel gevoeliger voor (het niet tijdig krijgen van) onderhoud en goede olie
Aankooptips VOLVO 850:
Op letten bij aankoop:
Administratie
- Onderhoudshistorie aanwezig (onderhoud bij dealer of specialist tijdig uitgevoerd)
- Check het no-go topic
- Check de km stand via de Nationale AutoPas
- De km stand zou evt ook uitgelezen kunnen worden, hangt af van type
Algemeen
- Distributie bij de meeste 850's iedere 120.000 vervangen, behalve bij oudere types (MY91-93), die moeten iedere 75 a 80.000 (riem is 2mm dunner). Voor latere (x70) types kunnen weer andere waarden gelden.
- Bovenste motorsteun (kan zijn gescheurd, op zich niet duur, maar als er te lang mee is doorgereden kan het spruitstuk scheuren. Dit is te zien als ie onder het blok vandaan rookt bij koude motor)
- Opper in ieder geval een ANWB (of Dekra) keuring. De reactie van de verkoper spreekt boekdelen. Wil je zekerheid: laat de keuring ook uitvoeren
- Ivt: werkt de airco. Reparatie kan je zo 1000 euri achteruit zetten
- Hoge kilometerstanden hoeven geen probleem te zijn, (ook niet voor een automaat, zie onderstaande post) Check het hoge km standen topic
- Bij koude motor mogen de kleppen iets tikken, na uiterlijk 10 min moet dit weg zijn
- Rij in verschillende auto's een testritje, om het weggedrag te kunnen vergelijken
- Olieafscheider of vlamdover kan verstopt zitten. Herkenbaar aan olie in het luchtinlaattraject en leidt uiteindelijk tot een kapotte krukaskeerring (hoge carterdruk wat niet weg kan -> zwakste schakel eerst). Kapotte keerring is herkenbaar aan olielekkage tussen de versnellingsbak en motor. Droogvegen met een doekje en na een paar km rijden moet het gewoon droog blijven. De keerring kost 30 euro, de reparatie 600 euro. Omdat de bak los moet. Advies bij koppelingswissel (wellicht bij aankoop af te spreken) is dan ook altijd de keerring eveneens laten vervangen!
Specifiek Automaat
- Bij automaat: optrekken met 1500rpm, van 1 naar 2 mag licht schokken, de overige schakelingen niet!
Specifiek Diesel
- Bij diesels moeten elke 120.000 de distributie en waterpomp vervangen zijn.
- TDI's hebben een Audi motorblok en de naam weinig problemen te hebben. Ze roken, da's normaal en verbruiken weinig tot geen olie. Roken tijdens het starten kan duiden op een of meerdere slecht gloeispiralen (vervangen is kostbaar aangezien de pomp van de stuurbekrachting losmoet). Als je tijdens het starten geen voorgloeilampje ziet (bij koudere temperaturen) kan de gloeiweerstand (naast de vulopening van het ruitenwisserreservoir) geoxideerd zijn (schoonmaken helpt!). Verminderde acceleratie (gevoel alsof je geen Turbo meer hebt) kàn veroorzaakt worden door de EGR-klep (eenvoudig op te lossen door de vacuumleiding los te trekken en af te isoleren).
Welk type te kiezen?
- Een estate is doorgaans duurder dan een sedan, maar schrijft minder af
- Een 2.0 10V is krachtig genoeg om goed mee te komen, maar een 2.0 of 2.5 20V is vaak niet duurder, en geeft toch net iets meer rijplezier
- Een Turbo is het walhalla, maar dat moet je portemonnee wel aankunnen
- Het verbruik.... ligt vaak aan de bestuurder. Alle 850's (turbo of niet) gebruiken gemiddeld tussen de 1 op 8 en 1 op 11. Zuinigheidsridders met enkel snelwegverkeer kunnen nog zuiniger rijden, evenals dat rallyrijders met een zware rechtervoet onzuiniger kunnen rijden.
- Voor vragen over de uitrusting, zie de folders
- De smoke achterlichten van het latere type zijn in principe ook op het eerdere type te monteren. Hetzelfde geldt ook voor de lage koplampen.
- Hoge km standen betekenen niet automatisch ook dat de cilinderkoppen gereviseerd hoeven te worden bij rijden op lpg (zie onderstaande post)
- Een automaat hoeft niet perse minder lang mee te gaan, maar is wel gevoeliger voor (het niet tijdig krijgen van) onderhoud en goede olie
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Oeps...
Da's duidelijk!
Da's duidelijk!
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.