Pagina 4 van 5

E10 tanken

Geplaatst: 09.12.2019 - 16:36
door V480-S60
Idd al mijn (voormalige) auto's zijn zuiniger bij 100 km/u dan bij 130 km/u.
En de norm verhogen? Dat is (gelukkig?) niet mogelijk omdat die norm Europees is.
Hou maar op daarover te filosoferen als je er alleen maar tegen bent.
Ik kan (maar wil het hier niet) heel veel uitleggen over hoe die regelgeving werkt. En welke achtergronden daar bij betrokken zijn. Ik heb bijna dagelijks met die regelgeving te maken. (En wordt daar in mijn huidige functie ook door "getroffen") Maar dan ontkom ik niet aan politieke statements. En daar is hier GEEN plek voor.

E10 tanken

Geplaatst: 09.12.2019 - 16:54
door Walter
teebee schreef: 09.12.2019 - 14:25 Menig auto zal een ongunstiger verbruik tonen bij 100 kmpu, dus das weer mooi voor elkaar voor de schatkist.
ongunstiger in vergelijk met wat?

E10 tanken

Geplaatst: 09.12.2019 - 21:24
door Msuidgeest
Ik merk om mij heen dat er ook genoeg zijn die de goedkoopste brandstof tanken. Thuis heb ik beide (schoon)vaders uitgelegd dat E10 misschien toch niet zo'n goed idee is maar gezien hun leeftijd zijn dat wat moeilijke gesprekken. "Benzine is benzine".

E10 tanken

Geplaatst: 12.12.2019 - 00:23
door teebee
Walter schreef: 09.12.2019 - 16:54
teebee schreef: 09.12.2019 - 14:25 Menig auto zal een ongunstiger verbruik tonen bij 100 kmpu, dus das weer mooi voor elkaar voor de schatkist.
ongunstiger in vergelijk met wat?
Verbrandingswaarde, nauwelijks schoner dus.
Naast snelheid zijn er belangrijkere zaken:
“Bij snelle belastingswisselingen (gaspedaalbewegingen) kan het regelsysteem van de katalysator niet snel genoeg bijregelen. Hierdoor zijn de emissies van moderne benzineauto’s meer afhankelijk van dynamiekwisselingen dan van de gereden snelheid.”
(Bron Eindnotitie Snelheid en Milieu, CE Delft)

En mbt de normering: gewoon niet elke graspol verheffen tot ‘beschermd natuurgebied’, daarvan hebben we er in dit kleine landje veel te veel. Logisch dat je op die manier klem komt te zitten met je uitstootnorm.
(Eea is overigens de diskussie niet waard aangezien dit een gelopen race is en er veel grotere belangen spelen)

E10 tanken

Geplaatst: 13.12.2019 - 17:51
door Volkip
Jaren lang met de VW tiguan 95 getankt tot dat een zuiger het begaf. Volgens de TSI specialist door vervuiling van 95 rondom de zuigerveren met als uitzetting en vastlopen van de zuiger in de cilinder als gevolg. Schade € 4300,- Eindelijk ben ik verlost van de VW en wacht nu op de Volvo die ik niet meer op 95 zal laten lopen.

E10 tanken

Geplaatst: 13.12.2019 - 23:06
door Walter
De 95 waar jij het over hebt is anders dan de E10 95 waar we het hier over hebben

E10 tanken

Geplaatst: 13.12.2019 - 23:59
door arnoud
Ik ben een tijdje terug ook maar gewoon overgeschakeld op RON98 en mezelf voorgenomen om nooit meer naar de literprijs van 95 te kijken. Dat niet-kijken lukt nog niet helemaal, maar in theorie ben ik met mijn niet geheel CO2 compatible motor best goed bezig door geen E10 te gebruiken....

E10 tanken

Geplaatst: 14.12.2019 - 21:26
door DB200
Volkip schreef: 13.12.2019 - 17:51 Jaren lang met de VW tiguan 95 getankt tot dat een zuiger het begaf. Volgens de TSI specialist door vervuiling van 95 rondom de zuigerveren met als uitzetting en vastlopen van de zuiger in de cilinder als gevolg. Schade € 4300,- Eindelijk ben ik verlost van de VW en wacht nu op de Volvo die ik niet meer op 95 zal laten lopen.
Dat is inderdaad een probleem met TSI motoren. Die lopen niet lekker op Euro95 (E5 of E10, maakt niet uit) en TSI specialisten verdienen een vette boterham aan al die mensen die wel Euro95 tanken. De enige manier om malheur te vermijden is door Euro98 te tanken (het is maar een weet).
Mijn mening: goedkope brandstof is op termijn dure brandstof.

E10 tanken

Geplaatst: 14.12.2019 - 21:51
door Walter
Of je kunt concluderen dat die motoren van bedenkelijke kwaliteit zijn

E10 tanken

Geplaatst: 15.12.2019 - 12:08
door arnoud
Precies mijn gedachte. VW heeft die motoren toch (ook) voor de EU markt ontworpen, waar 95% van de mensen RON95 er in zouden gaan gooien?

E10 tanken

Geplaatst: 15.12.2019 - 14:32
door V480-S60
goedkope brandstof is op termijn dure brandstof
Dat is een mening die niet op daadwerkelijke feiten, vermoedelijk zelfs niet op eigen ondervinding, gestoeld is.
Daarnaast is hier ook geen daadwerkelijk wetenschappelijk bewijs voor.

Wat feitelijk wel waar is, is het gegeven dat er motoren zijn die op RON98 zijn ingeregeld en daar hun "beste" prestaties mee leveren. Maar dat heeft niets met "goedkope" benzine te maken.
BTW: E10 RON95 is alleen kunstmatig goedkoper dan E5 RON95 vanwege "belastingvoordelen".
Waarbij gezegd moet worden dat ook RON98 van overheidswege E5 is. (Oftewel ook daar zit een deel "bio" in.)

E10 tanken

Geplaatst: 15.12.2019 - 15:54
door DB200
Walter schreef: 14.12.2019 - 21:51 Of je kunt concluderen dat die motoren van bedenkelijke kwaliteit zijn
Dat geldt voor veel moderne motoren, dankzij milieueisen is het allemaal net jonge kaas.

E10 tanken

Geplaatst: 15.12.2019 - 15:57
door DB200
V480-S60 schreef: 15.12.2019 - 14:32 Dat is een mening die niet op daadwerkelijke feiten, vermoedelijk zelfs niet op eigen ondervinding, gestoeld is.
Ik heb hier inderdaad de nodige ervaring mee. Ik tank alleen nog maar Esso en Shell.
V480-S60 schreef: 15.12.2019 - 14:32 Waarbij gezegd moet worden dat ook RON98 van overheidswege E5 is. (Oftewel ook daar zit een deel "bio" in.)
Nee, niet per se. Ook als er geen ethanol in zit, heet het E5. In Shell V-power bijvoorbeeld zit geen ethanol.

E10 tanken

Geplaatst: 15.12.2019 - 17:24
door V480-S60
Nogmaals ik durf te beweren dat goedkope benzine niet slechter is dan dure benzine. Ik heb tot de E10 discussie (Dat is echt "troep") altijd (ruim 25 jaar) "goedkope" benzine cq diesel gebruikt in mijn privé auto's, puur omdat wij geen duur "premium" station in ons dorp hebben. En dat al totaal meer dan 1,5 miljoen kilometers zonder brandstof gerelateerde problemen. Daarnaast bevestigen onafhankelijke al dan niet wetenschappelijke onderzoeken je ongelijk.

Voor wat betreft je andere opmerking. Dan wordt de Europese wet overtreden.

E10 tanken

Geplaatst: 15.12.2019 - 18:02
door Maarten M
https://www.shell.nl/consumenten/shell- ... s/e10.html

Volgens Shell zelf zit er geen bij ethanol in

E10 tanken

Geplaatst: 15.12.2019 - 18:04
door V480-S60
Dat zal. Maar wettelijk gezien moet er 5% "bio brandstof" in vrij verkrijgbare benzines zitten.

E10 tanken

Geplaatst: 15.12.2019 - 18:05
door Maarten M
E5 is maximaal 5% bio ethanol. 0% is ook Max 5%.
Wetgeving is dat je E10 moet aanbieden, Behalve een paar uitzonderingen (kleine pomp)

Mijn aanname is dat E10 (maximaal 10% bio ethanol) minimaal 5% bio ethanol moet bevatten. Dus ergens tussen 5 en 10. Dat minimum kan ik zo snel niet vinden, maar lijkt logisch.

E10 tanken

Geplaatst: 15.12.2019 - 18:07
door Maarten M
Overigens ben ik het met je eens dat verkopers vaak onzin beweren. Btw vrije verkoop actie bijvoorbeeld is onzin. Je krijgt 21% korting misschien, maar er wordt altijd btw afgedragen.

E10 tanken

Geplaatst: 15.12.2019 - 18:13
door Maarten M
V480-S60 schreef: 15.12.2019 - 18:04 Dat zal. Maar wettelijk gezien moet er 5% "bio brandstof" in vrij verkrijgbare benzines zitten.
Eens, dat zit dus in E10.

E10 tanken

Geplaatst: 08.01.2020 - 18:08
door Sjaak H
Na het zien van dit filmpje https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... -je-motor/ stap ik ook maar over op E5 brandstof, vooral omdat ik vaak korte stukjes rijdt. Zoals in het filmpje vanaf de 5de minuut getoond wordt kan er dan serieuze sludgevorming ontstaan, dan maar wat meer euro's kwijt aan de pomp.