Pagina 1 van 1
Krukaspoelie D2 defect?
Geplaatst: 15.10.2019 - 18:38
door mystudio
Onze andere Volvo, de V40 van mijn vriendin, met D2 motor, is voor het eerst sinds ze hem heeft overgenomen uit de lease, bij de dealer geweest voor een grote beurt+nwe distributieriem (140dkm). Garage belde dat de krukaspoelie ook vervangen moest worden. 'Helemaal kapot'. Hm, da's toch raar voor een auto van 5 jaar met 140dkm? Wat kan er nou stuk gaan aan een krukaspoelie? Iemand dit al eens eerder gehoord?
Re: Krukaspoelie D2 defect?
Geplaatst: 15.10.2019 - 19:54
door The Mechanic
Krukastandwiel waar de distributieriem overheen loopt of de trillingsdemper waar de multiriem overheen loopt?
Re: Krukaspoelie D2 defect?
Geplaatst: 15.10.2019 - 21:14
door mystudio
Krukaspoelie. Het is geen tandwiel maar een rol met nauwelijks profiel. Ik heb 'm nog niet gezien, de auto staat nog bij de Volvo dealer. Blijkbaar moet het onderdeel uit Zweden komen, geen voorraad in NL. Dat tekent al hoe vaak dit voorkomt.
Re: Krukaspoelie D2 defect?
Geplaatst: 16.10.2019 - 07:58
door Tinus89
Is wat vroeg, maar wel vrij normaal hoor. Zie poelies zijn bij diesels voorzien van rubber trillingsdempers, om te voorkomen dat bij bepaalde toerentallen de riem gaat klapperen.
Die trillingsdempers slijten. Zijn geen hele dure onderdelen, wel vreemd dat hij niet op voorraad is.
Re: Krukaspoelie D2 defect?
Geplaatst: 16.10.2019 - 08:34
door mystudio
Als ik de foto's van de poelies bekijk, zie ik slechts een stalen rond wiel met enig profiel om slippen tegen te gaan. Zit er dan aan de binnenkant, waar de poelie op de krukas zit, een rubberen constructie?
Re: Krukaspoelie D2 defect?
Geplaatst: 17.10.2019 - 08:11
door Tinus89
Ik heb deze specifieke poelie niet gezien, maar normaal gesproken lijkt een krukaspoelie bij een diesel inderdaad massief staal, maar is de kern stiekem van rubber (vaak nog met onzichtbare lamellen aan de binnenkant).
Re: Krukaspoelie D2 defect?
Geplaatst: 20.10.2019 - 09:47
door mystudio
De stalen flens, die op de poelie zit gepuntlast, had losgelaten. Dat was dus het probleem. Omdat die loszat, had ie ook al stukjes van de rand van de distri afgesnoept. Close call, achteraf. Wellicht is dit wel de reden dat de onderhoudsinterval van de distri van de D2 naar 140dkm is teruggebracht....ter lering & vermaak.
Krukaspoelie D2 defect?
Geplaatst: 27.07.2023 - 13:32
door Volvogo
Wat late reactie, maar mijn poelie aan de multiriem zijde heeft ook de geest gegeven na 188000km. Probleem zit bij mij (vermoedelijk) in de rubbers. Jammer om te zien dat dit niet incidenteel is