Vraag over onderhoud C70 D3
Geplaatst: 16.10.2019 - 10:45
Beste Volvo-liefhebbers,
Deze week een C70 D3 Geartronic uit 2011 aangeschaft en ik heb wat vragen over het onderhoud.
Volgens het onderhoudsboekje is de auto altijd netjes en regulier onderhouden door Volvo-dealers en -specialisten. Bij 170.000 km (maart 2018) heeft de auto een reguliere grote beurt gehad (alle filters + remblokken achter) en APK. Een half jaartje later (oktober 2018) heeft de auto bij 187.000 km weer een grote beurt gehad (alle filters, behalve brandstoffilter + distributie) én weer APK. De auto is toen waarschijnlijk overgegaan naar een nieuwe eigenaar die bij aflevering gevraagd heeft om groot onderhoud + distributie en een verse APK. Er zit ook een onderhoudskaartje bij dat vertelt dat op 3 oktober 2018 onderhoud heeft plaatsgevonden (klopt dus met het boekje) en dat bij 202.000 km in oktober 2019 weer onderhoud moet gebeuren (kleine beurt, olie 0W-30).
Een jaar later, nu dus, heb ik de auto gekocht met 200.950 km. Er komt nu de melding op het dashboard dat de auto regulier onderhoud nodig heeft. Dit klopt dus met het kaartje. Ik heb begrepen dat regulier onderhoud voor de C70 D3 elke 30.000 km moet plaatsvinden, maar ook dat sommige dealers/specialisten het interval op 15.000 km zetten, voor een tussentijdse check (zonder echt onderhoud te plegen).
Ik ga sowieso nu de olie verversen, want die zit er nu een jaar in (Castrol Edge A5/B5 0W-30) en een nieuw oliefilter, maar heb dus een vraag over de onderhoudsintervallen. Na een grote beurt (187.000 km en oktober 2018) had ik op het kaartje verwacht kleine beurt uiterlijk oktober 2019 (minimaal elk jaar olie verversen en dat klopt dus), maar als km-stand had ik 187.000 + 30.000 = 217.000 km verwacht.
Vraag:
Ik weet dat het verstandig is om motorolie + oliefilter minimaal ieder jaar te verversen (vanwege veroudering), maar hoe zit het met het andere onderhoud? Wordt dan al het onderhoud ook gedaan, dus andere filters en zo of wordt hier gewoon 30.000 km aangehouden, ongeacht de verstreken tijd?
Ik vraag dit omdat ik zeker geen 30.000 km per jaar ga rijden. Ik wil wel elk jaar de motorolie + motoroliefilter vervangen, maar niet onnodig filters. Hoe gaan jullie daar mee om?
Deze week een C70 D3 Geartronic uit 2011 aangeschaft en ik heb wat vragen over het onderhoud.
Volgens het onderhoudsboekje is de auto altijd netjes en regulier onderhouden door Volvo-dealers en -specialisten. Bij 170.000 km (maart 2018) heeft de auto een reguliere grote beurt gehad (alle filters + remblokken achter) en APK. Een half jaartje later (oktober 2018) heeft de auto bij 187.000 km weer een grote beurt gehad (alle filters, behalve brandstoffilter + distributie) én weer APK. De auto is toen waarschijnlijk overgegaan naar een nieuwe eigenaar die bij aflevering gevraagd heeft om groot onderhoud + distributie en een verse APK. Er zit ook een onderhoudskaartje bij dat vertelt dat op 3 oktober 2018 onderhoud heeft plaatsgevonden (klopt dus met het boekje) en dat bij 202.000 km in oktober 2019 weer onderhoud moet gebeuren (kleine beurt, olie 0W-30).
Een jaar later, nu dus, heb ik de auto gekocht met 200.950 km. Er komt nu de melding op het dashboard dat de auto regulier onderhoud nodig heeft. Dit klopt dus met het kaartje. Ik heb begrepen dat regulier onderhoud voor de C70 D3 elke 30.000 km moet plaatsvinden, maar ook dat sommige dealers/specialisten het interval op 15.000 km zetten, voor een tussentijdse check (zonder echt onderhoud te plegen).
Ik ga sowieso nu de olie verversen, want die zit er nu een jaar in (Castrol Edge A5/B5 0W-30) en een nieuw oliefilter, maar heb dus een vraag over de onderhoudsintervallen. Na een grote beurt (187.000 km en oktober 2018) had ik op het kaartje verwacht kleine beurt uiterlijk oktober 2019 (minimaal elk jaar olie verversen en dat klopt dus), maar als km-stand had ik 187.000 + 30.000 = 217.000 km verwacht.
Vraag:
Ik weet dat het verstandig is om motorolie + oliefilter minimaal ieder jaar te verversen (vanwege veroudering), maar hoe zit het met het andere onderhoud? Wordt dan al het onderhoud ook gedaan, dus andere filters en zo of wordt hier gewoon 30.000 km aangehouden, ongeacht de verstreken tijd?
Ik vraag dit omdat ik zeker geen 30.000 km per jaar ga rijden. Ik wil wel elk jaar de motorolie + motoroliefilter vervangen, maar niet onnodig filters. Hoe gaan jullie daar mee om?