Eerste auto! Wat fijn en wat een drama

In deze rubriek alle nieuws over Volvo's die geheel of gedeeltelijk elektrisch worden aangedreven.
tomK93
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 14.10.2019 - 18:43

Ik ben al geruime tijd fan van Volvo :D . Toen de V60 D6 Hybrid nieuw was dacht ik gelijk al die ga ik later particulier kopen vanwege de hoge afschrijving.

Begin oktober mijn eerste auto de Volvo V60 aangeschaft. Ongelovelijk wat rijd deze auto fijn ^_^ ! Ik heb er elke dag plezier van wanneer ik naar mijn werk rij (163KM woon-werk per dag). Het is me zelfs al gelukt om 2,6L/100km te rijden op een rit van 83km. (ongeveer 35km elektrisch). Ik kan gratis laden op werk. Daarnaast is de Volvo natuurlijk supersnel! In de sportstand met powerstand en in manual is echt een genot om te rijden...

Maar nu komt het.. Ik heb de auto particulier gekocht (wel altijd dealeronderhouden) met een km-stand van 135k. Hij moest een onderhoudsbeurt krijgen (1.500) bij de volvo dealer. Maar dit was geen verrassing. De DAG ERNA wou de auto niet meer wou opladen.. Ik kreeg tijdens het laden kortsluiting thuis en daarna deed hij niks meer. Het bekende rode lampje. Volvo assistance gebeld en ik mocht niet meer rijden. Volgens de ANWB totaal geen probleem om verder te rijden dus dat heb ik ook gedaan. Afgelopen maandag de auto langs de volvo dealer gebracht die er de hele dag voor nodig had om erachter te komen wat precies de storing gaf. Uiteindelijk blijkt het dus de regeleenheid? van de accu te zijn. Een duur onderdeel.. wat me totaal 1.800 euro gaat kosten... Enorm balen en volgens de dealer geeft Volvo ook geen coulance meer op dit onderdeel...

Amper 2000 gereden, maar al genoeg onderhoudskosten voor twee jaar lijkt me zo. Iemand nog tips hoe ik voortaan het beste thuis kan laden zonder dat die regeleenheid weer stuk gaat? Of een andere manier om die regeleenheid te vervangen. Is een duur grapje wat ik me niet tevaak kan veroorloven. :o :o

UPDATE 30/10/2019 Hopelijk meer probleemloze KM..

Inmiddels rond de 4500km erop zitten. Wauw wat rijd deze auto geweldig het blijft elke dag genieten om naar mn werk te rijden!

Het weekendje naar Duitsland was top, maar op de terugweg helaas wel een lekke band... een dikke scheur aan de binnenkant van de band. Meneer van de ANWB zei dat hij zo iets nog nooit gezien had.. past wel in het plaatje zeggen we maar :). Maar wat een aardige mensen allemaal. Zowel de ANWB als Volvo assistance als de bergers hebben mij top geholpen! Ik moest totaal vanwege drukte wel 5 uur wachten maar daar kunnen zij ook niks aan doen.. Kreeg een mooie nieuwe Astra SW mee als leenauto en alle kosten (behalve benzine) zijn vergoed door Volvo assistance.

Na de lekke band gelijk maar een nieuwe set banden onder de auto gedaan, aangezien de andere banden ook nog maar 2,5-3,5mm hadden. Gekozen voor all-season banden (Vredestein), zodat ik niet hoef te wisselen. Ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken! Inmiddels is de regelunit (on board charger) voor het laden ook weer gerepareerd. Ik kan nu weer volledig genieten van de auto zoals hij is bedoeld en dat is dan ook precies wat ik doe! 4500km binnen een maand.. hmm.. dat is wel wat aan de hoge kant. :)

Vandaag V-power diesel getanked. Lijkt wel iets verschil te maken. Wat is jullie ervaring met V-power?
Laatst gewijzigd door tomK93 op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 D6 HYBRID MY2014 POLESTAR 137k
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Dit is dus waarom ik hem heb laten staan.
Ik zou hem ook goed kunnen rijden met 36km enkele reis, laden thuis en laden werk.
Ik ben voor de V90 diesel gegaan omdat ik te veel negatieve berichten over de V60 D6 lees.
De T8 schijnt het beter te doen en ik heb gister even in een V60 T8 gezeten, deze of een CC gaat mijn volgende worden.
Succes met de D6, ik hoop dat je verdere ellende bespaart blijft maar ben er een beetje bang voor, dergelijke gecompliceerde auto's altijd bij een dealer kopen met garantie.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
tomK93
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 14.10.2019 - 18:43

Het blijft altijd een gok particulier kopen. Zeker met dit soort complexe autos (wel rond de 5-7k goedkoper dan bij de dealer). V60 T8 lijkt mij een geweldige auto daar zou ik voor gaan. De V90 is ook een top auto trouwens.

Ja thanks, ik hoop inderdaad wel dat het hierbij blijft de komende periode.
Volvo V60 D6 HYBRID MY2014 POLESTAR 137k
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Die mazzel had ik ook en heb van het prijsvoordeel het rondje remschijven+blokken en kromme naven afgetikt en heb nog steeds prijsvoordeel.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
tomK93
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 14.10.2019 - 18:43

Dat is de marge van de dealer :)
Volvo V60 D6 HYBRID MY2014 POLESTAR 137k
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

tomK93 schreef: ….Maar nu komt het.. Ik heb de auto particulier gekocht (wel altijd dealeronderhouden) met een km-stand van 135k. Hij moest een onderhoudsbeurt krijgen (1.500) bij de volvo dealer....
Balen man, maar even in perspectief: onderhoud is onderhoud, daar kun je de auto niet op afrekenen. Om door de defecte regeleenheid nu direct de auto een drama te noemen? Overigens heb je volgens mij gewoon wettelijk garantie van de verkopende partij en had je die daar eerst op moeten aanspreken. Ik zou daarover alsnog het gesprek aangaan als ik jou was onder het mom van nooit geschoten is altijd mis? Overigens is de prijs die jij noemt de prijs van een 180K beurt en zeker niet voor een 120/150K beurt. Snap de prijs niet helemaal dus of moest er zoveel worden vervangen (banden etc?).

Dat de regeleenheid kapot gegaan is is domme pech, het staat niet bekend als zwak onderdeel zoals dat wel met de AC pomp en ISG het geval is (en als ik goed geïnformeerd ben heeft Volvo daar nooit coulance op gegeven). Er zijn dan ook geen tips voor thuis of onderweg laden om dat te voorkomen. Gewoon stekker erin en klaar. Maar wat voor kabel gebruik je thuis? Een originele Volvo kabel of?

En ja de D6 is meer complex dan een gewone D5 (en is basis dus ook niet anders dan een T8) maar daar krijg je ook heel veel meer voor terug. Geniet nu vooral van de D6!
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Texels
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 26.08.2019 - 19:44

Dit model wordt massaal geëxporteerd:

www.autoblog.nl/nieuws/deze-15-plug-in- ... ver-131411

Terecht denk ik, het is toch een beetje 't slechtste van twee werelden.
Te duur, te complex, te reparatie gevoelig, te zwaar, te klein van binnen etc etc
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Texels, wat een nonsens die redenatie.
De enige reden dat ze massaal ge-exporteerd worden (helaas) is het puur Nederlandse ongunstige fiscale klimaat. Niet meer en niet minder.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Kan me inderdaad geheel niet vinden in de argumenten. Ja een D6 is kleiner wat betreft de kofferruimte dan een normale V60. Maar te duur? In vergelijking met wat? Mijn D6 kost me aan onderhoud 4,5 cent. Mijn vorige XC90 bijna 10! En MRB met 50% korting is ook niet duur. Wat betreft de reparatiegevoeligheid is dat enkel de aircopomp. En te zwaar?: mijn XC90 was 200kg. zwaarder.
En vergeet de voordelen ook niet: super luxe, bloedsnel, heerlijk stil binnen de bebouwde kom, super zuinig, etc, etc.
Het is zoals V80-S60 zegt: een kwestie van vraag en aanbod. In Nederland is de vraag laag (door een gebrek aan de juiste stimuleringsmaatregelen) en in het buiteland juist hoog (door subsidie maatregelen). Gelukkig heeft de overheid dat nu ook ingezien en is de korting op de MRB met 5 jaar verlengd.

Ik zou zeggen: kom eens rijden, je bent welkom :-)
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32840
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Volgens mij hebben ze ook wel een oplossing inmiddels voor de aircopomp. het is vooral rotzooi van de oude pomp die in de leidingen blijft zitten waardoor de nieuwe pomp weer kapot gaat. Dat moet allemaal uitgespoten worden en volgens mij komt daar snel ook wat voor...
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Dat zou goed nieuws zijn Paul, heb je daar inside info van? Ben wel benieuwd.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Paul schreef: Volgens mij hebben ze ook wel een oplossing inmiddels voor de aircopomp. het is vooral rotzooi van de oude pomp die in de leidingen blijft zitten waardoor de nieuwe pomp weer kapot gaat. Dat moet allemaal uitgespoten worden en volgens mij komt daar snel ook wat voor...
Daar zijn al heel lang speciale machines met speciale spoeling voor (vloeistof onder hoge druk pulserend > stikstof > drogen). Dat is iets anders dan de standaard werkplaats apparatuur die alleen met vloeistof kan spoelen en (hoogstwaarschijnlijk) de reden dat het tot nu toe elke keer fout gegaan is.
tomK93
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 14.10.2019 - 18:43

Gouwe schreef:
tomK93 schreef: ….Maar nu komt het.. Ik heb de auto particulier gekocht (wel altijd dealeronderhouden) met een km-stand van 135k. Hij moest een onderhoudsbeurt krijgen (1.500) bij de volvo dealer....
Balen man, maar even in perspectief: onderhoud is onderhoud, daar kun je de auto niet op afrekenen. Om door de defecte regeleenheid nu direct de auto een drama te noemen? Overigens heb je volgens mij gewoon wettelijk garantie van de verkopende partij en had je die daar eerst op moeten aanspreken. Ik zou daarover alsnog het gesprek aangaan als ik jou was onder het mom van nooit geschoten is altijd mis? Overigens is de prijs die jij noemt de prijs van een 180K beurt en zeker niet voor een 120/150K beurt. Snap de prijs niet helemaal dus of moest er zoveel worden vervangen (banden etc?).

Dat de regeleenheid kapot gegaan is is domme pech, het staat niet bekend als zwak onderdeel zoals dat wel met de AC pomp en ISG het geval is (en als ik goed geïnformeerd ben heeft Volvo daar nooit coulance op gegeven). Er zijn dan ook geen tips voor thuis of onderweg laden om dat te voorkomen. Gewoon stekker erin en klaar. Maar wat voor kabel gebruik je thuis? Een originele Volvo kabel of?

En ja de D6 is meer complex dan een gewone D5 (en is basis dus ook niet anders dan een T8) maar daar krijg je ook heel veel meer voor terug. Geniet nu vooral van de D6!
Ha dank voor je reactie! Het onderhoud was zo duur omdat ook remschijven/blokken vervangen moesten worden. Ook was er een turbodruk sensor defect. Dit is nog ex banden. Deze beurt had ik wel rekening meegehouden...

Wat betreft de regeleenheid. Ik laad met een officiele volvo kabel, maar wel met tussenkomst van een normale verlengkabel. Inmiddels begrepen dat dat niet goed is. Toch gek dat er dan iets in de auto stuk gaat als de stoppen doorslaan, dat snap ik niet. Je zou eerder verwachten dat de verlengkabel in de fik vliegt. Nog tips hoe ik zou kunnen laden in de toekomst? Ik heb wel een verlengkabel nodig want kan de auto niet dicht genoeg op het stopcontact krijgen. Mn vader krijgt ook een elektrische auto dus laden via stopcontact is handig dan hebben we twee plekken.. (naast de laadpaal)

Verkopende partij is particulier. Niet veel hoop dat ik daar iets kan halen. Heb wel contact opgenomen. Geen reactie nog.

Verder echt een geweldige auto hoor... nu mee naar duitsland en is echt een genot. Rij ook gwn 1 op 17,5 wat ik helemaal niet slecht vind voor zon sterke motor.
Volvo V60 D6 HYBRID MY2014 POLESTAR 137k
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

tomK93 schreef:
Gouwe schreef:
tomK93 schreef: ….Maar nu komt het.. Ik heb de auto particulier gekocht (wel altijd dealeronderhouden) met een km-stand van 135k. Hij moest een onderhoudsbeurt krijgen (1.500) bij de volvo dealer....
Balen man, maar even in perspectief: onderhoud is onderhoud, daar kun je de auto niet op afrekenen. Om door de defecte regeleenheid nu direct de auto een drama te noemen? Overigens heb je volgens mij gewoon wettelijk garantie van de verkopende partij en had je die daar eerst op moeten aanspreken. Ik zou daarover alsnog het gesprek aangaan als ik jou was onder het mom van nooit geschoten is altijd mis? Overigens is de prijs die jij noemt de prijs van een 180K beurt en zeker niet voor een 120/150K beurt. Snap de prijs niet helemaal dus of moest er zoveel worden vervangen (banden etc?).

Dat de regeleenheid kapot gegaan is is domme pech, het staat niet bekend als zwak onderdeel zoals dat wel met de AC pomp en ISG het geval is (en als ik goed geïnformeerd ben heeft Volvo daar nooit coulance op gegeven). Er zijn dan ook geen tips voor thuis of onderweg laden om dat te voorkomen. Gewoon stekker erin en klaar. Maar wat voor kabel gebruik je thuis? Een originele Volvo kabel of?

En ja de D6 is meer complex dan een gewone D5 (en is basis dus ook niet anders dan een T8) maar daar krijg je ook heel veel meer voor terug. Geniet nu vooral van de D6!
Ha dank voor je reactie! Het onderhoud was zo duur omdat ook remschijven/blokken vervangen moesten worden. Ook was er een turbodruk sensor defect. Dit is nog ex banden. Deze beurt had ik wel rekening meegehouden...

Wat betreft de regeleenheid. Ik laad met een officiele volvo kabel, maar wel met tussenkomst van een normale verlengkabel. Inmiddels begrepen dat dat niet goed is. Toch gek dat er dan iets in de auto stuk gaat als de stoppen doorslaan, dat snap ik niet. Je zou eerder verwachten dat de verlengkabel in de fik vliegt. Nog tips hoe ik zou kunnen laden in de toekomst? Ik heb wel een verlengkabel nodig want kan de auto niet dicht genoeg op het stopcontact krijgen. Mn vader krijgt ook een elektrische auto dus laden via stopcontact is handig dan hebben we twee plekken.. (naast de laadpaal)

Verkopende partij is particulier. Niet veel hoop dat ik daar iets kan halen. Heb wel contact opgenomen. Geen reactie nog.

Verder echt een geweldige auto hoor... nu mee naar duitsland en is echt een genot. Rij ook gwn 1 op 17,5 wat ik helemaal niet slecht vind voor zon sterke motor.
Volvo raadt het gebruik van een verlengkabel af omdat ze niet kunnen controleren of je een nette kabel gebruikt en de koppeling gevoelig zal zijn voor vocht. Genoeg lui die er niets van snappen en de auto opladen met een stuk lampensnoer wat ze nog in de kast hadden liggen.

Ik heb een dikke buitenkabel gehaald bij de bouwmarkt en deze gekoppeld aan de volvo oplader met daaromheen een waterdichte koppeldoos

Daarnaast laadt ik de auto alleen 's nachts op de lage stand (tweede streepje), dus zit ik redelijk safe.

De meest optimale oplossing is natuurlijk een wallbox die je aansluit op je meterkast. Dan kan je gewoon een nette type2 stekker gebruiken.
tomK93
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 14.10.2019 - 18:43

Dank voor het advies! Zodra de regeleenheid gemaakt is ga ik deze onderdelen gelijk aanschaffen! Laad jij op in een normaal stopcontact of ook zon speciaal campingsstopcontact?

P.S. de eerste link werkt niet.

Grt,

Tom
Laatst gewijzigd door tomK93 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 D6 HYBRID MY2014 POLESTAR 137k
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

tomK93 schreef: Dank voor het advies! Zodra de regeleenheid gemaakt is ga ik deze onderdelen gelijk aanschaffen! Laad jij op in een normaal stopcontact of ook zon speciaal campingsstopcontact?

P.S. de eerste link werkt niet.

Grt,

Tom
De juiste link :-)

Ik gebruik een waterdicht buitenstopcontact die met een dikke grondkabel (3x2.5mm 25A max) die door de muur naar een aparte groep van de meterkast gaat.

Maar hou er rekening mee;
- Dat dit een (tijdelijke) B-oplossing is.
- Je de kabel in de meterkast laat aansluiten op een nieuwe groep door een specialist.
- Je niet op volle kracht (13A) gaat laden en al helemaal niet langdurig.

Mijn plan is om het stopcontact aan de muur te vervangen met een niet al te opvallende wallbox. Die kan je zelfs tweedehands redelijk goedkoop scoren.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

tomK93 schreef: Ha dank voor je reactie! Het onderhoud was zo duur omdat ook remschijven/blokken vervangen moesten worden. Ook was er een turbodruk sensor defect. Dit is nog ex banden. Deze beurt had ik wel rekening meegehouden...
Grappig, mijn auto heeft nu 180K op de teller en nog geen blok of schijf vervangen......
tomK93 schreef: Wat betreft de regeleenheid. Ik laad met een officiele volvo kabel, maar wel met tussenkomst van een normale verlengkabel. Inmiddels begrepen dat dat niet goed is.
Geen idee, ik gebruik op de camping gewoon een verlengkabel en nog nooit problemen mee gehad, zowel met 6 amp als 13 amp laden.
tomK93 schreef: Verder echt een geweldige auto hoor... nu mee naar duitsland en is echt een genot. Rij ook gwn 1 op 17,5 wat ik helemaal niet slecht vind voor zon sterke motor.
Viel spass!
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Als je geen rampzalige rotzooi gebruikt kan je prima op 13A laden. Ik stuur dagelijks die vermogens door een fatsoenlijke kabel en daar is niks mis mee. Zou wel de standaard shucko links laten liggen en daar een 3P CEE blauw voor in de plaats nemen als het afkoppelbaar moet zijn.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Paul schreef: Volgens mij hebben ze ook wel een oplossing inmiddels voor de aircopomp. het is vooral rotzooi van de oude pomp die in de leidingen blijft zitten waardoor de nieuwe pomp weer kapot gaat. Dat moet allemaal uitgespoten worden en volgens mij komt daar snel ook wat voor...
Gaan ze dan de leidingen compleet reinigen?
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
tomK93
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 14.10.2019 - 18:43

360Degreez schreef:
tomK93 schreef:
Gouwe schreef: Balen man, maar even in perspectief: onderhoud is onderhoud, daar kun je de auto niet op afrekenen. Om door de defecte regeleenheid nu direct de auto een drama te noemen? Overigens heb je volgens mij gewoon wettelijk garantie van de verkopende partij en had je die daar eerst op moeten aanspreken. Ik zou daarover alsnog het gesprek aangaan als ik jou was onder het mom van nooit geschoten is altijd mis? Overigens is de prijs die jij noemt de prijs van een 180K beurt en zeker niet voor een 120/150K beurt. Snap de prijs niet helemaal dus of moest er zoveel worden vervangen (banden etc?).

Dat de regeleenheid kapot gegaan is is domme pech, het staat niet bekend als zwak onderdeel zoals dat wel met de AC pomp en ISG het geval is (en als ik goed geïnformeerd ben heeft Volvo daar nooit coulance op gegeven). Er zijn dan ook geen tips voor thuis of onderweg laden om dat te voorkomen. Gewoon stekker erin en klaar. Maar wat voor kabel gebruik je thuis? Een originele Volvo kabel of?

En ja de D6 is meer complex dan een gewone D5 (en is basis dus ook niet anders dan een T8) maar daar krijg je ook heel veel meer voor terug. Geniet nu vooral van de D6!
Ha dank voor je reactie! Het onderhoud was zo duur omdat ook remschijven/blokken vervangen moesten worden. Ook was er een turbodruk sensor defect. Dit is nog ex banden. Deze beurt had ik wel rekening meegehouden...

Wat betreft de regeleenheid. Ik laad met een officiele volvo kabel, maar wel met tussenkomst van een normale verlengkabel. Inmiddels begrepen dat dat niet goed is. Toch gek dat er dan iets in de auto stuk gaat als de stoppen doorslaan, dat snap ik niet. Je zou eerder verwachten dat de verlengkabel in de fik vliegt. Nog tips hoe ik zou kunnen laden in de toekomst? Ik heb wel een verlengkabel nodig want kan de auto niet dicht genoeg op het stopcontact krijgen. Mn vader krijgt ook een elektrische auto dus laden via stopcontact is handig dan hebben we twee plekken.. (naast de laadpaal)

Verkopende partij is particulier. Niet veel hoop dat ik daar iets kan halen. Heb wel contact opgenomen. Geen reactie nog.

Verder echt een geweldige auto hoor... nu mee naar duitsland en is echt een genot. Rij ook gwn 1 op 17,5 wat ik helemaal niet slecht vind voor zon sterke motor.
Volvo raadt het gebruik van een verlengkabel af omdat ze niet kunnen controleren of je een nette kabel gebruikt en de koppeling gevoelig zal zijn voor vocht. Genoeg lui die er niets van snappen en de auto opladen met een stuk lampensnoer wat ze nog in de kast hadden liggen.

Ik heb een dikke buitenkabel gehaald bij de bouwmarkt en deze gekoppeld aan de volvo oplader met daaromheen een waterdichte koppeldoos

Daarnaast laadt ik de auto alleen 's nachts op de lage stand (tweede streepje), dus zit ik redelijk safe.

De meest optimale oplossing is natuurlijk een wallbox die je aansluit op je meterkast. Dan kan je gewoon een nette type2 stekker gebruiken.
Thankss!! Inmiddels alle benodigdheden aangeschaft en laad nu op 6 ampere, zodat ik de groep ook niet meer overbelast..
Volvo V60 D6 HYBRID MY2014 POLESTAR 137k
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische Volvo's”