850 T5r compressie
Geplaatst: 23.10.2019 - 18:54
Beste leden,
Ongeveer een maand geleden heb ik een 850 t5r gekocht met wat werk. Nu was ik overtuigd dat de auto motorisch in orde was. Hij trok zeer sterk, klonk goed, liep soepel en had geen gekke geluiden. Het enige was de carterventilatie. Er kwam rook uit de oliepeilstok, en hij faalde de handschoen test.
Nu heb ik de gehele carterventilatie vervangen met een set van estateservices. Het probleem was hierna alleen niet verholpen. Op basis hier van ben ik internet op gedoken en kwamen er een aantal dingen naar boven. Een compressie test werd aanbevolen om überhaupt de staat van de motor te bepalen. Deze heb ik dus vandaag uitgevoerd...
De waardes zijn als volgt: in PSI.
1 - 100
2 - 120
3 - 145
4 - 125
5 - 140
Met 140 psi ben ik tevreden, het gaat tenslotte om een 25 jaar oude motor. 290k op de teller.
Maar vooral cilinder 1 is slecht.. nadat ik hier wat olie had ingegooid en nogmaals de meting deed kwam deze op 125 PSI uit.
Wat zouden de waardes volgens jullie moeten zijn bij deze km stand? En zit ik tegen versleten ringen aan te kijken, of moet ik het meer in de kleppen zoeken? En verklaard dit ook nog steeds de overdruk in de carter vanwege de blow-by?
Ik hoor graag jullie advies. De gehele wagen vergt aardig wat werk aan de koets en vooral het interieur. Geheel origineel Nederlands geleverd en de gehele onderhoudshistorie is aanwezig met NAP. Maar dan alsnog de vraag, is het het nog waard...
Groet,
Boris
Ongeveer een maand geleden heb ik een 850 t5r gekocht met wat werk. Nu was ik overtuigd dat de auto motorisch in orde was. Hij trok zeer sterk, klonk goed, liep soepel en had geen gekke geluiden. Het enige was de carterventilatie. Er kwam rook uit de oliepeilstok, en hij faalde de handschoen test.
Nu heb ik de gehele carterventilatie vervangen met een set van estateservices. Het probleem was hierna alleen niet verholpen. Op basis hier van ben ik internet op gedoken en kwamen er een aantal dingen naar boven. Een compressie test werd aanbevolen om überhaupt de staat van de motor te bepalen. Deze heb ik dus vandaag uitgevoerd...
De waardes zijn als volgt: in PSI.
1 - 100
2 - 120
3 - 145
4 - 125
5 - 140
Met 140 psi ben ik tevreden, het gaat tenslotte om een 25 jaar oude motor. 290k op de teller.
Maar vooral cilinder 1 is slecht.. nadat ik hier wat olie had ingegooid en nogmaals de meting deed kwam deze op 125 PSI uit.
Wat zouden de waardes volgens jullie moeten zijn bij deze km stand? En zit ik tegen versleten ringen aan te kijken, of moet ik het meer in de kleppen zoeken? En verklaard dit ook nog steeds de overdruk in de carter vanwege de blow-by?
Ik hoor graag jullie advies. De gehele wagen vergt aardig wat werk aan de koets en vooral het interieur. Geheel origineel Nederlands geleverd en de gehele onderhoudshistorie is aanwezig met NAP. Maar dan alsnog de vraag, is het het nog waard...
Groet,
Boris