Nieuwe PHEV rijder
Geplaatst: 10.11.2019 - 22:12
Twee maanden geleden overgestapt van een V90 T4 naar een XC60 T8.
De overweging tot overstap had meerdere beweegredenen. Voornamelijk wilden we weer terug naar een hoge auto en ook vonden we de V90 wel erg lang. Verder niets dan lof voor deze fraaie en uitermate comfortabele station. Na wat informatie bij lokale dealers en pogingen tot een deal liep dat op niks uit. Ze hadden net de auto niet die ik wilde, of kwamen we niet uit de prijs.
Totdat ik deze zag staan bij Svenscar te Dordrecht. Niet bepaald in de buurt.
Na uitgebreid mailen was op voorhand een deal gemaakt. Op voorwaarde dat we er nog beiden van afkonden als elkaars auto niet aan de verwachtingen zou voldoen.
Dat bleek niet het geval en een week later kon de auto worden opgehaald.
Het is een ex Volvo Nederland demo auto, terug te vinden op YouTube filmpjes waarin menig (auto)journalist een rondje met deze XC60 heeft mogen sturen. Een heerlijke uitvoering in R-design trim in de kleur Crystal White Pearl. Voorzien van vrijwel alle opties, waaronder luchtvering rondom, 21” 5-Triple Spoke Matt Tech Black/Diamond Cut velgen, elektrische bedienbare stoelen, trekhaak en vrijwel alle lines: Luxury, Scandinavian, Winter, Intellisafe Pro, Versatility Pro Park Assist + Park Pilot, Audio met Bowers & Wilkins.
Bij aflevering de auto nog laten voorzien van een stalen wegklapbaar bagagerek. De km stand stond op 14.994.
Naderhand nog rubber matten voor het interieur en een omkeerbare mat voor de bagageruimte aangeschaft, origineel Volvo.
Tevens zijn de ruiten donker gemaakt vanaf de B stijl naar achteren en is een identieke set wielen aangeschaft met winterbanden. Deze zie je op de foto hieronder.
Een verdere reden om dit te doen is dat we onze twee auto’s anders zijn gaan gebruiken, waardoor de maandelijkse kosten flink afnamen. Mijn vrouw rijdt nu voornamelijk in de Volvo en ik in een Mini Cooper.
Zij korte afstanden en ik lange. We wisselen als dat verstandig lijkt. Aangezien ik de lange afstanden niet dagelijks rij, zijn de km nu meer over beide auto’s verdeeld. In totaal ongeveer 28.000 op jaarbasis.
En voor beide auto’s is het brandstofverbruik flink naar beneden gegaan. Alle korte afstanden worden hoofdzakelijk volledig elektrisch gereden. Dat onlangs is besloten de MRB voor deze auto ook na 2020 laag te houden is vooralsnog een extra meevaller, al had ik wel gedacht dat er nog steeds een voordeel in het vat zat.
De XC60 T8 wordt af en toe ook op lange afstanden (familie trips, vakanties) gebruikt, dan ontpopt de auto zich als een zalige reiswagen met een surplus aan vermogen. Een tweeslachtige auto derhalve.
In de zomer wordt de auto ook als caravantrekker gebruikt, de grootste reden dat we niet naar een volledig elektrische auto (XC40?) zijn gegaan.
Door trouw stekkeren rijden we nu na ruim 2000 km gemiddeld 4,47l/100km, ondanks dat daar ook wat langere ritten tussen zitten. Daar komt natuurlijk wel stroomverbruik bij, tot nog toe gemiddeld 15,81 kWh/100km.
De totale brandstofkosten bedragen zo €11,14 per 100 km.
Ter vergelijk, mijn V90 kwam na 17000 km op gemiddeld €16,06/100 km aan brandstofkosten. Dat was wel inclusief een vakantie rit met de caravan er achter (totaal 3000 km). Met caravan wordt het verbruik dubbel ten opzichte van solo rijden.
Tot nog toe zeer tevreden over de XC60 T8.
De kleine tank is wellicht een nadeel, maar dat speelt dan eigenlijk alleen op vakantie ritten met caravan achter de auto. Ik verwacht dan een praktische actie radius van ongeveer 300 km.
Ik ben benieuwd naar andere ervaringen van T8 gebruikers al dan niet met caravan gebruik.
Zijn er gebruikers die hun T8 hebben voorzien van Polestar optimalisatie, en wat is daar hun conclusie van?
De overweging tot overstap had meerdere beweegredenen. Voornamelijk wilden we weer terug naar een hoge auto en ook vonden we de V90 wel erg lang. Verder niets dan lof voor deze fraaie en uitermate comfortabele station. Na wat informatie bij lokale dealers en pogingen tot een deal liep dat op niks uit. Ze hadden net de auto niet die ik wilde, of kwamen we niet uit de prijs.
Totdat ik deze zag staan bij Svenscar te Dordrecht. Niet bepaald in de buurt.
Na uitgebreid mailen was op voorhand een deal gemaakt. Op voorwaarde dat we er nog beiden van afkonden als elkaars auto niet aan de verwachtingen zou voldoen.
Dat bleek niet het geval en een week later kon de auto worden opgehaald.
Het is een ex Volvo Nederland demo auto, terug te vinden op YouTube filmpjes waarin menig (auto)journalist een rondje met deze XC60 heeft mogen sturen. Een heerlijke uitvoering in R-design trim in de kleur Crystal White Pearl. Voorzien van vrijwel alle opties, waaronder luchtvering rondom, 21” 5-Triple Spoke Matt Tech Black/Diamond Cut velgen, elektrische bedienbare stoelen, trekhaak en vrijwel alle lines: Luxury, Scandinavian, Winter, Intellisafe Pro, Versatility Pro Park Assist + Park Pilot, Audio met Bowers & Wilkins.
Bij aflevering de auto nog laten voorzien van een stalen wegklapbaar bagagerek. De km stand stond op 14.994.
Naderhand nog rubber matten voor het interieur en een omkeerbare mat voor de bagageruimte aangeschaft, origineel Volvo.
Tevens zijn de ruiten donker gemaakt vanaf de B stijl naar achteren en is een identieke set wielen aangeschaft met winterbanden. Deze zie je op de foto hieronder.
Een verdere reden om dit te doen is dat we onze twee auto’s anders zijn gaan gebruiken, waardoor de maandelijkse kosten flink afnamen. Mijn vrouw rijdt nu voornamelijk in de Volvo en ik in een Mini Cooper.
Zij korte afstanden en ik lange. We wisselen als dat verstandig lijkt. Aangezien ik de lange afstanden niet dagelijks rij, zijn de km nu meer over beide auto’s verdeeld. In totaal ongeveer 28.000 op jaarbasis.
En voor beide auto’s is het brandstofverbruik flink naar beneden gegaan. Alle korte afstanden worden hoofdzakelijk volledig elektrisch gereden. Dat onlangs is besloten de MRB voor deze auto ook na 2020 laag te houden is vooralsnog een extra meevaller, al had ik wel gedacht dat er nog steeds een voordeel in het vat zat.
De XC60 T8 wordt af en toe ook op lange afstanden (familie trips, vakanties) gebruikt, dan ontpopt de auto zich als een zalige reiswagen met een surplus aan vermogen. Een tweeslachtige auto derhalve.
In de zomer wordt de auto ook als caravantrekker gebruikt, de grootste reden dat we niet naar een volledig elektrische auto (XC40?) zijn gegaan.
Door trouw stekkeren rijden we nu na ruim 2000 km gemiddeld 4,47l/100km, ondanks dat daar ook wat langere ritten tussen zitten. Daar komt natuurlijk wel stroomverbruik bij, tot nog toe gemiddeld 15,81 kWh/100km.
De totale brandstofkosten bedragen zo €11,14 per 100 km.
Ter vergelijk, mijn V90 kwam na 17000 km op gemiddeld €16,06/100 km aan brandstofkosten. Dat was wel inclusief een vakantie rit met de caravan er achter (totaal 3000 km). Met caravan wordt het verbruik dubbel ten opzichte van solo rijden.
Tot nog toe zeer tevreden over de XC60 T8.
De kleine tank is wellicht een nadeel, maar dat speelt dan eigenlijk alleen op vakantie ritten met caravan achter de auto. Ik verwacht dan een praktische actie radius van ongeveer 300 km.
Ik ben benieuwd naar andere ervaringen van T8 gebruikers al dan niet met caravan gebruik.
Zijn er gebruikers die hun T8 hebben voorzien van Polestar optimalisatie, en wat is daar hun conclusie van?