Voorkom doorgeroeste achterste spatbordranden
Geplaatst: 13.10.2006 - 12:52
Ik heb mijn doorgeroeste achterste spatbordranden van mijn 1994 440 laten repareren (nieuwe stukken ingelast)
Ik had dit echter eerder kunnen voorkomen.
Roest ontstaat door condensvorming tussen de binnenwand van de carosserie en de wielkast. Beide plaatdelen zijn van onderen samengeperst en vormen de rand bij het wiel aan de buitenkant.
Bij wisselende temperaturen is het daar altijd vochtig.
Door er Tectyl in te spuiten als de plaatdelen droog zijn voorkom je roestvorming.
Hoe doe je dit ?
Open de achterklep
Neem de hoedenplank weg
Verwijder de vloermat.
verwijder de achterlichtunits door ze uit het plastic achterpaneel te trekken (2 drukclips per unit) en trek de stekkerverbinding los.
Verwijder beide afdekkappen boven de wielen door verwijdering van twee schroeven. Een zit er in het draaipunt voor de hoedenplank.
Bij sommige auto's zit hierin ook een luidspreker gemonteerd.
Verwijder links en rechts de plastic drukbevestigingen van de wielkastpanelen, trek de bovenst rubberafdichtrand voldoende los en trek een paneel naar voren.
Het linkerpaneel heeft een binnenverlichtings lampje dat van binnen kan worden losgedrukt. Neem de panelen uit de auto.
Zet de auto met de achterwielen op enkele kranten, want er zal tectyl lekken.
Nu zijn de plaatsen zichtbaar waar de plaatdelen van de buitenkant en wielkast elkaar benaderen.
Spuit deze ruimtes vol met ML tectyl of een goed wasprodukt.
Overmaat schaadt niet.
Zet de auto wel open want het ruikt een beetje.
Na droging van liefst een dag alles weer monteren in omgekeerde volgorde. Vocht krijgt geen kans meer
Vr.groet,
John
Ik had dit echter eerder kunnen voorkomen.
Roest ontstaat door condensvorming tussen de binnenwand van de carosserie en de wielkast. Beide plaatdelen zijn van onderen samengeperst en vormen de rand bij het wiel aan de buitenkant.
Bij wisselende temperaturen is het daar altijd vochtig.
Door er Tectyl in te spuiten als de plaatdelen droog zijn voorkom je roestvorming.
Hoe doe je dit ?
Open de achterklep
Neem de hoedenplank weg
Verwijder de vloermat.
verwijder de achterlichtunits door ze uit het plastic achterpaneel te trekken (2 drukclips per unit) en trek de stekkerverbinding los.
Verwijder beide afdekkappen boven de wielen door verwijdering van twee schroeven. Een zit er in het draaipunt voor de hoedenplank.
Bij sommige auto's zit hierin ook een luidspreker gemonteerd.
Verwijder links en rechts de plastic drukbevestigingen van de wielkastpanelen, trek de bovenst rubberafdichtrand voldoende los en trek een paneel naar voren.
Het linkerpaneel heeft een binnenverlichtings lampje dat van binnen kan worden losgedrukt. Neem de panelen uit de auto.
Zet de auto met de achterwielen op enkele kranten, want er zal tectyl lekken.
Nu zijn de plaatsen zichtbaar waar de plaatdelen van de buitenkant en wielkast elkaar benaderen.
Spuit deze ruimtes vol met ML tectyl of een goed wasprodukt.
Overmaat schaadt niet.
Zet de auto wel open want het ruikt een beetje.
Na droging van liefst een dag alles weer monteren in omgekeerde volgorde. Vocht krijgt geen kans meer
Vr.groet,
John