Pagina 1 van 1

Huh? Hoe werkt de accuduurmeter?

Geplaatst: 22.11.2019 - 16:15
door 4wielen
Vandaag iets vreemds meegemaakt. Vanmorgen ging ik op pad met een volle accu. Bereik was gewoon 50 km. Naar de wasstraat gereden (ca. 5 km) en daarna doorgereden. Op de snelweg ging het bereik rap achteruit volgens de accuduurmeter. Na 11 km rijden was mijn actieradius nog maar 15 km en stond het streepje bij ca 1/3e. Vervolgens geparkeerd en even bij de Starbucks zitten werken. Na ca een uurtje ging ik weer naar huis en bij starten van de motor stond het streepje weer boven de helft en was de actieradius 25 km. Dit heb ik nog nooit meegemaakt.

Alle afstanden zijn in pure gereden. Rit heen was de buitentemperatuur 6 graden, terug 8 graden.

Verbruik volgens de VOC-app:
rit 1: 5,2 km - 1,3 kWh
rit 2: 11,3 km - 2,5 kWh
rit 3: 14,3 km - 2,9 kWh

Ik zie hier niets aan wat kan verklaren waarom mijn actieradius en het streepje van de lading van de accu ineens zo snel omlaag gingen. Iemand een verklaring?

Huh? Hoe werkt de accuduurmeter?

Geplaatst: 23.11.2019 - 14:10
door 360Degreez
4wielen schreef: 22.11.2019 - 16:15 Vandaag iets vreemds meegemaakt. Vanmorgen ging ik op pad met een volle accu. Bereik was gewoon 50 km. Naar de wasstraat gereden (ca. 5 km) en daarna doorgereden. Op de snelweg ging het bereik rap achteruit volgens de accuduurmeter. Na 11 km rijden was mijn actieradius nog maar 15 km en stond het streepje bij ca 1/3e. Vervolgens geparkeerd en even bij de Starbucks zitten werken. Na ca een uurtje ging ik weer naar huis en bij starten van de motor stond het streepje weer boven de helft en was de actieradius 25 km. Dit heb ik nog nooit meegemaakt.

Alle afstanden zijn in pure gereden. Rit heen was de buitentemperatuur 6 graden, terug 8 graden.

Verbruik volgens de VOC-app:
rit 1: 5,2 km - 1,3 kWh
rit 2: 11,3 km - 2,5 kWh
rit 3: 14,3 km - 2,9 kWh

Ik zie hier niets aan wat kan verklaren waarom mijn actieradius en het streepje van de lading van de accu ineens zo snel omlaag gingen. Iemand een verklaring?
Het aantal te rijden kilometers met de huidige batterijlading is gewoon een schatting. Anders dan het te rijden kilometers met de huidige brandstofreserve is het batterijniveau direct gekoppeld aan kolometers.

100% is 50km, 50% is 25km, en 0% is dieselen. Volvo heeft hier geen intelligentie voor ingebouwd omdat vermoedelijk de accu dermate klein is dat je geen voorspellingen kunt doen op basis van rijgedrag en externe factoren zoals tegenwind en kou.

Net als een penlite kan een batterij na (stevig) gebruik en een rusttijd weer iets meer capaciteit tonen.

Wat mij betreft had volvo beter een echte batterijmeter kunnen toevoegen zodat je, na wat ervaring met de auto, veel accu-rater (hehe) kunt voorspellen hoe ver je komt met de batterij.

Als je in de winter meer range wilt hebben is het verstandig om 's morgens voor te verwarmen. Hij warmt dan ook de accu op voor een beter bereik.

Huh? Hoe werkt de accuduurmeter?

Geplaatst: 23.11.2019 - 17:12
door Gouwe
Ik heb dezelfde ervaring. En ja met deze temperaturen rijdend op de snelweg gaat de voorspelde actieradius hard achteruit. Ik herken zeker niet wat hierboven wordt beschreven dat de actieradius hard gekoppeld is aan kilometers. Dat lijkt me ook niet kloppen. In de winter haal ik rond de 35 km in de zomer de 50 km op een accu. Buitentemp, snelheid, bergje op/af, AC aan/uit, bijverwarming aan/uit, etc. zijn zeker van invloed op de weergegeven voorspelling van de actieradius.

Huh? Hoe werkt de accuduurmeter?

Geplaatst: 24.11.2019 - 12:58
door RoaldH
Vooral bij meerdere korte ritten, waarbij de auto kan afkoelen maar je niet gaat bijlagen, holt de range achteruit. Vooral het verwarmen van de auto kost op die ritten naar verhouding te veel energie. Probeer eens een lange rit te maken in Pure. Je zal dan zien dat het “aftellen” beter klopt met de werkelijkheid.

Huh? Hoe werkt de accuduurmeter?

Geplaatst: 24.11.2019 - 20:56
door 4wielen
Ik heb deze rit precies zo al vaker gemaakt en dit effect nog nooit gezien. Vandaar dat ik me afvraag wat dit kan hebben veroorzaakt. Ik heb nog nooit eerder gehad dat de actieradius direct na herstarten 10 km meer was en het streepje van 1/3e naar meer dan de helft gaat (allemaal in pure). Bij brandstof ken ik dat wel en begrijp ik het, maar bij elektriciteit...?

Huh? Hoe werkt de accuduurmeter?

Geplaatst: 24.11.2019 - 22:40
door s60magic
Gouwe schreef: 23.11.2019 - 17:12 Ik heb dezelfde ervaring. En ja met deze temperaturen rijdend op de snelweg gaat de voorspelde actieradius hard achteruit. Ik herken zeker niet wat hierboven wordt beschreven dat de actieradius hard gekoppeld is aan kilometers. Dat lijkt me ook niet kloppen. In de winter haal ik rond de 35 km in de zomer de 50 km op een accu. Buitentemp, snelheid, bergje op/af, AC aan/uit, bijverwarming aan/uit, etc. zijn zeker van invloed op de weergegeven voorspelling van de actieradius.

35 km in de winter en 50 km in de zomer?
Nog nooit gehaald hier.

Huh? Hoe werkt de accuduurmeter?

Geplaatst: 25.11.2019 - 20:36
door 360Degreez
Gouwe schreef: 23.11.2019 - 17:12 Ik heb dezelfde ervaring. En ja met deze temperaturen rijdend op de snelweg gaat de voorspelde actieradius hard achteruit. Ik herken zeker niet wat hierboven wordt beschreven dat de actieradius hard gekoppeld is aan kilometers. Dat lijkt me ook niet kloppen. In de winter haal ik rond de 35 km in de zomer de 50 km op een accu. Buitentemp, snelheid, bergje op/af, AC aan/uit, bijverwarming aan/uit, etc. zijn zeker van invloed op de weergegeven voorspelling van de actieradius.
Misschien staat het er wat krom. Wat ik bedoel te zeggen is dat het batterijpercentage direct gekoppeld is aan de weergave van de kilometers, althans, dat is mijn ervaring. Anders dan bij veel remmen (en dus netto stroom terugwinnen) heb ik in Pure het bereik nog nooit omhoog zien schieten op basis van rijstijl.

Huh? Hoe werkt de accuduurmeter?

Geplaatst: 26.11.2019 - 09:01
door Gouwe
s60magic schreef: 24.11.2019 - 22:40 35 km in de winter en 50 km in de zomer?
Nog nooit gehaald hier.
Maar dat weten we inmiddels wel van je :-)
Er zijn ook mensen die nooit beter halen dan 1:15 met een D6. Het is maar net hoe je er mee rijdt en wat de condities zijn....

Huh? Hoe werkt de accuduurmeter?

Geplaatst: 26.11.2019 - 09:04
door Gouwe
4wielen schreef: 24.11.2019 - 20:56 Ik heb deze rit precies zo al vaker gemaakt en dit effect nog nooit gezien. Vandaar dat ik me afvraag wat dit kan hebben veroorzaakt. Ik heb nog nooit eerder gehad dat de actieradius direct na herstarten 10 km meer was en het streepje van 1/3e naar meer dan de helft gaat (allemaal in pure). Bij brandstof ken ik dat wel en begrijp ik het, maar bij elektriciteit...?
10Km verschil is wel wat ver, maar dat je beschrijft dat er na een pauze meer range is dan daarvoor is naar mijn ervaring heel normaal. Zet ik de auto bij het station staat de accu range net onder de helft, stap ik in de middag weer in staat hij er boven....

Huh? Hoe werkt de accuduurmeter?

Geplaatst: 28.11.2019 - 11:30
door Giant2000
Als ik de auto bij mijn werk parkeer zit de acculading op de helft. Stap ik 's middags in de auto dan staat het streepje boven de helft.
Om 50 km range te halen moet je wat anders gaan rijden, geen bruut gas geven tot aan het "brandstof streepje" maar juist heel geleidijk naar de gewenste snelheid gaan, het gaspedaal een beetje laten vieren bij het optrekken. Dat scheelt echt enorm! Verder gaat de accu capaciteit bij snelheden boven de 80 km/h rap naar beneden. Naar het werk (15 km) via 80 km/h wegen vergt meer van de accu dan naar mijn ouders (20 km) met meest 60 km/h stroken.
Wie ooit de cursus "het nieuwe rijden" heeft gedaan dat ook ver van te voren gas loslaten een enorme besparing oplevert. Ik reed toen in een 240 en kon na de cursus 100 km meer rijden op een volle tank benzine.

Huh? Hoe werkt de accuduurmeter?

Geplaatst: 29.11.2019 - 22:16
door 360Degreez
Giant2000 schreef: 28.11.2019 - 11:30 Als ik de auto bij mijn werk parkeer zit de acculading op de helft. Stap ik 's middags in de auto dan staat het streepje boven de helft.
Om 50 km range te halen moet je wat anders gaan rijden, geen bruut gas geven tot aan het "brandstof streepje" maar juist heel geleidijk naar de gewenste snelheid gaan, het gaspedaal een beetje laten vieren bij het optrekken. Dat scheelt echt enorm! Verder gaat de accu capaciteit bij snelheden boven de 80 km/h rap naar beneden. Naar het werk (15 km) via 80 km/h wegen vergt meer van de accu dan naar mijn ouders (20 km) met meest 60 km/h stroken.
Wie ooit de cursus "het nieuwe rijden" heeft gedaan dat ook ver van te voren gas loslaten een enorme besparing oplevert. Ik reed toen in een 240 en kon na de cursus 100 km meer rijden op een volle tank benzine.
En vergeet het tijdig en geleidelijk remmen niet. Hiermee spaar je remblokken en win je veel energie terug. Het is misschien wat.. "wennen" voor de overige weggebruikers maar spaart een hoop energie.

Huh? Hoe werkt de accuduurmeter?

Geplaatst: 27.01.2020 - 13:31
door Giant2000
Inmiddels haal ik een retourtje werk (30km) via 80 km wegen niet meer op een volle accu.

Huh? Hoe werkt de accuduurmeter?

Geplaatst: 27.01.2020 - 14:48
door RoaldH
Giant2000 schreef: 27.01.2020 - 13:31 Inmiddels haal ik een retourtje werk (30km) via 80 km wegen niet meer op een volle accu.
Hoeveel heeft jouw D6 gelopen? En in de wintermaanden (<15 graden) is de range ook een stuk minder.

Huh? Hoe werkt de accuduurmeter?

Geplaatst: 07.02.2020 - 10:29
door Giant2000
RoaldH schreef: 27.01.2020 - 14:48
Giant2000 schreef: 27.01.2020 - 13:31 Inmiddels haal ik een retourtje werk (30km) via 80 km wegen niet meer op een volle accu.
Hoeveel heeft jouw D6 gelopen? En in de wintermaanden (<15 graden) is de range ook een stuk minder.
165.000km
In de zomer haal ik die 2x15km naar het werk makkelijk, heb ik zelfs nog over om een kleine boodschap te kunnen doen.