Pagina 1 van 2

Welke dieselmotor is nu goed , rond MY 2010

Geplaatst: 01.12.2019 - 11:25
door BasG
Morgen,

Mijn zwager wil een v50 diesel kopen van rond 2010. Nu weet ik veel van de benzinemotoren, maar van diesels zeker uit die tijd is mijn kennis te beperkt. Ik weet dat er al meerdere topics zijn geweest hierover, maar kan ze niet goed terugvinden, ligt aan mij uiteraard ;)

Concreet 1: 1.6 d (PSA blok) afblijven ivm met te kleine carterinhoud, turboproblemen etc. toch? Nu meen ik iets gelezen te hebben over een 8 klepper die wel goed zou zijn en de 16 klepper niet. Klopt dit? Weet iemand van jullie hoe je dit verschil kunt zien? Graag een commerciële aanwijzing, de motornummers helpen niet veel bij het zoeken in het aanbod op gaspedaal enz. Driv e: wel of niet doen?

Concreet 2: wat is jullie ervaring met de 2.0 D uit dezelfde periode?

Graag hulp, we zien door de bomen het bos niet meer.....

Welke dieselmotor is nu goed , rond MY 2010

Geplaatst: 01.12.2019 - 12:58
door OGA244
D2 met 6 bak is ok en heeft ook 'n klein carter

Welke dieselmotor is nu goed , rond MY 2010

Geplaatst: 01.12.2019 - 22:04
door RoaldH
OGA244 schreef: 01.12.2019 - 12:58 D2 met 6 bak is ok en heeft ook 'n klein carter
2.0D is toch ook goed (handgeschakeld) net als de D5.

Welke dieselmotor is nu goed , rond MY 2010

Geplaatst: 01.12.2019 - 22:17
door OGA244
RoaldH schreef: 01.12.2019 - 22:04
OGA244 schreef: 01.12.2019 - 12:58 D2 met 6 bak is ok en heeft ook 'n klein carter
2.0D is toch ook goed (handgeschakeld) net als de D5.
schaarser dus duurder, maar ook goed idd

Welke dieselmotor is nu goed , rond MY 2010

Geplaatst: 01.12.2019 - 22:35
door RoaldH
OGA244 schreef: 01.12.2019 - 22:17
RoaldH schreef: 01.12.2019 - 22:04
OGA244 schreef: 01.12.2019 - 12:58 D2 met 6 bak is ok en heeft ook 'n klein carter
2.0D is toch ook goed (handgeschakeld) net als de D5.
schaarser dus duurder, maar ook goed idd
Die D2 met 6bak is toch de “betrouwbare 8 kleps”? PSA diesel, geassembleerd door Volvo?

Welke dieselmotor is nu goed , rond MY 2010

Geplaatst: 02.12.2019 - 10:41
door V480-S60
Alle diesels voor Volvo zijn "geassembleerd" in Skövde. Ook de "foute" blokken.
Maar idd je moet de 1.6 8-klepper hebben wil je geen/minder problemen krijgen.

Welke dieselmotor is nu goed , rond MY 2010

Geplaatst: 02.12.2019 - 15:54
door koos
Mijn ervaring is dat ook de 1.6d 16v uit 2010 probleemloos kan zijn, maar dan wel met goed onderhoud. Intussen al 441.000KM (eerste verstuivers, eerste turbo, eerste koppeling)

Welke dieselmotor is nu goed , rond MY 2010

Geplaatst: 07.12.2019 - 09:53
door Stutje
Let even op hoeveel mg co2 de auto uitstoot. Als dit onder de 5mg per km is dan is het oké. Als het meer is betaal je vanaf 1 januari 2020 19% extra.
Zoals ik met mijn v50 2005 1.6d

Welke dieselmotor is nu goed , rond MY 2010

Geplaatst: 07.12.2019 - 16:32
door V480-S60
Wow, dan kan elke auto wel 19% verhoging krijgen. Het moet 5 mg/km ROETdeeltjes zijn.
Een huidige gemiddelde auto stoot ongeveer 110 mg/km CO2 uit.

Welke dieselmotor is nu goed , rond MY 2010

Geplaatst: 07.12.2019 - 18:53
door WYD
Dan heb je waarschijnlijk Euro 3. Ik heb een 2.0D Euro 4, maar ga volgens mij niet meer betalen.

Welke dieselmotor is nu goed , rond MY 2010

Geplaatst: 07.12.2019 - 19:47
door OGA244
Volgens mij is het de:
Uitstoot deeltjes licht in g/km
Niet de roet uitstoot

Welke dieselmotor is nu goed , rond MY 2010

Geplaatst: 08.12.2019 - 18:49
door Stutje
Sorry, inderdaad de uitstoot deeltjes.
Ik heb euro 3 ja.

Welke dieselmotor is nu goed , rond MY 2010

Geplaatst: 13.02.2020 - 20:42
door Kuster72
Heb n volvo 1.6d d2 2008 . Als je n auto koopt moet je hem ook goed onderhouden. Geldt voor alle type volvo's.

Welke dieselmotor is nu goed , rond MY 2010

Geplaatst: 13.02.2020 - 22:26
door Volvopel
Ik heb een 2007 2.0d euro3, dus zonder roetfilter. Daarvoor moet ik €20 per maand meer betalen als een euro4 met roetfilter.
Bij mijn zoektocht op internet voor de aanschaf van deze auto heb ik wel een aantal voorbeelden gezien van 2.0d’s die op hol geslagen waren. Bij ieder verhaal bleek het roetfilter problemen te geven, waardoor de motor uiteindelijk op hol sloeg.
Ook de nieuwsberichten dat bij de APK strenger gecontroleerd gaat worden op werking van het roetfilter heeft mijn voorkeur naar eentje zonder roetfilter gebracht. Ik kwam qua budget toch al op bouwjaar 2006/2007 uit. Dan maar die twee tientjes per maand extra, kan een hoop ellende schelen.
Het schijnt ook mogelijk te zijn om, tot een bepaald bouwjaar (2010 of zo) een roetfilter uit te bouwen en af te melden bij de RDW. Dan moet je wel die 20 euro fijnstoftoeslag betalen.

Welke dieselmotor is nu goed , rond MY 2010

Geplaatst: 14.02.2020 - 23:06
door nielslu
Ik heb vorig jaar een keer gesproken met een monteur van de Volvo dealer bij ons in de buurt. Die monteur gaf aan dat als je een van de latere bouwjaren van de 1.6D hebt (de 16 Klepper) dan heeft deze een modificatie gehad (vanaf my2008 als Ik me goed herinner) alsin: het zeefje in de olieleiding naar de turbo is verwijderd.

Door het verwijderen van het zeefje komt de turbo niet droog te staan, dit voorkomt eigenlijk het probleem waarom deze motoren berucht staan. Wel is het belangrijk om je goed te houden aan de voorgeschreven onderhoudsinterval om de olie tijdig te verversen (het blok is wel gevoelig voor vervuiling). Het verversen om de 10k km is volgens hem overbodig, in de latere bouwjaren zijn de motoren goed betrouwbaar gebleken.

Ik heb zelf een my2011 V50 met deze 1.6D motor en dacht destijds iets verdachts te horen aan mijn motor, de monteur heeft toen met mij meegereden. Mijn motor reageerde absoluut naar behoren volgens de monteur (inmiddels 245k gereden).

Je leest best wat negativiteit over deze motor maar vergis je niet, deze motor is echt in heel veel auto’s geleverd, daardoor zal je dan toch sneller de negatieve verhalen lezen.

Welke dieselmotor is nu goed , rond MY 2010

Geplaatst: 15.02.2020 - 19:35
door WYD
Volvopel schreef: 13.02.2020 - 22:26 Ik heb een 2007 2.0d euro3, dus zonder roetfilter.
2007 Euro3?
Ik heb een 2.0D uit 2006 en die is al Euro4, heb jij een import, of is hij aangepast naar Euro3?

Welke dieselmotor is nu goed , rond MY 2010

Geplaatst: 15.02.2020 - 23:07
door Marcnij
Kuster72 schreef: 13.02.2020 - 20:42 Heb n volvo 1.6d d2 2008 . Als je n auto koopt moet je hem ook goed onderhouden. Geldt voor alle type volvo's.
nielslu schreef: 14.02.2020 - 23:06 Ik heb vorig jaar een keer gesproken met een monteur van de Volvo dealer bij ons in de buurt. Die monteur gaf aan dat als je een van de latere bouwjaren van de 1.6D hebt (de 16 Klepper) dan heeft deze een modificatie gehad (vanaf my2008 als Ik me goed herinner) alsin: het zeefje in de olieleiding naar de turbo is verwijderd.

Door het verwijderen van het zeefje komt de turbo niet droog te staan, dit voorkomt eigenlijk het probleem waarom deze motoren berucht staan. Wel is het belangrijk om je goed te houden aan de voorgeschreven onderhoudsinterval om de olie tijdig te verversen (het blok is wel gevoelig voor vervuiling). Het verversen om de 10k km is volgens hem overbodig, in de latere bouwjaren zijn de motoren goed betrouwbaar gebleken.

Ik heb zelf een my2011 V50 met deze 1.6D motor en dacht destijds iets verdachts te horen aan mijn motor, de monteur heeft toen met mij meegereden. Mijn motor reageerde absoluut naar behoren volgens de monteur (inmiddels 245k gereden).

Je leest best wat negativiteit over deze motor maar vergis je niet, deze motor is echt in heel veel auto’s geleverd, daardoor zal je dan toch sneller de negatieve verhalen lezen.
Er is in bovenstaande 2 Posts wat verwarring omtrent de varianten van de 1,6 liter diesel:
1.6D motoraanduiding is de 16 kleps versie, 109 pk, geleverd tot em met modeljaar 2010
D2 motoraanduiding is de 8 kleps versie, 115 pk, geleverd vanaf modeljaar 2010
In 2010 zijn dus beide versies geleverd.
2008 is dus zeker geen D2!
2011 zou nog 1.6D (drive) kunnen zijn.

Welke dieselmotor is nu goed , rond MY 2010

Geplaatst: 15.02.2020 - 23:32
door nielslu
Ik heb inderdaad de my2011 1.6D (drive). Dit is wel de 16v versie met 109pk.

Welke dieselmotor is nu goed , rond MY 2010

Geplaatst: 18.02.2020 - 15:40
door Volvopel
WYD schreef: 15.02.2020 - 19:35
Volvopel schreef: 13.02.2020 - 22:26 Ik heb een 2007 2.0d euro3, dus zonder roetfilter.
2007 Euro3?
Ik heb een 2.0D uit 2006 en die is al Euro4, heb jij een import, of is hij aangepast naar Euro3?
Even knippen en plakken met de RDW :
V50 RDW.jpg
Eerste toelating en eerste afgifte op 10-1-2007, maar toch Euro3.
Heb wel zo'n groene duitse sticker op de voorruit.

De mijne nog is een pre-facelift, is de jouwe één van de eerste faceliftmodellen ?

Welke dieselmotor is nu goed , rond MY 2010

Geplaatst: 18.02.2020 - 21:15
door WYD
De V50 2.0D is vanaf 2006 als Euro 4 geleverd met DPF. De bouwjaren 2004 en 2005 zonder DPF waren Euro 3. Die van mij is van 2006, de eerste faceliftmodellen zijn van 2007. Wellicht dat de DPF bij die van jou verwijderd is ivm regeneratieproblemen en dat dit gemeld is bij de RDW, waardoor hij als Euro 3 op kenteken staat.