Pagina 1 van 2
Parkeerverwarming of afstandsstart?
Geplaatst: 04.12.2019 - 08:57
door BartEW
In de winter is het handig om de wagen op voorhand op te warmen en te laten ontdooien.
Via Volvo On Call zie ik 2 opties: parkeerverwarming en afstandsstart. In de uitleg bij afstandsstart lees ik dat je op die manier de wagen kan klimatiseren. Doen de 2 functies dan hetzelfde? Welke van de twee gebruik ik best om de wagen op voorhand op te warmen?
Kan je via de app ook ergens de temperatuur instellen? Of neem ie gewoon de temperatuur die daarvoor in de wagen ingesteld was?
En is het ook mogelijk om via Volvo On Call de achterruit-ontdooier aan te zetten?
Parkeerverwarming of afstandsstart?
Geplaatst: 04.12.2019 - 09:35
door TonH53
Parkeerverwarming is een aparte optie bij aanschaf, ook onderdeel van de Scandinavian Line.
Parkeerverwarming werkt op een eigen motortje, verwarmt de lucht en blaast die warme lucht het passagierscompartiment in, waardoor ook de ruiten worden ontdooit (alleen de buitenspiegels niet).
Via de app kan je parkeerverwarming ook een tijdschema opgeven; bij mij is dat dat de auto iedere dag van maandag tot en met vrijdag om 8.15u op temperatuur moet zijn.
Afstandstart start de motor en voert vervolgens alle standaardinstellingen bij de start uit; als daarbij zit dat de achterruit ontdooier aan moet, dan gebeurt dat ook.
Afstandstart kan je geen tijdschema meegeven en zal dus iedere keer vanuit de app moeten worden opgestart.
In de winter gebruik ik de parkeerverwarming, omdat dat de accu ontlast; in de zomer gebruik ik de afstandstart, omdat daarmee ook gekoeld kan worden.
Parkeerverwarming of afstandsstart?
Geplaatst: 04.12.2019 - 13:02
door -KJ-
TonH53 schreef: ↑04.12.2019 - 09:35
In de winter gebruik ik de parkeerverwarming, omdat dat de accu ontlast;
Wat bedoel je daarmee?
Parkeerverwarming of afstandsstart?
Geplaatst: 05.12.2019 - 09:14
door TonH53
-KJ- schreef: ↑04.12.2019 - 13:02
TonH53 schreef: ↑04.12.2019 - 09:35
In de winter gebruik ik de parkeerverwarming, omdat dat de accu ontlast;
Wat bedoel je daarmee?
De parkeerverwarming "draait" op een apart benzinemotortje, dat de lucht verwarmt en het bestuurderscompartiment inblaast; dat motortje heeft een eigen uitlaat achter het rechter voorwiel. De elektronica van de auto wordt dus niet gebruikt, waardoor de accu niet wordt belast.
Bij afstandstart wordt de motor gestart, waarna alle systemen die bij een gewone start - op basis van de instellingen - zullen worden opgestart ook daadwerkelijk worden opgestart (radio, airco, achterruitverwarming, voorruitverwarming, stuurverwarming, stoelverwarming).
Het zal duidelijk zijn dat bij afstandstart de accu wel belast wordt.
Parkeerverwarming of afstandsstart?
Geplaatst: 05.12.2019 - 09:36
door NielsPHEV
Bij afstand start wordt de accu ook geladen aangezien de motor loopt. Bij parkeerverwarming wordt de accu niet geladen en de standkachel (door jouw omschreven als motortje) heeft een ventilator die wordt aangedreven op 12V van de accu....
Parkeerverwarming of afstandsstart?
Geplaatst: 05.12.2019 - 10:26
door diesel01
NielsPHEV schreef: ↑05.12.2019 - 09:36
Bij afstand start wordt de accu ook geladen aangezien de motor loopt. Bij parkeerverwarming wordt de accu niet geladen en de standkachel (door jouw omschreven als motortje) heeft een ventilator die wordt aangedreven op 12V van de accu....
Yep en bij afstandstart gaan alle systemen pas aan wanneer je de startknop omdraait, tenminste bij mijn V90 wel.
Ik doe het als volgt, standkachel 20minuten aan, tijdens het tandenpoetsen zet ik die weer uit via de app en start hem via de app op afstand.
Op die manier is de stoel en stuurverwarming aan en is het lekker toeven bij -1.
Parkeerverwarming of afstandsstart?
Geplaatst: 05.12.2019 - 10:46
door -KJ-
Mijn beeld is ook dat de parkeerverwarming de accu meer belast dan afstandstart om de redenen die hierboven genoemd worden. Vandaar mijn vraag.
Parkeerverwarming of afstandsstart?
Geplaatst: 05.12.2019 - 12:43
door The Mechanic
TonH53 schreef: ↑05.12.2019 - 09:14
-KJ- schreef: ↑04.12.2019 - 13:02
TonH53 schreef: ↑04.12.2019 - 09:35
In de winter gebruik ik de parkeerverwarming, omdat dat de accu ontlast;
Wat bedoel je daarmee?
De parkeerverwarming "draait" op een apart benzinemotortje, dat de lucht verwarmt en het bestuurderscompartiment inblaast; dat motortje heeft een eigen uitlaat achter het rechter voorwiel. De elektronica van de auto wordt dus niet gebruikt, waardoor de accu niet wordt belast.
Fout.
De parkeerkachel verwarmt de koelvloeistof, deze wordt met een electrisch pompje rond gepompt. Kachelmotor gaat draaien om lucht langs de warme kachelradiator te doen stromen om zo het interieur te verwarmen.
Er zijn op dat moment meerdere systemen actief in de auto dus de accu wordt zeker belast.
Parkeerverwarming of afstandsstart?
Geplaatst: 06.12.2019 - 09:24
door TonH53
Er zijn op dat moment meerdere systemen actief in de auto dus de accu wordt zeker belast.
OK, maar ik denk (en ik ben geen technicus), dat al die zaken die aan zullen gaan bij een afstandstart, zoals achterruitverwarming, stoelverwarming, stuurverwarming etc. de accu meer zullen belasten dan de parkeerverwarming. Met parkeerverwarming zijn mijn ruiten ook ontdooid, het stuur is niet meer koud (ook nog niet warm uiteraard) en ook de lederen stoelbekleding is niet meer koud.
Parkeerverwarming of afstandsstart?
Geplaatst: 06.12.2019 - 09:29
door -KJ-
Bij Afstandstart draait de motor en wordt de accu geladen en juist niet belast.
Parkeerverwarming of afstandsstart?
Geplaatst: 06.12.2019 - 13:36
door edraket
Een standkachel is een serieuze aanslag op de levensduur van een accu. Elke keer als de standkachel wordt gebruikt wordt de accu behoorlijk zwaar belast. Als de auto incidenteel niet wordt gestart nadat de stadkachel is geactiveerd staat de accu dus een poos stil met een flink ontladen accu. En dat is niet zo goed voor de levensduur.
Als de auto loopt (dat is al een paar keer uitgelegd) zorgt de dynamo voor de stroomvoorziening van alle verbruikers en wordt de accu ook nog eens geladen.
Parkeerverwarming of afstandsstart?
Geplaatst: 06.12.2019 - 14:23
door OGA244
deels waar, maar het milieu wordt meer belast
Parkeerverwarming of afstandsstart?
Geplaatst: 06.12.2019 - 14:37
door Hans oet Twent
Elke ochtend en bij elk bezoek aan een klant wordt mijn Volveautje in dit jaargetijde keurig verwarmd door de Standheizung. Soms ook de afstandstart erbij. Is alles lekker warm.
In de zomer naar wens gekoeld middels de afstandstart.
Parkeerverwarming of afstandsstart?
Geplaatst: 06.12.2019 - 16:15
door Rob M
Ook hier wordt de standkachel zeer regelmatig gebruikt. Als ik gebeld word en aan het werk moet gaat tijdens het telefoongesprek de kachel aan, dan spullen pakken en aankleden (wanneer dit 's nachts is, anders schoenen aan) en dan gaan we. Nooit ramen krabben en de ergste kou is er al uit. Dit doe ik al jaren zo met verschillende Volvo's.
De standkachel aan en dan niet gaan rijden lijkt mij inderdaad slecht voor accu, het milieu en de kachel zelf.
Parkeerverwarming of afstandsstart?
Geplaatst: 06.12.2019 - 22:17
door teebee
Ik heb n keer gehad dat de standkachel niet aanging omdat de accuspanning te laag was.
Parkeerverwarming of afstandsstart?
Geplaatst: 08.12.2019 - 20:02
door Eland Musk
Het is wel heel jammer van de investering van een standkachel als die niet gebruikt wordt.
De accu wordt door de elektronica bewaakt, en bij een hogere temperatuur zal deze ook makkelijker de gevraagde piekstroom kunnen leveren (de accu wordt warm door het gebruik ivm de interne weerstand)
Voor de verbrandingsmotor is het fantastisch dat deze wordt voorgewarmd, de slijtage tgv koud starten zal hierdoor drastisch verminderen.
De reden dat de Zweedse Volvo motoren zo robuust zijn is dat er rekening is gehouden met Scandinavische omstandigheden. Als je een motor voorwarmt, komt dat de levensduur ten goede.
Zoals bijvoorbeeld bij een Noodstroomgenerator die stand by moet staan om ineens vol vermogen te leveren.
Parkeerverwarming of afstandsstart?
Geplaatst: 30.12.2019 - 17:57
door BartEW
Intussen gebruik ik al enkele weken de standverwarming en ik ben heel tevreden.
Heel handig om die ‘s morgens tegen een bepaald uur te kunnen programmeren.
De wagen berekent zelf hoe vroeg hij moet starten afhankelijk van de buitentemperatuur.
En het lijkt me inderdaad beter dan de afstandsstart, waarbij alle systemen aangezet worden.
Alleen oppassen dat er voldoende brandstof in de tank zit - ik had al 2 keer een te lage tank en dan werkt standverwarming niet.
Parkeerverwarming of afstandsstart?
Geplaatst: 31.12.2019 - 06:21
door ET1812
En iedereen dan maar zagen over het milieu...
Parkeerverwarming of afstandsstart?
Geplaatst: 31.12.2019 - 13:13
door BartEW
Tja, de verwarming afschaffen thuis en in auto’s zou wellicht goed zijn voor het milieu, maar dat lijkt me niet echt een optie. Ik maak zo veel mogelijk gebruik van het openbaar vervoer, bvb om naar mijn werk te gaan. Maar wanneer ik rij zit ik toch niet graag in de kou
Parkeerverwarming of afstandsstart?
Geplaatst: 31.12.2019 - 14:08
door -KJ-
De standkachel zorgt voor een voorverwarmd motorblok, dus minder uitstoot dan bij een koude start. De uitstoot van de kachel valt daar dus tegen weg.