Pagina 1 van 1
Electronica gerelateerde problemen
Geplaatst: 07.12.2019 - 22:17
door HuubMalmo
Beste forumleden,
Meestal zoek ik alleen urenlang naar de mogelijke oplossing, maar deze keer wil ik graag jullie hulp.
Hetgeen het om gaat is mijn volvo v70 bouwjaar 2001, inmiddels 390.000 kilometer op de teller. Een fijne 2.4 motor met 6 cylinders die rijdt op benzine met volgens de fabriek 170 pk.
Hij heeft het afgelopen halfjaar een keer of vijf problemen gehad die electronisch gerelateerd zijn.
Een week geleden liet de ventilator en dus het hele ontwasemingssysteem en verwarming het afweten. Het was gelukkig tijdelijk, de volgende ochtend functioneerde alles weer naar behoren.
In september wou het raam niet meer dicht, met nachtwerk was het gelukkig weer verholpen. Vanochtend tijdens het boodschappen doen wou de auto niet in een keer starten en heeft 'ie blijkbaar een soort reset gemaakt (ik zag dat het klokje op - - : - - stond). De mistlampen voor doen het niet ( sorry, ik heb de lampjes nog niet gecontroleerd, maar ik vindt het wel vreemd want ze hebben het wel gedaan en ik rijdt alleen met weinig zicht door mistbanken met deze verlichting).
En uiteindelijk waar het me eigenlijk om gaat is het dimlicht. Ik heb zo'n beroerde lichtopbrengst dat het zicht 's nachts zo beperkt is dat ik me op vreemde wegen aansluit bij een voorligger om toch een beetje overzicht over de weg te houden. Compleet onverantwoord. Ik gebruik de auto niet veel maar over twee weken wil ik dit lichtissue toch verholpen hebben. Veiligheid boven alles.
Voordat ik dus uren en dagen ga zoeken op fora naar mogelijke oorzaken aan jullie de vraag : hoe kan het dat de lichtopbrengst opeens merkbaar minder is ?
De lampjes H7 en zekeringen zijn gecontroleerd.
Ik dacht zelf misschien aan de massa kabel van de accu naar het chassis, dat deze een slechte verbinding maakt.
Of het expansievat van de stuurbekrachtiging die door de druk vergroot is en de doos met het motormanagementsysteem een beetje uit zijn solderingen drukt. (Ik was hiervoor gewaarschuwd bij de volvodag in Elst).
Tips, tips tips. In welke hoek moet ik het zoeken ? Het gaat me eigenlijk om het dimlicht, dat wil ik absoluut in orde hebben voordat we met de Kerst naar Frankrijk gaan(ik, mijn dochter en vrouw, twee honden en zo'n 950 kilometer enkele reis)
Alvast bedankt voor het lezen van deze lange tekst,
Vriendelijke volvogroeten,
Huub
Electronica gerelateerde problemen
Geplaatst: 07.12.2019 - 22:32
door The Mechanic
Foutcodes? Accu en dynamo getest?
Electronica gerelateerde problemen
Geplaatst: 07.12.2019 - 22:50
door Msuidgeest
Ik dacht dat deze auto een 5 cilinder heeft ...
Maar goed: de hele electronica staat en valt met goede elektra-verbindingen. En je kunt gewoon eens beginnen met zichtbare verbindingen losnemen, schoonmaken en weer vastschroeven. Ook zekeringen losnemen en weer terugdrukken. Elke overgangsweerstand kan voor rottigheid zorgen.
Electronica gerelateerde problemen
Geplaatst: 08.12.2019 - 20:41
door HuubMalmo
In ieder geval geen foutcodes. Ik heb onder de motorkap gekeken en er zit wat ze vroeger bij brommers het spruitstuk noemen inderdaad vijf invoeren voor het gas/luchtmengsel. De motor loopt in ieder geval fantastisch mooi. Met een cylindertje minder...
Ik heb de multimeter tevoorschijn gehaald. Niet echt mijn ding maar ik zal me er gaandeweg wel mee redden. Ik begin morgen bij de lampjes voor het dimlicht. Ik vraag me af of ze wel genoeg ampere krijgen. En ik zal die lampen ook eens zo goed mogelijk schoonmaken vanbinnen. voorzover dat wil met die nauwe toegang met de reflector die er binnenin zit.
Accu testen; hoe doe ik dat ? Multimeter op groot vermogen 30 ampere / 12 volt zetten , aansluiten en kijken wat die aangeeft?
Dynamo is natuurlijk een dure kwestie. En ik ga echt niet tussen die v - snaar van een draaiende motor klungelen. Die twee dingen bewaar ik voor mijn garage. Ik had trouwens wel van de zomer de accu knats leeg met drie uur muziek luisteren in het weiland zonder draaiende motor. Auto opgesleept. Leuk werk . En daarna op de snelweg voor vijftig kilometers even maximaal stroom laden met hoog toerental.
Morgen ga ik beginnen. Het weer is niet zo best maar tussen de buien door is het best wel droog.
Bedankt dat jullie me op het goede spoor hebben gezet.
vriendelijke groet,
Huub
Electronica gerelateerde problemen
Geplaatst: 08.12.2019 - 20:52
door The Mechanic
Accu (laten) testen met een accutester. Laadspanning bij draaiende motor even meten opde accu, moet toch zo'n 14,0/14,5 volt zijn.
Accu klemmen zitten goed vast?
Electronica gerelateerde problemen
Geplaatst: 09.12.2019 - 11:05
door DB200
Na lezing, zou ik, met mijn beperkte technische kennis, het volgende doen:
1. Accu laten controleren.
2. Massakabel controleren.
3. Dynamo controleren.
Daarna kun je altijd nog allerlei stekker verbindingen gaan losmaken/schoonmaken (if it ain't broken, don't fix it).
Electronica gerelateerde problemen
Geplaatst: 09.12.2019 - 11:59
door haasje
wat de zwakke lampen betreft zou het de cem kunnen zijn. Soms wil de overgang tussen de kabel en de shunt wel eens at slechter worden met het gevolg dat hij warm word en hierdoor de verbinding nog slechter. dit is meestal makkelijk te zien aan het gesmolten/ verkleurde kunststof rond de pennen van de shunt.de cem zit onder je dashboard en de shunt is de onderste platte (meestal zwarte) strip.