Pagina 1 van 1

Lekstroom

Geplaatst: 08.12.2019 - 16:13
door sander69
Goedemiddag,

Hopelijk weet iemand een oplossing voor het onderstaande probleem:

ik heb lekstroom in mijn V70 R uit 1997... De garage heeft alle zekeringen nagelopen met een multitool en een speciaal gefabriceerd lampje; accu is nieuw en heeft 78 amp... dynamo is gecheckt....alle lampjes binnen nagelopen om te kijken of er stiekem 1 blijft branden.... radio gecontroleerd.. multi meter op de accu, waaruit bleek dat de V70 1 amp teveel verbruikt, wat inhoudt dat de auto na 3 dagen niet meer start... en dat klopt ook.

Ik heb niks gedaan aan de auto in de zin van, andere radio of andere apparatuur ingebouwd o.i.d.

ik heb er zelf niet zoveel verstand van qua techniek zeg maar, maar hopelijk heeft iemand hier ook zoiets gehad en is dit een kwaal bij oudere Volvo's of weet iemand de oplossing.

alvast bedankt voor het meedenken!

Lekstroom

Geplaatst: 08.12.2019 - 16:21
door The Mechanic
Een verbruiker van 1 ampère moet toch makkelijk te vinden zijn

Lekstroom

Geplaatst: 11.12.2019 - 13:42
door cees klumper
In mijn c70 bleek het de make-up spiegel verlichting te zijn. Spiegelschuif open , lampje aan maar de zonneklep dicht zodat het licht niet zichtbaar was. Neem aan dat je ook de kofferbakverlichting hebt gecheckt, dat is ook lastig.

Lekstroom

Geplaatst: 11.12.2019 - 13:46
door sander69
cees klumper schreef: 11.12.2019 - 13:42 In mijn c70 bleek het de make-up spiegel verlichting te zijn. Spiegelschuif open , lampje aan maar de zonneklep dicht zodat het licht niet zichtbaar was. Neem aan dat je ook de kofferbakverlichting hebt gecheckt, dat is ook lastig.
Ja, alles is nagelopen.

het gekke is, dat als je de - van de accu haalt en alle power is eraf geweest en je sluit de accupool weer aan; dat het dan goed gaat... totdat er weer iets gebeurd, bv deuren openen of op contact zetten o.i.d.

auto geeft geen foutmelding als je hem uitleest

Lekstroom

Geplaatst: 11.12.2019 - 21:34
door Msuidgeest
Die ene ampère moet te meten zijn als je een voor een alle zekeringen checkt. En dan bedoel ik dus elke zekering apart er uit nemen en op die contacten een ampèremeter plaatsen. Er gaat vanzelf een meetbare stroom lopen.

Lekstroom

Geplaatst: 11.12.2019 - 21:58
door sander69
Msuidgeest schreef: 11.12.2019 - 21:34 Die ene ampère moet te meten zijn als je een voor een alle zekeringen checkt. En dan bedoel ik dus elke zekering apart er uit nemen en op die contacten een ampèremeter plaatsen. Er gaat vanzelf een meetbare stroom lopen.
Dat hebben ze dus gedaan; niks kunnen vinden

Lekstroom

Geplaatst: 11.12.2019 - 22:50
door Msuidgeest
Theoretisch zou dat dus niet kunnen, zeker als er wel een ampère weglekt.

Lekstroom

Geplaatst: 12.12.2019 - 05:38
door jalex_h
Dat je op de zekeringen niets meet, is logisch. Je schrijft immers dat de lekstroom verdwijnt als de acuu-pool eraf gehaald en weer terug gezet is. Pas als je daarna wat doet, komt'ie weer te voorschijn. De zekering eruit halen heeft hetzelfde effect als de pool eraf en weer erop, of te wel de lekstroom stopt.
Dus wat je zou moeten doen, is meten bij de accu-pool en als de lekstroom er is, de zekeringen er 1 voor 1 uit halen en kijken bij welke zekering de lekstroom stopt.

En er is toevallig niets naderhand ingebouwd dat buiten de zekeringskasten om aangesloten is?

Lekstroom

Geplaatst: 12.12.2019 - 09:54
door Dejeeper
Het zou kunnen dat er ergens een relais stroom blijft vragen. Ook omdat je schrijft dat bij het loskoppelen van de stroom het euvel verdwenen is, maar zodra er na het terug plaatsen van de accu een handeling verricht wordt, het euvel terug keert.

Lekstroom

Geplaatst: 13.12.2019 - 09:24
door sander69
jalex_h schreef: 12.12.2019 - 05:38 Dat je op de zekeringen niets meet, is logisch. Je schrijft immers dat de lekstroom verdwijnt als de acuu-pool eraf gehaald en weer terug gezet is. Pas als je daarna wat doet, komt'ie weer te voorschijn. De zekering eruit halen heeft hetzelfde effect als de pool eraf en weer erop, of te wel de lekstroom stopt.
Dus wat je zou moeten doen, is meten bij de accu-pool en als de lekstroom er is, de zekeringen er 1 voor 1 uit halen en kijken bij welke zekering de lekstroom stopt.

En er is toevallig niets naderhand ingebouwd dat buiten de zekeringskasten om aangesloten is?
Ik heb erbij gestaan toen ze de zekeringen eruit gehaald hebben, dus ik weet niet of ze het op die manier gedaan hebben... ik zal het straks doorgeven en kijken of ze het zo kunnen doen.. dank je wel!

er is achteraf niks ingebouwd, dus dat kan het niet zijn

Lekstroom

Geplaatst: 13.12.2019 - 09:25
door sander69
Dejeeper schreef: 12.12.2019 - 09:54 Het zou kunnen dat er ergens een relais stroom blijft vragen. Ook omdat je schrijft dat bij het loskoppelen van de stroom het euvel verdwenen is, maar zodra er na het terug plaatsen van de accu een handeling verricht wordt, het euvel terug keert.
ook de relais zijn 1 voor 1 eruit gehaald en getest.. althans onder de motorkap; ik weet niet of er ergens anders nog relais aanwezig zijn?

Lekstroom

Geplaatst: 13.12.2019 - 10:27
door Dejeeper
Dan zou je dus eerst, zoals eerder omschreven, moeten vaststellen in welk circuit het spanning verlies optreed. Dus de multimeter plaatsen tussen de + kabel en de accu. Dan stuk voor stuk de zekeringen er uit halen en kijken wanneer er geen stroom wordt verbruikt. Dan weet je in ieder geval waar je moet gaan zoeken.

Lekstroom

Geplaatst: 14.06.2020 - 20:54
door Grasboer@3
Bij mijn xc70 van 1998 exact hetzelfde probleem. Lekstroom 2.8A Ook zoals Dejeeper steld alle zekeringen 1 voor 1 eruit en erweer in: geen resultaat. Kan het lek ook zitten inde kabel naar startrelais? En hoe meet ik dat dan?

Adry

Lekstroom

Geplaatst: 29.06.2020 - 14:20
door glenfiddich1983
De meest notoire lekstroom-verbruikers zijn in mijn ervaring toch binnenverlichting (in een V70 makkelijk te controleren natuurlijk), de rode portierverlichting (erg lastig te controleren), verlichting dashboardkastje (telefoon er in leggen terwijl hij video opneemt, kastje dicht, en daarna op de video kijken of het lampje uitging), verlichting make-upspiegeltje.

Als niets van dat alles het is, na een tijdje voelen of er ergens een verbinding (bijv. bij de accupolen) warm/heet wordt (slecht contact of iets dergelijk wat heet wordt, de warmte die dat genereert dat kost ook stroom).

Lekstroom

Geplaatst: 29.06.2020 - 15:23
door hogie
Zelfde probleem ook al eens gehad, bleek de stekkerdoos van de trekhaak te zijn. Er was een schroefje door de isolatie heen geschroefd. Vooral bij nat weer weer veel problemen gehad. Maar dat kostte me wel een nieuwe accu en een dynamo voordat ze daar achter waren. ( dus meer €€ Dan nodig was achteraf)