Pagina 1 van 1

Schokbrekers achterzijde ..... V50

Geplaatst: 17.12.2019 - 11:04
door Ron67
Wat zal ik zeggen........HET WAS NODIGGGGGGGG

Klusje van niks en met een paar stukken gereedschap makkelijk te doen zelf.
De wagen goed hoog zetten ( en beveiligen met poot eronder ) en je kan zo overal goed bij.

Dat word weer genieten

Schokbrekers achterzijde ..... V50

Geplaatst: 23.12.2019 - 19:41
door Erik1982
Niet een beetje versleten maar echt lek zo te zien?! Na hoeveel kilometers?

Heb het idee dat ze bij mij achter een beetje week beginnen te worden na 215dkm... Bij veel bagage of volwassenen achterin zitten veert de auto erg ver door en bij heuvels etc deint hij wat na

Schokbrekers achterzijde ..... V50

Geplaatst: 28.12.2019 - 16:24
door Ron67
Ik heb de auto nu ruim 2 jaar in bezit ( nu 316.000 km's ), op de snelweg bij overgangsnaden en kleine hobbels zwalkte de achterzijde sinds een paar dagen als een dronken boot en moest je steeds je rechtdoorgang corrigeren. dit werd te gortig en voelde ook erg onveiig.
En een makkelijk klusje om gewoon zelf te doen.

Nodig zijn:
Hydraulische krik en steuntjes voor veiligheid.
Wielmoersleutel ( wielmoeren losdraaien )
Ratel 12mm met verlenging ( 2 maal een bout bovenzijde loshalen )
Ringsleutel 15mm voor onderste bout. ( tik met een hamer om het ding even los te krijgen )
Baco en steek/ring sleutel 13mm om schokbreker uit houder te krijgen.


Bestel ook voor een tientje die hoezen en rubber doppen erbij.
Oorzaak gewoon slijtage en idd leeggelopen waardoor de rechter achterzijde op de veer lag/hing.

Schokbrekers achterzijde ..... V50

Geplaatst: 02.01.2020 - 17:48
door Ferrari
Nadeel van de APK in Nederland. Schokdempers en veren worden alleen visueel gecontroleerd en niet op goede werking. Mijn C70 enkele maanden geleden bij aankoop in Nederland nog een APK laten uitvoeren, maar een dag later bij de keuring in Belgiƫ toch afkeur op de schokdemper rechtsvoor (triltest). Na demontage bleek deze inderdaad lek te zijn en dit was bij de APK dus niet opgevallen.
Bij de uitgebreide proefrit was mij ook niets opgevallen, maar de triltest is blijkbaar onverbiddelijk. Dat dit best wel een probleem kan zijn bleek gisteren wel. Bij een ritje naar Rotterdam werden we ingehaald door een VW Polo en bij enkele "golven" in het wegdek bleef de Polo aan de voorzijde op en neer deinen, zo erg dat hij van het gas af moest. Het leek wel of er geen schokdempers meer onder zaten. Levensgevaarlijk.

Schokbrekers achterzijde ..... V50

Geplaatst: 12.01.2020 - 10:55
door VolvoV50Ryder
Welke schokbrekers voor een V50 1.6D MY2010?

Schokbrekers achterzijde ..... V50

Geplaatst: 16.01.2020 - 17:32
door laurens8
Ik zit ook te denken mn schoktdempers te vervangen. Alleen weet niet exact welke ik nodig heb..

Het is namelijk V50 R-design en hij ligt stukje lager dan de gemiddelde V50 naast me op de parkeerplaats.
Ik zou zeggen sport onderstel, maar hij is eerder comfortabeler dan strakker tov mn vorige focus.. Wat stiekem best lekker is, maar hij mag wel iets strakker de bocht door nog;)

Kortom is het de standard schokdemper en iets lagere (r design)veren of ook een ander type schokdemper?

Iemand ervaring met Bilstein B6 of betaalbare andere optie die net zo comfortabel zijn en toch net iets strakker sturen?

Schokbrekers achterzijde ..... V50

Geplaatst: 17.01.2020 - 08:54
door corsa_gsi
Meestal gebruiken fabrikanten gewoon de normale schokdempers in combinatie met een lichte verlagingsveer (max 15 tot 20 mm tov normaal).
Heel soms is de schokdemper ook anders, maar dat ben ik nog niet heel vaak tegengekomen.

Je kan je R-Design veren dus prima combineren met een B4 (OE vervangingsdemper of de iets sportievere B6).
Als vergelijking kan je natuurlijk kijken naar Koni (Special Active is een OE vervanger, STR-T vergelijkbaar met B6) en de gele Sport (waarvan je de voorste in in gebouwde toestand kan verstellen in hardheid).

Persoonlijk spaar ik even door voor een Bilstein B16 (PSS9) set aangezien ik een normale T5 heb en deze ook op mijn Corsa al een ruime 10 jaar zonder problemen zijn werk doet onder behoorlijk extreme omstandigheden.

Schokbrekers achterzijde ..... V50

Geplaatst: 17.01.2020 - 09:45
door Jelmer de Jong
Er zijn 11 verschillende onderdeelnummers voor schokbrekers V50, vier daarvan zijn 'dynamic' of 'sport'. Ik zou even het label op de huidige schokbreker schoonmaken zodat je het juiste nummer kan achterhalen.

Schokbrekers achterzijde ..... V50

Geplaatst: 17.01.2020 - 09:55
door corsa_gsi
Jelmer als hij Koni of Bilstein sportievere schokdempers gaat plaatsen dan maakt dat niet meer uit die hebben zo te zien voor elke V50 dezelfde nummers.

Schokbrekers achterzijde ..... V50

Geplaatst: 17.01.2020 - 17:55
door laurens8
Dank, ik lees inderdaad goede verhalen over de Koni special active!
Waar de B6 duidelijk harder zijn op bv richels, blijven de Koni's comfortabeler. In de bochten zijn ze allebei een stuk strakker.

Schokbrekers achterzijde ..... V50

Geplaatst: 20.01.2020 - 14:30
door corsa_gsi
Een Bilstein B6 moet je ook vergelijken met een Koni Sport (geel) of STR_T, de Koni Special Active vergelijk je met de Bilstein B4.