Pagina 1 van 1
remleidingen 440
Geplaatst: 14.10.2006 - 21:15
door peter vd werff
Voor de APK moest van m'n 92'er 440 de remleidingen vervangen worden. Kosten voor dit grapje: 300 euro

. Sinds de keuring rammelt ook ineens m'n uitlaat dus ik onder de auto gekropen om naar de uitlaat te kijken en nu blijkt dat er slechts 1 remleinding (rechtsachter) vervangen is.
Ik krijg nu toch het gevoel dat ik door de garage behoorlijk ben opgelicht :-x : 1 remleiding vervangen lijkt mij een klusje van hooguit een uurtje en een paar tientjes materiaal.
Wie heeft er ervaring met het vervangen van remleidingen en weet hoeveel werk dit normaal ongeveer is.
Groet,
Peter
Geplaatst: 15.10.2006 - 02:01
door Caerbannog
Alle remleidingen vervangen is best een hoop werk, en daarom zou 't wel heel zuur zijn als ze 't volle pond rekenen en maar 1 vervangen. Ik weet van een Mazda 323F waarbij ik ooit geholpen heb alle leidingen te vervangen dat er zeker wel een aantal uren in gaat zitten.
Controleer alleen even goed of alles vervangen is! Aan de leidingen moet je 't duidelijk kunnen zien wat vervagen is, en wat niet.
Geplaatst: 15.10.2006 - 08:55
door peter vd werff
Het is overduidelijk dat er maar één vervangen is. De nieuwe leiding is van koper, de oude zijn van ijzer met wat coating eroverheen.
thanx,
Peter
Geplaatst: 17.10.2006 - 20:30
door volvo440dl
Een remleiding vervangen van een 440 is een eitje...300 eurie is een hele berg geld voor die klus. Materiaal is relatief goedkoop en een uurtje arbeidsloon is toch echt het maximum. Hooguit 120 eurie met ontluchten enzo lijkt mij normaal. Je hebt het wel over 660 gulden voor een leidinkje...ik zou het ook zeker niet vertrouwen hoor. Ga anders naar de Volvo dealer voor advies. Vraag aan ze wat het vervangen van een leiding kost, inclusief BTW...
Geplaatst: 17.10.2006 - 22:39
door peter vd werff
Volgens de garage was het erg veel werk, tank moest eronder uit, uitlaat moest eraf enz enz. Ik heb nog geen tijd gehad om te kijken of de leiding inderdaad over de tank heen loopt maar zelfs dan blijf ik 300 euro erg veel vinden. De uitlaat is 1,5 maand oud dus die ligt er zo onderuit. Het verwijderen van de tank lijkt me ook geen uren werk.
Heb laatst zelf het blok van m'n r80/7 (=BMW motorfiets) gereviseerd, ben ongeveer 8 uur bezig geweest om van een berg onderdelen weer een rijdend blok te maken. Het lijkt mij dat dit toch meer als 2 maal zoveel werk moet zijn als één remleidinkje vervangen. Voortaan toch ook aan de auto maar weer alles zelf doen.
Groet,
Peter
Geplaatst: 18.10.2006 - 21:01
door mightyspawn
Wanneer worden die leidingen vervangen? Oke die flexibele slangen vanaf de leiding naar het wiel slijten wat sneller. Die moesten bij mij 2 jaar terug vervangen worden.
maar die hoofdleiding, vreemd. En gebruiken ze koper daarvoor?
Geplaatst: 19.10.2006 - 19:27
door peter vd werff
Ik had voor de keuring zelf gezien dat de leiding rechtsachter behoorlijk verroest was, dan moet die vervangen worden voor de keuring.
Bij het vervangen worden bijna altijd koperen leidingen gebruikt. Deze kan je gewoon met de hand buigen waardoor ze wat handiger te verwerken zijn dan de standaard stalen leidingen.
Geplaatst: 20.10.2006 - 17:39
door mightyspawn
Dacht dat die van aluminium waren, bij mij zie je van die verwering erop die je ook op aluminium materiaal ziet wat lang in de buitenlucht is geweest.
Geplaatst: 20.10.2006 - 19:13
door peter vd werff
Geen idee of het wellicht per type verschilt maar de mijne waren verroest en waren dus van ijzer c.q. staal.
Geplaatst: 20.10.2006 - 19:16
door Renkel
Er wordt inderdaad ook wel koper gebruikt, ik zal mijn collega dinsdag vragen wat hij kwijt was aan twee nieuwe koperen remleidingen.
Was wel Kwik Fit.........

Geplaatst: 18.03.2007 - 22:12
door JanT
Hallo mensen,
Sorry dat ik met de eerste post ook direct een vraagsteller ben.
Komt omdat bij ons achter nu een 440 staat met precies dit probleem.
Auto is van mijn oom...
Heb de auto op mijn brug gehad en zoals ik het kan zien zit de brandstoftank in de weg voor het vervangen van de remleidingen.
Onder de tank lopen ook de handremkabels, mooi "in de tank" gelegd...
Dus die zullen ook los moeten?
Wie kan me vertellen of dat ook echt moet, misschien een werkvolgorde?
Groet,
Jan