Turbo-probleem
Geplaatst: 15.10.2006 - 17:12
Heren, ik zoek een oplossing voor mijn technische probleem.
Inleiding: Ik heb mijn 440 1.7 Turbo uit '89 vorige week door een beun laten voorzien van een nieuwe versnellingsbak. Hierbij heeft hij het motorblok laten zakken. Inmiddels rijdt de auto weer, de nieuwe bak is top. Maar...
Symptomen: Bij hogere turbodruk ontstaat een plotselinge ontlading van de turbodruk. Deze ontlading gaat gepaard met een schok in de aandrijflijn (lijkt me logisch). Ik vermoed dat dit het nood-programma van de auto is, dat vindt dat de turbodruk te hoog is. Maar de beun heeft niets veranderd aan de turbodruk. Voorheen was deze wel een beetje opgeschroefd, maar dat ging altijd goed. Een andere nieuwkomer is dat ik de turbo ook bij lagere last (continue 2500) luid hoor suizen.
Ik heb wat rondgevraagd. Men zegt dat het probleem 'm zit in de wastegate-actuator. Ik heb het slangetje hiervan nagekeken, deze zit goed vast en lekt niet. Dit verklaart dat luide suizen volgens mij ook niet?
Moet ik nu de turbodruk terugschroeven? Ik zou het erg jammer en bovendien onlogisch vinden, de auto trok de druk immers prima voor het vervangen van de bak. Als ik dit moet terugschroeven, hoeveel ongeveer?
Ik zou het op prijs stellen als iemand mij kon vertellen hoe ik dit probleem op kan lossen zonder verlies van prestaties.
Alvast bedankt!
Inleiding: Ik heb mijn 440 1.7 Turbo uit '89 vorige week door een beun laten voorzien van een nieuwe versnellingsbak. Hierbij heeft hij het motorblok laten zakken. Inmiddels rijdt de auto weer, de nieuwe bak is top. Maar...
Symptomen: Bij hogere turbodruk ontstaat een plotselinge ontlading van de turbodruk. Deze ontlading gaat gepaard met een schok in de aandrijflijn (lijkt me logisch). Ik vermoed dat dit het nood-programma van de auto is, dat vindt dat de turbodruk te hoog is. Maar de beun heeft niets veranderd aan de turbodruk. Voorheen was deze wel een beetje opgeschroefd, maar dat ging altijd goed. Een andere nieuwkomer is dat ik de turbo ook bij lagere last (continue 2500) luid hoor suizen.
Ik heb wat rondgevraagd. Men zegt dat het probleem 'm zit in de wastegate-actuator. Ik heb het slangetje hiervan nagekeken, deze zit goed vast en lekt niet. Dit verklaart dat luide suizen volgens mij ook niet?
Moet ik nu de turbodruk terugschroeven? Ik zou het erg jammer en bovendien onlogisch vinden, de auto trok de druk immers prima voor het vervangen van de bak. Als ik dit moet terugschroeven, hoeveel ongeveer?
Ik zou het op prijs stellen als iemand mij kon vertellen hoe ik dit probleem op kan lossen zonder verlies van prestaties.
Alvast bedankt!