Koppeling problemen? V60 2011 diesel
Geplaatst: 18.01.2020 - 13:07
Hallo iedereen,
Ben een tijdje weg geweest van het forum, maar leuk om te zien dat het nog bestaat en gegroeid is.
Ik ben een trotse bezitter van een diesel v60 drivE uit 2011. De auto heeft 150.000km gelopen en heeft nu twee mankementjes (waarschijnlijk met elkaar te maken) waar ik graag jullie mening over hoor.
Het eerste speelt al een aantal jaar en de garage kan het niet vinden. Als de auto rijdt, meestal met constante snelheid rond 80 tot 120 km/u wil de motor wel eens inhouden. het gebeurd iets vaker als er omhoog gereden wordt, heuvel op, tunnel uit etc. Soms is het heel lichtjes soms even sterk. dit gebeurt dan vaak meerdere malen achter elkaar in een paar seconden. Als bestuurder merk ik het meteen maar passagiers het niet altijd door. Tenzij het inderdaad zwaarder is dan voelt het alsof er geremd wordt. Ik heb het brandstofsysteem na laten kijken en er is ook brandstof reiniger gebruikt. Zonder merkbaar resultaat. Het euvel treed niet vaak op dus is lastig te vinden, of vast te stellen of iets geholpen heeft. De auto maakt ook sinds een paar jaar een piepend geluid als de koppeling net aan pakt. Dit doet de auto vooral als hij warm is en bijvoorbeeld bij wegrijden vanuit stilstand, denk bv. aan files. Dit probleem werd door de garage als niet ernstig afgedaan en is door de jaren heen af en toe verdwenen en af en toe weer opgedoken. Het piepend geluid was eerder dan het inhouden.
Sinds een paar maanden heeft de auto nu ook een rammel als je de koppeling intrapt. stationair in zijn vrij laten draaien is prima, rijden prima, maar koppeling intrappen is een stevige rammel. Ik ben er weer mee naar de garage geweest en die wil na het gehoord te hebben (let op niet gekeken alleen even vluchtig gehoord) de koppeling en het vliegwiel vervangen. geschatte kosten 3000 euro. Dat is nogal een bedrag, en gezien ervaringen uit het verleden ben ik er niet helemaal zeker van dat dit het probleem oplost. Dus mijn vraag, herkent iemand deze klachten en wat raadt men mij aan?
Bijkomstig probleempje is dat we voor het werk van mijn vrouw op het moment in rusland zitten en het vliegwiel apart geïmporteerd moet gaan worden. Kosten 90000 roebel, ruim 1300 euro.
Wie kan me wijsheid brengen?
Ben een tijdje weg geweest van het forum, maar leuk om te zien dat het nog bestaat en gegroeid is.
Ik ben een trotse bezitter van een diesel v60 drivE uit 2011. De auto heeft 150.000km gelopen en heeft nu twee mankementjes (waarschijnlijk met elkaar te maken) waar ik graag jullie mening over hoor.
Het eerste speelt al een aantal jaar en de garage kan het niet vinden. Als de auto rijdt, meestal met constante snelheid rond 80 tot 120 km/u wil de motor wel eens inhouden. het gebeurd iets vaker als er omhoog gereden wordt, heuvel op, tunnel uit etc. Soms is het heel lichtjes soms even sterk. dit gebeurt dan vaak meerdere malen achter elkaar in een paar seconden. Als bestuurder merk ik het meteen maar passagiers het niet altijd door. Tenzij het inderdaad zwaarder is dan voelt het alsof er geremd wordt. Ik heb het brandstofsysteem na laten kijken en er is ook brandstof reiniger gebruikt. Zonder merkbaar resultaat. Het euvel treed niet vaak op dus is lastig te vinden, of vast te stellen of iets geholpen heeft. De auto maakt ook sinds een paar jaar een piepend geluid als de koppeling net aan pakt. Dit doet de auto vooral als hij warm is en bijvoorbeeld bij wegrijden vanuit stilstand, denk bv. aan files. Dit probleem werd door de garage als niet ernstig afgedaan en is door de jaren heen af en toe verdwenen en af en toe weer opgedoken. Het piepend geluid was eerder dan het inhouden.
Sinds een paar maanden heeft de auto nu ook een rammel als je de koppeling intrapt. stationair in zijn vrij laten draaien is prima, rijden prima, maar koppeling intrappen is een stevige rammel. Ik ben er weer mee naar de garage geweest en die wil na het gehoord te hebben (let op niet gekeken alleen even vluchtig gehoord) de koppeling en het vliegwiel vervangen. geschatte kosten 3000 euro. Dat is nogal een bedrag, en gezien ervaringen uit het verleden ben ik er niet helemaal zeker van dat dit het probleem oplost. Dus mijn vraag, herkent iemand deze klachten en wat raadt men mij aan?
Bijkomstig probleempje is dat we voor het werk van mijn vrouw op het moment in rusland zitten en het vliegwiel apart geïmporteerd moet gaan worden. Kosten 90000 roebel, ruim 1300 euro.
Wie kan me wijsheid brengen?