Pagina 1 van 2

Automaatbak slibt / draait door als hij koud is.

Geplaatst: 26.01.2020 - 16:43
door HugoD6
Hallo,

Is het normaal dat de koppeling van de automaatbak door slibt als hij koud is voor ongeveer 20 a 30 sec?

Voorbeeld: Ik rij 35km elektrisch, dan komt de diesel bij met 80km/h vervolgens zie je de toeren rond de 2000 a 2200 in versnelling 6 en na een flink aantal seconden valt hij terug in toeren en dus "vast" in de versnelling.
Als ik in die tijd gas bij geef zie je de toeren flink oplopen. Eigenlijk reageert de auto hetzelfde als je in versnelling 3 weg gaat rijden vanuit stilstand.

Hij doet dit alleen als hij koud is.

Hoe reageert de bak bij anderen?? Ik heb een V60 D6 uit 2013.

Automaatbak slibt / draait door als hij koud is.

Geplaatst: 26.01.2020 - 16:49
door Gouwe
Ik denk dat wat jij beschrijft normaal is om ervoor te zorgen dat je motor zo snel mogelijk op temperatuur komt.

Automaatbak slibt / draait door als hij koud is.

Geplaatst: 26.01.2020 - 21:00
door Jelmer de Jong
Dat heeft de variant zonder elektromotor ook, alsof er een bejaarde voorbij komt die zijn koppelingspedaal niet meer hoort. :D

Automaatbak slibt / draait door als hij koud is.

Geplaatst: 26.01.2020 - 21:00
door Jelmer de Jong
Jelmer de Jong schreef: 26.01.2020 - 21:00 Dat heeft de variant zonder elektromotor ook, alsof er een bejaarde voorbij komt die zijn slippende koppeling niet meer hoort. :D

Automaatbak slibt / draait door als hij koud is.

Geplaatst: 27.01.2020 - 14:10
door Lexus76
Ze noemen het ook wel een giertronic toch?

Automaatbak slibt / draait door als hij koud is.

Geplaatst: 27.01.2020 - 14:45
door RoaldH
Dit is (zoals Gouwe beschrijft) volledig normaal gedrag. De lockup treed pas op als de bak 20 tot 40 seconden heeft gedraaid.

Automaatbak slibt / draait door als hij koud is.

Geplaatst: 27.01.2020 - 17:31
door toppertje
RoaldH schreef: 27.01.2020 - 14:45 Dit is (zoals Gouwe beschrijft) volledig normaal gedrag. De lockup treed pas op als de bak 20 tot 40 seconden heeft gedraaid.
klopt wel, en in tussentijd word je koppelomvormer opgevreten.
zelfs in manuel slipt hij koud gigantisch.
noem het maar een "produkteigenschap"

Automaatbak slibt / draait door als hij koud is.

Geplaatst: 27.01.2020 - 19:45
door RoaldH
toppertje schreef: 27.01.2020 - 17:31
RoaldH schreef: 27.01.2020 - 14:45 Dit is (zoals Gouwe beschrijft) volledig normaal gedrag. De lockup treed pas op als de bak 20 tot 40 seconden heeft gedraaid.
klopt wel, en in tussentijd word je koppelomvormer opgevreten.
zelfs in manuel slipt hij koud gigantisch.
noem het maar een "produkteigenschap"
Het is beter om tussen de 80/100 de D5 te wekken en de eerste 20/40 seconden weinig gas te geven. Dan is er amper slip. En zodra het toerental zakt kun je weer versnellen.

Automaatbak slibt / draait door als hij koud is.

Geplaatst: 27.01.2020 - 20:10
door toppertje
RoaldH schreef: 27.01.2020 - 19:45
toppertje schreef: 27.01.2020 - 17:31
RoaldH schreef: 27.01.2020 - 14:45 Dit is (zoals Gouwe beschrijft) volledig normaal gedrag. De lockup treed pas op als de bak 20 tot 40 seconden heeft gedraaid.
klopt wel, en in tussentijd word je koppelomvormer opgevreten.
zelfs in manuel slipt hij koud gigantisch.
noem het maar een "produkteigenschap"
Het is beter om tussen de 80/100 de D5 te wekken en de eerste 20/40 seconden weinig gas te geven. Dan is er amper slip. En zodra het toerental zakt kun je weer versnellen.
wat bedoel je precies met;tussen de 80/100 de D5 te wekken?
je hebt er voornamelijk met het wegrijden en lage snelheid last van.

Automaatbak slibt / draait door als hij koud is.

Geplaatst: 27.01.2020 - 20:18
door RoaldH
toppertje schreef: 27.01.2020 - 20:10
RoaldH schreef: 27.01.2020 - 19:45
toppertje schreef: 27.01.2020 - 17:31 klopt wel, en in tussentijd word je koppelomvormer opgevreten.
zelfs in manuel slipt hij koud gigantisch.
noem het maar een "produkteigenschap"
Het is beter om tussen de 80/100 de D5 te wekken en de eerste 20/40 seconden weinig gas te geven. Dan is er amper slip. En zodra het toerental zakt kun je weer versnellen.
wat bedoel je precies met;tussen de 80/100 de D5 te wekken?
je hebt er voornamelijk met het wegrijden en lage snelheid last van.
Als je op een auto(snel)weg rijdt en je merkt dat de accu leegraakt, kun je de automaat handmatig in 6 zetten en dan weinig gas geven tijdens die 30 seconden. Je kan dit ook op lagere constante snelheid doen. Zo duidelijk?

Automaatbak slibt / draait door als hij koud is.

Geplaatst: 27.01.2020 - 21:15
door Marcnij
toppertje schreef: 27.01.2020 - 17:31
RoaldH schreef: 27.01.2020 - 14:45 Dit is (zoals Gouwe beschrijft) volledig normaal gedrag. De lockup treed pas op als de bak 20 tot 40 seconden heeft gedraaid.
klopt wel, en in tussentijd word je koppelomvormer opgevreten.
zelfs in manuel slipt hij koud gigantisch.
noem het maar een "produkteigenschap"
Hoezo “opgevreten?”
Een koppelomvormer is een vloeistofkoppeling, en slijt dus niet van slip zoals een “normale” droge of natte plaat koppeling doet.
Nog niet zo heel lang geleden hadden automaten alleen een lock-up op de hoogste versnelling en slipte de koppelomvormer dus bijna permanent.
Bij moderne bakken is de lock-up ook al in lage versnellingen (bij de GT6 vanaf de 2e) actief.
Als de motor en/of bak erg koud is, dan wordt de lock-up later ingeschakeld, om zo het opwarmen te versnellen.
Dit is in ieder geval bij niet-hybride Volvo’s volstrekt normaal gedrag en staat ook in het instructieboekje vermeld.

Educatief filmpje:

Automaatbak slibt / draait door als hij koud is.

Geplaatst: 28.01.2020 - 00:32
door aristo
Marcnij schreef: 27.01.2020 - 21:15
toppertje schreef: 27.01.2020 - 17:31
RoaldH schreef: 27.01.2020 - 14:45 Dit is (zoals Gouwe beschrijft) volledig normaal gedrag. De lockup treed pas op als de bak 20 tot 40 seconden heeft gedraaid.
klopt wel, en in tussentijd word je koppelomvormer opgevreten.
zelfs in manuel slipt hij koud gigantisch.
noem het maar een "produkteigenschap"
Hoezo “opgevreten?”
Een koppelomvormer is een vloeistofkoppeling, en slijt dus niet van slip zoals een “normale” droge of natte plaat koppeling doet.
Nog niet zo heel lang geleden hadden automaten alleen een lock-up op de hoogste versnelling en slipte de koppelomvormer dus bijna permanent.
Bij moderne bakken is de lock-up ook al in lage versnellingen (bij de GT6 vanaf de 2e) actief.
Als de motor en/of bak erg koud is, dan wordt de lock-up later ingeschakeld, om zo het opwarmen te versnellen.
Dit is in ieder geval bij niet-hybride Volvo’s volstrekt normaal gedrag en staat ook in het instructieboekje vermeld.

Educatief filmpje:
Prima uitleg Marcnij :) en het is en blijft een diesel die als deze koud is niet al te soepel is, geef 'm even de tijd om op te warmen. Ook de olie van de versnellingsbak even de kans geven om op temperatuur te komen. Als ik weet dat ik verder ga rijden begin ik met AWD en rustig op gang laten komen. Ik heb het in het begin wel gedaan om zo''n opgewonden standje een lesje te leren en met een gigantische gang wegrijden, en het voelt ook heerlijk maar dan vergeet ik dus dat ik een diesel rijd en dat koud wegblaffen echt niet goed is.

Automaatbak slibt / draait door als hij koud is.

Geplaatst: 28.01.2020 - 18:23
door HugoD6
Ahaa ok, een ieder bedankt voor deze geruststellende berichten. Ik was al voorbereid op een bak flushen en nieuwe olie enzo, maar ik begrijp dat dit dus normaal is.

Nogmaals bedankt! :)

Automaatbak slibt / draait door als hij koud is.

Geplaatst: 28.01.2020 - 18:58
door Gouwe
De bak flushen en met nieuwe olie vullen kan sowieso geen enkel kwaad, dan wel is het behoud van je bak. Gewoon dus regelmatig doen dus (er worden hier getallen van elke 80-120 duizend km geroepen).

Automaatbak slibt / draait door als hij koud is.

Geplaatst: 28.01.2020 - 20:43
door HugoD6
Ok geen longlife olie dus. Ik zal donderdag met de dealer overleggen want ik heb veen idee of mijn voorganger dit heeft gedaan.

Automaatbak slibt / draait door als hij koud is.

Geplaatst: 29.01.2020 - 12:06
door RoaldH
Gouwe schreef: 28.01.2020 - 18:58 De bak flushen en met nieuwe olie vullen kan sowieso geen enkel kwaad, dan wel is het behoud van je bak. Gewoon dus regelmatig doen dus (er worden hier getallen van elke 80-120 duizend km geroepen).
Gouwe schreef: 28.01.2020 - 18:58 De bak flushen en met nieuwe olie vullen kan sowieso geen enkel kwaad, dan wel is het behoud van je bak. Gewoon dus regelmatig doen dus (er worden hier getallen van elke 80-120 duizend km geroepen).
Ik heb dat met 120.000 wel gedaan.

Automaatbak slibt / draait door als hij koud is.

Geplaatst: 29.01.2020 - 18:54
door Athome
Ik heb recent de bak ook laten flushen. Dat was waarschijnlijk de eerste keer. De auto had toen ruim 145.000 km gelopen. Dit heeft een aanmerkelijk positief effect op het slippende gedrag van de automaat. Of het slippen na het flushen ook werkelijk minder wordt, kan ik niet zeggen. Het voelt in ieder geval wel zo.
Voor de rest hoort het slippen inderdaad bij het type automaat.

Automaatbak slibt / draait door als hij koud is.

Geplaatst: 02.02.2020 - 00:45
door aristo
Gouwe schreef: 28.01.2020 - 18:58 De bak flushen en met nieuwe olie vullen kan sowieso geen enkel kwaad, dan wel is het behoud van je bak. Gewoon dus regelmatig doen dus (er worden hier getallen van elke 80-120 duizend km geroepen).
Bij een normale automatenbak wordt inderdaad 80 tot 120 k geroepen, maar ik denk ook dat dit ligt aan hoeveel elektrisch je rijdt. Wij rijden zo'n 12k van ongeveer 18k elektrisch.

Automaatbak slibt / draait door als hij koud is.

Geplaatst: 02.02.2020 - 12:52
door Gouwe
Op zich eens, de interval is heel afhankelijk van je rijstijl/gebruik, maar olie verouderd ook gewoon door de tijd heen (lijkt mij). Ik zelf heb nu 185K op de teller, bak schakelt meer dan prima, maar ga zeker voor de zomer op het moment dat ik tijd heb heb wel even langs bij Gery.

Automaatbak slibt / draait door als hij koud is.

Geplaatst: 02.03.2020 - 20:46
door jp-v60
Gouwe schreef: 28.01.2020 - 18:58 De bak flushen en met nieuwe olie vullen kan sowieso geen enkel kwaad, dan wel is het behoud van je bak. Gewoon dus regelmatig doen dus (er worden hier getallen van elke 80-120 duizend km geroepen).
Nou mijn automaat werkt nog net zoals in het begin en heeft nu 230.000 gelopen.