Slippende automaat
Geplaatst: 15.02.2020 - 17:41
Vandaag tijdens het rijden in de C70 gebeurde er bij het accelereren iets raars.
Op de een of andere manier schakelt de auto niet goed meer door. Bij optrekken vanuit stilstand gaat alles normaal tot ongeveer 3.000 toeren, dan stopt de auto met versnellen en zakt het toerental alsof er opgeschakeld wordt. Als ik dan meer gasgeeft gaan de toeren wel omhoog, maar de snelheid bijna niet, in ieder geval niet evenredig aan het toerental. Ook klinkt er dan vanaf ongeveer 3.000 toeren een soort licht schavend geluid wat lijkt op het doorslaan van voorbanden of soort van wielspin op een natte weg. Kan het niet anders omschrijven?
Op de snelweg wil de auto ook niet harder dan 130-140, kickdown heeft geen ander effect dan meer toeren maar niet verder dan 5.000?
Nu is mijn vraag is dit de automaat die doorslipt? En wat zijn nog meer kenmerken van een doorslippende automaat?
De auto is van 2007 en heeft nu bijna 95.000 km gereden. De automaat is nog nooit gespoeld of ververst v.z.v. ik weet. Dat wilde ik sowieso van het voorjaar gaan doen, maar wellicht nu wat eerder.
Kan het aan de verouderde olie liggen, ook bij zo'n lage stand? Of kan de automaat stuk zijn? Auto is altijd dealer onderhouden en wordt weinig mee gereden, ik weet het dat is ook niet goed..., en er wordt nooit gejakkerd met de auto en ook bijna nooit veel toeren gemaakt.
Herkend iemand deze symptomen?
gr. Edwin.
Op de een of andere manier schakelt de auto niet goed meer door. Bij optrekken vanuit stilstand gaat alles normaal tot ongeveer 3.000 toeren, dan stopt de auto met versnellen en zakt het toerental alsof er opgeschakeld wordt. Als ik dan meer gasgeeft gaan de toeren wel omhoog, maar de snelheid bijna niet, in ieder geval niet evenredig aan het toerental. Ook klinkt er dan vanaf ongeveer 3.000 toeren een soort licht schavend geluid wat lijkt op het doorslaan van voorbanden of soort van wielspin op een natte weg. Kan het niet anders omschrijven?
Op de snelweg wil de auto ook niet harder dan 130-140, kickdown heeft geen ander effect dan meer toeren maar niet verder dan 5.000?
Nu is mijn vraag is dit de automaat die doorslipt? En wat zijn nog meer kenmerken van een doorslippende automaat?
De auto is van 2007 en heeft nu bijna 95.000 km gereden. De automaat is nog nooit gespoeld of ververst v.z.v. ik weet. Dat wilde ik sowieso van het voorjaar gaan doen, maar wellicht nu wat eerder.
Kan het aan de verouderde olie liggen, ook bij zo'n lage stand? Of kan de automaat stuk zijn? Auto is altijd dealer onderhouden en wordt weinig mee gereden, ik weet het dat is ook niet goed..., en er wordt nooit gejakkerd met de auto en ook bijna nooit veel toeren gemaakt.
Herkend iemand deze symptomen?
gr. Edwin.