Schudden/Trillen van Volvo XC70 AWD 2008~
Geplaatst: 02.03.2020 - 13:13
Beste Forumleden,
Momenteel heb ik een probleem met mijn Volvo XC70 AWD.
Het is een Benzine auto met een 3.2 liter 6 cilindermotor met Geartronic Automaat.
Daarnaast is de auto voorzien van een LPG installatie.
De auto reed vooralsnog prima op zowel Benzine als ook op LPG.
Mijn vrouw rijdt er meestal in dus mijn ervaring met betrekking tot deze casus is beperkt.
Afgelopen week heb ikzelf de auto lekker laten lopen en heeft hij weer plusminus 2000 km over de Duitse Autobahnen mogen rijden.
Het probleem heeft zich hier minder geopenbaard omdat je dan telkens met gas erop aan het rijden bent. Meestal met een snelheid zo tussen de 160 en de 200 km/h.
Echter bij het rijden over de Fernpass bleek de auto behoorlijk te schudden. Ik zeg het maar even op zijn Hollands, dus je voelt hem onder je kont schudden. Het lijkt wel of je snel naar voren en dan meteen weer naar achteren wordt verplaatst enzovoorts... Dit gebeurt dus als je het gas loslaat en de auto gewoon door rolt. De berg af maar ook als het nagenoeg vlak is en je het gas loslaat. Als je dan bijvoorbeeld op een vlak stuk het gas maar weer een heel klein beetje openzet is de trilling meteen weer weg. M.i. heeft het niets met trillen in het stuur te maken en de banden zijn vooralsnog ook prima in orde. Zijn overigens allemaal winterbanden met ruim voldoende profiel. Ik ben wel technisch maar niet in het bijzonder met auto's. Toch heb ik een sterk vermoeden dat de motor hier niet de schuld van is, deze loopt immers prima. Wat dan wel? Het lijkt iets te zijn van de laatste paar maanden, mijn vrouw gaf aan dat zij ook al wel vaker wat kabaal had gehoord en deze rare trilling had gevoeld. Het lijkt overigens steeds erger te worden. Het kan dus goed een onderdeel zijn wat aan slijtage onderhevig is en nu dus extra op zijn lazer heeft gekregen daar in de Alpen. Dus ik denk iets van een van de aandrijfassen of iets in de versnellingsbak. Laatstgenoemde lijkt overigens prima te functioneren maar daar zitten natuurlijk ook lagers in die versleten zouden kunnen zijn. De auto heeft overigens 160.000 km gedraaid. Wie kan mij hierin adviseren want ik durf mijn vrouw niet langer met de auto te laten rijden. Ik weet niet wat er precies kan gebeuren als een homokineet afbreekt of iets dergelijks maar dan blijft er denk ik weinig over van de wielkast. Ik stel al uw suggesties zeer op prijs, alvast dank.
Met vriendelijke groet,
De echte Volvo Liefhebber
Dirk-Jan Bouwman
Momenteel heb ik een probleem met mijn Volvo XC70 AWD.
Het is een Benzine auto met een 3.2 liter 6 cilindermotor met Geartronic Automaat.
Daarnaast is de auto voorzien van een LPG installatie.
De auto reed vooralsnog prima op zowel Benzine als ook op LPG.
Mijn vrouw rijdt er meestal in dus mijn ervaring met betrekking tot deze casus is beperkt.
Afgelopen week heb ikzelf de auto lekker laten lopen en heeft hij weer plusminus 2000 km over de Duitse Autobahnen mogen rijden.
Het probleem heeft zich hier minder geopenbaard omdat je dan telkens met gas erop aan het rijden bent. Meestal met een snelheid zo tussen de 160 en de 200 km/h.
Echter bij het rijden over de Fernpass bleek de auto behoorlijk te schudden. Ik zeg het maar even op zijn Hollands, dus je voelt hem onder je kont schudden. Het lijkt wel of je snel naar voren en dan meteen weer naar achteren wordt verplaatst enzovoorts... Dit gebeurt dus als je het gas loslaat en de auto gewoon door rolt. De berg af maar ook als het nagenoeg vlak is en je het gas loslaat. Als je dan bijvoorbeeld op een vlak stuk het gas maar weer een heel klein beetje openzet is de trilling meteen weer weg. M.i. heeft het niets met trillen in het stuur te maken en de banden zijn vooralsnog ook prima in orde. Zijn overigens allemaal winterbanden met ruim voldoende profiel. Ik ben wel technisch maar niet in het bijzonder met auto's. Toch heb ik een sterk vermoeden dat de motor hier niet de schuld van is, deze loopt immers prima. Wat dan wel? Het lijkt iets te zijn van de laatste paar maanden, mijn vrouw gaf aan dat zij ook al wel vaker wat kabaal had gehoord en deze rare trilling had gevoeld. Het lijkt overigens steeds erger te worden. Het kan dus goed een onderdeel zijn wat aan slijtage onderhevig is en nu dus extra op zijn lazer heeft gekregen daar in de Alpen. Dus ik denk iets van een van de aandrijfassen of iets in de versnellingsbak. Laatstgenoemde lijkt overigens prima te functioneren maar daar zitten natuurlijk ook lagers in die versleten zouden kunnen zijn. De auto heeft overigens 160.000 km gedraaid. Wie kan mij hierin adviseren want ik durf mijn vrouw niet langer met de auto te laten rijden. Ik weet niet wat er precies kan gebeuren als een homokineet afbreekt of iets dergelijks maar dan blijft er denk ik weinig over van de wielkast. Ik stel al uw suggesties zeer op prijs, alvast dank.
Met vriendelijke groet,
De echte Volvo Liefhebber
Dirk-Jan Bouwman