Pagina 1 van 1

EGR-Koeler

Geplaatst: 18.03.2020 - 17:46
door Speedyace
Ik had het al in het topic geschreven van de terugroep actie dat ik van de dealer het advies had gekregen om de EGR-koeler te laten vervangen want deze zat helemaal dicht. Kosten € 773,- inclusief arbeidsloon. Hier heb ik dan ook vriendelijk voor bedankt.

Vandaag onderweg naar het werk en ja hoor! motormanagement lampje aan op het dashboard. Ik even langs een garage gereden die op mijn route lag en deze hebben hem uitgelezen.
En hier kwam nu de EGR-koeler naar boven. De dealer toch maar even gebeld, ook al wist ik het antwoord al.
De software die er nu inzit schijnt blijkbaar eerder te registreren dat er een storingen in het systeem zit (zoals de flow van de EGR-koeler) dit deed de oude software niet. Met als resultaat dat de auto in brand kan vliegen tijdens het rijden.

Vanmiddag thuis gekomen en mijn oude werkkleding maar aangetrokken. Het stof maar eens van het gereedschap afgehaald en ben dan zelf maar weer eens gaan sleutelen. (tijdje terug zeg maar)

Heb eerst de EGR-koeler gedemonteerd en uit elkaar gehaald en dit was op zich wel te doen.
En nu begrijp ik ook waarom ik de melding heb gekregen, wat zat dat ding dicht zeg!. Maar met kokend water en dasty ontvetter verdwijnt de roet aanslag als sneeuw voor de zon.
Morgen nog even wat aceton er voor 24uur inlaten weken en dan de boel vrijdag weer monteren.
Althans, dit dacht ik te gaan doen tot dat ik met mijn vinger in het inlaatspruitstuk stopte. Eén grote smerige dicht gekoekte bende.
Ik heb vervolgens het inlaatspruitstuk ook maar gedemonteerd en toen zag ik de inlaatkanalen en hier werd ik even minder vrolijk van.

Deze zijn dus ook helemaal aangekoekt en zullen dus ook schoongemaakt moeten worden maar hoe!!! Ik wil niet hebben dat de kool die ik er afhaal, via de kleppen bij de zuigers komt of tussen de kleppen gaat zitten. (want ik kan niet zien welke er nu open staan).

Ben vervolgens maar even met de auto van zoonlief naar de garage bij ons in het dorp gereden en heb mijn verhaal voorgelegd.
Dit is geen probleem, als ik alles weer heb opgebouwd en de auto loopt weer zullen zei de de storing resetten en dan zullen het inlaatkanalen reinigen met een of ander goedje waarbij de auto moet draaien.

Ik ben alleen een foto vergeten te maken van de dicht zittende koeler.
Koeler en EGR.JPG
Blok foto.JPG
EGR afsluiter.jpg
EGR Koeler.jpg
EGR koeler3.jpg
Inlaatkanaal.jpg

EGR-Koeler

Geplaatst: 18.03.2020 - 18:56
door V50nuV60
Wellicht was dit ook een oplossing geweest zonder demontage. Ik ben inderdaad dan wel benieuwd hoeveel troep er bij de kleppen komt en of eenmalig olie verversen voldoende is.

https://www.autototaalhouten.nl/onze-di ... wer-clean/

Bij mij is vorig jaar de egr koeler onder garantie vervangen, dit is toen preventief gebeurd. Mijn v60 vea d4 is uit 2014.

EGR-Koeler

Geplaatst: 18.03.2020 - 19:10
door diesel01
Het schijnt dat ze met granulaat noten dat kunnen verwijderen.
Neem eens contact op met v/d rijt in Uden, deze gasten doen veel RS en BMW M producten.
Ook te vinden op YT.
https://www.rijtautos.nl/

EGR-Koeler

Geplaatst: 18.03.2020 - 19:33
door Speedyace
V50nuV60 schreef: 18.03.2020 - 18:56 Wellicht was dit ook een oplossing geweest zonder demontage. Ik ben inderdaad dan wel benieuwd hoeveel troep er bij de kleppen komt en of eenmalig olie verversen voldoende is.



https://www.autototaalhouten.nl/onze-di ... wer-clean/
Ik heb de 30.000km al overgeslagen en ben naar de 20.000km gegaan met een beurtje.

EGR-Koeler

Geplaatst: 18.03.2020 - 19:34
door Speedyace
diesel01 schreef: 18.03.2020 - 19:10 Het schijnt dat ze met granulaat noten dat kunnen verwijderen.
Neem eens contact op met v/d rijt in Uden, deze gasten doen veel RS en BMW M producten.
Ook te vinden op YT.
https://www.rijtautos.nl/
Kan ik idd wel even naar opzoek gaan hier in de buurt. thanks

EGR-Koeler

Geplaatst: 18.03.2020 - 21:28
door Jelmer de Jong
Walnut blasting is het sleutelwoord.

EGR-Koeler

Geplaatst: 18.03.2020 - 21:29
door diesel01
Jelmer de Jong schreef: 18.03.2020 - 21:28 Walnut blasting is het sleutelwoord.
Ja dat was het...

EGR-Koeler

Geplaatst: 18.03.2020 - 21:39
door Kees Jan
Walnut blasting is het sleutelwoord.
Inderdaad, en daarna de EGR afsluiten. Andres komt het nooit goed.

EGR-Koeler

Geplaatst: 19.03.2020 - 20:00
door The Mechanic
Hoe heb je na de reparatie je koelsysteem ontlucht?

EGR-Koeler

Geplaatst: 19.03.2020 - 21:52
door Speedyace
The Mechanic schreef: 19.03.2020 - 20:00 Hoe heb je na de reparatie je koelsysteem ontlucht?
Ik ga de boel morgen weer opbouwen. De koeler ligt nu in de aceton te weken voor 24uur. En ontlucht het systeem niet zelf. ? En anders kijk ik wel morgen nog wel even voordat ik de boel start.

EGR-Koeler

Geplaatst: 19.03.2020 - 22:00
door edraket
BEste is met vacuum het koelsysteem te ontluchten. Je krijgt de lucht er anders erg lastig uit.

EGR-Koeler

Geplaatst: 20.03.2020 - 07:38
door Speedyace
edraket schreef: 19.03.2020 - 22:00 BEste is met vacuum het koelsysteem te ontluchten. Je krijgt de lucht er anders erg lastig uit.
Ik ga, als de boel weer dicht is gebouwd wel even langs de garage.

Ps. vacuum trekken? dan trek ik toch al het koelvloeistof weer omhoog of heb ik het nu mis.

EGR-Koeler

Geplaatst: 20.03.2020 - 09:52
door V50nuV60
Waarschijnlijk bedoeld ed de manier hoe je ook de remmen ontlucht. Hoe je dat doet bij koelvloeistof weet ik ook niet;)

EGR-Koeler

Geplaatst: 20.03.2020 - 19:40
door Speedyace
Auto rijd weer perfect en het was echt wel nodig om het inlaattraject schoon te maken. Pakkingen ook allemaal maar gelijk vervangen.
Ik heb het inlaatspruitstuk met remmenreiniger ingespoten en daarna met de stoomcleaner alles schoongespoten.
Wat een bende komt hier uit zeg! maar het was de moeite waard. Je ziet er alleen zelf niet meer uit.
Koelvloeistof zit er ook weer allemaal in, even langs de dealer gereden en volgens de heren zit er geen lucht meer in. Hier ga ik dan maar vanuit.
Alles bij elkaar heeft mij dit €48,- gekost i.p.v. de €773,-.

EGR-Koeler

Geplaatst: 21.03.2020 - 02:27
door kansberg
Weliswaar in delen, maar zeker een leuke 'how to'!

EGR-Koeler

Geplaatst: 21.03.2020 - 20:27
door edraket
Je zuigt eerst het systeem vaccuum, en opent dan een klepje. De koelvloeistof stroom dan zo het koelsysteem in zonder luchtbellen. Zo gaat dat bij de dealer ook.