EGR-Koeler
Geplaatst: 18.03.2020 - 17:46
Ik had het al in het topic geschreven van de terugroep actie dat ik van de dealer het advies had gekregen om de EGR-koeler te laten vervangen want deze zat helemaal dicht. Kosten € 773,- inclusief arbeidsloon. Hier heb ik dan ook vriendelijk voor bedankt.
Vandaag onderweg naar het werk en ja hoor! motormanagement lampje aan op het dashboard. Ik even langs een garage gereden die op mijn route lag en deze hebben hem uitgelezen.
En hier kwam nu de EGR-koeler naar boven. De dealer toch maar even gebeld, ook al wist ik het antwoord al.
De software die er nu inzit schijnt blijkbaar eerder te registreren dat er een storingen in het systeem zit (zoals de flow van de EGR-koeler) dit deed de oude software niet. Met als resultaat dat de auto in brand kan vliegen tijdens het rijden.
Vanmiddag thuis gekomen en mijn oude werkkleding maar aangetrokken. Het stof maar eens van het gereedschap afgehaald en ben dan zelf maar weer eens gaan sleutelen. (tijdje terug zeg maar)
Heb eerst de EGR-koeler gedemonteerd en uit elkaar gehaald en dit was op zich wel te doen.
En nu begrijp ik ook waarom ik de melding heb gekregen, wat zat dat ding dicht zeg!. Maar met kokend water en dasty ontvetter verdwijnt de roet aanslag als sneeuw voor de zon.
Morgen nog even wat aceton er voor 24uur inlaten weken en dan de boel vrijdag weer monteren.
Althans, dit dacht ik te gaan doen tot dat ik met mijn vinger in het inlaatspruitstuk stopte. Eén grote smerige dicht gekoekte bende.
Ik heb vervolgens het inlaatspruitstuk ook maar gedemonteerd en toen zag ik de inlaatkanalen en hier werd ik even minder vrolijk van.
Deze zijn dus ook helemaal aangekoekt en zullen dus ook schoongemaakt moeten worden maar hoe!!! Ik wil niet hebben dat de kool die ik er afhaal, via de kleppen bij de zuigers komt of tussen de kleppen gaat zitten. (want ik kan niet zien welke er nu open staan).
Ben vervolgens maar even met de auto van zoonlief naar de garage bij ons in het dorp gereden en heb mijn verhaal voorgelegd.
Dit is geen probleem, als ik alles weer heb opgebouwd en de auto loopt weer zullen zei de de storing resetten en dan zullen het inlaatkanalen reinigen met een of ander goedje waarbij de auto moet draaien.
Ik ben alleen een foto vergeten te maken van de dicht zittende koeler.
Vandaag onderweg naar het werk en ja hoor! motormanagement lampje aan op het dashboard. Ik even langs een garage gereden die op mijn route lag en deze hebben hem uitgelezen.
En hier kwam nu de EGR-koeler naar boven. De dealer toch maar even gebeld, ook al wist ik het antwoord al.
De software die er nu inzit schijnt blijkbaar eerder te registreren dat er een storingen in het systeem zit (zoals de flow van de EGR-koeler) dit deed de oude software niet. Met als resultaat dat de auto in brand kan vliegen tijdens het rijden.
Vanmiddag thuis gekomen en mijn oude werkkleding maar aangetrokken. Het stof maar eens van het gereedschap afgehaald en ben dan zelf maar weer eens gaan sleutelen. (tijdje terug zeg maar)
Heb eerst de EGR-koeler gedemonteerd en uit elkaar gehaald en dit was op zich wel te doen.
En nu begrijp ik ook waarom ik de melding heb gekregen, wat zat dat ding dicht zeg!. Maar met kokend water en dasty ontvetter verdwijnt de roet aanslag als sneeuw voor de zon.
Morgen nog even wat aceton er voor 24uur inlaten weken en dan de boel vrijdag weer monteren.
Althans, dit dacht ik te gaan doen tot dat ik met mijn vinger in het inlaatspruitstuk stopte. Eén grote smerige dicht gekoekte bende.
Ik heb vervolgens het inlaatspruitstuk ook maar gedemonteerd en toen zag ik de inlaatkanalen en hier werd ik even minder vrolijk van.
Deze zijn dus ook helemaal aangekoekt en zullen dus ook schoongemaakt moeten worden maar hoe!!! Ik wil niet hebben dat de kool die ik er afhaal, via de kleppen bij de zuigers komt of tussen de kleppen gaat zitten. (want ik kan niet zien welke er nu open staan).
Ben vervolgens maar even met de auto van zoonlief naar de garage bij ons in het dorp gereden en heb mijn verhaal voorgelegd.
Dit is geen probleem, als ik alles weer heb opgebouwd en de auto loopt weer zullen zei de de storing resetten en dan zullen het inlaatkanalen reinigen met een of ander goedje waarbij de auto moet draaien.
Ik ben alleen een foto vergeten te maken van de dicht zittende koeler.