Pagina 1 van 1

Hoe om te gaan met bedrijf wat terugbetaling bij niet geleverde dienst weigert?

Geplaatst: 26.03.2020 - 10:20
door Nomad
In de tijd waarin iedereen elkaar helpt, zijn er altijd rotte appels te vinden en de appel van de week heet Lyceo! Ik heb daarom wat juridisch advies nodig.

Situatie: Inmiddels zijn de centrale examens afgelast en zullen kinderen op basis van de behaalde resultaten op de schoolexamens wel of geen diploma krijgen. Wij hadden net als vele anderen examentrainingen ingekocht bij Lyceo in Leiden. Deze trainingen zouden worden gegeven op school door een ervaren student of examentrainer. Echter door bovenstaande is dit niet meer van toepassing. Lyceo weigert echter geld terug te geven, maar meent een voucher ter waarde van het betaalde bedrag te moeten geven en een examenbundel om mee te oefenen op te sturen. Daar hebben de meeste mensen niets aan, want examenjaar en daarna niet meer nodig. Volgens hun kun je die dan maar aan een buurmeisje of wie dan ook geven zodat die gebruik kan maken van hun trainingen. Hun Facebookpagina (https://www.facebook.com/Examentraining/) staat vol met zeer boze reacties, zeker van mensen die gewoon 1000+ euro hebben betaald en daar niets van terugzien. Concurrenten in de business geven wel netjes het geld terug. Wat is de beste manier om deze toko toch het geld terug te laten betalen?

Hoe om te gaan met bedrijf wat terugbetaling bij niet geleverde dienst weigert?

Geplaatst: 26.03.2020 - 11:00
door teebee
Ben geen deskundige... maar mogelijk dat je een rechtsbijstandsverzekering hebt. Zij zullen je van de juiste info kunnen voorzien.

Hoe om te gaan met bedrijf wat terugbetaling bij niet geleverde dienst weigert?

Geplaatst: 26.03.2020 - 11:28
door Ben
Vraag even aan Harry den Besten. Is Volvoliefhebber en zal je graag helpen.
https://www.denbestenadvocaten.nl/

Hoe om te gaan met bedrijf wat terugbetaling bij niet geleverde dienst weigert?

Geplaatst: 26.03.2020 - 11:37
door pjdamen
Moet ik mijn sportschoolabonnement doorbetalen?
Consument & Corona Deze rubriek behandelt coronagerelateerde consumentenrechtvragen over werk, financiën

en vrije tijd.

Camil Driessen
24 maart 2020
Leestijd 2 minuten


De kwestie
Fitness is een van ’s lands populairste sporten. Toen statistiekbureau CBS twee jaar geleden de sector voor het laatst onder de loep nam telde men tweeduizend fitnesscentra met ruim 2,3 miljoen klanten en een omzet van 728 miljoen euro. Vanwege de coronacrisis zijn fitnesscentra sinds 16 maart verplicht gesloten. Formeel geldt die sluiting – net zoals voor de horeca – tot 6 april. Maar tegen de achtergrond van de maandag door het kabinet ingevoerde „intelligente lockdown” tot 1 juni, lijkt verlenging onvermijdelijk. Waar heeft de klant dan recht op?

Zo zit het
Fitnesscentra springen nogal wisselend om met de sluiting. Het luxere David Lloyd bijvoorbeeld, heeft het lidmaatschap ‘bevroren’ en incasseert geen abonnementsgeld meer. Ook het sportcentrum van de Radboud Universiteit zette incasso’s stop en meldt: „Je hoeft dus niet te betalen voor de periode dat je niet bij ons kunt sporten.” De beursgenoteerde budgetketen Basic Fit (meer dan 185 filialen in Nederland) daarentegen, gaat door met automatische incasso’s en weigert vooralsnog abonnementen te bevriezen.

Volgens toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) hoeven consumenten wettelijk gezien niet te betalen voor diensten die niet geleverd worden – ook niet in zo’n uitzonderlijke situatie als de coronacrisis. „De consument kan in dit geval de betaling opschorten omdat hij enige tijd niet terecht kan bij de sportschool”, stelt de ACM desgevraagd.

Volgens advocaat Sacha Krekel bestaat er zelfs een nog radicalere mogelijkheid: het ontbinden van het sportschoolabonnement. Dat is mogelijk omdat de sportschool zijn verplichtingen jegens het lid niet kan nakomen. Het is wel een grijs gebied. Indien de sportschool zich daar niet bij neerlegt, zal een rechter zich hierover moeten buigen en afwegen of die ontbinding wel gerechtvaardigd is in deze omstandigheden.”

Dat stelt ook de ACM. „In de bijzondere situatie die nu ontstaan is door de coronacrisis, kan het zijn dat ontbinding niet gerechtvaardigd is. Dat hangt af van meerdere elementen, bijvoorbeeld van de duur van de periode dat consumenten niet kunnen sporten, de duur van de resterende overeenkomst, maar ook van het door de sportschool aangeboden alternatief.”

Fitnesscentra staan niet direct bekend om het aanbieden van overeenkomsten met de meest soepele algemene voorwaarden. Tegen die achtergrond is het relevant om te weten dat consumenten altijd bepaalde rechten hebben, wat er ook in de kleine lettertjes staat. „Het recht van consumenten om de betaling op te schorten of de overeenkomst te ontbinden kan niet in de algemene voorwaarden worden uitgesloten”, licht de ACM toe.

Voor sportscholen heeft het opschorten van betalingen grote financiële consequenties. Directeur Ronald Wouters van brancheorganisatie NL Actief stelt dat de huidige sluiting „desastreus” is voor fitnessondernemers en dat zij een beroep doen op „support en begrip” van hun klanten. Wouters wijst op een „gezamenlijk belang” tussen klant en sportschool „zodat we ook na deze crisis onze locaties open kunnen houden”.


Lees ook: ben ik verplicht de kinderopvang door te betalen?
Het antwoord
Als u uw fitnessabonnement niet kunt gebruiken omdat de sportschool gesloten is, heeft u het recht betaling van uw abonnementsgeld op te schorten. Dat kan uw sportschool wel in grote financiële problemen brengen. Het ontbinden van een fitnessabonnement is in deze coronaomstandigheden niet automatisch gerechtvaardigd.

Camil Driessen
Ook een vraag? Mail naar lezersdesk@nrc.nl

Hoe om te gaan met bedrijf wat terugbetaling bij niet geleverde dienst weigert?

Geplaatst: 26.03.2020 - 12:05
door diesel01
Ik sport bij een maat van mij in zijn Fysio praktijk.
Had mijn abbo ook even stopgezet omdat ze dicht zijn, kreeg als mailtje terug.
Bij sluiting van het sportgedeelte hebben wij direct alle abbo’s on hold gezet, opzeggen is dus niet nodig er word niet geïncasseerd.
Kijk zo denk je met elkaar mee.
Een heel andere reactie van onze verhuurder van het pand die ook allemaal supermarkten heeft die nu draaien als een malle..
We hebben gevraagd om een huurvrije periode maar dat gaat dus niet gebeuren, het is gewoon betalen en wanneer het heel lang gaar duren dan zijn er wel afspraken mogelijk, maar huurvrij....je hebt toch geen gaatje in je hoofd, de handel ligt bij ons helemaal stil.
Overigens huren we al 13 jaar bij deze partij dus dat gaan we wellicht anders doen in de toekomst.
De Aston Martin moet wel blijven rijden...

Hoe om te gaan met bedrijf wat terugbetaling bij niet geleverde dienst weigert?

Geplaatst: 26.03.2020 - 14:33
door Arnold
Onze Sportschool heeft m.i. iets moois bedacht.

Compensatieregeling Sportschool:
Om jou tegemoet te komen hebben wij de volgende compensatie regeling tot en met 31 mei 2020. Wij hopen dat we op 1 juni weer open mogen. Als blijkt dat dit niet het geval is, laten we je in mei weten hoe we verder gaan.

De maand april 2020 wordt volledig geïncasseerd. Voor het door jou betaalde bedrag ontvang je een tegoedbon. Jouw tegoedbon heeft de waarde van het bedrag van de incasso van jouw abonnement.

De maand mei 2020 wordt niet geïncasseerd. Dit betekent dus dat je een 100% vergoeding van ons ontvangt voor de periode 1 april tot en met 31 mei 2020.

Je ontvangt jouw tegoedbon in september 2020 (we gaan ervan uit dat we dan weer open zijn). Je kunt de tegoedbon inleveren bij ons en aangeven dat je het bedrag van de tegoedbon wilt verrekenen met je maand bedrag. Wij zorgen dan voor een juiste financiële afhandeling. Je mag er ook voor kiezen om het geld van jouw tegoedbon op je clubpas te laten zetten. Natuurlijk mag je ook iemand anders jouw gratis maand sporten aanbieden, of je tegoedbon gebruiken voor een personal training, biocircuit of een tennisles.

Hoe om te gaan met bedrijf wat terugbetaling bij niet geleverde dienst weigert?

Geplaatst: 26.03.2020 - 20:30
door Msuidgeest
Mijn vrouw doet medisch fitness en de kwartaal-betaling is gewoon opgeschort tot ze weer mag komen van het RIVM.

Hoe om te gaan met bedrijf wat terugbetaling bij niet geleverde dienst weigert?

Geplaatst: 27.03.2020 - 21:27
door edraket
Ik blijf de sportschool lekker door betalen. Resultaat zou namelijk zijn dat ze over 3 maanden failliet zijn als iedereen zou stoppen met betalen. Ik gun ze ook een boterham, dus waarom zou ik stoppen met betalen?

Hoe om te gaan met bedrijf wat terugbetaling bij niet geleverde dienst weigert?

Geplaatst: 27.03.2020 - 21:34
door diesel01
Nobel Ed!!
Anderzijds betaal je voor een dienst en wanneer die dienst niet geleverde kan worden......

Hoe om te gaan met bedrijf wat terugbetaling bij niet geleverde dienst weigert?

Geplaatst: 27.03.2020 - 22:12
door Jelmer de Jong
Uiteindelijk betaal je het toch als iets failliet gaat, normaal dan gespreid over 17 miljoen inwoners maar met de financiele puinhoop die dit virus achter laat wordt de spreiding steeds kleiner.

Hoe om te gaan met bedrijf wat terugbetaling bij niet geleverde dienst weigert?

Geplaatst: 28.03.2020 - 08:53
door Kick