Pagina 1 van 3
Schokbrekers achter
Geplaatst: 01.03.2005 - 01:10
door joost
Ik heb een V40 Phase II van september 2000 1.8 op LPG. Op het oog ligt ie achter wat laag. Ik kan me daar ook wel wat bij voorstellen met al dat extra gewicht. Ik zie het ook wel bij andere v40´s. Toch zie ik er ook wel een aantal die wat meer ruimte hebben tussen wielkast en band.
Volgens de dealer heb ik geen niveuaregeling. Kan ik dat er alsnog op laten zetten? Ik lees elders wel over schokbrekers met ingebouwde niveauregeling en over nivomat is dat hetzelfde? Is dat ook voor mij toepasbaar?
Re: Schokbrekers achter
Geplaatst: 01.03.2005 - 01:35
door Marinus
jbouhuijs schreef:Ik lees elders wel over schokbrekers met ingebouwde niveauregeling en over nivomat is dat hetzelfde? Is dat ook voor mij toepasbaar?
Nivomat en automatische niveauregeling is hetzelfde. En je kunt nieuwe veerpoten met niveaumat monteren, als je dat wilt.
jbouhuijs schreef:Ik heb een V40 Phase II van september 2000 1.8 op LPG. Op het oog ligt ie achter wat laag. Ik kan me daar ook wel wat bij voorstellen met al dat extra gewicht.
Maar is ie echt laag achter dan? Want achter heb je minder ruimte in de wielkassen, persoonlijk vind ik het wel mooi staan wat minder ruimte.
Ik heb met een verlaagd onderstel nog met 2 versnellingsbakken, 6 aandrijfassen, 1 kuipstoel, 2 kisten gereedschap en nog een doos onderdelen gereden. Hiermee kon ik zolang ik me aan de maximum snelheid hield zonder doorveren 40 km mee rijden.
Alleen bij drempels en echte hobbels moest ik voorzichtig zijn.
Weet je zeker dat je het nodig hebt? Ennuh nivomat kost niet nix.
Geplaatst: 01.03.2005 - 10:20
door joost
Zeker weten doe ik dat natuurlijk niet en mijn finaciele bronnen zijn niet oneindig!
Het is meer een vraag en een stukje onzekerheid. Ik ga in april met drie man en een hoop zooi naar Zuid-Frankrijk en heb dus geen zin in problemen van dien aard.
Is Nivomat hetzelfde als schokbrekers met nivoregeling waar ik wel ens van hoor?
Geplaatst: 01.03.2005 - 12:35
door Volmar
Ik zou in jouw geval zeer zeker verzwaarde (progressieve) veren
laten monteren.
Heb ze zelf ook. Die veren zijn dusdanig geproduceerd dat ze stugger
worden naarmate ze verder inveren.
Bij een hele zware last veert de auto daardoor ook minder in.
Met de auto vol zakt ie niet eens erg door.
Verkrijgbaar bij de dealer.
Ook met lege auto, rijd de auto erg goed.
Vroeger kon je er extra veren onder zetten, maar dan was ie leeg
meer een kart springbox aan de achterkant.
Geplaatst: 01.03.2005 - 12:57
door joost
Kost zoiets bij de dealer??
Geplaatst: 01.03.2005 - 13:49
door Volmar
Voor de fase I waren de veren ongeveer 120 euro ex montage.
Dat is alweer een tijdje geleden.
Informeer even bij een dealer.
Geplaatst: 01.03.2005 - 21:11
door VineVinyl
Is hulpveren geen optie?? Deze zijn stugger dan gewone veren, worden IN de veren die er nu zitten gebouwd. Voordeel & werking: De hulpveer is kleiner zodat de normale veer nog een vrije slag heeft en dus normaal rijgedrag vertoont bij geen-weinig belading. Wordt de belading zwaarder dan veert de gewone veer 1/3 in. Vanaf dit punt zit de bovenkant van de "wielkast" tegen de hulpveer (stugger) aan, zodat de hulpveer de zware belading voor zijn rekening neemt. Veel bouwvakkers (Peugeot 306 Break bijvoorbeeld hebben dit).
Wilt u het echt juist doen en rijdt u echt veel met aanhanger e.d. dan kunt u het beste andere (stuggere en op zwaardere belasting berekende) schokdempers & veren (COMBINATIE anders heeft het geen effect en beinvloed u het rijgedrag wat gevaarlijk wordt daar de auto anders reageert) laten monteren. Pas dan ook de remkrachtverdeler (bepaald het % vooras - achteras remvermogen) aan.
Geplaatst: 01.03.2005 - 22:13
door exhonda
Hulpveren zijn volgens mij niet voor de 1.8 te krijgen .Voor de 2.0 L wel dan kosten ze per set ongeveer 175 euro ex montage(merk :OSRAV).
Schroefveren voor de 1.8 bi fuel heb je twee soorten ,dit zijn versterkte uitvoeringen : KU3617 deze kost €90.20 ex mont.
En de KU3616 voor €129 ex mont, merk : KREAMER&FREUND.

Geplaatst: 02.03.2005 - 09:09
door Volmar
Hulpveren vind ik bagger. Ja het wordt inderdaad stugger, maar het is
vreselijk om er met een lege auto mee rond te rijden.
Je standaard veren gewoon vervangen door progressieve veren.
De ringen zijn verschillend gewonden. Op de ene plek zitten ze dicht
op elkaar en op de andere plek zitten ze verder van elkaar af.
Andere schokbrekers heb je niet nodig.
De veren zijn bij de dealer te krijgen.
Voor de 1.6/1.8/2.0/T4/TD zijn ze allemaal hetzelfde, behalve voor
de wegliggingset, die zijn lager, omdat de wegliggingset de auto
gemiddeld 3cm verlaagd.
Heb ze er zelf onder zitten. rijd perfect, ook leeg.
Heb ooit hulpveren gereden, dus die extra veren.
Vreselijk, dat nooit meer.
Met een zware kar, ach leuk, maar leeg niet te doen.
Veren ho maar.
De progressieve veren worden ook wel hulpveren genoemd bij de
dealer. Maar het is geen extra veer, want die past er volgens mij
sowieso niet tussen.
Heb ik ook oplossingen gezien met schroefveren, regelbare dempers,
en nog meer van dat ongein. Tis duur en onnodig.
En je moet ook iedere keer de instelling veranderen. Heb ik persoonlijk
helemaal geen zin in.
Mijn motto, meer met minder, dus voor mij volstaan de progressieve
veren. Ik heb er geen omkijken naar en gooi er zo een paar honderd
kilo achterin, zonder dat de auto erg gaat doorhangen.
En het rijd ook nog steeds comfortabel.
Door de progrssieve veren komt de auto achter wel 1,5cm omhoog,
maar aangezien Jbouhuis er waarschijnlijk een gastank in heeft liggen,
zakt ie standaard wat.
Waarschijnlijk vind ie de auto aan de achterkant wat 'zwabberen' en
zacht geveerd? Met progressieve veren heb je dat probleem ook niet
meer......
Geplaatst: 02.03.2005 - 12:25
door VineVinyl
Volmar schreef:Hulpveren vind ik bagger. Ja het wordt inderdaad stugger, maar het is
vreselijk om er met een lege auto mee rond te rijden.
Je standaard veren gewoon vervangen door progressieve veren.
De ringen zijn verschillend gewonden. Op de ene plek zitten ze dicht
op elkaar en op de andere plek zitten ze verder van elkaar af.
Andere schokbrekers heb je niet nodig.
Als je je veren verandert moet je toch ALTIJD je schokdempers mee veranderen? het wiel komt immers sneller/langzamer terug dan staandaard dus moet men de standaard schokdempers ook vervangen?!??? :shock:
Geplaatst: 02.03.2005 - 14:26
door Volmar
Wat voor schokbrekers heb je dan nodig volgens jou?
Als je wat oudere schokbrekers hebt, is het natuurlijk wel aan te bevelen
er nieuwe op te zetten.
Lijkt me echter overbodig, als je de auto nieuw koopt, met progressieve
veren, om dan nieuwe schokbrekers erop te zetten. Ze zijn immers
nieuw.
Deze veren zijn vervangingsveren en zijn bedoeld voor de STANDAARD
schokbrekers.
Doorgaans hoef je de schokbreker in dit geval dus niet te vervangen.
Veren kun je laten ontwerpen voor het type schokbreker dat je
gebruikt. Merwede in De Meern kan dat voor je doen.
De meeste verlagingsveren zijn doorgaans ontworpen voor
de standaard gebruikte schokbrekers op een auto.
Je kunt altijd overstappen op sportschokbrekers. Die heb je wel echt
nodig als je verder dan 4 cm gaat verlagen, anders lopen de
standaard schokbrekers aan en dat rijd niet lekker. Als je gaat verlagen
zou ik sowieso altijd de schokbrekers vernieuwen, maar tot 4 cm hoeft
het dus niet!!
Je kunt ook complete kits kopen en die zijn dan wel op elkaar afgestemd.
Maar die zijn dan ook meteen weer erg duur.
Ik heb dus zelf de veren vervangen en gebruik de originele schokbrekers
het weggedrag is daardoor verbeterd, maar verder merk ik geen
verschil, behalve het inveren dan bij volle lading. Dat is veel minder.
Geplaatst: 02.03.2005 - 16:07
door exhonda
Wat verstaan we onder " wat oudere schokbrekers" ?. De mijne zijn ongeveer 4 jaar oud :?
Geplaatst: 02.03.2005 - 16:38
door Volmar
Ik heb het een beetje vreemd geformuleerd, denk ik.
Ik doelde meer op de conditie van je dempers.
Die kun je natuurlijk altijd even laten testen.
Als je het geld ervoor hebt en je wilt verlagen,
dan is het vervangen van de dempers een
aanbeveling, geen must.
Gewoon meteen alles vernieuwen.
Heb je het geld niet, dan volstaan alleen de veren.
Vervangen van de dempers kan altijd nog, maar dan moet
er weer alles onderuit, etc, etc.
Geplaatst: 02.03.2005 - 17:26
door Marinus
exhonda schreef:Wat verstaan we onder " wat oudere schokbrekers" ?. De mijne zijn ongeveer 4 jaar oud :?
Jij hebt een phase 2 toch? Gewoon een set Merwede-T4-verlagingsveren voor de phase 2 kopen. Ben je gelijk klaar.
Geplaatst: 02.03.2005 - 18:24
door exhonda
Marinus schreef:exhonda schreef:Wat verstaan we onder " wat oudere schokbrekers" ?. De mijne zijn ongeveer 4 jaar oud :?
Jij hebt een phase 2 toch? Gewoon een set Merwede-T4-verlagingsveren voor de phase 2 kopen. Ben je gelijk klaar.
Nee ik heb nog een oerdegelijke phase 1 van nov 99

T4 is natuurlijk geen.......2.0T

Geplaatst: 02.03.2005 - 22:59
door Marinus
Dan bestel je dat setje veren wat ik er onder heb zitten.....je zit echt gebakken aan de weg met deze set, geweldig gewoon. Veerpootbrug voor vaderdag en je bent klaar

Geplaatst: 03.03.2005 - 09:25
door Volmar
Heb je een foto van je auto??
Ben benieuwd hoe het er nu uitziet.
Geplaatst: 03.03.2005 - 11:15
door Marinus
Volmar schreef:Heb je een foto van je auto??
Ben benieuwd hoe het er nu uitziet.
Als ik hem uit het ijs gehakt heb, dan zal ik weer eens een fotootje maken.......
Geplaatst: 03.03.2005 - 11:35
door CeeBee
Zo ziet hij er dan uit, de hoogte dan , kleur , en wielen zijn ff anders..............

Geplaatst: 03.03.2005 - 13:22
door Marinus
ceebee schreef:Zo ziet hij er dan uit, de hoogte dan , kleur , en wielen zijn ff anders..............
En de wielkassen voor zijn bij mij ietsje ruimer omdat ze van een phase 2 zijn.