Olie vervangen, wat blijft er achter?!

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Plaats reactie
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 950
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Omdat mijn VEA D4 na ruim 180,.000km wat licht olieverbruik begon te vertonen (1 liter/3000km) en hij toch halverwege de jaarlijkse beurt zat, heb ik op aanraden van deskundologen een motorflush uitgevoerd. Bij een vorige auto heb ik daar zelf ook een goede ervaring mee gehad.
Als volgt te werk gegaan: de inhoud van twee flesjes Forte New Generation Motorflush toegevoegd aan de warme, oude olie; de auto een uur lang verhoogd stationair (1500 tpm) laten lopen met om de 10 minuten een korte verhoging naar 3000 tpm. Vervolgens de olie afgetapt, volledig laten uitdruppelen en het filter vervangen. Het blok weer gevuld met 0W20 olie die aan de Volvo-specificatie voldoet. Daarna een rondje van 10km gereden . Vervolgens weer de olie eruit laten lopen, volledig uit laten druppelen en het filter vervangen. Weer gevuld met de juiste olie en Forte Seal Conditioner toegevoegd.
Beide keren kwam er een goede 5 liter uit het blok (vulhoeveelheid volgens het boekje 5,2 liter). Wat me enorm verbaasde was de weer bijna gitzwarte kleur van de olie die er bij de tweede keer aftappen uit de auto kwam. Er was geen noemenswaardig verschil in kleur tussen de eerste en tweede olie. Mogelijk zullen de additieven in de olie wel nog vers zijn maar ik stond er echt van te kijken hoe nieuwe, heldere olie na 10km rijden er zo zwart weer uit kan komen. Dat levert gelijk een vraag op over normaal onderhoud: is die ene keer aftappen en vervangen (waarschijnlijk ook nog zonder echt de tijd te nemen om de auto te laten uitlekken) die in de gemiddelde werkplaats wordt toegepast wel zinvol? Of is het resultaat altijd maar mager wanneer je de motor niet helemaal leegzuigt en/of het carter verwijdert?
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik vind je vraag over de zwarte kleur van nieuwe olie na 10 km interessant. Toen ik nog diesel reed had ik de zelfde ervaring, zij het met VAG-diesels uit de jaren 1980 en 1990.
Het enige wat ik kan bedenken is roet wat in de olie terecht komt. Maar hoe die roet erin komt weet ik niet. En roet is toch niet veel meer dan slecht verbrandde diesel?
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Dat is een beetje het nadeel van een moderne diesel, naast gedoe met EGR heb je ook hoge compressie en inspuiting onder hoge druk wat voor lage uitstoot zorgt. In theorie zou alles in de uitlaat en roetfilter blijven hangen maar het is onmogelijk om 100% afdichting te krijgen waardoor uitlaatgassen toch op plekken komen waar je ze liever niet wilt hebben. Dat de nieuwe olie weer zwart wordt is niet vreemd, maar na 10 kilometer al? Dat is wel heel erg snel. Ik zou nog een paar keer flushen met goedkope olie en in het vervolg vaker verversen dan de 30K die Volvo vertelt.
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8171
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Ze zeggen wel eens, als je een diesel start met verse olie is het na 10 km alweer zwart. Misschien wel heel letterlijk dan.
30.000 km zou ik ook niet doen, 15 of hooguit 20. Zeker als je het zelf kan doen.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 950
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Ik rijd zo'n 30.000km per jaar en maximaal 15.000 daarvan met dezelfde olie. De olie van Total die aan de Volvospecificaties voldoet koop ik voor ruim 7 Euro per liter. Samen met een filter van 16 Euro kost een oliewissel dus niet de hoofdprijs.
Ik zag laatst overigens een literfles Castrol bij de dealer staan voor maar liefst € 24,20 !

Met de dubbele oliewissel is in ieder geval het agressieve reinigingsmiddel er uit. En de nieuwe olie zal -ondanks dat deze snel zwart is- wel weer verse dopes en smering in het blok brengen.
De flush lijkt er voor te zorgen dat de motor wat minder bromt bij lage toeren en minder nadieselt bij het uitzetten. Nu maar afwachten of hij ook wat minder olie verbruikt.
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

-KJ- schreef: 30.03.2020 - 07:19 De olie van Total die aan de Volvospecificaties voldoet koop ik voor ruim 7 Euro per liter.
Interessant. Heb je ook een linkje? Dank alvast.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27010
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Goed plan om de motor te flushen, bij een diesel kan de olie snel weer zwart eruit zien maar de additieven doen hun werk. Inderdaad beter om de olie te verversen om de 15 k kilometer.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 950
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

DB200 schreef: 30.03.2020 - 12:25
-KJ- schreef: 30.03.2020 - 07:19 De olie van Total die aan de Volvospecificaties voldoet koop ik voor ruim 7 Euro per liter.
Interessant. Heb je ook een linkje? Dank alvast.
Ja zeker: http://www.oliehandel.nl/product/total- ... 0w20-89602
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

JeroenSpock schreef: 30.03.2020 - 02:08 Ze zeggen wel eens, als je een diesel start met verse olie is het na 10 km alweer zwart. Misschien wel heel letterlijk dan.
30.000 km zou ik ook niet doen, 15 of hooguit 20. Zeker als je het zelf kan doen.
Mijn ervaring met diesels van diverse merken is dat dat nog altijd zo is.
Persoonlijk met een moderne diesel met roetfilter zou ik maximaal om de 20.000 km de olie wisselen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Speedyace
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21

Ik heb die van mij ook al een paar keer geflushed en heb toen gelijk bij de eerste keer die naaimachine olie vervangen voor Mobil 1 ESP 5W-30.
Ook na de tweede onderhoudsinterval alweer ruim 9000 km gereden en alles staat nog steeds op max. volgens mijn digitale meter.
En het klopt dat je olie gelijk zwart is. Als je alles hebt ververst en de auto start en weer uitzet is de olie alweer zwart.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13719
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Mijn motorblok is in 2013 met 200.000km compleet gereinigd als proefmodel bij garage MMTS in Oldenzaal en dat is een goede volvo specialist in Twente. Men liet de motor anderhalf uur lopen, hing er een soort infuus boven en er werd elke 17 seconden iets in blok gespoten.
Daarna heeft men met een camera in het blok gekeken en deze was inwendig echt schoon.

Toen de EGR klep schoon gemaakt en roetfilter behandeld en iets ruimer gemaakt. Ik doe elke 60.000km een blikje Forte bij oude olie wissel om intern blok te reinigen en wissel elke 15K olie en filter, dat doe ikzelf.

Olie wordt wel zwart maar dat duurt toch wel even,
Ik zou zeggen zeker 2000 km. Blijft lang "doorzichtig" zwart aan de peilstok.

Olie gewoon 0/40 Total syntheet
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Torben
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 07.07.2019 - 22:19

-KJ- schreef: 30.03.2020 - 07:19 Ik rijd zo'n 30.000km per jaar en maximaal 15.000 daarvan met dezelfde olie. De olie van Total die aan de Volvospecificaties voldoet koop ik voor ruim 7 Euro per liter. Samen met een filter van 16 Euro kost een oliewissel dus niet de hoofdprijs.
Ik zag laatst overigens een literfles Castrol bij de dealer staan voor maar liefst € 24,20 !
Bij Mister Oil koop je de Castrol 0W20 die Volvo voorschrijft voor deze motor voor € 11,75/ltr.
Overigens ben ik net overgestapt op 5W30 op advies van Volvo. Het verbruik van mijn V70 zat inmiddels op 1 ltr/2.500 km. Volgens mijn garage (geen Volvo) komt dit meer voor bij moderne motoren en is volgens de dealers ‘normaal’. De dikkere olie lijkt te helpen. Nog niet weer bij hoeven vullen na 2.500km.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Tot 1 liter per 1000 kilometer vinden veel merken het "normaal" en zelfs dan zijn er nog die het een producteigenschap durven te noemen.
Vaak wil wat dikkere olie wel helpen, zo dun is voornamelijk voor het milieu...
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13719
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Hoppa ik doe bij mij gewoon 0/40 erin en geen verbruik :) en nooit gehad ook niet 0W/30
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

-KJ- schreef: 30.03.2020 - 20:31
DB200 schreef: 30.03.2020 - 12:25
-KJ- schreef: 30.03.2020 - 07:19 De olie van Total die aan de Volvospecificaties voldoet koop ik voor ruim 7 Euro per liter.
Interessant. Heb je ook een linkje? Dank alvast.
Ja zeker: http://www.oliehandel.nl/product/total- ... 0w20-89602
Dat is wat anders dan de €264 ex btw die ik bij de Volvo garage betaal voor 5.2 liter.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Als je eenmaal gaat kijken wat het je kost om zelf te doen ga je schrikken van veel kosten ;)
Zat net even snel te kijken voor mijn eigen auto die een oliebeurtje bij de aflevering heeft gekregen. Dik 170 euro ex btw stond er op de factuur (die niet voor mij was), voor 90 euro heb ik zelf 10 liter olie van Castrol, doe daar nog een filter van +/- een tientje bij en klaar.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13719
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

olie is HET verdienmodel in die garages.
Koop een drum van 200 liter olie komt de liter prijs mogelijk niet boven de 4,- neem ik aan.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Koop een flesje Cola: eurootje. Koop een 2-literfles: 1,50 euro ...

Grootverpakking is nogal voordeliger. Maar dat was al bekend.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13719
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Msuidgeest schreef: 08.04.2020 - 22:29 Koop een flesje Cola: eurootje. Koop een 2-literfles: 1,50 euro ...

Grootverpakking is nogal voordeliger. Maar dat was al bekend.
alleen die grootverpakking prijs wordt niet doorgezet naar de individuele automobilist. Dat gaat eerst naar de leasebedrijven....
en prive klanten met een twee auto's betalen de korting van de grootafnemers.....
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”