Pagina 2 van 7

We rijden met de Volvo naar de watersport.

Geplaatst: 16.04.2020 - 19:41
door Hanegem
mees schreef: 14.04.2020 - 17:11 Vaste dagen / tijden?
We varen ook nu nog. Twee mensen overzetten per keer. Zelf geld in het emmertje doen. Gaat super. Altijd leuke contacten, behalve met de pleziervaart, die kunnen nog al eens voorrang proberen te nemen. Pont is elektrisch aangedreven en vaart via een kabel. Mak werk, behalve wanneer er op Katwijk wordt gespuid. Dan wil ie nog wel eens uit koers gieren. We zijn met een koppeltje vrijwilligers en varen alleen op zondag. Dus eens per maand drie uurtjes varen. Is geen werk.

We rijden met de Volvo naar de watersport.

Geplaatst: 16.04.2020 - 20:08
door mees
@Kick: geweldig! Dank voor je prachtige verhaal. Veel woon en ander plezier aan boord.

@Hanegem:
ach de meesten weten de voorrangsregels van het RVV al niet eens op de (rij)weg,
bedankt voor je toelichting.

We rijden met de Volvo naar de watersport.

Geplaatst: 16.04.2020 - 21:13
door Msuidgeest
Geen zorgen Mees, ik heb niets met bootjes dus mij zul je niet snel op jouw favoriete plek zien. En dat komt eigenlijk door een oud-collega die een ligplaats had in Harderwijk, elk weekend naar die boot moest en verder ook geen andere verhalen had dan die boot. Ja, soms over zijn verslaafde zoon. Maar dat was de schuld van een ander en niet aan zijn opvoeding.

Effin, ik ben dus verpest wat bootjes betreft.

We rijden met de Volvo naar de watersport of andere schepen.

Geplaatst: 17.04.2020 - 05:49
door Kick
Een boot hebben zit vaak in het bloed van iemand maar dat kan positief of negatief zijn ;-) Het is niet voor niets een bekend gezegde: "Koop een boot en werk je dood".
De ene stopt al zijn/haar liefde er in en de ander haat dat ding maar kan het niet wegdoen.

Overigens voor degene die het zich afvraagt; er zit nog wel een motor in de Kasper Ohm maar die heeft al geen 20 jaar meer gedraaid. Als wij het dok in moeten (1 x per 5 á 6 jaar) dan laten we twee sleepboten komen van een bekend bedrijf hier en die slepen ons naar de werf in Zaandam. De kapiteins zijn twee oude knarren, helemaal verliefd op hun boot (die eerste bovengenoemde categorie dus) en ze doen hun werk prima. Zelfs in de sluis meren ze niet aan maar houden ze de boel netjes vrij van de wal tot we verder kunnen. Hier in de buurt noemen we dat stel 'AOW en WAO' vanwege hun leeftijd maar ze heten natuurlijk waarschijnlijk Jan en Piet ofzo :-)

We rijden met de Volvo naar de watersport of andere schepen.

Geplaatst: 17.04.2020 - 10:27
door Arnold
Al wat jaren zonder boot. Is eruit omdat onze jongens ook ouder worden en mijn vrouw minder interesse had. Wel hele leuke herinneringen aan.

We rijden met de Volvo naar de watersport of andere schepen.

Geplaatst: 17.04.2020 - 10:28
door fredhead
Kick schreef: 16.04.2020 - 18:59 Ik denk dat we een beetje afdwalen van het oorspronkelijke onderwerp maar afijn, op verzoek van Mees zal ik wat meer vertellen over de geschiedenis van ons schip.

De Kasper Ohm is gebouwd in 1957 in Rosctock, voormalig Oost-Duitsland. Omdat hij ingezet zou worden als bergingsschip
op de Ooostzee en Barentszzee is de boeg heel dik gebouwd want ze moesten door het pakijs kunnen varen zonder ijsbrekers voor zich. Het hele schip is gelast en niet geklonken.
De bemanning bestond, wat wij zo hebben kunnen uitpluizen in de gevonden scheepsjournalen, voornamelijk uit Oost-Duitsers en Polen. Er werd in die tijd heel wat wodka ingeslagen zagen we ;-)

In de eerste jaren werden met een hijskraan de duikers overboord gezet en draaiden er allerlei compressoren om hen van lucht te voorzien. De duikers ruimden oude gezonken duikboten en vaartuigen en die vaargeulen blokkeerden.

Helaas zijn die journalen niet allemaal gered maar wat we nog wel weten is dat het schip jaren later nog is ingezet als bevoorradingsschip voor boortorens op de Noordzee.
In 1975 is het schip uit de officiele vaart gehaald en heeft hij een hele tijd in Dordrecht gelegen.
Helaas is toen een heel groot deel van het schip gestript en zijn toen bijvoorbeeld alle duikpakken (met die grote koperen helmen) 'verdwenen'.

Ergens in 2003 heeft mijn zwager hem gekocht. Zijn ouders, dus mijn schoonouders, woonden al jaren op een schip dus toen er een plek vrijkwam hier langs de dijk was dit een mooie nieuwe stek voor de Kasper Ohm.
Wij woonden zelf in die tijd in Avenhorn en hebben daar een oud huisje verbouwd. Man, heb ik toen plezier gehad van de Volvo's. Zowat al het materiaal ging op de imperiaal; plaatmateriaal, vloerdelen, balken, leidingwerk, rioolbuizen en wat ik veel wat. Maar wij werkten allebei in Amsterdam en we begonnen de files meer dan zat te worden.
Toen mijn zwager kleiner wilde wonen kwam de Kasper dus leeg te staan. Eén plus één is drie dachten wij toen...

In 2006 zijn wij er op gegaan en wonen er heerlijk. Het is vrij, heerlijk rustig met alleen de watervogels om ons heen.
Wat ik al hiervoor schreef; de periode dat de zwaluwen weer over komen scheren en met z'n allen op de touwen zitten te kwetteren is het mooist. Maar in de herfst en winter kan het guur zijn met de oostenwind die over het water aan komt zetten.

We hebben al heel wat werk verstouwd en met name de roestverwijdering en behandeling van het ijzer (gangboorden, opstanden, dekopbouwen e.d.) is een gevecht tegen de tijd. Je bent voor klaar, gaat achter beginnen, bent klaar en je kunt voor weer beginnen. Omdat het schip in zout water heeft gevaren is het moeilijk om de roest uit het staal te krijgen. We beginnen het redelijk onder controle te krijgen (dus op de meeste delen alleen plekken onder handen nemen) maar er zijn vele kilo's roest en oud ijzer afgehaald en ik weet niet hoeveel liter loodijzermenie en loopdekkenverf op gegaan.

Ook binnen zijn we flink aan het verbouwen geweest en nog steeds eigenlijk. Er moet een nieuwe badkamer komen maar vanwege de plek (onder in het schip) moet ik met afvoer rekening houden. Denk aan pompen e.d.
Ook nu weer zijn we zo blij geweest met de V70 uit 2006. Man, wat heb ik vervoerd achterin en op het dak!

Momenteel zijn we bezig om het terras (wat op de opbouw van het ponton zit waar tegenaan afgemeerd liggen) onder handen te nemen. Dit is onze tuin maar feitelijk is het meer een tuin voor onze fret. Die vindt het heerlijk om te kunnen graven in z'n eigen plantenbak en zandbak en plonsen in z'n vijver.

Nu zwieren de zwaluwen weer over dus is het genieten!
Wauw wat een verhaal!
Is ook nog wel een hele mooie extra dat het een schip met een verhaal is en niet een "gewone woonboot".

Zelf hebben wij een kanaal voor de deur wat als het goed is over 2 weken weer open gaat voor de pleziervaart, maar ben met de huidige situatie rondom de corona benieuwd of het echt een druk seizoen zal worden.
Overigens zelf geen boot, alleen al gewoonweg de tijd hier niet voor.

@Bover, zodra je de spullen weer uit hebt gepakt ben ik wel benieuwd naar meer foto's en verhalen :)

We rijden met de Volvo naar de watersport of andere schepen.

Geplaatst: 17.04.2020 - 12:12
door Bover
Verhalen zijn er zat te vertellen, juist het vertellen zelf , met een glaasje erbij dat gaat makkelijker en veel zijn vaar verhalen ook over spannende momenten zoals dat mijn rader uitviel afvarig op de Moezel in het donker, in ijs vast zitten op ijsselmeer en ik mijn bronzen schroef beschadigde aan een onderwater liggende bakwagen. De radar uitval was wel het engste op de MOezel je ziet niets daar.
Ik heb door ijs gevaren midden jaren 80 en vroor zo hard dat in de stuurhut de ramen aan binnenkant van kleine schip bevroren. Zijn toen met sleepboot doorheen getrokken en en lek gevaren. Maar het zijn ook leuke herinneringen en een geweldige tijd.
Foto waar ik de sluis in vaar in FRAnkrijk, foto uitvaart en achter de sleep door het ijs Europoort 15 januari 1987 -25 stond bij de foto( weet niet of klopt)

KicK: Er zijn wel meer motoren die na 20 jaar gewoon draaien, mogelijk vindt je daar in het Amsterdamse wel vrijwillers om op te knappen. Wat staat erin? .

We rijden met de Volvo naar de watersport of andere schepen.

Geplaatst: 17.04.2020 - 17:45
door Kick
Bover schreef: 17.04.2020 - 12:12 KicK: Er zijn wel meer motoren die na 20 jaar gewoon draaien, mogelijk vindt je daar in het Amsterdamse wel vrijwillers om op te knappen. Wat staat erin? .
Ik zou het werkelijk niet weten. Helaas ligt mijn belangstelling ook niet daar dus ik voel ook niet de behoefte om er wat mee te doen. Een goede buur die wel kennis heeft is wel eens dolenthousiast uit onze machinekamer gekomen met hele verhalen over wat hij allemaal had zien staan maar ik word er niet warm of koud van. Eigenlijk wel erg...

Omdat wij samen met onze familie ook altijd vakantie op het water vierden, een platbodem en een klipper, heb ik ook zat verhalen. Soms heel leuk, zelfs hilarisch maar helaas ook heel erg minder leuk zoals een afgerukte vinger van m'n zwager tijdens een storm op het IJsselmeer. Ik denk dat Bover wel begrijpt als ik zeg dat je beter een vakantie in een klein bootje kunt vieren dan iets van 28 meter of langer. Gaat het namelijk mis dan gaat het goed mis...

We rijden met de Volvo naar de watersport of andere schepen.

Geplaatst: 17.04.2020 - 18:03
door Bover
KICK ik heb ook gevaren als aflos kapitein met duwboot op de Westerschelde Terneuzen . Duwbakken naar binnen te varen het kanaal op soms vier bakken tegelijk wat een stress met storm maar ht moest door. Ik heb maar ff gedaan en was gevaarlijk werk . Ik heb staaldraden zien knappen als touwtjes van 42/46mm dik.
Jammer dat de machinekamer niet je ding is maar dat kan, ik zou als eerste daar naar binnen duiken :-D Maar het belangrijkste is dat je schik hebt met je scheepje.
Mooie lijn heeft de Kasper ( zeeg) erin!

We rijden met de Volvo naar de watersport of andere schepen.

Geplaatst: 28.05.2020 - 12:21
door DB200
Volvo en watersport, altijd een mooie combinatie.

We rijden met de Volvo naar de watersport of andere schepen.

Geplaatst: 13.08.2020 - 21:57
door DB200
Het was een mooie dag

We rijden met de Volvo naar de watersport of andere schepen.

Geplaatst: 13.08.2020 - 23:19
door Msuidgeest
Lekker hoor. En ook nog een bruine kop gekregen?

We rijden met de Volvo naar de watersport of andere schepen.

Geplaatst: 13.08.2020 - 23:45
door teebee
Heerlijk hoor! En dat in zo’n mooi klassiek gelijnde houten boot. BM?

We rijden met de Volvo naar de watersport of andere schepen.

Geplaatst: 13.08.2020 - 23:50
door teebee
Zodat de blauwe lucht nog maar even in ons geheugen blijft staan: :-)
E7DDBECB-66B1-4D7A-B4FD-1C4A3CD5956C.jpeg

We rijden met de Volvo naar de watersport of andere schepen.

Geplaatst: 14.08.2020 - 11:14
door Fulaks
Wij (lees : mijn ouders) hadden vroeger thuis een Dehler Optima 92, later een Optima 101. De eerste is gebouwd in Zaandam, de tweede dat weet ik niet meer. Happy days ! Nog wel geen Volvo days toen... (de plaatjes zijn van het internet geplukt en dus niet van de onze). Eerst lag de boot in Kortgene aan het Veerse Meer, later in Colijnsplaat aan de Oosterschelde. De zeildagen zijn voorbij, nu hebben we (lees : mijn vrouw en ik) een mooie vakantiewoning bij het Veerse Meer. Ik droom ervan om daar dan terug een klein zeilbootje bij te leggen, bijvoorbeeld een Saffier 23 (gebouwd in Ijmuiden). Plannen voor m'n oude dag, als ik niet meer moet werken...

We rijden met de Volvo naar de watersport of andere schepen.

Geplaatst: 14.08.2020 - 13:19
door DB200
Bover schreef: 17.04.2020 - 12:12 Ik heb door ijs gevaren midden jaren 80
In de jaren 1985 en 1986 zijn Elfstedentochten gereden, toen lag er ijs in het IJsselmeer.
Msuidgeest schreef: 13.08.2020 - 23:19 En ook nog een bruine kop gekregen?
Ja, het was even goed smeren met factor 50.
teebee schreef: 13.08.2020 - 23:45BM?
Klopt.
Fulaks schreef: 14.08.2020 - 11:14 Wij (lees : mijn ouders) hadden vroeger thuis een Dehler
Dat is lang geleden dat ik op een Dehler heb gezeild, 1998 als ik me niet vergis. Ooit gehoord van Hallberg-Rassy? Dat is wel zulk mooi spul: https://www.hallberg-rassy.com/

We rijden met de Volvo naar de watersport of andere schepen.

Geplaatst: 14.08.2020 - 13:57
door Fulaks
DB200 schreef: 14.08.2020 - 13:19Dat is lang geleden dat ik op een Dehler heb gezeild, 1998 als ik me niet vergis. Ooit gehoord van Hallberg-Rassy? Dat is wel zulk mooi spul: https://www.hallberg-rassy.com/
Ken ik zeker hoor, de huidige range zijn echte droomschepen voor lange reizen. Daar heb ik de tijd en ambitie echter niet voor. Maar geweldige zeiljachten zijn dat. De relatief nieuwe 44 en zeker de nieuwe 40 zijn heel heel knap. Ben er naar gaan kijken op Boot Düsseldorf. Magnus Rassy is ook een begeesterende man die z'n producten prima weet te brengen.

Maar je weet dan vermoedelijk ook dat je voor één Hallberg Rassy pakweg drie Dehlers hebt van dezelfde lengte (als het er geen vier zijn) ? Dat zie je ook aan de tweedehandsprijzen van de Rassy's, kijk maar eens op de website van Nova Yachting in Bruinisse.

Ik heb wel wat ervaring op zee, en geloof me, als het spookt zou ik liever Halberg Rassy varen dan Dehler of om het even wat. Maar Dehler maakt voor weekend- en vakantiezeilers wel prima jachtjes voor een aanvaardbare prijs. Ik zou ze toch prefereren boven de Franse grootwerven (ik heb dan even niet over Amel, Garcia en Wauquiez).

We rijden met de Volvo naar de watersport of andere schepen.

Geplaatst: 14.08.2020 - 23:53
door Msuidgeest
Er heeft iemand weer een erg fijne dag gehad.

We rijden met de Volvo naar de watersport of andere schepen.

Geplaatst: 15.08.2020 - 08:49
door mees
@DB200: bloedmooie foto !!
@Fulacks: ongevraagd maar wel gratis advies: niet wachten op je oude dag.........
Schermafbeelding 2020-08-15 om 08.45.01.png

We rijden met de Volvo naar de watersport of andere schepen.

Geplaatst: 15.08.2020 - 19:22
door DB200
Fulaks schreef: 14.08.2020 - 13:57 Maar je weet dan vermoedelijk ook dat je voor één Hallberg Rassy pakweg drie Dehlers hebt van dezelfde lengte (als het er geen vier zijn) ? Dat zie je ook aan de tweedehandsprijzen van de Rassy's, kijk maar eens op de website van Nova Yachting in Bruinisse.
Ja, het is me bekend dat er een fiks prijskaartje aan hangt waar je ook een huis voor kunt kopen. Bovendien, het bezit van een zaak is het einde van het vermaak. Dan maar liever gewoon een zeilbootje voor de Friese meren. Werkt super ontspannend en ik loop er niet op leeg.