Pagina 1 van 1
Van 102 naar 115pk?
Geplaatst: 18.10.2006 - 13:51
door Jonas V.
Hallo,
met dank aan de tips die ik van jullie een maand geleden gekregen heb,
heb ik me een v40 aangeschaft.
(1.9d; 11/2003; 65 000km, zwart, half leder, boordcomputer en aut.airco)
Ik ben er zeer gelukkig mee maar ik heb nog een vraagje,
mijn v40 heeft 102pk, andere v40 hebben soms 115pk.
Is dit verschil technisch? andere onderdelen...
Of softwarematig?
Mijn vraag is dus, kan ik door de software van de motor te laten veranderen ook 115pk hebben net zoals de 115pk versies zonder in te boeten aan kwaliteit bij de andere onderdelen (intercooler...)
Ik kijk al uit naar de antwoorden!
Geplaatst: 18.10.2006 - 19:05
door Remon
De 115pk heeft een iets grotere turbo als de 102pk. Maar softwarematig kun je volgens mij het blok ook wel naar de 115pk schroeven zonder direct problemen te krijgen. De anere onderdelen zijn namelijk identiek.
Geplaatst: 18.10.2006 - 19:43
door MaVe
Ik heb zelf ook een 102pk. Een familielid van me heeft een 115pk. Moet zeggen dat ik het verschil tussen 102pk en 115pk niet echt merk. Het acceleratievermogen is natuurlijk iets relatiefs, maar als ik van de ene wagen meteen overstap in de andere merk ik weinig of geen verschil. Misschien dat het koppel wel wat uitmaakt indien je een aanhangwagen en/of extra gewicht in de wagen hebt, dat heb ik nog niet getest.
Persoonlijk zou'k daar dus geen moeite voor doen, want naast problemen met de verzekering brengt het je weinig of niks op...
Geplaatst: 18.10.2006 - 20:14
door Jonas V.
Hartelijk dank voor de antwoorden.
Het was dat over de turbo dat ik zocht.
Ik ga es proberen bij volvo garage te forceren om met een 115pk te rijden, es zien wat dat geeft.
Om over die turbo verder te gaan, is die dan vanuit een 115pk te installeren op een 102pk?
Geplaatst: 18.10.2006 - 20:59
door marcelg
informeer anders eens bij chiptuning. dit kan ook veilig zolang je er maar niet teveel vermogen bij perst.
Geplaatst: 19.10.2006 - 16:04
door V480-S60
Jonas V. schreef:Hartelijk dank voor de antwoorden.
Het was dat over de turbo dat ik zocht.
Ik ga es proberen bij volvo garage te forceren om met een 115pk te rijden, es zien wat dat geeft.
Om over die turbo verder te gaan, is die dan vanuit een 115pk te installeren op een 102pk?
Ga nu niet moeilijk doen. Met die 102 pk heb je ruim voldoende. Als je dan toch meer vermogen wilt hebben ruil em in voor een 115 pk.
Enige twee voordelen van 115 pk:
- Auto pakt iets sneller op dan de 102 pk.
- Auto kan iets beter meekomen met het verkeer indien je er een caravan achter hangt.
Geplaatst: 19.10.2006 - 16:55
door Jonas V.
V480-V40 schreef:Jonas V. schreef:Hartelijk dank voor de antwoorden.
Het was dat over de turbo dat ik zocht.
Ik ga es proberen bij volvo garage te forceren om met een 115pk te rijden, es zien wat dat geeft.
Om over die turbo verder te gaan, is die dan vanuit een 115pk te installeren op een 102pk?
Ga nu niet moeilijk doen. Met die 102 pk heb je ruim voldoende. Als je dan toch meer vermogen wilt hebben ruil em in voor een 115 pk.
Enige twee voordelen van 115 pk:
- Auto pakt iets sneller op dan de 102 pk.
- Auto kan iets beter meekomen met het verkeer indien je er een caravan achter hangt.
Ik wil gewoon weten wat voor verschil het geeft 115pk onder de kap te zitten hebben,
mijn vorige was een s40 met 90pk, nu heb ik er dus 102, wat ik al erg aangenaam vind, en natuurlijk ben ik curieus naar wat 115pk zou zijn, daarmee dat ik es alle mogelijkheden wil bekijken, blijkt het de moeite niet te zijn, zoals ik hier lees, dan doe ik het gewoon niet é.
Geplaatst: 20.10.2006 - 09:30
door V480-S60
Oké, duidelijk.
Het kwam misschien cru over. Maar zo was het niet bedoeld (schrift hè).
Die 102 pk t.o.v. de 90 pk versie is wel de moeite waard. Maar dat komt omdat het twee totaal verschillende principes zijn. En je er meer mee mag trekken 1200 kg t.o. 1400 kg.
Ik heb een caravan en liep redelijk toevallig tegen de 115pk versie aan (terwijl ik op zoek was naar de 102pk versie)
Geplaatst: 20.10.2006 - 10:45
door Jonas V.
V480-V40 schreef:Oké, duidelijk.
Het kwam misschien cru over. Maar zo was het niet bedoeld (schrift hè).
Die 102 pk t.o.v. de 90 pk versie is wel de moeite waard. Maar dat komt omdat het twee totaal verschillende principes zijn. En je er meer mee mag trekken 1200 kg t.o. 1400 kg.
Ik heb een caravan en liep redelijk toevallig tegen de 115pk versie aan (terwijl ik op zoek was naar de 102pk versie)
Ruilen?
Dan heb jij je 102pk en ik er 115
