Pagina 1 van 1
Koelvloeistof temperatuur 85 of 90 graden ?
Geplaatst: 25.04.2020 - 16:24
door Jak
Hallo allemaal
Na jaren vrijwel probleemloos karren bleef de thermostaat open staan, en zakte de bedrijfstemp van steevast 85 naar 70 graden.
Bleef prima rijden overigens.
Na vervangen thermostaat, want het moet technische wel allemaal kloppen nietwaar, is de bedrijfstemp nu 90+ graden, en dus hoger dan ie al die jaren jaren geweest is.
Vraag:
- Wat is de juiste waarde voor de koelvloeistof temperatuur voor de 2.4 benzine uit 2002
- Zijn er voor of nadelen aan een hogere hogere temperatuur ?
- Zo laten of vervangen ?
Groet, Jak
Koelvloeistof temperatuur 85 of 90 graden ?
Geplaatst: 25.04.2020 - 18:14
door JeroenSpock
Ik had vervangen van een temperatuursensor in het koelsysteem een verlaging van 88 naar 95 graden. Auto heeft er nooit anders door gereden of aangevoeld.
Mijn 2e S60 zit constant rond 85-86 graden.
Hangt ook nog af van de belasting en weersomstandigheden natuurlijk.
Zo lang hij onder de 100 blijft en de meter blijft recht omhoog wijzen zou ik me niet druk maken.
Koelvloeistof temperatuur 85 of 90 graden ?
Geplaatst: 25.04.2020 - 19:13
door Fredhead
Eens met het advies van Jeroen.
Jaren geleden een keer een trip naar Engeland gemaakt met de Peugeot 508 van degene die mee ging, die gaf 110 graden aan zelfs tijdens normaal rijden.
Bleek dat dat gewoon zo hoorde, ik vond het erg hoog maar ook in de heuvels geen enkel probleem.
Koelvloeistof temperatuur 85 of 90 graden ?
Geplaatst: 26.04.2020 - 17:45
door Jak
Thanks !
Gewoon laten dus.
Koelvloeistof temperatuur 85 of 90 graden ?
Geplaatst: 27.04.2020 - 22:37
door V70R^2
In verband met het milieu en om aan de eisen te voldoen is Volvo steeds naar dunnere oliën en hogere thermostaat openings-temperaturen moeten gaan.
Vaak zijn de "oudjes" uitgerust met een 82 - 87 of 90 graden thermostaat, echter zijn die al geruime tijd niet meer nieuw leverbaar bij Volvo, de modernere varianten zijn nu enkel te koop 92 en hoger.
Hoewel je liever de originele openingstemperatuur hebt (dit kan nog; aftermarket of bij Saab shoppen) is een graad of 10 hoger niet gelijk dramatisch.
Koelvloeistof temperatuur 85 of 90 graden ?
Geplaatst: 01.05.2020 - 10:50
door Jak
Kudos. Klinkt logisch.
En voelt wel goed, een milieuvriendelijke V70

)
Koelvloeistof temperatuur 85 of 90 graden ?
Geplaatst: 02.08.2020 - 17:50
door Bover
V70R^2 schreef: ↑27.04.2020 - 22:37
In verband met het milieu en om aan de eisen te voldoen is Volvo steeds naar dunnere oliën en hogere thermostaat openings-temperaturen moeten gaan.
Vaak zijn de "oudjes" uitgerust met een 82 - 87 of 90 graden thermostaat, echter zijn die al geruime tijd niet meer nieuw leverbaar bij Volvo, de modernere varianten zijn nu enkel te koop 92 en hoger.
Hoewel je liever de originele openingstemperatuur hebt (dit kan nog; aftermarket of bij Saab shoppen) is een graad of 10 hoger niet gelijk dramatisch.
V70R^2 schreef: ↑27.04.2020 - 22:37
In verband met het milieu en om aan de eisen te voldoen is Volvo steeds naar dunnere oliën en hogere thermostaat openings-temperaturen moeten gaan.
Vaak zijn de "oudjes" uitgerust met een 82 - 87 of 90 graden thermostaat, echter zijn die al geruime tijd niet meer nieuw leverbaar bij Volvo, de modernere varianten zijn nu enkel te koop 92 en hoger.
Hoewel je liever de originele openingstemperatuur hebt (dit kan nog; aftermarket of bij Saab shoppen) is een graad of 10 hoger niet gelijk dramatisch.
Is toch eigenlijk te gek dat Volvo de onderdelen niet meer zou hebben? de Euro 3-4 motoren gaan makkelijk 5-750K en meer mee bij normaal onderhoud.
Bij Mercedes doen ze dat beter begrijp ik...