Pagina 1 van 1

[MY2015 V40] Stuur scheef na uitlijnen

Geplaatst: 29.04.2020 - 13:13
door Tinus89
Hoi,


9 maanden geleden kocht ik een gebruikte V40. Bij de proefrit was er niks aan de hand (tenminste, niets noemenswaardigs).
Bij aflevering heeft de verkopende partij de auto uitgelijnd. Toen stond het stuur scheef bij rechtdoor rijden (20-30 graden).
Onder garantie nogmaals laten uitlijnen, toen was het stukken beter, maar nog niet perfect. Ik schat de scheefstand alsnog 5-10graden. Omdat ik (door ander prutswerk) de verkopende garage wel zat was, het erbij laten zitten.

Omdat het me niet lekker zat, toch besloten de auto nogmaals, bij een gerenommeerd adres, uit te laten lijnen. Er moest veel bijgesteld worden (vooral achter), maar na uitlijnen stond het stuur nog steeds zo'n 5 graden uit het lood. Te zien aan de spaken t.o.v. de stuurhendels, maar ook door de vlakke bovenkant van het "stuurhuis" vs die van het stuur zelf.

In overleg is de auto meteen nogmaals uitgelijnd, waarbij ik zelf in de auto zat en het stuur recht hield.
Je raadt het al: daarna stond het stuur nog steeds scheef.

Het maakt voor de scheefstand niet uit of de auto trekkend is of remmend is.

Ideeen?

[MY2015 V40] Stuur scheef na uitlijnen

Geplaatst: 29.04.2020 - 13:27
door Walter
het stuur staat scheef maar auto rijdt wel netjes recht vooruit? Stuur loshalen en tandje op de spiebaan verzetten?

[MY2015 V40] Stuur scheef na uitlijnen

Geplaatst: 29.04.2020 - 15:34
door mees
Toch weer opnieuw laten uitlijnen.
Als blijkt dat het dan weer niet goed is:
-- gelijk terug
-- zelfde monteur
-- zelfde apparatuur, instellingen
-- En jij weet inmiddels hoeveel graden je moet 'compenseren' met het stuurwiel vast laten zetten met die stang tussen vloer en stuurwiel.

[MY2015 V40] Stuur scheef na uitlijnen

Geplaatst: 29.04.2020 - 15:35
door snorremans
Walter schreef: 29.04.2020 - 13:27 het stuur staat scheef maar auto rijdt wel netjes recht vooruit? Stuur loshalen en tandje op de spiebaan verzetten?
Dat zal waarschijnlijk niet gaan bij mijn V50 was dit een 6 kant, dus een tandje verzetten zal er niet inzitten, dat het stuur schaaf staat is dat op een vlakke weg gecontroleerd? de wegen lopen overdreven rond en om dan recht uit te blijven rijden moet je licht tegen sturen,
Lopen de wielen vrij rond als je de auto opkrikt ? Heb je de wielen ook al eens gewisseld ? Bij een gerenomeerd uitlijn bedrijf word het stuur in de middenstand vast gezet en dan gaan ze pas uitlijnen, als het stuur of de auto hierna nog scheef staat/trekt dan ligt dit meestal aan remmen die blijven hangen of banden.

[MY2015 V40] Stuur scheef na uitlijnen

Geplaatst: 29.04.2020 - 15:39
door mees
Over dat scheve wegdek:
Ik ben een paar keer in de UK geweest, met mijn auto
en het stuur blijf dan ook horizontaal.
Nou moet ik erkennen, dat daar bijna geen weg 'horizontaal' is zoals in NL
.....Ik erger mij scheel/f aan niet horizontale stuurwielen.

[MY2015 V40] Stuur scheef na uitlijnen

Geplaatst: 29.04.2020 - 16:09
door edraket
Walter schreef: 29.04.2020 - 13:27 het stuur staat scheef maar auto rijdt wel netjes recht vooruit? Stuur loshalen en tandje op de spiebaan verzetten?
Walter toch, dat kan echt niet meer tegenwoordig. In het stuur zit een stuurhoeksensor en als je het stuur verplaatst op de spiebaan reageert die niet goed meer. Het stuur staat dan recht maar de electronica denk dat die nog onder een kleine hoek staat.

Wat het probleem betreft: ik heb het vermoeden dat de auto nog niet goed is uitgelijnd, met name achter. Heb je het uitlijnrapport gekregen? En kun je die posten?

[MY2015 V40] Stuur scheef na uitlijnen

Geplaatst: 29.04.2020 - 19:11
door Tinus89
Voor de duidelijkheid: bij de 2e maal uitlijnen (zelfde dag, monteur, apparatuur) heb ik op hun verzoek in de auto gezeten en het stuur zelf recht gehouden. Hij stond toen echt recht. Het is pas als de auto op snelheid rijdt dat hij naar rechts stuurt als het stuur recht staat, dus automatisch ook dat je iets naar links moet sturen om dit te compenseren. Ik denk tussen de 5-10graden.
Ik kan daar eventueel een foto van maken indien gewenst.
Getest op recht wegdek (midden op vlakke ruilverkavelingsweg met goed, nieuw asfalt, dus geen past van zoeken door afwateringsbolling, maar ook op de snelweg).

Banden zijn uitgesloten daar hij dit met 2 sets banden doet.

Hieronder het uitlijnrapport:
Afbeelding

mees schreef: 29.04.2020 - 15:34 (...)
-- En jij weet inmiddels hoeveel graden je moet 'compenseren' met het stuurwiel vast laten zetten met die stang tussen vloer en stuurwiel.
Bedoel je dat je voorstelt om hem voor uit te lijnen met het stuur 5-10 graden scheef naar rechts?

[MY2015 V40] Stuur scheef na uitlijnen

Geplaatst: 29.04.2020 - 20:10
door lancer
Scheef stuur is bij de V40 wel een dingetje. Standaard komen ze al met het stuur scheef uit de fabriek. Was 4 jaar geleden zo, is bij de huidige V40 nog steeds zo.

[MY2015 V40] Stuur scheef na uitlijnen

Geplaatst: 29.04.2020 - 22:57
door DB200
Je zou Lammert van der Meulen eens kunnen vragen: https://www.uitlijnspecialist.nl/

[MY2015 V40] Stuur scheef na uitlijnen

Geplaatst: 30.04.2020 - 01:25
door mees
Bedoel je dat je voorstelt om hem voor uit te lijnen met het stuur 5-10 graden scheef naar rechts?
antwoord:
Dat zou je wel denken maarrrrrrr
Ik lees nu in jouw latere bericht, dat de 'afwijking' pas optreedt bij (hogere) snelheid.
Als je (dan) 'vooraf' compenseert, zou het stuur bij wegrijden al scheef staan
en bij hogere snelheden (mogelijk) recht.
Dat maakt het verhaal nu wel moeilijk......

Als je bij lage snelheid op een vlakke weg (gewoon in het midden van een mooie niet-hobbelige tweerichtingsweg rijden) het stuur recht zie bij rechtdoor rijden
en bij hogere snelheid gaat het mis, vrees ik iets (voor mij) onbekends anders.

Stomme vraag: hebben de banden een rij-richting?
Indien ja, zijn ze goed op de velg (links <> rechts) gelegd?
Ik zou ook experimenteren met voor & achter / links & rechts wisselen.

[MY2015 V40] Stuur scheef na uitlijnen

Geplaatst: 30.04.2020 - 08:30
door Fredhead
Is de rest van de ophanging al nagekeken?
Het vreemde aan het verhaal is dat het pas bij hogere snelheid plaats vind. Stuur staat daarna bij lagere snelheid weer goed?

[MY2015 V40] Stuur scheef na uitlijnen

Geplaatst: 30.04.2020 - 11:55
door Tinus89
Sorry voor het zaaien van verwarring.
Wat ik bedoelde met "op hogere snelheid is het pas merkbaar", was dat hoe hoger de snelheid, hoe meer de scheefstand opvalt omdat je bij rechtzetten van het stuur sneller uit je baan gaat en dus moet bijsturen.

Ik heb een foto gemaakt van hoe het stuur staat bij rechtuitrijden, op een weg met weinig tot geen bolling, in het midden van de weg:

Afbeelding

Met de foto ben ik nogmaals langs het uitlijnbedrijf gegaan. Zij namen bij het zien van de foto de klacht serieus en ik heb een nieuwe afspraak (volgende week).
Ik houd jullie op de hoogte!

[MY2015 V40] Stuur scheef na uitlijnen

Geplaatst: 30.04.2020 - 12:28
door mees
mmhh,
wat ik wel heb laten doen, en dat is uiteraard niet volgens het boekje om 100% keurig (volg)spoor te hebben:
zelf het ene wiel een halve slag naar buiten en het andere wiel een halve slag naar binnen draaien......

[MY2015 V40] Stuur scheef na uitlijnen

Geplaatst: 01.05.2020 - 19:50
door V52
Ik kocht mijn V40 met een jaar oud bij de dealer (select). Stond ook het stuur scheef. Bij een beurt dit aangekaart en ze gingen het regelen d.m.v. uitlijnen. Op de VOC app zag ik dat die dag de auto bij de Kwikfit stond. Het schuur bleef dus scheef staan.... Maar omdat de Continental banden heel erg zoekerig waren, was het moeilijk ergens de pijn op te leggen.
Voor de montage van nieuwe Michelins heb ik bewust voor een bandenbedrijf gekozen dat 3-D kan uitlijnen met zo’n Huntermachine. Dat heeft wel geholpen, het stuur staat nog maar ietsiepietsie scheef (minder dan op je foto). Ik heb zelf het idee dat met de 16” winterbanden het stuur zelfs recht staat.

[MY2015 V40] Stuur scheef na uitlijnen

Geplaatst: 01.05.2020 - 20:51
door ontheroadagain
Wielen van voor naar achter heeft bij mij op twee auto's geholpen.

[MY2015 V40] Stuur scheef na uitlijnen

Geplaatst: 06.05.2020 - 13:58
door Tinus89
Gisteren zelf nog even de winterwielen er onder gezet, ook daarmee staat het stuur scheef.
Vandaag had ik weer een afspraak om uit te lijnen.

Ook na meerdere pogingen konden we de boel niet recht krijgen helaas. De monteur vertelde overigens dat ze dit al eens eerder bij een V40 van een jaar oud hadden gehad, daar is uiteindelijk het stuurhuis vervangen. Schijnt een kwaaltje te zijn...
Dit bedrijf heeft overigens een Hunter 3D machine en is zeker geen Kwit Fit. De monteur doet in principe niks anders dan uitlijnen.
Uiteindelijk in overleg besloten om de bovengenoemde methode toe te passen (stuur zelfde hoeveelheid linkse scheefstand naar rechts fixeren, dan nogmaals uitlijnen. Is inderdaad niet volgens het boekje, maar het stuur staat nu wel recht, auto rijdt recht en is minder zoekerig.

Ik heb besloten het hierbij te laten. Bedankt allen!

[MY2015 V40] Stuur scheef na uitlijnen

Geplaatst: 07.05.2020 - 20:15
door Dejeeper
Bedankt voor het terug melden en dat is zeker ter lering en de vermaak.

[MY2015 V40] Stuur scheef na uitlijnen

Geplaatst: 09.05.2020 - 19:08
door Peter Paul
Heb hier een paar jaar geleden ook eens mee gestoeid met een S60. Uiteindelijk is de stuurstand helemaal perfect gekomen. Ik heb dit bij Matterhorn in Hilversum laten doen. Allereerst moeten de banden goed op de velgen zitten en de wielen goed worden gebalanceerd (3D). Dan pas uitlijnen.