Pagina 1 van 2
Klik bij op rem trappen in P stand
Geplaatst: 16.05.2020 - 08:48
door ArLi
HELP..........beste forum leden ik heb een vraag. Ik rijd de Volvo C70 T5 2011 automaat nu wil het geval dat sinds gisteren een tik in de automaat pook te horen is en ook te voelen (metalen tik net of iets op slot of van het slot gaat). Je kunt hem gewoon in van de P naar alle versnellingen brengen en weer terug maar als hij in de P stand staat en je trapt de rem in hoor je dat metalen getik????
Schakelen doet ie perfect klinkt niet raar of naar geen knarsen geen bonken tikken of wat ook........
Heeft er iemand een idee wat het zou kunnen zijn?
Na wat speurwerk (op internet want technisch ben ik nou niet echt

vermoed ik zelf dat het de (quote): "..............solenoide die niet goed meer werkte. . . . . Dit is een elektromagnetiesch spoel , die als de automaat in de parkeerstand staat en je op de rem trapt in werking gaat. De lock is er dan af en je kan de pook in de versnellingen zetten".
Maar weet het niet zeker vandaar mijn vraag aan jullie.
Sorry sorry sorry verkeerde letter keuze i.p.v. D moest het de P zijn

Klik bij op rem trappen in D stand
Geplaatst: 16.05.2020 - 09:21
door gold
Klinkt vreemd inderdaad.
Ik begrijp dat tijdens het rijden alles okay is?
Als het een solenoïde is die de parkeerstand vrijgeeft dan zou ik verwachten dat ie alleen die tik geeft als je uit de parkeerstand komt. Is dat ook zo?
Of ook als je van neutral naar drive gaat?
Nu kan ik me ook voorstellen dat “iets” juist in moet schakelen bij het kiezen van de drive (dat de versnelling inschakelt)? Misschien ook wel een solenoïde, ik weet niet hoe dat gaat?
Klik bij op rem trappen in D stand
Geplaatst: 16.05.2020 - 13:56
door ArLi
gold schreef: ↑16.05.2020 - 09:21
Klinkt vreemd inderdaad.
Ik begrijp dat tijdens het rijden alles okay is?
Als het een solenoïde is die de parkeerstand vrijgeeft dan zou ik verwachten dat ie alleen die tik geeft als je uit de parkeerstand komt. Is dat ook zo?
Of ook als je van neutral naar drive gaat?
Nu kan ik me ook voorstellen dat “iets” juist in moet schakelen bij het kiezen van de drive (dat de versnelling inschakelt)? Misschien ook wel een solenoïde, ik weet niet hoe dat gaat?
Inderdaad het rijden heeft het geen invloed op dat gaat prima.
Helemaal gelijk in de P stand (ook stom van mij gelijk maar even aanpassen.......) de overige hebben dat totaal geen last van.
Klik bij op rem trappen in P stand
Geplaatst: 16.05.2020 - 14:57
door mees
Zo'n klik hoor ik ook bij het intrappen van de rem, voordat je vanuit de P naar een 'andere letter gaat'.
Dan wordt de pook 'vrijgemaakt' om een andere stand te kunnen kiezen.
Eens viel mij dat ook op en ben er al jarenlang aan gewend.
Klik bij op rem trappen in P stand
Geplaatst: 16.05.2020 - 15:20
door ArLi
mees schreef: ↑16.05.2020 - 14:57
Zo'n klik hoor ik ook bij het intrappen van de rem, voordat je vanuit de P naar een 'andere letter gaat'.
Dan wordt de pook 'vrijgemaakt' om een andere stand te kunnen kiezen.
Eens viel mij dat ook op en ben er al jarenlang aan gewend.
Mag ik daaruit opmaken dat ik me nog niet heel veel zorgen hoef te maken ondanks het wel een heavy geluid is waarvan ik dan denk dat Volvo naar mijn eer en geweten het nooit echt zo bedacht heeft.........
Klik bij op rem trappen in P stand
Geplaatst: 16.05.2020 - 15:26
door mees
Tja, jouw oren en Volvo (type) zijn niet de mijne en misschien begrijp ik de casus onjuist.
Wellicht is het slijtage, waardoor jij nu en ik al jaren geleden het opeens opviel/hoorde.
En ja, ik rij er al jaren nu mee en is beslist niet storend/heavy.
Klik bij op rem trappen in P stand
Geplaatst: 16.05.2020 - 16:18
door ArLi
mees schreef: ↑16.05.2020 - 15:26
Tja, jouw oren en Volvo (type) zijn niet de mijne en misschien begrijp ik de casus onjuist.
Wellicht is het slijtage, waardoor jij nu en ik al jaren geleden het opeens opviel/hoorde.
En ja, ik rij er al jaren nu mee en is beslist niet storend/heavy.
Terecht antwoord (!!) ik weet niet of je ook een korte video kunt uploaden daarop zou ik het geluid kunnen laten horen.
Klik bij op rem trappen in P stand
Geplaatst: 16.05.2020 - 16:29
door Kick
Volgens mij kun je het ook voelen in de pook en het is inderdaad de vergrendeling van de pook.
Klik bij op rem trappen in P stand
Geplaatst: 16.05.2020 - 17:10
door mees
Uh, ik kan wel foto's in dit forum uploaden maar geen filmpjes of geluidsfragmenten.
Ik stuur je een PB met een mailadres. Doe een reply vanaf de jouwe en je krijgt een kort filmpje dat ik net heb opgenomen:
je ziet dan een stilstaande pook in P en je hoort dan steeds die klik als ik de rem in trap en weer loslaat. (om die P te kunnen ontgrendelen)
Klik bij op rem trappen in P stand
Geplaatst: 16.05.2020 - 19:02
door Kick
Ik snap het probleem niet. Die klik die je hoort en voelt is zoals het is bedoeld; de vergrendeling van je pook die je alleen uit de P kan halen als je je rem intrapt. Maw, het werkt zoals het moet werken alleen 'hoor en voel' je ineens. Dat kan zijn omdat het je ineens opvalt en er op gaat letten of omdat het allemaal wat ouder wordt (jij en en je auto

) waardoor het meer hoorbaar en voelbaar is.
Ik zou me dus niet druk maken en lekker doorkarren

Klik bij op rem trappen in P stand
Geplaatst: 16.05.2020 - 21:42
door ArLi
Kick schreef: ↑16.05.2020 - 19:02
Ik snap het probleem niet. Die klik die je hoort en voelt is zoals het is bedoeld; de vergrendeling van je pook die je alleen uit de P kan halen als je je rem intrapt. Maw, het werkt zoals het moet werken alleen 'hoor en voel' je ineens. Dat kan zijn omdat het je ineens opvalt en er op gaat letten of omdat het allemaal wat ouder wordt (jij en en je auto

) waardoor het meer hoorbaar en voelbaar is.
Ik zou me dus niet druk maken en lekker doorkarren
Hey Kick, dank je wel voor je reactie..........ff een vraagje vooraf jouw C70 is deze ook vanaf 2010? Misschien heb je gelijk hoor ik rijd er zelf zo af en toe in omdat de auto voor mijn vrouw is je kunt zeker gelijk hebben maar mij viel het op omdat ik de dag ervoor helemaal niks hoorde.
Klik bij op rem trappen in P stand
Geplaatst: 16.05.2020 - 21:43
door ArLi
Kick schreef: ↑16.05.2020 - 16:29
Volgens mij kun je het ook voelen in de pook en het is inderdaad de vergrendeling van de pook.
Helemaal gelijk ik voel het volledig in het middenconsole..........resonatie is altijd lastig en dat weet ik van mountainbiken je hoort voor iets blijkt het bv helemaal achteraan te zitten lekker is dat altijd!
Klik bij op rem trappen in P stand
Geplaatst: 17.05.2020 - 11:59
door gold
Klik bij op rem trappen in P stand
Geplaatst: 18.05.2020 - 08:47
door Fredhead
Mijn S60 had het ook, is een klikje dat erbij hoort.
Inderdaad de "vergrendeling" van de pook die dan vrij komt.
Klik bij op rem trappen in P stand
Geplaatst: 18.05.2020 - 11:17
door Edwin
Onze 66DL 1.1 had het ook. Daar zat een micro schakelaartje in de kop van het pookje wat kon kantelen en zo het signaal gaf, met een hoorbare klik!
Gr. Edwin.
Klik bij op rem trappen in P stand
Geplaatst: 18.05.2020 - 22:48
door ArLi
ArLi schreef: ↑16.05.2020 - 08:48
HELP..........beste forum leden ik heb een vraag. Ik rijd de Volvo C70 T5 2011 automaat nu wil het geval dat sinds gisteren een tik in de automaat pook te horen is en ook te voelen (metalen tik net of iets op slot of van het slot gaat). Je kunt hem gewoon in van de P naar alle versnellingen brengen en weer terug maar als hij in de P stand staat en je trapt de rem in hoor je dat metalen getik????
Nou daar ga ik dan met goede gedrag................vandaag bij de garage geweest (heel aardige monteur mee naar de auto wel op 150cm afstand

en wat blijkt het is juist heel normaal (zei jij ook al hè Kick) om deze klik te horen dit betekend dat de automaat word ontgrendeld en je kunt kiezen of je vooruit wil of dun andere kant op zou willen, bewijs trap niet de rem in en probeer te schakelen van P naar.........
Goed daar stond ik dus, uhm ja uhm, de monteur geeft wel aan dat het bij de 1 duidelijker te horen is dan bij de ander en dat het dwingende advies is om hier niets aan te doen (bij een verhard geluid) tenzij de ontlocker 100% kapot is d.w.z. de pook niet meer van P naar D wil gaan.
Gelijk even de vraag gesteld hoe het zat met het spoelen van de bak, daarop was het antwoord heel duidelijk de C70 dit type 2011 T5, heeft een longlife bak met longlife olie maar als je een heeeeeeeeel zware rechtervoet hebt of een trekhaak waar heel veel zwaars aan komt te hangen dan is longlife niet echt meer longliglife en is de kans aanwezig dat er wat meer onderhoud op zal moeten worden verricht. Het had geen enkele zin dus (volgens de monteur om te spoelen) "zonde van je geld" was zijn letterlijke antwoord.
Nou ja hoe kom ik er dan bij vraag ik mij steeds of liever waarom viel het mij nu dan op (dat was niet omdat ik ouder was geworden

,
ik ging maar even terug in mijn gedachte (rijd zakelijk een totaal andere auto handgeschakeld) als ik de auto van mijn vrouw de C70 mag rijden
dan trap ik eerst de rem in, start hem daarna en pas dan schakel ik naar de juiste stand en rijd weg dus zal never nooit niet de klik horen tot voor 3 dagen terug omdat ik dat ritueel niet uit heb gevoerd.........
Forum leden sorry voor de paniek maar ben wel heeeeeeeeeel erg blij dat ik nu weet wat het is, dus voor degene die zich ook zorgen maakt niet doen
Iedereen bedankt voor het meedenken.
Klik bij op rem trappen in P stand
Geplaatst: 18.05.2020 - 22:50
door ArLi
Klik bij op rem trappen in P stand
Geplaatst: 19.05.2020 - 11:53
door Fredhead
Om het verhaal nog mooier te maken, mijn huidige auto is ook een automaat maar die maakt het geluid dan weer niet.
We noemen het maar gewoon een producteigenschap

Klik bij op rem trappen in P stand
Geplaatst: 19.05.2020 - 13:37
door ArLi
fredhead schreef: ↑19.05.2020 - 11:53
Om het verhaal nog mooier te maken, mijn huidige auto is ook een automaat maar die maakt het geluid dan weer niet.
We noemen het maar gewoon een producteigenschap
Whaaaaaaa help nog meer verwarring!!!
Klik bij op rem trappen in P stand
Geplaatst: 19.05.2020 - 19:38
door Ferrari
ArLi schreef: ↑18.05.2020 - 22:48
ArLi schreef: ↑16.05.2020 - 08:48
Gelijk even de vraag gesteld hoe het zat met het spoelen van de bak, daarop was het antwoord heel duidelijk de C70 dit type 2011 T5, heeft een longlife bak met longlife olie maar als je een heeeeeeeeel zware rechtervoet hebt of een trekhaak waar heel veel zwaars aan komt te hangen dan is longlife niet echt meer longliglife en is de kans aanwezig dat er wat meer onderhoud op zal moeten worden verricht. Het had geen enkele zin dus (volgens de monteur om te spoelen) "zonde van je geld" was zijn letterlijke antwoord.
In tegenstelling wat deze vriendelijke monteur vertelt is het wel degelijk raadzaam om de automaat van een Volvo C70 T5 van 2011 regelmatig preventief te spoelen. Volgens mij is dat ook een automaat van Aisin (weet niet zeker, ik heb de D3) en ondanks dat deze afgevuld zijn met longlife olie en "vroeger" deze niet vervangen te worden, is men daar op terug gekomen (zoals de meeste merken, niet alleen Aisin). Het advies is om deze bakken preventief elke 100 dkm te laten spoelen en bij zwaar gebruik (taxi's, trekhaak, zeer zware rechter voet) elke 60 dkm. Veel Volvo-dealers en -specialisten hebben ondertussen een powerflush-apparaat en voor de prijs hoef je het niet te laten; vanaf EUR 275 wordt de bak gespoeld (bij de dealer wel iets duurder).
Uit eigen ervaring kan ik ook melden dat het raadzaam is. De automaat van onze C70 D3 GT is gespoeld bij 200 dkm en blijkbaar was dat de eerste keer. Er kwam pikzwarte olie uit met zelfs bezinksel. De automaat schakelde na aankoop niet zoals ik gewend was (van de Alfa Spider, ook Aisin automaat) en na de powerflush schakelt de bak weer boterzacht. Aanrader!