Pagina 1 van 1
Fuseekogel links voor
Geplaatst: 05.06.2020 - 16:52
door Duncen
Hallo allen,
Ik kwam er vandaag achter dat het hoesje van de linker fuseekogel open/ gescheurd is van mijn V70 2.0T uit 2011.
Links er rechts even gebeld: dealer geeft aan dat het 1 geheel is met de draagarm, prijzen verschillen bij de dealer tussen de € 315,- en € 450,- zonder uitlijnen.
Echter de universaile garage zegt (telefonisch) de fuseekogel hoes te kunnen vervangen zonder draagarm, tja dat scheelt aanzienlijk...
Maar nu weet ik het niet meer, is het nu 1 geheel of niet? Wellicht dat er iemand is die hier al eens ervaring mee heeft gehad en wat nu klopt. Is het veel werk? En mocht het los te verkrijgen zijn welke merk onderdeel kan ik hiervoor het beste nemen? Bijgevoegd nog wat foto’s.
Fuseekogel links voor
Geplaatst: 05.06.2020 - 17:34
door Rippie V70
De fuseekogel kan je gewoon vervangen.
Als voorbeeld
https://m.auto-onderdelen24.nl/lemforder/1270035
Fuseekogel links voor
Geplaatst: 05.06.2020 - 19:20
door Jelmer de Jong
Volvo heeft geen losse kogels in het magazijn omdat ze met popnagels(zie jouw foto) aan de arm vast zitten. Dat is te 'ingewikkeld' voor de dealer(iets met procesoptimalisatie waarschijnlijk) waardoor ze de hele arm vervangen. Als je een uurtje gaat hobby'en boor je die popnagels uit en schroef je het setje van de persoon hierboven er op.
Fuseekogel links voor
Geplaatst: 05.06.2020 - 20:35
door Duncen
Heel fijn die snelle respons, bevestigd toch weer het een en ander.
Ziet er niet heel moeilijk uit echter zal het wel uitbesteden worden gezien er toch wel wat los moet.
Bedankt in iedergeval voor de reacties.
Fuseekogel links voor
Geplaatst: 07.06.2020 - 14:09
door Nico123
Als de kogel nog goed is kan je natuurlijk ook alleen het hoesje vervangen.
Fuseekogel links voor
Geplaatst: 10.06.2020 - 08:08
door amigob
Nico123 schreef: ↑07.06.2020 - 14:09
Als de kogel nog goed is kan je natuurlijk ook alleen het hoesje vervangen.
En dat weet je dus niet, hij kan nu speling vrij zijn maar toch water en stof schadden hebben. Het vervangen lijk eenvoudig maar is het niet. heb beiden kanten een nieuwe draag arm geplaatst ( origineel 175 euro per stuk ) . Het is niet makelijk om de pin uit de fuse te krijgen omdat roest de pin op de hoogte van de bout, rondom de pin dikker heeft gemaakt. Ik heb de fuse plus arm samen verwijderd en toen de twee gescheiden. totaal zou het niet langer dan 2 uur moeten duren voor 1 kant. En dan is 450 euro echt te veel.
I Ik heb de hele arm gedaan omdat ik het een goed idee vond om ook de arm rubbers tegelijk te vervangen zodat de voor ophangen weer als nieuw voelt. En bij 180dkm was dat toch echt wel merkbaar
Fuseekogel links voor
Geplaatst: 10.06.2020 - 19:39
door Jelmer de Jong
Met een bandschuurmachine en staalborstel op boormachine of slijptol gaat het een stuk makkelijker.
Fuseekogel links voor
Geplaatst: 10.06.2020 - 22:24
door amigob
Jelmer de Jong schreef: ↑10.06.2020 - 19:39
Met een bandschuurmachine en staalborstel op boormachine of slijptol gaat het een stuk makkelijker.
Je komt met een bandschuur machine of boormachine of slijptol niet bij de fuse, de aandrijf as zit behoorlijk in de weg.
En daar naast heb je het blijkbaar nog niet zelf gedaan bij een my2008+ , omdat de roest in een gleuf zit die volledig rond de fuse pen gaat.
De pen is verroest daar in vult die gleuf op en dan komt het zonder geweld niet los. Als de as uir de fuse gehaald wordt kun je met een drijver het proberen
Maar op dat moment ben je dus 3 bouten verwijderd van de hele fuse en de arm er af halen.
Fuseekogel links voor
Geplaatst: 10.06.2020 - 22:30
door Msuidgeest
Als je zelf handig bent en ruimte hebt, koop je de spullen en ga je lekker zelf knutselen ( ik doe dat graag en vind het heerlijk ontspannen). Gewoon beide kanten samen want ze slijten even allebei hard ...
Fuseekogel links voor
Geplaatst: 11.06.2020 - 07:34
door Jelmer de Jong
amigob schreef: ↑10.06.2020 - 22:24
Je komt met een bandschuur machine of boormachine of slijptol niet bij de fuse, de aandrijf as zit behoorlijk in de weg.
En daar naast heb je het blijkbaar nog niet zelf gedaan bij een my2008+ , omdat de roest in een gleuf zit die volledig rond de fuse pen gaat.
De pen is verroest daar in vult die gleuf op en dan komt het zonder geweld niet los. Als de as uir de fuse gehaald wordt kun je met een drijver het proberen
Maar op dat moment ben je dus 3 bouten verwijderd van de hele fuse en de arm er af halen.
Bandvijl was de juiste naam. Om boutjes rondom af te vijlen draai ik het schuurlint(van de vijl

) binnenstebuiten, dat vergt wel een vaste hand want het lint loopt er vrij snel af.